Gå til innhold

Skaldeman – 10 år med LCHF, slank, frisk og sterk


Anbefalte innlegg

Når kostholdsråd gis må det tas mange hensyn. Jeg tror ikke myndighetene er 100 % ærlige om hvordan de vekter de ulike hensynene.

Nøyaktig hva er det du mener/tror myndighetene gjør som de ikke er ærlige om når de gir ut generelle kostråd til den friske befolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man gir generelle kostholdsråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer så må man ta høyde for at det faktisk lar seg gjennomføre å følge dem. Helt hypotetisk vil det jo ikke latt seg gjøre om vi alle skulle lagt om til lavkarbo i morgen 08.00. Det er ikke ensbetydende med at kostholdsanbefalingene ville sett totalt annerledes ut, men vektingen er fortsatt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveste olympiatoppen? Jeg synes olympiatoppen ligger ganske langt etter på kostholdsfronten og er svært lite oppdatert iforhold til forskning. Jeg er nettopp ferdig med AFPT-kurs, og der er personene fra olympiatoppen de eneste som sier at man må ha sååå mye karbohydrater, de eneste som mener at man må spise mange og små måltid, at periodisk faste er idiotisk, at man må ha en god frokost. Så hva "selveste olympiatoppen" mener bryr jeg meg fint lite om sålenge det strider mot forskning og de fleste andre eksperter.

Åja hehe, skjønner ;) Jeg bare tenkte det var "nøytralen" og gå etter på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prvød LCHF og kan gi noen erfaringer?

Noen fine steder der det står noen oppskrifter på frokost, middag osv?

Hvis man "skeier ut" (litt) hvor mye har det å si?

Masse dumme spørsmål sikkert men.. :)

Det spørs hva målet ditt med å spise LCHF er, ja det funker for å gå ned i vekt ved at kroppen går i "ketose". Om det er en smart eller dum måte å gjøre nettopp det på, skal jeg ikke uttale meg om.En fin og med litt flere nyansert artikkel om LCHF her på Fitnessbloggen. Oppskrifter finner du i bøtt og spann på lavkarbo.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men igjen, hva er alternativet..? Faktum er at vi kunne matet enormt mange flere enn vi gjør nå. Se bare på frukt og grønnsaker i vestlige land. De dyrkes i sørlige, som regel fattige strøk, og fraktes hit. Alt som blir for brunt på veien, eller som ikke oppfyller vestlige "kvalitetskrav" om hvor store og rette bananer og agurker skal være, kastes.

Hadde vi ikke faktisk hatt en "bananstandard" for hva som selges i butikken hadde vi ikke trengt å frakte så mye mat ut av land som kunne hatt godt av denne maten. Eventuelt sortert maten i landet den kommer fra, så vi bare kjøper de rette bananene (så kan hele verden le av den dumme vesten som ikke skjønner når en banan er moden). :p

Korndyrking utrydder alt av lokal flora og fauna, og utarmer jorden så effektivt og fort at tross tung bruk av kunstgjødsel og insektsmidler er jorda omtrent like brukbar som ørken etter relativt kort tid. Faktisk blir det ofte ørken av ihjeldyrket jord.

Om store ressursjer hadde blitt satt inn mot å dyrke mat og avle dyr på en måte som passet det lokale klimaet der maten trengtes hadde man vært mye nærmere en løsning. Det finnes enorme arealer rundt om i verden som hadde kunnet støtte former for vekselvirke og produsert vanvittige mengder mat.

Hva gjør vi? Vi importerer mat fra fattige verdensdeler, kaster bananer som ikke er gule og rette nok, og flyr sekker med ris plukket av sultrammede i Thailand til sultrammede i Afrika.

Det behøver ikke være sånn.

Men sånn er det. Selskaper som produserer og selger mat, tenker først og fremst profitt. Ikke hvordan man skal løse verdens matvareutfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det. Selskaper som produserer og selger mat, tenker først og fremst profitt. Ikke hvordan man skal løse verdens matvareutfordringer.

Så sant så sant, og akkurat sånn skal det være i et fritt samfunn! Litt til siden for private aktører står dog Staten, og de hinsides enorme mengdene penger som brukes på å skuffe mat og vann på sultrammede. Selvsagt må dette gjøres, men samtidig må man bygge ut muligheten for at disse stedene, disse menneskene skal kunne klare seg selv. Jeg fant ikke noe tall på hvor mange mennesker polyfarm-opplegget kan supportere, men på sine skarve 2 kvadratkm har de grønnsaker, svin, kyr, eggleggende høns, matkaniner, kalkuner og mer, i tillegg til at de sanker ved fra områdene rundt i slike mengder at gjenplantingen og veksten gjør opp for sankingen. Klart, det koster endel i form av arbeidstimer, men i fattige verdensdeler der folk ikke har hverken mat, utdanning eller arbeid.. tror du virkelig de bryr seg om å måtte jobbe noen timer på et kommunalt gårdsbruk hver dag om det betød mat i magen?

(wtf, did I just argue pro communism? o_O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på med "skeier ut"? Jeg har spist slik i nokså mange år - gjør det ikke nå, men var helt OK. Bare litt unødig restriktivt og gjort på feil grunnlag.

Når jeg er sover hos dama og jeg får servert f eks pizza til middag av foreldrene, eller brødmat til frokost, så kan jeg ikke si: Jeg går på LCHF så lag noe annet til meg, er dere greie eller si at de skal kjøpe inn andre matvarer fordi jeg skal lage meg LCHF måltid.. (Både jeg og dama bor med foreldrene våres, siden vi er ganske unge.. og det blir til at jeg sover hos henne noen helger og ukedager..)

Hva mener du " Bare litt unødig restriktivt og gjort på feil grunnlag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg PlastBox. Er helt enig med deg, og blir veldig oppgitt over "korstoget mot lavkarbo". Det er så mange myter ...

"Å, spiser du lavkarbo. Det gir jo kreft og høyt kolesterol. Du er ikke redd for alt det fettet da??", sier dama med munnen full av kneipp, margarin og brunost. Til lunch sitter vi fremdeles sammen, og hun spiser pasta carbonara, tar et glass saft til og en liten sjokolade etterpå. Jeg spiser grønn salat med biffkjøtt, masse grønnsaker og oljedressing. "Rødt kjøtt øker faren for kreft. Du må jo få i deg frukt og grønt. Er det ikke utroooolig ensformig å spise bare kjøtt og fett?".

"Du må jo spise frukt. Frukt er råsunt!!".

"Jeg spiser lite frukt, men jeg spiser masse grønnsaker og bær. Det er mindre sukker i det"

"Ja, men frukt er råååååsunt! Du MÅ spise frukt!"

"Skal man ned i vekt er det grovt brød som gjelder!" Ja, jeg ser det funker fint for deg...:whistle:

Noen ganger så forteller jeg ikke at jeg spiser paleo, jeg har tilog med gått så langt noen ganger at jeg har påberopt meg glutenintolerans... Teit kanskje, men jeg orker bare ikke å forsvare kostholdet mitt til folk som ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor det skal være så mye negative holdninger fra de ulike "kostholdsleirene". Uavhengig av om du spiser paleo, LCHF, lavfett, IIFYM, PF, biorytme eller hva så er vel hele poenget at du er obs på hva du putter i deg og du har funnet et kosthold som fungerer for deg. Jeg tror helt ærlig at ingen av disse nevnte kostholdstypene er livsfarlige, og jeg tror polariseringen som media og de ulike "forkjemperne" skaper kun bidrar til forvirring i befolkningen. Når alt kommer til alt så må hver enkelt finne noe som fungerer for en selv. Denne idéen om at "alle" skal spise på en bestemt måte blir bare tåpelig, umulig, og et dårlig skjult forsøk fra ulike aktører på å selge flere bøker og slankeprodukter. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk person kan mer eller mindre spise det de vil. Det er ikke grunnlag for å hevde at et spesifikt friskt individ vil ta skade av verken myndighetenes anbefalinger, lchf, paleo så lenge det gitte kostholdet bidrar med nok energi og næringsstoffer. Det er tilsvarende like fordømt umulig å si noe om hva som er det optimale kostholdet for dette individet før vi har mye mer kunnskaper om interaksjoner mellom gener og næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På jobben min fikk vi nå tilbud om ENDRING AV LIVSSTIL, man skal ta en mengde blodprøver og sjekke alt mulig med fare for noe de kalte metabolsk symptom. Ok, tenkte jeg, - får gi det en sjanse, - helt til de sa; "Vi følger statens kostholdsveiledning, for vi ser nå at nå kommer hjerteinnfarktene etter lavkarbo-kurene" Den ene damen var med på operasjoner og hadde sett mange tynne mennesker med et lass fett rundt organene sine.

Så jeg tenkte - jeg melder meg ikke på -jeg VET at Fedon-kosten er bra for meg, og jeg orker bare ikke disse diskusjonene.

Hva tenker dere? er lavkarbo så farlig som de damene sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...