Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

T-bone

Venter i spenning på de som mener det er en fakta at forbrenning ikke finnes.

Også spent på alle andre som mener at det er noe som heter høy/lav forbrenning og at man kan øke forbrenningen osv.

Dersom en sammenligner mennesker med tilnærmet lik høyde, vekt, alder og kjønn (lol) vil en kunne finne at det er små variasjoner i hvor mye energi kroppene deres omsetter ved total hvile ( basalforbrenning, den omsetningen av energi du trenger for å holde ved like basale kroppsfunksjoner). Det er imidlertid store variasjoner i hvor mye energi mennesker forbrenner hver dag, men disse forskjellene kommer i større grad av alle former for bevegelse enn store variasjoner fra person til person i basalfobrenning. Her utelukker jeg helt hypo eller hypertyreoidisme, men snakker om vanlige friske mennesker.

All aktivitet, alle bevegelser øker energiforbruket. Ved styrketrening, dersom vi mener det samme med styrketrening, vil du bruke energi både under treningen og ha et noe økt energiforbruk i ganske mange timer etterpå. Det blir likevel kjapt spist opp at noen chipsflak, en sjokolade eller litt ekstra dressing på salaten.

Så, kort oppsummert: Det mest effektive du kan gjøre for å øke energiforbruker, eller forbrenningen av næringsstoffer er aktivitet. Likevel blir fort forbruket dekket av inntak nokså raskt, og en kan justere inntaket etter forbruket ubevisst slik at en kommer i balanse.

Bare for å få det helt klart frem (for dere andre): Det er forskjell på forbrenningen til folk, men forskjellen mellom folk med lik mengde fettfri kroppsmasse er ganske liten om personene er friske.

Feilrapportering - de som påstår de legger på seg bare de SER på et kakestykke, spiser som regel MYE mer enn det lille kakestykket,.. Been there, done that. Det er en grunn til at jeg en gang har veid 45kg mer enn ejg gjør i dag...

Nei man legger ikke på seg,men hvis man da spiser la oss si 1600 kcal PLUSS dette lille kakestykket den dagen som man ikke burde så vil vekta variere mer enn om du hadde holdt deg til de 1600 kcal da...slik er ivertfall jeg:) Derfor veier jeg meg IKKE oftere enn en dag i uka for jeg VET at på søndag feks er jeg opp 0,3-1 kg avhengig om jeg har spist mat med mer salt enn vanlig eller med en del fett og sukker som feks sjokolade. og føler jo at jeg gikk opp litt etter helga men vet jo at det er borte til neste gang je går på vekta fordet...men dog...men dette er kanskje ikke det du mener da:P Menneh nei...har man et avslappa forhold til kos og mat så vil jo det lie kakestykket holde også...overspising er jo gjerne grunnen til at de fleste går opp i vekt:)

For å kunne argumentere for det må jeg først akseptere de forholdene du legger frem, og det er du vel ikke særlig overrasket over at jeg ikke kan?

Det er for mange ukjente faktorer som kan påvirke resultatet til at det er mulig forklare at den ene er feit og den andre er drit-tynn på bakgrunn av forskjeller i hvileforbrenning.

Noen faktorer som kan påvirke den ene eller andre veien:

-Tidligere historikk:Hvilken kropp hadde de før de 2 årene du nevner?

-Variasjoner i alt fra mimikk til plukking or pirling på ting. Om du spiller Star Craft, variasjoner i APM. Å tromme med fingrene, dingle med beina, smatte, klø seg osv utgjør ikke særlig mye per bevegelse, men over 24 timer kan det bli endel. Spontan aktivitet er veldig undervurdert i forhold til bevisst aktivitet.

-Variasjon i kaloriinntak uavhengig av hva personene sier eller oppfatter. Folk tar kronisk feil av eget og andres inntak.

-Hva gjør disse personene, jobb, skole, ingenting?

-Blindsoner i forhold til inntak og forbruk. Spiser 'like mye' til måltider, den ene spiser mer mellom måltider.

-Den ene er mer på rumpen enn den andre, selv om det tilsynelatende ikke virker slik.

For å kunne se om variasjonene til personene du nevner kommer av forskjeller i basalforbrenning eller annet måtte de ha blitt plassert i et metabolsk kammer over en viss tid og fårr frobruket justert i forhold til høyde/vekt og fettfri masse samtidig som matinntak hadde vært kontrollert og all aktivitet registrert.

Gjetter at dersom begge faktisk hadde blitt satt under kontrollerte forhold og gjorde akkurat det samme ville en funnet ut at de ikke gjorde det i utgangspunktet.

Sist men ikke minst: Var det eggeplommer involvert? Det forandrer isåfall alt.

HAhaahha, dævva av APM i starcraft, ur a fuckin legend brah.

Han ene som er feit nå var smålubben før de 2 åra og han som nå er tynn var godt trena.

Begge har samme jobb, kontorrotter. De lager mat sammen evt bestiler pizza sammen, godt mulig han ene spiser en bit mer enn han andre men er sånn ca jevnt da.

Hahaha og ja han som er feit spiser plommer!! JK :D

Kalii: Her glemmer du en gylden regel, nemlig regelen om glemte kalorier. Alt du spiser som du ikke er klar over telles ikke, og kan derfor nytes uten dårlig samvittighet (noe man gjør) :)

Haha, ja. Eller rett og slett ukunnskap - drikke har ikke kalorier, frukt har ikke kalorier, sunne ting er jo SUNT; derfor har det ikke kalorier.. Jeg har ikke tall på hvor mange lærepenger jeg har fått siden jeg fikk opp øya.

Haha, ja. Eller rett og slett ukunnskap - drikke har ikke kalorier, frukt har ikke kalorier, sunne ting er jo SUNT; derfor har det ikke kalorier.. Jeg har ikke tall på hvor mange lærepenger jeg har fått siden jeg fikk opp øya.

Enig i den ja,feks grønnsaker har ikke kcal og kan spises ubegrenset sier de litt eldre generasjonen min...mhm..men hvis man spiser 500 g grønnsaker ekstra om dagen så blir det faktisk fort 150 kcal ekstra den dagen...:confused: og gjør man den feilen over tid vil man jo legge på seg ..100 kcal i overskudd feks ,hver dag,på et år blir noen kg det...mye man ikke tenker over:)

Annonse

HEI:D

Ja dette vet jg jo..men så kom jeg over en tråd der det var snakk om ei som hadde hørt på grete roede kurs at ma måtte høyne forbrenningen med alt mulig mat og at noen hadde lav og noen høy forbrenning...jeg sa jeg at det var bullshit:p

Men der tok jeg feil for det hadde hun lært på GR kurs...kjøss meg...jeg har jo hørt motsate ting her inne og stoler faktisk mer på fakta sagt her enn andre plasser for å si d sånn...:p

Jeg vil ikke kysse deg men jeg tror det er forskjell på forbrenninga til folk. Det er hormonelle forskjeller som insulinsensitivitetsforskjeller og stoffskifteforskjeller. Jeg har da sett mange som er inaktive og uten svære muskler som kan spise mye men være drittynne. De brenner energi jevnt og trutt effektivt og har vanskelig for å lagre fett uten å spise enorme mengder. Kroppene våre er ganske forkjellige tror jeg. Og valg av mat spiller også en rolle for mange.
Jeg vil ikke kysse deg men jeg tror det er forskjell på forbrenninga til folk. Det er hormonelle forskjeller som insulinsensitivitetsforskjeller og stoffskifteforskjeller. Jeg har da sett mange som er inaktive og uten svære muskler som kan spise mye men være drittynne. De brenner energi jevnt og trutt effektivt og har vanskelig for å lagre fett uten å spise enorme mengder. Kroppene våre er ganske forkjellige tror jeg. Og valg av mat spiller også en rolle for mange.

ja d er din påstand:) Som stemmer i en mindre grad forsåvidt men disse perosnene som spiser mye og er tynne de beveger seg mer og har over tid lavere inntak uansett;)

ja d er din påstand:) Som stemmer i en mindre grad forsåvidt men disse perosnene som spiser mye og er tynne de beveger seg mer og har over tid lavere inntak uansett;)

gjør de? jeg kjenner de som ikke beveger seg noe nesten men likevel spiser masse og er tynne

om du tror det ikke er forskjeller på folks kropper, på hvordan kropper reagerer på mat og trening vil jeg si du har hørt for lite på forskjellige menneskers erfaringer.

Jeg kan ta et eksepel da,min samboer.

han er i midten av tjue årene,gjennomsnittlig på det meste,både helse og utseende,alt i alt en helt vanlig fyr som trener og spiser helt gjennomsnittlig.

Saken er den at han for veldig mange kan se ut som en sånn fyr som du beskriver,som kan spise alt de vil hele tiden uten å gå opp i vekt.

Dette er grunnen: han spiser feks seg ikke stappmett...har ikke behov for det...en feit perosn føler de må gjøre dette.

Han spiser gjenre sjokolade hver dag,men han nøyer seg med tre biter..,en feit perosn ville ha spist opp hele sjoolade og fremdeles ville hatt mer. Han forsyner seg gjerne når han er i besøker,men ha har ikke behov for å spise så mye...mange føler de må miste kontrollen hvis de først har skjeiet ut. Han har dager der han sikkert spiser 3000 kcal men han har også mange dager der han spiser mindre enn meg som er i underskudd! Forskjellen på en slank frisk perosn og en som er overvektig er mange,men det at han ikke føler alle de behovene for å småspise og overspise og slike ting så ofte som de som er overvektige er en av de viktiste..for over tid er ha i balanse,noe de som er overvektige tydelig ikke er ;)Sik er det faktisk...mer eller mindre...ting som skiller seg ut er gjerne hvis man har stoffsifte sykdommer da isåfall;)

Annonse

Derfor, derfor, derfor.... skjønner jeg ikke denne GBP-bølgen som går.:unsure:

Jeg forstår den ikke (rly) så noen må gjerne forklare.

Hvis de hadde før GBP spist slik de spiser etter, ville de ikke da ha gjort jobben selv?:huh:

Folk som "har prøvd alt", og derfor ender opp med kirurgi.

Leste noe (i en reklame *alert*) om at det var hormonelle forandringer eller noe, men jeg vet ikke.

Off topic kanskje, men samtidig ikke. :p

Dei er meir like enn mange vil ha deg til å tru. Tala Asle kom med er gode eksempel. 0-5% forskjell i forbrenning på grunn av kroppen og 30% på grunn av inntaket.

Dei som ser tynne personar ete "masse" ser ikkje heile biletet. Kanskje vedkomande et sjeldnare? Eg er av den typen. Et kanskje 2-3 måltid om dagen, men dei er til gjengjeld store. Ein utanforståande som et 5-6 måltid om dagen og kun ser middagen min vil påstå at eg har høg forbrenning fordi eg et så mykje. I tillegg har du dei som meiner det gror fram ein feittlagringsnisse i kroppen når ein har runda 25 år og må etter den tid kutte ned på inntaket sidan forbrenninga går ned.

Forbrenninga er individuell og vil nok endre seg litt over tid, men i den store samanhengen når ein snakkar om det å halde ei vekt, gå opp eller ned, så betyr den veldig lite. Om det til dømes er 150 kcal forskjell i forbrenninga til to personar så betyr ikkje dei kaloriane så veldig mykje om ein ser på totalen, som kanskje er på 2500 kcal.

Forsking viser oss at det er liten forskjellig i forbrenning frå person til person. Enkelte prøver å påstå noko anna, basert på at dei "har sett ein tynn person som et mykje" og "ein feit person som et salat av og til". Eg vel å tru på folka i kvit frakk.

Mellomtingen er kanskje dei som jobbar med kosthald og trening til dagleg, som Asle. Han ser fort forklaringa på kvifor ein person ikkje får resultat når dei ser på kosthaldet. Ikkje berre dei tre måltida som folk flest påstår dei et, men absolutt alt.

Dei er meir like enn mange vil ha deg til å tru. Tala Asle kom med er gode eksempel. 0-5% forskjell i forbrenning på grunn av kroppen og 30% på grunn av inntaket.

Dei som ser tynne personar ete "masse" ser ikkje heile biletet. Kanskje vedkomande et sjeldnare? Eg er av den typen. Et kanskje 2-3 måltid om dagen, men dei er til gjengjeld store. Ein utanforståande som et 5-6 måltid om dagen og kun ser middagen min vil påstå at eg har høg forbrenning fordi eg et så mykje. I tillegg har du dei som meiner det gror fram ein feittlagringsnisse i kroppen når ein har runda 25 år og må etter den tid kutte ned på inntaket sidan forbrenninga går ned.

Forbrenninga er individuell og vil nok endre seg litt over tid, men i den store samanhengen når ein snakkar om det å halde ei vekt, gå opp eller ned, så betyr den veldig lite. Om det til dømes er 150 kcal forskjell i forbrenninga til to personar så betyr ikkje dei kaloriane så veldig mykje om ein ser på totalen, som kanskje er på 2500 kcal.

Forsking viser oss at det er liten forskjellig i forbrenning frå person til person. Enkelte prøver å påstå noko anna, basert på at dei "har sett ein tynn person som et mykje" og "ein feit person som et salat av og til". Eg vel å tru på folka i kvit frakk.

Mellomtingen er kanskje dei som jobbar med kosthald og trening til dagleg, som Asle. Han ser fort forklaringa på kvifor ein person ikkje får resultat når dei ser på kosthaldet. Ikkje berre dei tre måltida som folk flest påstår dei et, men absolutt alt.

What you sad:D

Mener du gastrisk bypass?

Ja, hvis de før gastrisk bypass hadde spsit like lite som i tiden etterpå hadde de gått ned i vekt. men det klarer de ikke. En ser ebdring på en rekke faktorer etter gastrisk bypass, men som en funksjon av vekttap og mindre matinntak.

På sikt går det til helvete med mange som tar gastrisk bypass - men de blir tynnere. Til de klarer å overspise igjen selv om maten ikke går i magesekken. Hva da?

I Danmark prøvde de en kort periode med å tilby gastrisk bypass til alle som hadde sykelig fedme eller fedme med følgetilstander, og etter..Jeg mener det var to år der de hadde mangedoblet antallet opererte slapp de skalpellen og backet rolig vekk fra operasjonsbordet. En gastrisk bypass er en svært midlertidig løsning som gjør at de fleste, som fra før ikke har snøring hva angår kost og livsstil, blir avhengig av vitamin og mineralstilskudd resten av livet og klarer å spise vekt på seg igjen.Magesekken produserer blant annet en intrinsisk faktor, et glykoprotein nødvendig for b-vitaminopptak. Ok. stopper der. Men shit be bad yo, og du har helt rett: De går ned i vekt fordi de spiser mindre. Noe de ikke klarte før.

Gastric bypass, ja.

Nå spiser de litt ekstremt lite i starten kanskje, så dét kan jeg skjønne at er vanskelig å "klare" på egen hånd.

Men som du sier, etter en tid hvor de begynner å klare å overspise igjen - så legger de på seg igjen.

Derfor trenger de oppfølging, psykologisk veiledning (og "opplæring"), for å lære seg å holde nye vaner.

Siden det ser ut til at jeg har forstått greia, og at det ikke er noe mer hokus pokus enn dét, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor folk får dét tilbudet - istedet for kun oppfølgingen.

Fordi de får så store helseproblemer at vektnedgang anses som nødvendig - men de klarer ikke å gå ned i vekt. En har ikke noe tilbud pr idag som har tilstrekkelig effekt til at det anses som et alternativ til bypass, selv om bypass er vår tids lobotomi.

Men de klarer det jo da, teoretisk sett. Men jeg skjønner greia.

En har ikke noe tilbud per i dag, det burde man hatt. Og forebygging...:thumbsup:

Men nå ble det off topic for real. Takk for svarene :D

Fordi de får så store helseproblemer at vektnedgang anses som nødvendig - men de klarer ikke å gå ned i vekt. En har ikke noe tilbud pr idag som har tilstrekkelig effekt til at det anses som et alternativ til bypass, selv om bypass er vår tids lobotomi.

Hadde de som sitter på makten vært litt mer åpen for noe annet enn de nasjonale retningslinjene for kosthold hadde vi nok hatt på plass et tilbud med tilstrekkelig effekt.

Vel er det sånn at det er energibalansen, og ikke hva man spiser som til slutt avgjør vekttapet, men det er heller ikke til å skyve under teppet at hos svært overvektige (som gjerne også er insulinresistente), vil en karbohydratrestriksjon være det mest effektive i de fleste tilfeller. Dette fordi det er lettest å gjennomføre.

Men uansett,kom vi frem til at det ikke er særlig mye forskjeller på forbrenningen til folk ?:p Ingen har veldig høy forbrenning der de forbrenner en kebab mye raskere enn en annen?:p Her må seff tarmfunksjon spille inn,for en med veldig dårlig mage og problemer med fordøyelsen vil jo slite mer enn den andre..men utenom slike unntak?:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...