Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ligger veldig lavt på kcal, litt inspirert av PSMF, men jeg er ikke nazi på fettet (litt aioli til salaten, litt pesto på kjøttbollene, en rute 85% sjokolade i helga ect).

Jeg har gått ned 4,5 kg på 18 dager (6,9 kg totalt), og er strålende fornøyd, men.. MÅ jeg legge inn spisedag? Vil kroppe min bli så vandt med underskuddet til slutt at vektnedgangen vil stangere, eller kan jeg bare fortsette?

Hva spiser man på spisedag? Kun karbohydrater, eller kan man spise "vanlig" mat? Vil man stoppe vektnedgangen i dagene etterpå? Skal man ligge i kcal-overskudd på spisedagene?

Var i utgangspunktet 86,6 kg og veier nå 79,7 kg, så jeg er fortsatt ovevektig. Har ikke skeiet ut en eneste gang på de 19 dagene jeg har spist på denne måten (tipper jeg ligger på rundt 6-700 kcal dagen).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9828-m%C3%A5-man-ha-spisedager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta oppkarbinga når det stopper opp..På oppkarbinga spiser du det samme som vanlig bare legg til issshh 300gram karbs (ikke mer fett og proteiner) Det kommer garantert til å stoppe opp ganske snart til deg hvis du ligger for lavt.

Tusen takk for svar!

Hvorfor vil det stoppe opp? Og hvordan vil karbs hjelpe meg med å få igang forbrenninga igjen? :) Hvor lang tid venter jeg før jeg konkluderer med at nå har det "stoppet opp"?

Kroppen går lenge på veldig lavt underskudd så ligger det genetisk å prøve å roe ned forbrenninga så mye som mulig for å spare på det den har..Derfor tar du en booost av karbs for å lure kroppen at det ikke er matkrise lengere, og da skrur den opp forbrenninga igjen :)

Jeg mener du skal merke vektnedgang eller kunne måle endringer hver uke. Hvis ikke kjør på med en dag oppkarbing.

Siden du snart har gått en mnd på noe du sier er "veldig lavt på kcal" så ville jeg kanskje uansett tatt en oppkarbing neste helg.

Kroppen går lenge på veldig lavt underskudd så ligger det genetisk å prøve å roe ned forbrenninga så mye som mulig for å spare på det den har..Derfor tar du en booost av karbs for å lure kroppen at det ikke er matkrise lengere, og da skrur den opp forbrenninga igjen :)

Jeg mener du skal merke vektnedgang eller kunne måle endringer hver uke. Hvis ikke kjør på med en dag oppkarbing.

Siden du snart har gått en mnd på noe du sier er "veldig lavt på kcal" så ville jeg kanskje uansett tatt en oppkarbing neste helg.

Ok tusen takk! :) :) :) Noen tips til matinnhold som inneholder ren karbo uten mere fett? Bortsett fra pasta, potet og ris? Loff med syltetøy feks? (har vært på lavkarbokjøret så lenge at jeg ikke klarer å se andre matvarer for det de er verdt :p)

Ah ;) Du liker helst å leve på lavkarbo?? Du holder deg HELT unna karbohydrater eller? For magen kan jo reagere kanskje kraftig ( i negativ forstand) hvis du pøser på med så mye karbs helt utav det blå. Vil helst at du eter "grove" karbohydrater som feks fullkornsris, grove knekkebrød, grovbrød med kjøttpålegg/eggehvite/laks? Havregryn da? hmm...Litt usikker på åssn det er hvis du velger å leve lavkarbostyle, det kan jeg ikke svare helt på. Men er riimelig sikker på at du vil få en reaksjon i magen.

Annonse

Vegar, snakker du om sparebluss litt tidligere her? Trodde det var en ihjelslått myte? Skjønner ingenting, alle mine teorier faller i grus for tiden... :'(

ja er den "spareblussen" jeg snakker om, kroppen sparer jo ikke på det altså stopper aldri 100% opp, bare kan gå litt saktere Erfaringsmessig, hva jeg har lest og hva en god del uttøvere gjør så er det ingen myte, langt ifra, men det trenger ikke være nødvendig før man er kommet ett stykke.

Men Asle inne på godt poeng, (jeg kan være litt rask på avtrekkern når jeg skriver) at har man god fremgang så er det småjustering som skal til for å opprettholde fremgangen.

Inspirert av psmf+fett blir neppe 600 kcal.

Addict, du sier du ligger på 6-700 kcal per dag. Hva er det du spiser da? Har du regnet på dette, eller er det bare en antakelse?

Hvis du faktisk vet du ligger på 6-700 konstant, vil jeg absolutt anbefale deg å øke kaloriinntaket ditt drastisk.

Annonse

Jeg synes du skal være forsiktig med å konkludere så enkelt.

Det du har skrevet kan av enkelte oppfattes som at "Ja, så fint. Da spiser jeg 500 kcal om dagen. Jeg har jo nok fett å ta av!"

Jeg vet ikke om den var til meg eller Asle. Jeg ser poenget ditt. Men når det er såpass mange ulike oppfatninger ute og går (bare google forbrenning stoppet opp eller sparebluss) - så må det av og til en enkel konklusjon til.

(*Gulp* shoot me now...)

Å ha en spisedag med en del karbo kan være gunstig for å justere leptinnivåene i kroppen opp. Leptin er ett av de viktigste hormonene for oss som går på harde dietter. Det forteller fettcellene om hvorvidt du lagrer eller mobiliserer energi. 4-5 dager på en diett vil i mange tilfeller redusere leptinnivåene med 50% for de som ikke har så mye overskuddsfett på kroppen, for min del så har jeg fett, og da reduseres ikke leptin i like stor grad. Kroppen vil at du skal ha rikelig kroppsfett som kriselager for fremtidig hungersnød, og legger dermed forholdene til rette for rask fettlagring etter noen dager på en diett.

Når du reduserer kaloriene, karbohydratinntaket, eller begge deler under en diett, faller blodsukker og insulin raskt. Dette er bra, fordi det øker mobiliseringen av fettreservene. En økning av adrenalin og noradrenalin vil også øke mobiliseringen og forbrenningen av fett. Etter hvert som lagrene av glykogen i lever og muskulatur gradvis tømmes, blir fett brukt mer effektivt som energi av musklene. Når du har mer frie fettsyrer flytende rundt i blodomløpet, spares glukose og aminosyrer. Cellene blir mer insulinresistente, som er bra på en diett når du vil ha minst mulig lagring av kaloriene. Dessverre følger også negative tilpasningene med: reduksjonen av leptin og kræsjet av testosteron, veksthormon, tyroidehormon, og forbrenning, økningen av kortisol og sultfølelse, og en generell følelse av å være svak og utmattet.

Ironisk nok er det faktisk karbohydrater som hjelper mest i slike tilfeller da det drar leptin opp og stabiliserer alle hormonene og negative tilpasninger gjort av lave leptinnivåer. Det er ikke nødvedig å justere leptin om duhar høy fettprosent.

Addict, du sier du ligger på 6-700 kcal per dag. Hva er det du spiser da? Har du regnet på dette, eller er det bare en antakelse?

Hvis du faktisk vet du ligger på 6-700 konstant, vil jeg absolutt anbefale deg å øke kaloriinntaket ditt drastisk.

Enig i at 700 er for lavt, Det står at hun tipper det er 700, så vi kan håpe og tro det er mer.

Om maten legges inn på diett.no sees det fort hvor mange kcal det er, Addict. Når man kjører lavkarbo er regelen at man skal følge sult og metthetssignalene. Om du ikke sulter kan du trene mer og bygge muskler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...