Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i noen år og gikk en del ned i vekt. Har mistet en del fett og heelt sikkert masse muskler også. Har ikke veid meg på lenge, men vekten lå stabilt på rundt 39-40 kg, med en BMI på 15-16.

Har lyst på å få tilbake muskelmassen som jeg hadde og gjerne mere, så da lurer jeg rett og slett på om jeg kan bygge muskler av dette som jeg allerede spiser fra før av:

Frokost:

laks 160 g

brokkoli/blomkål 50-100 g, eller;

Hvit fisk eller én boks tunfisk med avokado + salat/grønnsaker

Middag:

Kylling 170-200 g eller hvit fisk 170-200 g med masse grønnsaker

Kvelds:

Salat med fisk eller kylling...

Jeg spiser forresten veldig lite karbohydrater. Ligger på alt fra 15-20 g, og disse kommer hovedsaklig kun fra grønnsaker.

Fortsetter under...

Spiser du ikke noe mer fett enn avokado? Du må ha energi fra noe , enten fett eller karbo. Jeg er i samme situasjon som deg men spiser 100 g fett om dagen. Det høres mye ut men er bare en stor bit ost , 1 ss tahini og 1 ts olje til hvert måltid.

Det er nok for lite mat til å bygge noe særlig med muskler. Spiser du kun de tre måltidene? Dersom du ikke vil spise karbohydrater, ville jeg iallefall ha lagt til en del mer fett en det som står over. Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil spise karbohydrater? Er jo mange kilder til karb, ikke bare brød, potet, pasta osv.. Håper du spiser litt mer etterhvert og at du finner en måte som passer for deg :)

Tre måltider??? Hvor lang tid går det mellom frokost og middag?....

Sliter veldig mye psykisk med maten ennå, så jeg finner det direkte vanskelig å spise mellommåltider. For i mitt hodet, er alt av karbohydrater som ikke kommer fra grønnsaker og usunt fett, forbudt. Gjenstår ikke mye med mat igjen, da.. Tips?

Spiser frokost 07:00, middag 17:00, kvelds 19:00.

Annonse

Eneste usunne fettet er transfett, oksiderte fettsyrer og excess av omega 6. Mettede fettsyrer er det eneste kroppen din faktisk velger å lagre, og det sier litt om hvor viktige de er.

10 timer mellom måltider vil du aldri klare å bygge muskler og få gode former fra. Prøv deg litt frem, begynn i det små, f.eks med en skyr yoghurt midt på dagen eller noe.

Sliter veldig mye psykisk med maten ennå, så jeg finner det direkte vanskelig å spise mellommåltider. For i mitt hodet, er alt av karbohydrater som ikke kommer fra grønnsaker og usunt fett, forbudt. Gjenstår ikke mye med mat igjen, da.. Tips?

Spiser frokost 07:00, middag 17:00, kvelds 19:00.

Det du har satt opp som frokost her passer bedre i 11-12 tiden da, og heller en frokostblanding en skive med grovbrød til frokost.

Oppi frokostblanding anbefaler jeg sesamfrø,linfrø og solsikkekjerner/gresskarkjerner....vips så er du opi 4 måltider....

Min kone slet litt også men der å startet vi med frokost....tar det i rota

hvorfor forbudt på karbo...skal du trene å bruke energi trenger du å energi..men seff forskjell på karbo og karbo.....også stor forskjell på fett og fett

Jobb med det psykiske. Snakk gjerne med andre jenter som har ca. dine mål. Les rundt på bloggen her kva andre et. Skal du bygge litt musklar må du ha meir mat, så enkelt er det. Les deg opp om korleis kosthaldet fungerer. Karbohydrat, protein og feitt er alle til slutt kaloriar. Om du et det eine eller andre betyr ingenting så lenge kaloribalansen er riktig. Bruk litt tid på å setje deg inn i stoffet. Jo betre du forstår korleis dette fungerer, jo lettare er det å bli komfortabel med endringar.

For min del har eg eit Excel-ark der eg har lista opp dei vanlegaste matvarene i kosthaldet mitt, med protein, karbo, feitt og kcal per 100g vare. For å finne ut kva eg treng av kcal set eg saman eit måltid her og der for å nå totalen på til dømes 2500 kcal.

På den måten har eg full kontroll over inntaket. Eg lagar ikkje liste kvar dag. Etter kvart veit eg kva som finnes i dei forskjellige måltida og har betre kontroll på dietten.

Skal ikkje påstå at eg veit korleis du har det, for det har eg faktisk ikkje peiling på. Les litt rundt på forumet her og spør. Det er nok fleire her inne som har vore i din situasjon.

Om du legger inn dataene dine på diett.no vil det komme opp et tall på antall kalorier du skal innta for å opprettholde vekta. Du kan også sette deg mål om å gå opp i vekt og se hvor mye du da skal innta. Jeg stoler på tallene som kommer. Synes det er trist at du går så mange timer uten mat mellom frokost og middag. Kan du ikke i det minste ta noen nøtter? Om du føler deg sliten tyder det på at du har nedsatt forbrenning pga for lite matinntak. Det betyr at du kan spise mer uten å legge på deg. Får man nok mat får man kraft til sine bevegelser. Har du fortsatt BMI på 16? Jeg har BMI på 16,42 men spiser 1700 kcal likevel. Det er egentlig litt lite, men jeg er redd for å legge på meg akkurat som du. Men selv om jeg nok er høyere enn deg (171 cm)tror jeg du kan spise mer. Det var poenget. Du må ikke spise masse karbo slik andre foreslår om du spiser mer fett.

Annonse

Lurer på om angeliqa synes alt dette var motiverende...spisevansker er ikke bare bare...

Smil til livet,skuldra ned og HAKUNA

:) Jeg lurer på om noen med anoreksi noen gang opplever at noen spør dem "what's eating you?". Det er det mest nærliggende å spørre, men tviler sterkt på at noen spør likevel.

"Carbs are rarely converted to fat and stored as such" - Lyle McDonald

Tror du på det da, konstantinovs?

Jeg vet ihvertfall at jeg legger på meg om jeg har mye brus, kake osv en uke.

En annen ting er jo at forskning viser at for mye sukker svekker hormonet leptin, som gjør at man føler metthet. Dette fører igjen til at man spiser mer, og inntar mer kalorier enn nødvendig.

Eneste usunne fettet er transfett, oksiderte fettsyrer og excess av omega 6. Mettede fettsyrer er det eneste kroppen din faktisk velger å lagre, og det sier litt om hvor viktige de er.

10 timer mellom måltider vil du aldri klare å bygge muskler og få gode former fra. Prøv deg litt frem, begynn i det små, f.eks med en skyr yoghurt midt på dagen eller noe.

Selvfølgelig kan du legge på deg muskler selv om du har ti timer mellom måltidene dine. Liggi under en stein det siste tiåret du, eller?

Skjerpings folkens. Se an hvem dere skriver til og tenk dere om en ekstra gang før dere skriver. Hvis det du

har tenkt å skrive ikke hjelper trådstarter kan det være like greit å droppe det.

Hei.

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i noen år og gikk en del ned i vekt. Har mistet en del fett og heelt sikkert masse muskler også. Har ikke veid meg på lenge, men vekten lå stabilt på rundt 39-40 kg, med en BMI på 15-16.

Har lyst på å få tilbake muskelmassen som jeg hadde og gjerne mere, så da lurer jeg rett og slett på om jeg kan bygge muskler av dette som jeg allerede spiser fra før av:

Frokost:

laks 160 g

brokkoli/blomkål 50-100 g, eller;

Hvit fisk eller én boks tunfisk med avokado + salat/grønnsaker

Middag:

Kylling 170-200 g eller hvit fisk 170-200 g med masse grønnsaker

Kvelds:

Salat med fisk eller kylling...

Jeg spiser forresten veldig lite karbohydrater. Ligger på alt fra 15-20 g, og disse kommer hovedsaklig kun fra grønnsaker.

Behandling av spiseforstyrrelser er noe som i liten grad lar seg gjøre over internett. Det beste for deg er å oppsøke noen som har spesialkompetanse på dette feltet, som kan hjelpe deg å komme over vrangforestillingene du har overfor maten du spiser. Jeg vil råde deg til å ikke søke om hjelp til dette over internett, aller mest fordi du ikke har noen som helst informasjon om de som svarer deg og kan avgjøre om de har kompetansen som skal til. I verste fall vil dette bare fortsette å underbygge problemene du allerede sliter med, siden det er lett å plukke seg ut svar som støtter det du allerede ønsker å tro.

Jeg stenger tråden, siden vi ikke ønsker å ha slike diskusjoner her på forumet. Send meg gjerne en PM om du har noen spørsmål om hvorfor eller hva som helst annet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...