Gå til innhold

Næringsinnhold oppgitt på menyen?


Anbefalte innlegg

Det har lenge vært diskusjon rundt dette. I land som USA er det påbudt med næringsinnhold under alle retter på menyen, og blant mange har det blitt oppfattet positivt.

Hva tenker dere om å innføre det samme i Norge?

Vil oppgitt næringsinnhold medføre større bevissthet rundt temaet kosthold, på en positiv måte slik at folk er mer klar over hva de får i seg? Dersom man ser at den burgeren inneholder 2000kcal har man da muligheten til å velge selv om man føler man kan spise de 2000kcal den dagen uten å bry seg videre om det, og man har også muligheten til å velge noe annet dersom man føler det ikke passer for sine behov.

Eller vil det skape overdrevent mye fokus, som kan medføre et negativt forhold til mat som igjen kan medføre spiseforstyrrelser o.l.

For eller i mot? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig er jeg i mot at det skal stå skrevet - jeg vet i alle fall ved meg selv at jeg ikke ville likt å vite antall kcal i måltidene jeg spiser ute. Disse har jeg lagt inn allerede skal være "kos" og da teller i alle fall ikke jeg kcal. Tror også det kommer til å styrke et negativt forhold til mat blandt spes. jenter. En ide kan riktig nok være at restauranter osv. har oversikt, om det er personer av ulike grunner som har behov for å vite det i forhold til oppnå visse resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt om det gikk å få oversikt over næringsinnholdet på maten de serverte, MEN IKKE i Menyen! Det kunne vært en liste/kart man kunne gå å hente selv om man ville. Så kan man velge selv.

Men jatakk til muligheten til å kunne se næringsinnholdet i rettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig med dere i at det beste hadde vært å ha det som en mulighet å spørre og få svar, uten at alle trengte å se det.

Men tenk på alle de som sannsynligvis burde tenkt på hva maten inneholder, men som ikke vil/tørr å spørre, eller som eventuelt tror de spiser veldig greit og sunt? De som tenker at de seks pizzastykkene sikkert bare utgjør en fjerdedel av dagsbehovet ditt, når de trolig utgjør hele. Hadde de ikke hatt godt av en liten vekker?

Men ja, jeg er litt redd for alle de som vil bli småfanatiske av det. Selv om (forhåpentligvis) store deler av befolkningen klarer å tenke "Faen heller, jeg fortjener denne pizzaen, og jeg skal ha den, samme hvor mange kalorier av dagsbudsjettet det innholder), er det nok mange som vil være redde for å ta det de faktisk har lyst på, selv om de på ingen måte trenger å slanke seg!

Så hvem tar man hensyn til?

Selv hadde jeg satt pris på å ha det på menyen uten og møtte spørre kelneren åpenlyst om det. Jeg synes det er interessant, og liker å vite hva jeg får i meg. Og selv om jeg er stolt av måten jeg er på og av mine interesser, er det noen ganger slitsomt å få "Det er jo loooov å kose seg litt innimellom da!" i fleisen av venner.

Det er ingen tvil om at hele den norske befolkning hadde hatt godt av litt bevisstgjøring angående kosthold, men det spørs om det er den beste måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kunne lagt det på nettet, så tror jeg det hadde vært nok (Da kan alle som virkelig ønsker det, sjekket det opp) Jeg ser egentlig ingen god grunn til at de ikke bør gjøre det.

Blir jo litt som når man skal kjøpe seg en bil, eller hva som helst, man forventer å få all informasjon som er mulig å få, og man kan da veie opp fordelene og ulempene mellom de forskjellige produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del av meg synes det er en god idé, for jeg liker å vite hva jeg får i meg, men på en annen måte så vil jeg gjerne også slippe å tenke på det noen ganger, og spesielt de som sliter med spiseforstyrrelser har nok ikke godt av å bli eksponert for dette sånn helt ut av det blå. Jeg har slitt med det selv, og har det fremdeles litt vanskelig, og fikk hakeslepp da jeg var på en pub i London og det i menyen stolt ble eksklamert at noen av rettene faktisk inneholdt under 700 kalorier! Disse ble markert. Selv visse retter som jeg ser på som balanserte og ikke blant verstingene inneholdt over 700 kalorier, og måltidet mitt ble faktisk litt ødelagt av det, for når jeg er på ferie eller på restaurant vil jeg gjerne kose meg uten å tenke over det. (Jeg var selvfølgelig klar over pubmat ikke er blant det sunneste, men det er lettere å takle når man ikke får det kasta i trynet).

Muligheten for å få se næringsinnhold hvis man spør om det, det synes jeg derimot er en god idé, når man spiser ute på en vanlig ukedag eller prøver å gå ned i vekt kan det være et nyttig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Om du må sjekke næringsinnholdet de få gangene du er ute å koser deg så har det gått fra sunn interesse til usunn besettelse. Det er ikke det ene måltidet som ødelegger for deg, men summen av måltider over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må sjekke næringsinnholdet de få gangene du er ute å koser deg så har det gått fra sunn interesse til usunn besettelse. Det er ikke det ene måltidet som ødelegger for deg, men summen av måltider over tid.

Er litt praktisk når du er mye ute og reiser med jobben. Men gidder ikke bry meg jeg vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...