Gå til innhold

Kreatin?


missprotein

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet å lest litt nysjerrig på kreatin, hvordan det funker, hva det inneholder, hva det kan hjelpe med og evt bivirkninger.

Er desverre ikke helt sikker på om dette er noe for meg, jeg er en jente på snart 21 år, tar protein pulver, trener 7 dager i uka, 7 ganger med kondisjon, 5 dager tung styrke, vil jo opp i vekter og evt få synlige muskler og selfølgelig ned i fettprosent.

Hva synes dere, trenger dere mer info eller har dere noen kreatin typer dere vil anbefale?

Mottas med stor takk! :D del og gjerne erfaringer og skryt på merker/bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. hvordan det funker

2. hva det inneholder

3. hva det kan hjelpe med

4. og evt bivirkninger.

5. Er desverre ikke helt sikker på om dette er noe for meg, jeg er en jente på snart 21 år, tar protein pulver, trener 7 dager i uka, 7 ganger med kondisjon, 5 dager tung styrke, vil jo opp i vekter og evt få synlige muskler og selfølgelig ned i fettprosent.

6. Hva synes dere, trenger dere mer info eller har dere noen kreatin typer dere vil anbefale?

Mottas med stor takk! :D del og gjerne erfaringer og skryt på merker/bruk!

1. Kreatin stimulerer ATP-produksjon, hovedsakelig i muskelvev. Det gjør deg sterkere.

Kreatin gjør også at musklene fylles med vann. Det er ikke det viktigste, men det jo greit å se litt bedre trent ut også.

2. Kreatin er en nitrogenholdig organisk syre. Kroppen kan selv produsere kreatin fra L-arginin, glysin og L-metionin, men for oss som trener og vil optimalisere ting er det ikke "nok".

3. Du klarer å løfte mer vekt på trening og får fortere framgang. Du vil også se litt bedre trent ut på kort sikt ettersom kreatin binder intramuskulært vann.

4. Kreatin monohydrat er det kosttilskuddet som det er forsket mest på, og jeg har ennå ikke sett noen skremmende bivirkninger.

5. Joda, det er noe for deg.

6. Et billig kreatin monohydrat. 3-5 gram daglig så lenge du vil. Hvis du vil kan du bruke litt mer i starten for å fylle opp lagrene fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kreatin stimulerer ATP-produksjon, hovedsakelig i muskelvev. Det gjør deg sterkere.

6. Et billig kreatin monohydrat. 3-5 gram daglig så lenge du vil. Hvis du vil kan du bruke litt mer i starten for å fylle opp lagrene fortere.

Takk, starter med å lete etter passende kreatin med en gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Bruker/brukte selv kreatin mono fra PF;) følte det hjalp og det er jo "Bevist" også! Så er bare å løpe å kjøpe, men husk å drikk vann. Mange som sliter med evt dårlig mage hvis de drikker for lite osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at etter en liten stund opphører effekten til kreatin. Og da må man ta en pause, feks 4 uker på 4 uker av. Noen har heller ikke effekt av vanlig monohydrat. VIl du ned i fettprosent kan jeg anbefale koffein og grønn te. I kapsler selvfølgelig. Hvis du ikke har mulighet til å kjøpe koffein kapsler i sverige så kan du bytte det ut med kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creatine Monohydrate 2kg - STORKJØP Proteinfabrikken - STORKJØP - Proteinfabrikken NO

Jeg så det stod storkjøp, men for meg som aldri har handlet der før så kunne jo dette vært en kategori de rullerte varer i ;) Men nå går jeg ut i fra at det er noe som er hele tiden. Tusen takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at etter en liten stund opphører effekten til kreatin. Og da må man ta en pause, feks 4 uker på 4 uker av. Noen har heller ikke effekt av vanlig monohydrat. VIl du ned i fettprosent kan jeg anbefale koffein og grønn te. I kapsler selvfølgelig. Hvis du ikke har mulighet til å kjøpe koffein kapsler i sverige så kan du bytte det ut med kaffe.

Dette er vel en av flere kreatinmyter som fremdeles sliter med å dø. De samme som sier dette sier at du må ta 5gram 4-5 ganger om dagen for å holde kreatinlagrene dine fulle. Dette stemmer heller ikke.

Ville heller latt være å høre på alt av broscience rundt dette her :)

Grunnen til at kreatin ikke "funker" på noen er vanligvis fordi de har høye nok kreatinnivåer fra før av.

Kva effekt har det når du stoppar med kreatin etter langtids bruk (1 år) i forhold til volum og styrke?

Tipper du vil gå ned noen kg, det gjorde hvertfall jeg. 1-4kg alt ettersom, jeg gikk vel ned 2-3 relativt fort mener jeg. Styrken din vil sannsynligvis holde seg relativt bra, kanskje du vil merke liiiiittt nedgang. Men det du vil merke det mest på er volumet du klarer vil jeg tro :) Der merka hvertfall jeg en del nedgang. Men ser ingen grunn til å slutte å ta kreatin, utenom det placebo-messige iforhold til at man plutselig føler man blir sterkere igjen når man begynner på en ny boks.

Min erfaring og tips: ta regelmessig en pre-workout en dagsdose kreatin i seg. Da får man pose og sekk egentlig, og trenger ikke tenke over å skulle ta kreatin i tillegg hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva effekt har det når du stoppar med kreatin etter langtids bruk (1 år) i forhold til volum og styrke?

None what so ever. Om kroppen ikke hadde klart å produsere det selv hadde du nok dauet ;)

Jeg går av og på kreatin konstant jeg. Gidder aldri ta det hele tiden, smaker jo ingenting men er som å helle i seg murpuss og blir oppvask og ENORMT med styr :D Kjører 30-40 g styrkedager (2x i uken ca) og ingen ting ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er poenget med å ta det om det ikkje har noko effekt å slutte då?

Det var nok ikke det han mente. Kreatinnivåene vil gå tilbake til "normalen" etter en måned.

Supplements Part 2 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Vil kreatin få deg til å se større ut?

Kreatin binder intramuskulært vann og vil gjøre musklene dine litt fyldigere, ja.

Den viktigste egenskapen til kreatin er imidlertid forbedret ATP-produksjon som gir deg mer styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin er et av de få kosttilskuddene som har dokumentert prestasjonsfremmende effekt.

Effektene til kreatin i musklene er at det øker nivåene av kreatinfosfat, som brukes til å redanne ATP under aktivitet. Det gjør deg ikke sterkere i seg selv, men kan hjelpe deg å presse ut en ekstra repetisjon eller to siden energien redannes raskere.

Nivåene av kreatinfosfat varierer fra person til person. Noen vil merke en god effekt av kreatin, mens andre er såkalte non-responders og merker ingenting. Dette henger sammen med størrelsen på kreatinlagrene. Om du allerede har fulle lagre, vil du ikke få noen effekt av å tilføre ytterligere kreatin, som også nevnes over her.

Uansett er det ikke noen alvorlige bivirkninger ved å bruke kreatin, så om du responderer på det er det bare å kjøre på. Det er flere artikler her på fitnessbloggen om dosering osv, men som grunnregel kan du ta 1 teskje daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin er et av de få kosttilskuddene som har dokumentert prestasjonsfremmende effekt.

Effektene til kreatin i musklene er at det øker nivåene av kreatinfosfat, som brukes til å redanne ATP under aktivitet. Det gjør deg ikke sterkere i seg selv, men kan hjelpe deg å presse ut en ekstra repetisjon eller to siden energien redannes raskere.

Nivåene av kreatinfosfat varierer fra person til person. Noen vil merke en god effekt av kreatin, mens andre er såkalte non-responders og merker ingenting. Dette henger sammen med størrelsen på kreatinlagrene. Om du allerede har fulle lagre, vil du ikke få noen effekt av å tilføre ytterligere kreatin, som også nevnes over her.

Uansett er det ikke noen alvorlige bivirkninger ved å bruke kreatin, så om du responderer på det er det bare å kjøre på. Det er flere artikler her på fitnessbloggen om dosering osv, men som grunnregel kan du ta 1 teskje daglig.

Virker som du har nogenlunde snøring på dette, så jeg forsøker meg med et spørsmål:

Jeg har i flere år vært i meget god form både utholdenhetsmessig og styrkemessig. Antall økter i uken lå på 5-6, og jeg pleide å ta en shake med Whey Tech og en banan rett etter styrkeøktene. Men det siste året har det sklidd ut pga. diverse personlige forandringer, og jeg har ligget på 1-2 til i uken i tillegg til at jeg ikke har vært like nøye på maten. Dette har følgelig resultert i en liten vektoppgang pga. fett. På mitt beste veide jeg 65 kg og hadde svært lite fett, god styrke og enda bedre utholdenhet. Nå veier jeg 68-70 kg. Høyden min er 174 cm og jeg er 25 år. Kondisjonen min er fortsatt ganske ålreit, men styrken merker jeg nedgang i.

Jeg har derfor bestemt meg på å bruke sommeren så godt jeg kan, og jeg skal tilbake på 5-6 økter i uken. I den anledning fikk jeg en boks Kre-Alkalyn av en kompis som hadde meget god effekt av dette. Dette skal angivelig ikke føre til den samme vektoppgangen pga. at den ikke binder vann slik monohydrat gjør. Jeg vil ned i fettprosent igjen, så jeg kommer til å spise bedre framover slik jeg alltid har gjort.

Når jeg ser meg i speilet ser jeg at veien tilbake ikke er fryktelig lang, men det vil ta noen måneder. Så derfor lurer jeg på om kreatin er noe å satse på i et treningsprogram som varierer i 3 styrkeøkter + 3 utholdenhetsøkter når målet er lavere fettprosent, tydeligere musklatur og oppstramning? Utholdenhetsøktene består mye av intervalltrening av typen 4x4 og bakkeintervaller med sekk (gammel jæger). Bør jeg innta like mye kreatin de dagene jeg løper som de jeg trener styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar kreatin har lite å si. Nivåene bygger seg opp over tid, og kreatintilskudd gir ikke umiddelbar effekt slik f.eks koffein gjør.Om du tar det på fridager eller treningsdager vil nivåene, dersom lagrene ikke allerede er fulle, øke jevnt og slik gi en mulig prestasjonsøkning.

Jeg kan skryte på meg et kaffeinntakk som gjør en garvet kommuneansatt grønn av misunnelse, og dette gjør at jeg pisser i strie strømmer dagen lang. Ser for meg at jeg må kutte ned på dette for å klare å holde på nok vann når jeg begynner på kreatin til uken. Jeg satser mer på intervaller nå, herunder 4x4 og bakkeløp med sekk da jeg har lest at det er denne typen kondisjonstrening som kreatin kan ha en effekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...