LilleS Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Hei! Nå er jeg så fortvilet at jeg vurderer å kaste badevekten i veggen eller noe. Jeg veier nå 78 kg (har veid 84). Startet på diett (men syns jeg gikk ned for fort, over 1 kg i uken) Mistet i tillegg mensen, og tenkte at dette ikke kunne være bra. Så nå spiser jeg slik: Frokost: 30 g protein og 15 g havregryn Mellommåltid: Eple Lunsj: 2 sport knekkebrød med 2 egg Middag: 60 g ris, 200 g kjøtt, brokkoli tomat, egg og litt sweet and sour saus. Kvelds: Halv boks med cottage cheese (dropper dette noen ganger) I tillegg har jeg 3 løpeøkter i uka, og et par styrkeøkter hvor jeg trener kjernemusklatur. Problemet mitt er at jeg ikke går ned noenting. Jeg drikker alkohol kanskje 1 gang i måneden (noen ganger mindre). I helgene spiser jeg slik som over, men bytter ut middagen på lørdagen. Prøver likevel å tenke ut en sunn middag. Så, hva gjør jeg galt? Trenger svar, for jeg holder på å bli GAL! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Nå er jeg så fortvilet at jeg vurderer å kaste badevekten i veggen eller noe. Bare gjør det Kast badevekten i søpla - Fitnessbloggen Vekta sier ikke alt, du kan ha gått opp i muskler samtidig som fettprosenten har gått ned og enkelte perioder vil kroppen bare holde litt mer vann. Ser ut som du spiser ganske greit, men kanskje litt i minste laget. Du kan gjerne få i deg 30-40 gram proteiner i hvert måltid. Husk å få i deg et omega-3 tilskudd i løpet av dagen (laks eller selolje anbefales). Synes også det er rom for litt mer sunt fett i kostholdet ditt. Ikke dropp kveldsmåltidet, det er bra både med litt proteiner og karbohydrater før du legger deg. Her er et forslag til modifikasjon på kostholdet ditt: Frokost: 40 g protein, 15 g havregryn, 1 ss lakseolje, 50 gram kokosmelk eller 1 ss cocosa Lunsj: 2 sport knekkebrød med 2 egg, litt kokt skinke eller annet kjøttpålegg, et eple Middag: 60 g ris, 200 g kjøtt, brokkoli tomat, egg og litt sweet and sour saus. Kvelds: Halv boks med cottage cheese, 20 gram proteinpulver, 1 banan, 40 gram ris (er godt å blande litt rester av middagsrisen i cc) Du kan også prøve å roe ned løpinga og heller ha 1-2 intervalløkter og 3-4 styrkeøkter i uken. Mange jenter vil oppleve å stagnere i framgangen om det blir for mye løping. MJF, Fny, Vegard L og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 What Oddis said. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S.O.T Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Du kan også prøve å roe ned løpinga og heller ha 1-2 intervalløkter og 3-4 styrkeøkter i uken. Mange jenter vil oppleve å stagnere i framgangen om det blir for mye løping. Hvorfor det egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Hvorfor det egentlig? Moderat intensitets kardio har en tendens til å øke kortisol nivåene (stresshormonet) i kroppen. Kortisol fører blant annet til fettlagring og hos kvinner legger dette seg ofte på lårene. Det er også en veldig typisk gjenganger både på dette forumet og andre forum med jenter som løper mye og spiser lite uten at de får den framgangen de ønsker. Disse artiklene er alle litt inne på det: MyRevolution – Børge Fagerli | Your body is listening – what are you telling it? Isabella Hanne Marthinsen | Intervalltrening Burde kvinner løpe? - MyRevolution Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S.O.T Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Moderat intensitets kardio har en tendens til å øke kortisol nivåene (stresshormonet) i kroppen. Kortisol fører blant annet til fettlagring og hos kvinner legger dette seg ofte på lårene. Det er også en veldig typisk gjenganger både på dette forumet og andre forum med jenter som løper mye og spiser lite uten at de får den framgangen de ønsker. Disse artiklene er alle litt inne på det: MyRevolution – Børge Fagerli | Your body is listening – what are you telling it? Isabella Hanne Marthinsen | Intervalltrening Burde kvinner løpe? - MyRevolution Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution Det der visste jeg ikke.. Elsker å løpe, syns det er godt rett og slett. Er på diett nå, så får vel nøye meg med å traske avgårde da.. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleS Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Takk for kjapt svar.. Problemet mitt akkurat nå er motivasjonen. Jeg har virkelig lagt om kostholdet, generelt levesett så da er det utrolig demotiverende at man stangnerer. Før spiste jeg mye junk, pasta, potetgull og drakk ikke minst mye alkohol. Nå unner jeg meg sjelden noe, og da opplever man det som urettferdig at mange rundt deg bare dytter nedpå mat og ikke forstår hvorfor jeg ikke kan gjøre det samme. I tillegg så føler man at man ikke får noe igjen for det. I går vurderte jeg å hive nedpå en pose sørlandschips, hvorfor ikke? Det er for j***** at man skal tenke sånn også. For jeg har det, uansett antall kg, ganske mye bedre med meg selv. Selfølelsen er bedre, og generelt dagsform er bedre Så noe positivt er det vel uansett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Takk for kjapt svar.. Problemet mitt akkurat nå er motivasjonen. Jeg har virkelig lagt om kostholdet, generelt levesett så da er det utrolig demotiverende at man stangnerer. Før spiste jeg mye junk, pasta, potetgull og drakk ikke minst mye alkohol. Nå unner jeg meg sjelden noe, og da opplever man det som urettferdig at mange rundt deg bare dytter nedpå mat og ikke forstår hvorfor jeg ikke kan gjøre det samme. I tillegg så føler man at man ikke får noe igjen for det. I går vurderte jeg å hive nedpå en pose sørlandschips, hvorfor ikke? Det er for j***** at man skal tenke sånn også. For jeg har det, uansett antall kg, ganske mye bedre med meg selv. Selfølelsen er bedre, og generelt dagsform er bedre Så noe positivt er det vel uansett.. Hei du, jeg kan ikke gi deg noen konkrete svar på dine spørsmål som f ex Oddis gjorde litt lenger opp men jeg vil allikevel legge igjen noen heiarop og oppmuntrende ord. Hvis du gjør det du skal samtidlig som du er åpen for gode råd fra mennesker med stor kunnskap om trening og kosthold vil du nå dine mål Jeg heiar på deg! :thumbsup::thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Er alltid hardt for motivasjonen når resultatene ikke kommer som man ønsker. Lett å tenke at man bare må spise mindre og trene enda mer, men ofte er det det motsatte som skal til. Husk også at når du har vært på diett en periode så har kroppen godt av å få en pause med mer mat (fremdeles sunn) og litt overskudd igjen. Noen klarer å kutte 10-20 kg i løpet av kort tid, mens andre må ta tiden til hjelp og ta det gradvis. Gir du kroppen overskudd igjen vil du få mer igjen for styrketreninga og når kroppen får bygget opp muskelmassen vil du også se at forbrenniga blir bedre og du vil lettere gå ned i vekt igjen. Lær deg å kjenn på de gode resultatene du får med omlegging av kostholdet og treninga. Legg mer vekt på de enn det som fortsatt henger igjen. Da kan du glede deg over de små resultatene hele veien istedet for å fortvile. Liker godt dette sitatet av Børge Fagerli: "Enjoy the road to success, that will make it a daily pleasure not just a moment of happiness." Sofie, BadWolf og Sky 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 og da opplever man det som urettferdig at mange rundt deg bare dytter nedpå mat og ikke forstår hvorfor jeg ikke kan gjøre det samme.. Ja slik er desverre verden urettferdig. Vær heller gla for at du bor i et land hvor bekymringen er å begrense inntaket, ikke om du kommer til å overleve ut uken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleS Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 BadWolf: Selvfølgelig er jeg glad for det, men dette er jo ikke noe man tenker over hver dag. Var bare litt frustrasjon som måtte ut, men skjønner helt klart hva du mener. Luksusproblem! Ellers takker jeg for respons, hjelper å få litt tilbakemelding og motivasjon når man trenger det som mest. Tror jeg skal droppe å veie meg noen dager nå, bare for å tenke på noe annet noen dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 BadWolf: Selvfølgelig er jeg glad for det, men dette er jo ikke noe man tenker over hver dag. Var bare litt frustrasjon som måtte ut, men skjønner helt klart hva du mener. Luksusproblem! Ser den. Prøv også å fokusere på de positive sidene av det. Jeg legger hurtig på meg og har liten kontroll på junk food, men her er en liste over positive sider: 1. Jeg spiser sunnere mat som følge av dette 2. Jeg oppdaget et bekkenproblem tidligere, pga jeg har vert i kontakt med fagpersoner som følge av dette 3. Jeg trener styrke 4. jeg går aktivt inn for å bevege meg ( kronisk sofapotet sånn egentlig ) Det er også en liste over negative ting med å kunne spise hva en vill: 1. En tar seg gjerne aldri bryet med å lære seg om mat og kosthold 2. Helsemarkørene kan være helt enormt dårlige, men en bryr seg ikke og sjekker ikke fordi en ikke er opptatt av kostholdets effekt på kroppen. 3. En legger gjerne på seg sakte men sikkert, hovedsakelig i fettvev rundt organer 4. Gidder ikke å trene for en ser ikke poenget - > evig couch potato etc. Begge listene kan fortsette veldig lenge. Gå inn for å lete etter de positive sidene ved situasjoner du er i, så blir alt vertfall en del lettere:) Sofie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Mye gode råd her. Vil bare understreke noe som stod i parantes litt ovenfor her. Om du skal utvide litt på inntaket av godsaker og ikke lenger være så hard med deg selv - velg for all del sunne matvarer som du synes er digg. Chips & Cola blir ALDRI bra i noen som helst sammenheng. Spis heller nøtter! Lag deg noen gode biffer og klin til med litt god saus. Drit i ostepølser og ferdigpizza. Å stagnere i vektnedgang kan oppleves som frustrerende om det er slik at du egentlig skal ned enda noen kg. - men det gir deg en god grunn til å lære deg å leve med en lavere vekt enn du tidligere hadde. Når du har lært deg det, så har du opparbeidet deg kostholds og treningsvaner som vil forhindre at du bare spretter opp igjen i vekt. (For det er det vitterlig mange som gjør.) Du skal unne deg de gode tingene i livet - og alkohol er på langt nær det verste du kan få i deg. Kroppen bruker litt tid på å forbrenne det, men med LITEøl, rødvin og hvitvin - så er det ikke noe karbosjokk du utsetter kroppen for akkurat. Spis god mat - slik mat som du liker! (Når du vet hvor ille Chips og Cola faktisk er, så er det ikke lenger mat som du liker. Per definisjon!) Gi gass! APanda, Sky, Sofie og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleS Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg har på ingen måte tenkt å utvide godteri inntaket mitt på noen måte, dette har jeg ikke så store problemer med å holde meg unna egentlig. Poenget mitt var at det er frustrerende å se andre pakke innpå hva de måtte ønske, mens jeg teller enhver kalori og føler jeg får lite igjen for det (akkurat nå). Dette ble kanskje litt off topic, men ville bare understreke det Men skal prøve å øke matinntaket litt (med rette matvarer altså), også ALDRI droppe kveldsmaten! Oddis 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StineThl Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Hei Skjønner veldig godt at du blir frustrert, så faktisk tror jeg rådet om å kaste vekten er fornuftig. Jeg blir sykt opptatt av vekten selv. For 4-5 år siden veide jeg 27 kilo mer enn nå. Begynte m vektnedgangsprosjektet mitt, og veide meg ikke en eneste gang før jeg hadde gått ned 25 kilo ca 9 mnd senere. Jeg tror oppriktig at grunnen til at jeg lyktes var fordi jeg ikke veide meg. Sykt irriterende som du sier, man har gjort alt riktig i la si 2 uker og det synes ikke på vekten. Jeg slapp unna den frustrasjonen fordi jeg ikke var klar over det. Hadde diverse bukser i ulike vektklasser som jeg fant frem ca en gang i mnd for å se fremgang. Hvor lenge har det stått stille? Ellers synes jeg du er veldig flink og har en fornuftig tilnærming. Jeg heier på deg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Li na Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Ellers takker jeg for respons, hjelper å få litt tilbakemelding og motivasjon når man trenger det som mest. Tror jeg skal droppe å veie meg noen dager nå, bare for å tenke på noe annet noen dager. Jeg velger å tolke dette som at du veier deg flere ganger i uka (kanskje hver dag?) Det er mange ting i kroppen som gjør at vekta kan variere fra uke til uke og dag til dag (væske, tarminhold, mensen osv). Selv veier jeg meg en gang i uka fordi det gir meg motivasjon. Den dagen det ikke gir meg motivasjon lengre, da skal vekta bort. Jeg vil råde deg til å merke deg hva du veier nå. Gå på butikken, kjøp deg ett målbånd og ta mål (bryst, midje, hofter, overarm og lår tar jeg selv mål av). Skriv opp målene (gjerne i en loggbok her på forumet) og ta mål fremfor å veie deg. Så kan du heller ta frem vekta om en måned eller noe og se hvordan vekta har forandra seg i forhold til målene. Jeg har selv opplevd at vekta stod i ro en periode. I løpet av en måned gikk jeg ned ca 2 kg, men disse 2 kiloene (som føles fryktelig lite når man jobber hardt for dem) tilsvarte nesten 10 cm av rundt magen! Så skaff deg ett målbånd Myyyye mer motiverende! Sofie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MEvsME Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Hei! Nå er jeg så fortvilet at jeg vurderer å kaste badevekten i veggen eller noe. Hei LilleS! Kast gjerne vekten i veggen eller gjem den i en tid fremover! Ta i bruk målebåndet istedenfor. Man opplever ofte at kroppen endrer seg selv om vekten ikke gjør det. Tror jeg skal droppe å veie meg noen dager nå, bare for å tenke på noe annet noen dager. Hvor ofte veier du deg egentlig? Én gang i uka er mer enn nok om du ønsker å veie deg. Se ovenfor;) For jeg har det, uansett antall kg, ganske mye bedre med meg selv. Selfølelsen er bedre, og generelt dagsform er bedre Så noe positivt er det vel uansett.. Jeg har på ingen måte tenkt å utvide godteri inntaket mitt på noen måte, dette har jeg ikke så store problemer med å holde meg unna egentlig. Poenget mitt var at det er frustrerende å se andre pakke innpå hva de måtte ønske, mens jeg teller enhver kalori og føler jeg får lite igjen for det (akkurat nå). Fokuser på det positive, ikke på andre ting. Du har gått ned 6 kg! Kjempebra og langt i fra "lite igjen for det". Når det stagnerer må du bare huske på hvorfor du gjør det. Tenk på hvordan du har det nå i forhold til tidligere. Når du blir frustrert over at andre kan trykke i seg alt mulig og du holder deg til opplegget ditt; spør deg selv om det er verdt det? Da tror jeg du lett vil komme på andre tanker og at du i alle fall ikke ønsker deg tilbake der du var:) Sofie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.