Gå til innhold

Hvor mange gram karbohydrater er sunt i et daglig kosthold?


joa488

Anbefalte innlegg

okei føle denne passe mest inn her eg :) mitt spørsmål e då som følger? ka e det normalt og få i seg av karbohydrater på en dag? elle fins det en måte og regna dette ut? og viss en ligge litt i underskudd, vil det få store konsekvenser?

Lure på dette fordi eg e på psmf dieten og det kan ver veldig greit og ha kunnskaper om ka karbohydratene har og sei for kroppen.

eg vett jo det har någe med metabolism og jør og at det fungere som energi for kroppen, men kor møye trenge eg det egentligt?

nå siden eg ikke får i meg så møye karbohydrater så forbrenne jo kroppen fett og muskler, men viss eg får i meg karbohydrater itte dieten e ferdige, vil då kroppen forbrenna karbohydratene mens proteinet bler utnytta best muligt te og bygga muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

okei føle denne passe mest inn her eg :) mitt spørsmål e då som følger? ka e det normalt og få i seg av karbohydrater på en dag? elle fins det en måte og regna dette ut? og viss en ligge litt i underskudd, vil det få store konsekvenser?

Lure på dette fordi eg e på psmf dieten og det kan ver veldig greit og ha kunnskaper om ka karbohydratene har og sei for kroppen.

eg vett jo det har någe med metabolism og jør og at det fungere som energi for kroppen, men kor møye trenge eg det egentligt?

nå siden eg ikke får i meg så møye karbohydrater så forbrenne jo kroppen fett og muskler, men viss eg får i meg karbohydrater itte dieten e ferdige, vil då kroppen forbrenna karbohydratene mens proteinet bler utnytta best muligt te og bygga muskler?

Normalt, i ett vanlig norsk kosthold er 300-500 gram pr dag.

Normalt på PSMF er "så lite som overhode mulig".

Normalt på en lavkarbodiett er mellom 0-150 gram pr dag

Normalt for en som spiser sunt og trener mye er høyst individuelt.

Du trenger nøyaktig 0 gram karbohydrater, siden karobhydrater ikke er ett essensielt næringsstoff, det kan være fordelaktig å gi kroppen sin litt av dem derimot. Det kroppen skal gjøre nå er å skåne deg for mest mulig tap av muskler gjennom tilstrekkelig nok inntak av protein og aktivering av proteinsyntesen gjennom 2-3 styrkeøkter i uken. Derfor skal den i størst mulig grad skåne musklene dine og heller brenne av fettet.

Om du tilfører karbohydrater til kroppen din, så vil kroppen jobbe mest mulig mot å omdanne disse til energi fordi karbohydrater er den enkleste formen for energi. Alt etter hvor mye du spiser av disse karbohydratene så vil du legge på deg noen kg i vann. Kroppen vil også etter denne fasten være ute etter å konservere det den kan, ettersom kroppen ikke er noen idiot og er veldig glad i fett og sparer dette til dårligere tider. Dette er imidlertidig forbigående.

Det lureste du kan gjøre mhp. karbohydratinntak er å innføre karbohydrater sakte i kosten igjen. Begynn med 20-30 gram karbohydrater fra grønnsaker, frukt og bær, spis dette i 3-4 dager før du igjen øker karboinntaket med 20-30 og nå kan du også legge til noe stivelsesrikt. La dette gå i 3-4 dager før du innfører 20-30 gram til etc.

Inngående kunnskaper om karbohydrater finner du overalt i dette forumet, på friskogfunksjonell.no, Pål Jåbek sin blogg, etc.

Det er svært tungvindt og tar noe tid, men man sparer kroppen for karbosjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du ? Hva gjør du ? Hva ønsker du å oppnå ?

Spørsmålet ditt er umulig å svare på, siden folk har forskjellige motiver, mål og framgangsmetoder.

Jeg antar at om du heter Petter Northug jr, og satser på å bli verdens sterkeste og beste skiløper sesongen 2012/2013, da trenger du LITT mer lettomsettelig energi enn om du er sofagrisen BABE, som jakter bikinisesongen i stresslessen, med øya lett hvilede på Paradise Hotel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei tusen takk, har vertfall en bedre forståelse får det nå :) ser jo på den artikkelen med FHM redaktøren og at han brukte 12 uker på og oppnå sitt resultat. Vel eg har 8 uker på meg før eg ska på ferie men eg e jo ikke så stor så han va i begynnelsen heller då ( http://forum.fitnessbloggen.no/threads/min-krig-mot-fettet.7592/ bloggen eg skrive med bilder ) så det eg lure på e om eg ska bare slutta me dieten nå og legga te litt mar karbohydrater øve tid som du seie og bare bygga muskler istedenfor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av loggen din at du trener styrke. Du kan nok stramme opp kroppen en del på 8 uker, men noen vesentlig muskelvekst får du ikke til på den tiden. Jeg ville satset på dietten og tatt den helt ut hvis målet mitt var å se bra ut på beachen om to måneder :-)

(selvfølgelig kombinert med fortsatt trening, men det veit du jo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt blir kanskje litt feil i forhold til hva du leter etter. Du spør hvor mange gram som er SUNT...og svaret blir alltid - det må du prøve sjøl. Men noe som sjelden blir galt, er å få i seg karbohydratene fra bær og grønnsaker, eventuelt noe nøtter og sånt. Korn er det sjelden noe behov for, for de fleste. Men kanskje ikke for alle...som sagt, du må finne ut hva din kropp vil ha nå, og hva den trives best med. Test, test test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...