Gå til innhold

HJEELP redd for store muskler


Fit mum;)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flott at du ser forbi de mindre seriøse svarene her, Cathrine. Til alle dere andre, jeg skjønner hvor dere vil hen, og hva dere mener, men vær så snill å formulere dere annerledes, eventuelt aksepter at trådstarter sine preferanser kanskje viker litt fra deres egne. Det er fint å opplyse om andre måter å se ting på, vanlige problemstillinger og så videre, men det beste er å gjøre det på en saklig måte.

Thank yoooou! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Så. For å kunne gi gode råd er det en ide å faktisk vite hvordan bena dine ser ut for å vite om du er a) feit B) har ekstremt muskuløse lår eller B) problemet sitter i andre enden av kroppen. Som du spør får du svar - seriøse spørsmål gir seriøse svar.

Og du mener det er din eller andre her inne sin oppgave å avgjøre om "problemet sitter i andre enden av kroppen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å se bilder for å få se hva du mener med for mye muskler i lårene, men kanskje like greit å la være siden vi alle har ulike preferanser. Dersom du ønsker mindre muskler, tren mindre styrketrening, og spis mindre, kombinert med rikelig med cardio. Ulempen er at du kanskje mister muskulatur andre steder på kroppen også. Du kan selvfølgelig bare droppe beintreningen, eller redusere den til et minimum, men med mindre du virkelig har overdrevet beintreningen flere dager i uka, vil jeg heller anbefale deg å prøve å slå deg til ro med at kroppen din er bygd sånn. Det er i det minste muskler og ikke fett? Samboere som kommenterer slik din har gjort, har behov for en kraftig refs. Jeg er jo så slem at jeg tenker han har fått komplekser fordi du er veltrent:huh:. Jeg har personlig veldig lett for å bygge muskler, spesielt i lår og legger, og har for lengst innsett at hvis jeg ikke vil ha de store lårene som alle jenter er så redde for, så må jeg ned i fettprosent på lårene. Du er veldig heldig hvis fettet er borte, og det bare er muskler igjen, som attpåtil er så store at de må bort? Vær heller stolt av resultatene dine;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger opp til de svarene hun får selv med å være lite imøtekommende

Jeg ser poenget ditt, Asle, virkelig. Hun kommer nok med litt for lite informasjon i starten, men hun er usikker og vet ikke helt hva hun vil. Og du mener at hun er lite imøtekommende?

for muskuløs? is this real life?

Bilder eller ingenting.

word. Før jeg ser bilder som bekrefter dette er det nok fordi du har for mye fett på lårene du er misfornøyd

Er ikke så lett å være imøtekommende når dette er de tre første svarene man får.

Den oppfatningen hun har er riktig for henne, og da bør vi hjelpe henne så godt vi kan, ikke motsi henne og si at hun har for mye fett i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen vil jo bygge muskler (i den grad for å se større ut) mens noen vil blir sterk og markert, men "slanke muskler". det er sistnevnte jeg er opptatt av..

Slanke muskler = mindre muskler. Det eneste du kan endre ved trening er størrelsen på musklene, ikke lengden eller formen. Det er genetisk betinget. Vil du trene og bli sterkere vil musklene også automatisk vokse. Vil du at musklene skal bli mindre er faktisk det eneste du kan gjøre å unngå bruke de, altså ikke trene og bruke beina minst mulig.

Noen steder skriver personlige trener bl.a. at man skal droppe spinning, step osv, noen mener jeg skal kjøre på med få rep, og tunge tunge knebøy og utfall, og andre sier jeg må ta 15-20 rep på alle benøvelser med lette vekter. ikke rart jeg ikke blir klok?

Høy rep gir mest fokus på volum, og lav rep gir størst fokus på styrke. Men musklene vil fortsatt vokse selv om du kjører få repetisjoner. Det er ingen måte og unngå det på. Men nå det er sagt så er det ikke slik at du plutselig får svære lår. Tenk litt over dette, i løpet av et år klarer du kanskje legge på deg 3 kilo med muskler fordelt på hele kroppen. I løpet av samme tiden kan du enkelt legge på deg 15 kilo fett eller mer.

Når du får redusert fettprosenten vil størrelsen på låra og rumpa di minske seg betydelig, og jeg er overbevist om at du ikke kommer til å sitte tenke at du har for mye muskler da.

En slank kropp uten muskler er det ingen som synes er fint uansett.

post-186-14440851473814_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki så tungt som mulig da mener du?

Er lite vits å kjøre tre lette reps hele tiden =) Lavreps gjør at du kan løfte litt tyngre, men ikke så tungt at du mister teknikken. Det er muligens en fordel å veksle litt mellom tunge og moderate vekter da kroppen ikke har helt godt av å kjøres til max på hver trening (med mindre du trener 1-2 ganger i uken og får plenty hvile da *disclaimer*)

Jeg har selv ganske muskuløse lår (jada det er FETT på dem, men de er også litt muskuløse fordeom, for tenk) og jeg pleier å variere mellom å kjøre f.eks helt vektløse knebøy for å terpe på teknikk, og det å legge tungt på. For meg er ikke det å løfte mer og mer for hver trening særlig viktig, bare at jeg greier å løfte 5 kg mer av og til er jeg fornøyd. Jeg er også ganske sikker på at rumpestumpen former seg pent bare man har kontakt med baken under løft uavhengig av vekt.

Bruk bred beinstilling under knebøy. Veldig bredt, ikke bare skulderbredt. Studier viser større aktivering av gluteus og mindre på lår da. Stå veldig langt fra hverandre med beina under utfall, det tar mer på hamstrings og baken. Kjør sumomark og strakmark. Kjør f.eks glutebridge, hip trust, reverse hyper og rygghev for å ta ekstra på, spesielt på baken og hamstrings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det som er tingen er at folk reagerer på at du sier du har for store muskler, da problemet mest sannsynlig ikke er muskler men fett som gjør at lårene ser for store ut. Jeg sier ikke at du er feit, men det stedet på kroppen kvinner som regel lagrer mest fett er akkurat rundt hofte og lår. For store muskler på lår hos kvinner krever mye styrketrening, kunnskap og dedikasjon og derfor har folk sikkert litt problemer med å tro på at det er muskelstørrelsen som er problemet. Dette er en vanlig misoppfatning hos mange, noe som er viktig å påpeke slik at man ikke trener feil som følge av en misoppfatning :)

Derfor anbefaler mange i tråden styrketrening, for å vedlikeholde den muskelmassen du har samtidig som du reduserer fettprosent gjennom kaloriunderskudd og sunn mat. Ved å følge dette rådet vil nok lårene bli mer markerte og smalere :) Folk svarer at du må slutte å trene ben, noe som desverre er en måte å løse problemet med for store muskuløse lår. Bruker du ikke musklene, og går i kaloriunderskudd så vil musklene bli mindre. Men dette skal du ikke tenke på, det er en usunn tilnærming som jeg ikke vil anbefale til noen.

Om jeg forstår deg riktig så ønsker du å få en "slankere" men veltrent kropp. Da ønsker jeg å anbefale to sider på internett, som forhåpentligvis også vil inspirere og gi motivasjon :)

http://bodywork.blogg.no/

Silje Mariela. Hun gir mange gode tips og triks, har inspirerende treningsøkter og ser fordømt bra ut :p Hun avliver også mange vanlige misoppfatninger om trening på bloggen sin. Anbefaler denne for motivasjon og for å evenuelt lære mer :D

http://www.bodyrock.tv/

Bodyrock. Kommer med nesten daglige treningsrutiner som baserer seg på høy-intensitet trening med lettere vekter. Høy-intensitet trening betyr i korte trekk en form for sirkeltrening med korte pauser slik at man får høy puls og svetter MYE :p Slitsomt!

Dette sammen med et moderat kaloriunderskudd og sunn mat vil nok gi deg kroppen som du ønsker ut i fra hva jeg har lest av dine innlegg. Advarer mot at de fokuserer veldig mye på sexy kropper, noe som i mine øyne tar bort noe av seriøsiteten til sidene deres. Men dette er veldig god trening! Dette er ikke trening som gir den største maksimalstyrken, men vil gi deg en god styrke opp i mot din egen kroppsvekt samt kondisjon :)

Selv om du har fått en del "tough love" her, så anbefaler jeg at du starter en treningslog her på fitnessbloggen sine forum. Da vil du enklere kunne ha oversikt over treningene dine, og få tilbakemeldinger på treningen fra andre dersom du ønsker det. Kan være motiverende i seg selv! :)

Håper du koser deg med treningen og at du får en flott sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det. men jeg vet såpass, og jeg går jo nåå på psmf og vil hovedsaklig ned i vekt. alt dreier seg ikke om lårene mine, men hvordan jeg bør legge opp styrketreningen. og Silje mariela har jeg hatt nytte av, men samtidig er hun en mentor mens det er mange andre her ute som sier motsatte ting.. jeg trur jeg rett og slett hører på meg selv og fortsetter hvor jeg er i dag.

Ok. Selv om mange sier motsatte ting, så er det nok en rød tråd som kan trekkes ut av dem :) Styrketrening, sunn mat og et moderat kaloriunderskudd er ufravikelige prinsipper dersom du ønsker å gå ned i vekt på en sunn og god måte. Det er mange måter å legge opp styrketreningen på, og de fleste vil nok gi deg en god effekt :) Hvordan trener du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...