Gå til innhold

Trenger tips til jogge- og sykkelløyper i Bergen!


aamtw

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlig så bor jeg på Kalfaret, på nedsiden av Fjellveien. En av mine favorittløyper er opp til Fjellveien hvor det er nok bakker til at jeg blir varm, jogger bort Fjellveien til fløibanen og opp til toppen. Dette er jo med tanke på intervalltrening, med så hurtig tempo man orker svingnfor sving og intensivitet oppover. I tillegg er jeg glad i hele Fjellveien ut til sandviken, og enten samme vei tilbake eller gjennom sentrum. Er en del asfalt, men ellers en grei tur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her! Flytter nedover til Bergen om ikke lenge, og lurer på om noen har tips til løyper som ikke er på fjellet og som ikke er mye asfalt? Har vært rundt store lungegårdsvann før, men er på utkikk etter noe litt lengre. Finnes det en lysløype av noe slag? Blir boende ved Haukeland ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at det er spesielt godt føre der om vinteren, da må du opp i lysløypen på Fløien hvor det er veldig fint og gode muligheter. Litt varierende hvor mye snø det er selvfølgelig, men man får gått på ski. Beste skimulighet er vel på Bontveit som er rundt 40 min fra sentrum! Der er det vinterland av en annen verden i forhold til sentrum, og det er også lengre sesong. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal ha meg en lenger tur, tar jeg banen ned til byen( bor på Landås). Starter med å løpe opp Fløyen, videre til Rundemann og ned Svartediket. Hvis du vil ha litt lenger er det fint opp til Blåmann og så løpe bort til Rundemann og ned. Har gjerne med meg skysskortet for å slippe å løpe hjem på asfalten. Ellers er Ulrikken og en fin løpetur:) Men du var gjerne kjent med disse områdene fra før?

Jeg synes det er en bra runde å sykle opp til Totland( via Midtun), over til Frotveit og ned til "hovedveien"( beklager dårlige forklaringer, sliter med stedsnavnene), og så mot byen igjen. Heh, hvis dette hørtes interessant men at du ikke forstå ut kan jeg tegne det på et kart til deg:p Er en tur på rundt 4 mil tror jeg, men husker ikke akkurat i farten. Den er kanskje kortere

Ellers er jeg også veldig interessert i nye impulser på løpe og sykkelfronten. Synes generelt det er vanskelig å sykle i Bergen pga veiene. Vanskelig å finne en runde hvor du får god flyt og enten slipper å være redd for å bli kjørt ned av lastebil, eller slipper å gå av sykkelen for hvert femte minutt pga lyskryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Rundemann, ca hvor er det? :)

Tar gjerne i mot kart, er ikke så godt kjent i Bergen ennå, hvis du gidder :p 4 mil hørtes ut som en grei tur til en vanlig treningsøkt, så det hadde vært helt topp!

Kjenner et par som sykler i Bergen, så skal høre med de og om løyper. Kan skrive her om du og vil ha tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du løper opp Fløyen, og fortsetter å følge grusveien oppover, så kommer du etter hvert til en "topp" med en mast på. Dette er Rundemann. Her kan du løpe videre ned til Svartediket. Tror det også er skiltet.

Flott om du skriver tipsene her ja :) Alltid kjekt med litt forandring! Skal se om jeg kan få til et kart etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler og løper veldig mye overalt i Bergen.. Og svømmer ;)

Hvis du bor i sentrum, så er det beste og sykle opp over danmarksplass og inn på sykkelstien like ved Boa(Sykkelbutikken) der oppe.

Der kan du sykle til Fana/Nesttun på god sykkelsti, og derifra kan du velge Arna eller Os. Alt etter hvor langt du ønsker og sykle.

Ellers så funker det veldig dårlig og sykle rundt i sentrum. Da får du heller ta bena fatt og løpe opp Fløysvingene og opp til Rundemannen. Derifra kan du løpe over "Vidden" til Ulriken. Det er en flott tur, som også er kupert.

Kan også løpe opp Ulriken og løpe "vidden andre veien, til Rundemannen og ned igjen til Fløyen.

Hvis ikke så har du jo også Lyderhorn, Løvstakken, Damsgårdsfjellet som andre alternativ.

Til helgen er det motbakkeløp også, Fløyen opp! Starter nedi sentrum, og ender på Fløybanestasjonen.

Kjempemorro :D

Her ligger også mye "Turforslag" . Så kan du jo bare løpe i vei det du er god for.

http://tur.bt.no/turer?xtor=AD-13

Bare og spørre hvis dere lurer på mer, eller trenger guide!

Nå er jeg på vei ut døren, blir nok Rundemannen i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grusveiene bakom Fløyfjellet, mot midtfjellet og blåmannen er bra i så måte. Velger du tidspunkt utenom søndags formiddag så er det ikke tykt i folk; men noen er der jo alltid. Ellers vet jeg det er en del terrengsyklister som finner veien fra Ulrikken til Rundemannen via vidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Som andre her skriver så anbefaler også jeg området bak fløyen og grusveien langs svartediket (ferskvann/demning og drikkevannskilde til Bergen) som gode jogge og sykle områder. Vil du ha en utfordring så er det knallgøy å sykle opp til rundemanen for så å kaste seg uti downhill løypene ned igjen til svartediket. God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også til i Sandviken, og dette er rutene jeg har løpt desidert flest ganger:

1) Sandviken - Stoltzen - Rundemanen - Munkebotn - Sandviken

Når du kommer opp på Stoltzen går du bare rett frem når du kommer til den veien, også går det en sti oppover/bortover til Rundemanen. Når du er på toppen er det bare å løpe grusveien nedover mot Fløyen, også kan du enten løpe ned Fløysvingene eller ta den mye hyggeligere ruten bort til Stoltzen igjen, og ned Munkebotn, og Fjellveien tilbake. Det blir dogg litt lengre, så om du er sliten på Rundemanen er kanskje Fløysvingene den greieste veien.

2) Sandviken - Munkebotn - Eidsvågneset - Sandviken

Denne er litt på asfalt, men det er tilgjengjeld en veldig fin utsikt langs hele Eidsvågneset, spesielt når det er solnedgang. Kan være greit å ta på en refleksvest om du løper om kvelden da det er enkelte strekninger uten fortau. Et litt kortere alternativ er å ta av mot NHH når du er kommet til toppen av Munkebotn, også løpe den lille grusveien tilbake.

3) Sandviken - Skredderdalen - Stoltzen - Munkebotn - Sandviken

Det er litt bratt opp skredderdalen, og litt steinete, men jeg syns det er en veldig fin rute! Spesielt siden man kommer seg bort fra både biler og mennesker. Om vinteren kan det være bratt fra Stoltzen og ned til Munkebotn, men det går som regel greit om man løper i grøftekanten.

Ellers har jeg sikkert løpt 100vis av andre ruter, men orker bare ikke skrive opp alle :p Du kan jo evt sjekke runkeeper, der pleier det å være en del ymse løperuter.

Edit: så ikke at denne tråden var supergammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Haukeland er det kjempefint å løpe langs Svartediket, inn Isdalen. Der er det litt stigning og ingen asfalt når du kommer inn i "løypen"! Når man har løpt langs vannet så kommer det noen heftige bakker oppover mot Rundemannen. De er helt forferdelige, men ypperlig til å løpe intervalltrening i!

Signerer denne, min store favoritt da jeg bodde i Bergen *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...