Gå til innhold

Push-ups!


Benedicte

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode tips om noen nye push-ups varianter her? Jeg ønsker særlig tips for å gjøre øvelsen hardere. Jeg pleier nå ta push-ups i slynge. Enten hender i slynge så langt ned som mulig og bein på bakken, hender i slynge og bein på bosuball, eller bein i slynge og hender på bosuball. Greier 15-18 stk etter hverandre og vil gjerne ha en tyngre variant for progresjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

This is my domain

Pimart har du jo basic;

  • Pushups på knær
  • Pushups
  • Triceps Pushups (smalt grep)

Så kan du videreutvikle:

  • Triangelpushup
  • Pushups med bein i høyde
  • Explosive Pushups
  • Revert Grip Pushups

Deretter kan vi eksperimentere

  • Pushups med vekt
  • Triaingel Pushus med Vekt
  • Ipsilaterale Pushups
  • Explosive Pushups med Klapp

Så har du ekstreme

  • Ipsilaterale Pushups med vekt
  • Planche Pushups
  • Revert Grip Planche Pushups

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang på TRX så er det vel en av de tyngste variantene av push ups, og med flere valgmuligheter.

Legg begge beina i håndtakene og ligg i push ups-stilling, her kan man ha smalere og smalere grep noe som

gjør utførelsen enda tyngre.

Problemet med slyngetrening er at trådene kommer i veien når du skal gjøre mer avanserte øvelser, som igjen fører til f.eks problemer med Ipsilaterale pushups, Revert Grip (som er betydelige mer tyngre en normal pushup) er også et problem.

Så Hverken TRX eller slynge generelt har de tyngste variantene av Push Up, men mtp nervebaner og økt muskelaktivering skal man alikavell ikke kimse av dem, det stilles tross alt større krav til musklene når du utfører ting ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slyngetrening er at trådene kommer i veien når du skal gjøre mer avanserte øvelser, som igjen fører til f.eks problemer med Ipsilaterale pushups, Revert Grip (som er betydelige mer tyngre en normal pushup) er også et problem.

Så Hverken TRX eller slynge generelt har de tyngste variantene av Push Up, men mtp nervebaner og økt muskelaktivering skal man alikavell ikke kimse av dem, det stilles tross alt større krav til musklene når du utfører ting ustabilt.

Her var det vel snakk om å ha beina i slynga? Blir jo omtrent det samme som beina løftet, men litt mer balansekrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det vel snakk om å ha beina i slynga? Blir jo omtrent det samme som beina løftet, men litt mer balansekrevende.

Joda, fikk med meg det. Men å påstå at Pushups i slyngetrening er det garantert tyngste blir en feil påstand. Skal du ha det tyngst mulig mtp balanse kjører du trinse i slynge, slik at hver side må gi like mye under pushups. Skal du ha styrke må du enten kjøre vekt, ipsilateralt (enarms) eller endre teknikken (f.eks, revert grip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Har googla litt nå da, skjønner meg ikke på slike uttrykk som ipsilaterale osv...:D Blir vel ei stund til jeg greier enarms tenker jeg, men alltid gøy å ha noe å strebe mot! Takk for tips!! Og slynge bruker jeg mye til push-ups allerede, liker det veldig godt!

Beklager for vanskelige uttrykk! Er en-armss jeg mener ja ;) Det finnes uttalige måter å kjøre dem på, noen som går mer teknisk - og enklere - en andre som retter seg mer mot styrke og bruk av core.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var beina i slynga du mente? Eller misforstod jeg?

For balanse og større utfordring for coremuskulaturen kan man også løfte ene foten.

Joda, fikk med meg det. Men å påstå at Pushups i slyngetrening er det garantert tyngste blir en feil påstand. Skal du ha det tyngst mulig mtp balanse kjører du trinse i slynge, slik at hver side må gi like mye under pushups. Skal du ha styrke må du enten kjøre vekt, ipsilateralt (enarms) eller endre teknikken (f.eks, revert grip)

Ja mente beina i slynge, er ikke så god på begreper enda hehe.. Det men den ene foten opphøyd har ikke jeg fått til enda, så har en lang vei å gå.. Men begynner litt lett og jobber meg oppover. ;)

Akkurat det jeg mente Tor, at det blir tyngre hvis du endrer teknikken, men ser den at det finnes bedre alternativer til slynge-push ups. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mente beina i slynge, er ikke så god på begreper enda hehe.. Det men den ene foten opphøyd har ikke jeg fått til enda, så har en lang vei å gå.. Men begynner litt lett og jobber meg oppover. ;)

Akkurat det jeg mente Tor, at det blir tyngre hvis du endrer teknikken, men ser den at det finnes bedre alternativer til slynge-push ups. :)

Mm, slyngetrening er en mellomting fra to ytterpunkter. Der du har ren styrke og maksimal ustabilitet. Med Pushups er ren styrke med stabil underlag og tilrettelagt for maksimal løft og maksimal ustabilitet ved hjelp av ei godt smurt trinse. Mellomtingen blir da slynge/trx/redcord der du kan kjøre pushups.

Men som jeg nevnte tidligere er det ikke så alt for mange teknikker du kan kjøre i slynge i forhold til ren styrke, og som jeg nevnte er det greit å ikke kimse av økt muskelaktiverking når det hjelder slyngetrening, noe som kan gi deg bedre styrke utenfor ;). Nå er det få som har tilgang til slynger i trinser så skal ikke gå nærmere inn på det temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...