Gå til innhold

Proteiner vs. karbo etter styrketrening!!!


CC1

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har et spørsmål ang. proteiner og karbo etter styrketrening.

Har en kompis som trener tung styrketrening 4-5 ganger i uken. Vi er svært uenige om dagen, og har en evig diskusjon gående. Etter styrketrening mener han at raske karbohydrater er det viktigste for han å inntå. Selv mener jeg at proteiner er viktigst.

Hva mener dere og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raske karbohydrater kan være gunstig rett etter trening for å få fylt opp glykogenlagre.

Proteiner er en av kroppens byggesteiner, du bryter ned muskler når du trener, og i restitusjons fasen så trenger du proteiner. Proteiner er for å reparere det du har ødelagt, karbohydrater er for energi.

Vil si at proteiner er best å få i seg etter trening enn karbohydrater.

Proteiner>karbs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin er det mest anabole hormonet kroppen vår kan produsere. For maksimal progresjon ville jeg hatt begge deler. Det er jo uansett veldig simpelt å få i seg begge, så ser ikke helt problemet?

McBains Post Workout Party Stack.

  • 1-1,5 g raske karbs pr. kilo kroppsvekt
  • 15 g BCAA (drikkes under økten)
  • 50 g myseshake

+ spise et fettfattig og karbo/proteinrikt måltid innen to timer.

Med formålet om maksimal progresjon på styrke/masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Insulin er det mest anabole hormonet kroppen vår kan produsere. For maksimal progresjon ville jeg hatt begge deler. Det er jo uansett veldig simpelt å få i seg begge, så ser ikke helt problemet?

McBains Post Workout Party Stack.

  • 1-1,5 g raske karbs pr. kilo kroppsvekt
  • 15 g BCAA (drikkes under økten)
  • 50 g myseshake

+ spise et fettfattig og karbo/proteinrikt måltid innen to timer.

Med formålet om maksimal progresjon på styrke/masse.

Du trenger bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt mtp. å stoppe muskelnedbrytning. Det oppnår du fint med proteiner alene, og du trenger hverken hurtige eller langsomme karbohydrater i tillegg. Hva er poenget med å drikke BCAA under trening? Det er BCAA i proteinpulver og annen proteinrik mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det BCAA i diverse proteinkilder, poenget er at man ikke har tatt høyde for hva man får i seg før trening. Spesielt i disse dager hvor mange kjører en IF-diett så vil det være fastende trening. Uansett har BCAA en rekke gode effekter, og en god dose av dette har i flere studier vist seg å være hensiktsmessig. Du skal spise ganske mye myse før du får i deg 12 g lysin:

http://ergo-log.com/twelvegramsofleucine.html

http://www.ergo-log.com/leucineposttrainingmeal.html

http://ergo-log.com/bcaas.html

Når det gjelder insulin så har jeg personlig erfaring med at mer=bedre. Skal sies at dette anekdotiske beviset er lite verdt i den store sammenheng, men jeg har blant annet eksperimentert med smågodt (kun ting basert på vingummi, altså omtrent ren karbo) som erfaringsmessig gir meg store blodsukkersvingninger. Dette har fungert meget godt, selv om det kanskje ikke er så fornuftig helsemessig.

Samtidig er jeg enig med deg om at man nok ikke trenger så mye for å få en grei effekt, da nytten av mer fort avtar.

Det er en grunn til at insulin er mye (mis)brukt av konkurrerende elitebyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt på proteinsyntesen. Det oppnår du fint med proteiner alene, og du trenger hverken hurtige eller langsomme karbohydrater i tillegg. Hva er poenget med å drikke BCAA under trening? Det er BCAA i proteinpulver og annen proteinrik mat også.

Kommer ann på bygningen din, mye mer sensitiv for insulin ved lite fett på kroppen.

Andre folk spyr av å drikke proteinpulver under trening, BCAA er lettere å innta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere før trening og et måltid en time eller to etterpå?

Ja, spiser et måltid 1-2 timer før trening og et måltid etter. Men diskusjonen vår går på hva som bør være primærkilden rett etter en tung styrketreningsøkt. Er det slik at glykogen lagrene tømmes fullstendig etter veldig tung styrketrening? Trodde muskelnedbrytingen var det essensielle og at proteiner derfor er viktigst å fylle på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater rett etter trening er strengt tatt bare nødvendig om du skal trene igjen kort tid etter, altså samme dag. Hvis du ikke har planer om dette, har du god nok tid til å fylle glykogenlagrene før neste økt (de tømmes ikke helt).

Proteiner er det viktigste etter trening, men om du har spist tilstrekkelig før trening vil du fremdeles ha mat i tarmene som tas opp, så å spise rett etter trening er ikke nødvendigvis så veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"For å unngå muskelnedbrytning trenger du en del karbohydrater. Spis langsomme karbohydrater for å unngå ujevnt blodsukker. For de som trener for å øke muskeltilvekst, tilfør raske karbohydrater etter trening. 30 minutter etter tar du en proteindrink av Whey protein som tas raskt opp i musklene. De raske karbohydratene øker insulinutsondringen. Insulinet gjør proteinopptaket større, du får økt restitusjon og bedre muskeltilvekst". Fra http://www.iform.no/pub/art.php?id=533&print. Har dette utsagnet noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For å unngå muskelnedbrytning trenger du en del karbohydrater. Spis langsomme karbohydrater for å unngå ujevnt blodsukker. For de som trener for å øke muskeltilvekst, tilfør raske karbohydrater etter trening. 30 minutter etter tar du en proteindrink av Whey protein som tas raskt opp i musklene. De raske karbohydratene øker insulinutsondringen. Insulinet gjør proteinopptaket større, du får økt restitusjon og bedre muskeltilvekst". Fra http://www.iform.no/pub/art.php?id=533&print. Har dette utsagnet noe for seg?

Kort fortalt; nei. :) Det vil i beste fall ha en ekstremt marginal effekt hos noen som fra før gjør alt perfekt.

Edit: Kan føye til at proteiner gir mer enn nok insulinutskillelse til å stimulere proteinsyntesen, så man trenger på ingen måte å tilføre karbohydrater pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kjører en IF-lignende diett. Si at jeg kjører morgen trening, og spiser derfor mitt siste måltid, kvelden før, uten Karbs.

Vil jeg ha optimal effekt på trening, når jeg inntar BCAA? Eller bør jeg ha fylt på de såkalte "glykogenlagrene", ved å innta karbs i det siste måltidet, kvelden før? Dette er muligens svært individuelt, ang. hvordan en presterer best mulig.

MEN, hva skjer om jeg kjører morgen treningen, si fra kl.10-11.30, og ikke spiser før 16.00?

Vil dette fungere negativt?

Som jeg forstår, så er karbsa ikke like nødvendige å innta etter trening som proteiner. Men om en vil ha optimal proteinsyntese, bør en kombinere.

Dette er sikkert tatt opp i andre tråder, men hvor mye karbohydrater er nødvendig?

Personlig spiser jeg kun 50g kokt ris, som kun inneholder 9,75g karbs, i følge diett.no.

Dette kombinerer jeg for øvrig med proteinkilder som tilsvarer 60g proteiner, etter økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...