gul_krakk Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Store produsenter (eksempelvis Synnøve Finden, Tine, Prior osv) produserer for billigmerkene for å utnytte egen produksjonskapasitet. Det kjører ned produksjonskostandene på egen produkter. Forbrukerinspektørene på NRK hadde et innslag om dette for noen år siden. Der kom det for eksempel frem at den ene billig-juicen var en "kassert" mekrevare, dvs at når merket endret sammensetningen på den dyre juicen så begynte de å bruke den gamle sammensetningen på den gamle i stedet. Det samme gjaldt hvitost og skinke. Når det gjelder kvaliteten så tror jeg neppe det er store forskjeller, og det ble også fremhevet i programmet. Faktisk så var det mange som gjettet feil i en blindtest mellom merkevare og billigmerket (Flesteparten trodde at First Price-Cola var Coca Cola).Forskjellen i pris er nok mest det at folk er villige til å betale veldig mye for den tryggheten merkevaren representerer for dem - det gjelder forsåvidt for alt. Hvorfor har ellers Telenor så innmari mange kunder, når de er svindyre? Merkevaren selger. Heldigvis så er det sånn i Norge at det er ganske strengt ift merking av produkter. Jeg leser konsekvent ingredienslister og næringsinnhold, og velger ofte billigproduktene, det er sjeldent store forskjeller her. Palmeolje (vegetabilsk fett) er det i utrolig mye mat, men ikke i Coop sitt billige alternativ. Når det er sagt så er det endel ting jeg ikke kjøper fra billigmerker, bl.a. kylling og egg. For min del er det ikke kvaliteten på det enkelte produktet som her er avgjørende, men heller det at jeg syns fjærkreproduksjon er skittent. Da casher jeg heller ut litt ekstra for øko-varianten, der er det i hvertfall bittelitt bedre dyrevelferd. Mona Elisabeth, wingeer, Vegard L og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henrik Hope Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 well said Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg digger at First Price revet ost ikke inneholder ost. EDIT: Den heter faktisk ikke engang "Revet ost" men bare "Revet". Pinglekringla og Henrik Hope 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1991 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg digger at First Price revet ost ikke inneholder ost. EDIT: Den heter faktisk ikke engang "Revet ost" men bare "Revet". Og så smaker den helt forferdelig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Og så smaker den helt forferdelig.. Meh, funka greit når æ laga pizza. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1991 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Meh, funka greit når æ laga pizza. Ja har ikke prøvd på pizza.. Tenkte mest på den 1kgs osten til FP i skiver Fysj.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Revet heter revet fordi de ikke får lov å kalle det ost... fordi det ikke er ost... Olaf G. og gul_krakk 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Revet heter revet fordi de ikke får lov å kalle det ost... fordi det ikke er ost... Men d smaker som ost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari-Eli Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg velger konsekvent FP på (manglende) størrelsen på lommeboka- forutsatt at jeg liker produktet da selvsagt! :thumbsup: _Ørjan_ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katari Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Velger utifra innhold, vil ha mest mulig protein og minst mulig karbo. går derimot vekk fra ting med palmeolje der jeg kan. På pålegg velger jeg gilde o.l. kun pga at jeg får fnatt av fettslinger og "harde" partier. SPY! Når det gjelder rene ting som laks og kyllingfilet, grillet kylling osv. så velger jeg som oftest FP pga pris. Vi velger stabburet leverpostei fordi synes FP sin lukter litt vel mye kattemat.. Hadde jeg vært rik oghatt ubegrenset budsjett ville vi selvsagt valgt mye dyrere og mer variert kjøtt, som lam, indrefilet i alle retninger, fersk fisk og skalldyr osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christine Pusen Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg kjøper mye First price, og jobber på Kiwi, stemmer at kylling osv kommer fra samme fabrikker som de dyrerere merkene. men de bearbeidete produktene kjøper jeg ikke ofte...de inneholder mye mer palmeolje osv enn de dyrere merkene. Blir mest laks, egg, kylling, god helgtilbud, skinke, grønnsaksblandinger osv jeg kjøper. Makrellen er faktisk ganske god også, litt annerlesen enn Stabburet sin, men veldig god når man blir vant med den ( hel makrell med mild tomatsaus ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chilli Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg har alltid vært skeptisk til FP produkter... generelt alle billigprodukter. Men etter jeg begynte spise veldig mye kjøtt og fisk i stede for brød, har jeg begynt å ptøve ting. Og hvis ingen sier til meg at kyllingen er fra FP og ikke prior, så merker man faktisk ikke det... det er mest psykisk, når jeg vet hvor det er fra. Men nå i det siste har jeg lært at det er som noen her sier, billigere fordi det er mat som ikke har rett størrelse og lignende, men egentlig er bra mat... og er nok mest der det ligger. og at de bruker lite penger og et latterlig design på innpakkningen..... Bytt det, og mye er gjort. Men litt morsomt... når det var så mye snakk om muk for litt siden, var pølsene til FP overlegent best i test med minst muk enn alle de andre merkene. Gilde sine var på toppen av lista med mest. Det hadde jeg aldri trodd.... Det er jo et helt bevist valg at de ikke har noe fancy design. Ville ikke kostet dem særlig mye å endre det til noe stiligere hvis de hadde villet det. First Price er jo eid av matvarekjedene. De ønsker ikke at sitt eget merke skal utkonkurere de andre merkene fordi de tjener MER på å selge andre merker. Samtidig bidrar first price til at matvarekjedene kan presse prisene fra andre leverandører nede, og tjene mer penger. +++ (alt er en nøye planlagt strategi for å tjene mest mulig penger) Hvis man ser bort fra designet på first price og ser på det som er inne i pakningen er det ofte av lik kvalitet som konkurrerende merker. (sikkert noen unntak.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars85 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 En kylling koster nyklekket fra klekkeriet 5kr, Slakteriet betaler 18kr kiloen for en kylling som er ferdig vokst. Når bonden har betalt det som skal betales sitter han igjen med 2kr per kylling.. 1 konsesjon gir han rett til og fore opp 120.000 kyllinger i løpet av et år.. Skal de fore opp flere må de ha flere kyllinghus. En kylling vokser fra 40 gram til 1,7kilo på 30-32 dager.. Dette er en kylling ved navn ross308, som er avlet fram i usa(google it) Jeg antar også at landbruksdepartementet her og straffer bønder som driver overproduskjon.. Ja, forresten.. Jeg antar at bonden må betale innteksskatt på de 2kronene han sitter igjen med... Så kan dere selv google dere frem til reitans omsetning og overskudd, hva som ble sagt i den debatten som var anngående matvarepriser i 2010/2011.. osv... Tetthet. Konsesjonsgrensen for slaktekylling er i dag 120 000 dyr per år, mens maksimal tetthet er 34 kg/m2. Det er i praksis mulig å ha inntil 8 innsett per år. Ett innsett varer ca 30-32 dager. Arbeidsinnsats per innsett er ca 150 timer. http://europalov.no/rettsakt/slaktekyllingdirektivet/id-166 Tilbake til prisene... Reitan gruppen eier klekkeriet hugaas klekkeri, det er 1 av 3 i norge.. Bonden har konsesjoner som landbruksdepartementet har bestemt, de har også bestemt hvor mange kyllinger det kan være per kvm fjøs, Jadda, EU har også noe de skal ha sagt om dette og.. Norge sier 19, EU åpner for 23, Dette er opp til landene selv.. Foret til kyllingen importeres, koster deretter.. Så kommer slakteri bilen og henter kyllingen og den slaktes på et slakteri eid av reitan gruppen, Nemlig Norsk kylling. Eller hos nortura da, de sammarbeider om slakting for og få ned transporttiden.. Det er jo da ganske betenkelig at reitan sitter med en finger med i spillet fra a-å i en kyllings liv og alikevel skal pumpe vann i kyllingen for og tjene 1kg kylling mere på de 10 han allerede har.. Også skylder han på tilbredning, pris osv på esken???? Om du selger 10 kilo kylling til 145kr kiloen. Eller om du "lager" 11 kilo av de 10, selger den for 110kr kiloen og i tilegg øker salgsvolumet, fordi det er billig.. Jeg vil nå tro at sistnevnte er best butikk.. http://www.bondebladet.no/gaardsdrift/2009/01/14/haa-rugeri-paa-europatoppen.aspx http://morgenbladet.no/samfunn/2011/en_dag_i_februar_kom_25_000_kyllinger_til_en_gard_i_norge_34_dager_senere_la_de_i_butik Poenget er vel at det ikke spiller såå stor rolle om det står prior, solvinge, god kjøp, eller first price på esken. sånn i forhold til dyrevelferd, som jeg ser noen skriver om.. Og jeg tror vi må gå litt i oss selv, og spørre; hvem er det som skaper behovet, gjør at ting er som det er.. Det viktigste syntes jeg er, Hvorfor rote med noe som ikke trenger og rotes med?? Og er det greit at frukt og grønnskaker, og kjøtt skal sorteres etter hvordan det ser ut? Smaken er jo akkurat det samme.. Se på first price gulrot vs gartnerhallen f.eks.. First price er 2 sort, smaker det samme, men ser litt anderledes ut.. Dato merking på poteter f.eks? Det er akkurat samme poteten, forutsatt at den er norsk.. du kjøper i september som du kjøper sent i januar.. Men i butikken har den samme poteten ganske kort holdbarhet.. Det er rett og slett fordi hverken butikken eller vi klarer og oppbevare poteter riktig.. Hadde vi spist ribbe julekvelden om jesus var født i juni?? Jeg kan fortsette ei stund til, men tror dere ser poenget.. I dette tilfellet tror jeg alt var bedre før i væla, når det var mindre gårdsbruk og alle hadde noen høner og en gris og ei ku:P Men så har vi når blitt ett par-tre til på denne planteten og.. Og forresten; i disse tider hvor det forhandles om lønn og arbeidsvillkår forøvrig;) http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/04/28/bondekravet-vil-koste-oss-33-oere-dagen http://h-a.no/Meninger/tabid/93/articleView/true/moduleid/160461/Default.aspx#.T5xX-uG70rc.facebook Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.