Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne og klar for å endre livsstil. Jeg har to barn og derfor en travel hverdag. Jeg merker jeg er negativ til fryste grønnsaker. Jeg tenker ikke på ferdigposer, men å kanskje kutte opp og fryse i "middagspakker" i fryseren. Noen som har prøvd det? Blir det like vassent og smakløst som posevarene i butikken? Og hvordan blir det med næringen i grønnsakene?

På forhånd, takk for svar:)

Fortsetter under...

Fryste grønnsaker kan faktisk være mer næringsrike enn ferske da de blir forvellet og fryst rett etter høsting, men ferske som regel blir "kunstig" modnet under lampe ved frakt.

Synes ikke du skal være negativ til frosne grønnsaker, for den andre metoden din blir jo i grunn bare veldig tungvindt. Å fryse ferske grønnsaker er ikke særlig heldig for kvalitet og smak heller...

Fryste grønnsaker kan faktisk være mer næringsrike enn ferske da de blir forvellet og fryst rett etter høsting, men ferske som regel blir "kunstig" modnet under lampe ved frakt.

Synes ikke du skal være negativ til frosne grønnsaker, for den andre metoden din blir jo i grunn bare veldig tungvindt. Å fryse ferske grønnsaker er ikke særlig heldig for kvalitet og smak heller...

Det er jo kjekt å høre:) jeg er ikke helt fornøyd med smaken på de ferdigfryste skjønner du..Mulig det smaker bedrnår jeg vet det med modningen som du sier. Det sitter mye fordommer i dette hodet;P

Jeg bruker nesten alltid ferske grønnsaker (selv om jeg ikke har noe imot frosne posegrønnsaker). Grunnen er at jeg faktisk liker, og koser meg med, å tilberede mat. Så da blir "hakking av grønnsaker" en del av ritualet :):D

Som tilbehør til desserter derimot, går det oftest i poser med frosne bær :)

Næringsinnholdet ferske vs frosne grønnsker tør jeg ikke uttale meg skråsikkert om, vet desverre ikke.

TV2 hjelper deg hadde jo til og med en sak for noen uker tilbake der forskere hadde analysert næringsinnholdet i både frosne og ferske grønnsaker, og her kom de frosne klart best ut ;)

Eller synes jeg denne artikkelen har et utrolig godt poeng i sin avslutning:

"Comparing the healthfulness of raw and cooked food is complicated, and there are still many mysteries surrounding how the different molecules in plants interact with the human body. The bottom line, says Liu, is to eat your veggies and fruits no matter how they're prepared.

"We cook them so they taste better," Liu says. "If they taste better, we're more likely to eat them." And that's the whole idea."

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=raw-veggies-are-healthier

Annonse

• 3 uker senere...

Stort sett frosne, men fortærte nettopp en salat med masse ferske grønnsaker.

Frosne grønnsaker må tilberedes riktig, ellers blir de fort vassne. Kok opp lettsaltet vann og ha grønnsakene oppi fosskokende vann. Når vannet igjen koker heller du av vannet og grønnsakene er ferdig.

Annonse

Stort sett ferske, men det av den grunn av at jeg ikke er særlig fan av kokte grønnsaker. Jeg bruker de ferske i alt fra sauser til selve hovedretten, eventuelt så ovnsteker jeg dem. Koking minner meg for mye om middager på internatskole gjennom 3 år.

• 3 uker senere...

vi er en småbarnsfamilie og bruker som regel frosne på grunn av at det er enkelt og billig. så lenge du ikke overkoker det blir det bra. du kan også dampe de over vannet i en sil el. lignende, ha på masse godt krydder og en dæsj smør så smaker det kjempegodt:) eller gratiner i ovnen etter de er dampet noen sekunder med krydder og evt. ost:)

Det vi bruker av ferske ting er som regel salat, tomat, agurk, løk, paprika, wokgrønnsaker og sopp. Men det hender i ny og ne at vi bruker ferskt av andre sorter i helger osv. når vi har god tid. vi har bare ett kjøleskap og når vi ukeshandler blir det stappet til randen, så tror det plassmessig også lønner seg for oss å ha en del i frysreren..

Eneste fra boks vi bruker er mais, champignon noen ganger(til f.eks pizza), og ferske erter(til ertestuing) og knuste tomater- jo også bønner av div. slag!!. Hender vi også har brukt den gulrot og erter til fiskepudding i skjell, men det skjer kanskje en gang eller to i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...