Gå til innhold

Belte


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlig har jeg aldri sett behovet for å løfte med belte. Noen liker det, men jeg foretrekker å la kroppen gjøre jobben og ikke bli avhengig av ytre støtte. Kan jeg ikke dra en vekt i mark uten å holde spennet vil jeg ikke spenne på meg et tykt lærbelte for å dra den samme vekten.

..Og ja, jeg bruker reimer ;)

Men hvorfor vil du da løfte en vekt du egentlig ikke greier å holde?:) (prøver ikke være spydig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende utsagn endret mine tanker rundt beltebruken:

The belt doesn’t store the energy of the descending bar and return it on the upstroke

like a squat suit does. Rather a belt allows the abdominal muscles to work harder by giving them

something to push against, much like the barbell itself allows the leg and back musculature to work

harder by giving it something to push against.

http://startingstrength.com/articles/baby_bathwater_gear_gibson.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjell på unnskyldninger og grunner ;)

Noen klarer seg lenge uten reimer, men jeg merket at rundt 200 kg ble det helt nødvendig.Klarte ikke trene opp grepet i samme takt.

Hehe, var det jeg mente, derfor jeg hadde hermetegnene der, kom bare ikke på noe bedre ord i farten :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker belte fra ca. 85-90% av 1RM i bøy og mark, samt i speedmark (60% +/- 5 av 1RM).

Var mer skeptisk til belte før, tok ganske lang tid før jeg prøvde det, og deretter lang tid før jeg ble vant til det. Liker Rippetoes sitat over her, kjenner meg godt igjen.

Et belte er ikke noe mirakelmiddel. 180KG er fortsatt 180KG selv om du bruker belte, det er de samme musklene som jobber, de får bare litt bedre forhold å jobbe under pga. høyere buktrykk.

Det virker som om mange tror et belte er som et slags "korsett" som direkte støtter opp rundt midjen. Det er IKKE sånn belte fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg trener rygg kan det være greit å ikke bli begrenset av grepet. Vil jeg få god kontakt med ryggen er et noe løsere krokgrep nødvendig, og da hjelper reimer å fokusere på ryggen og la armene ta mindre av arbeidet.

men hva om du gjerne klarer mer vekter med belte og på den måten kunne fått mer utav rygg treningen din?

Jeg personlig bruker belte for å unngå skader! jeg har ikke noe mål om å løfte mest mulig, men om å bygge mest mulig.

Da er det fint å ta ALLE forhåndsregler for og unngå skader :) Der hjelper beltet meg veldig og jeg bruker det heller en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig bruker belte for å unngå skader! jeg har ikke noe mål om å løfte mest mulig, men om å bygge mest mulig.

Da er det fint å ta ALLE forhåndsregler for og unngå skader :) Der hjelper beltet meg veldig og jeg bruker det heller en gang for mye enn en gang for lite.

Det der interesserer meg. Jeg får ikke lov av leger osv. pluss min mamma (lol), til å ta maksløft, ettersom det gir større sjanse for ny blødning i hode. Er det fullt mulig å bygge bra uten å løfte maks i det hele tatt? Jeg trener alltid på 80/90 % tipper jeg. Taper jeg mye på at jeg ikke kan gi 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke løfter noe mer med belte i forhold til uten.

Men er det vesentlig større skaderisiko på de tyngste løftene uten belte?

Jeg liker å holde ekstra-utstyr til et minimum og kjøre så raw som mulig, men hvis beltet lettere holder meg skadefri så er jo det en vesentlig fordel... Hva mener folk om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der interesserer meg. Jeg får ikke lov av leger osv. pluss min mamma (lol), til å ta maksløft, ettersom det gir større sjanse for ny blødning i hode. Er det fullt mulig å bygge bra uten å løfte maks i det hele tatt? Jeg trener alltid på 80/90 % tipper jeg. Taper jeg mye på at jeg ikke kan gi 100% ?

80-90% av 1RM eller 80-90% av den maksimale innsatsen? Er det 80-90% av 1RM er det bare bra :)

Har du hatt hjerneblødning eller lignende før, og det er lett å få på nytt ved store anstrengelser? Om jeg forsto "ny blødning i hodet" rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du sikter til 1rm så bygger man ikke stort med muskler på det. muskler bygges best når man ligger på 8-14 reps egentlig.

Jeg liker å legge meg på vekter som er såpass tunge at jeg nesten må kjøre forced reps på de siste 2-3 reppene av 8-12, og det vil jeg kalle 110% utnyttelse av styrken :D hehe...

Belte er med på å holde ting på plass om man kan si det slik. Om jeg kjører feks bøy eller la oss si skulder press på forcedrep har man ofte en tendens til å "jukse" litt på teknikken på de siste reppene der, og da er det fort gjort å gjøre noe sprell som forårsaker strekk o.l i ryggen. Da hjelper belte godt syns jeg. I bøyen kan man gjerne kromme ryggen/lene seg fremover litt på siste reppene, og da ville mange sagt at man heller burde kutte ut den siste reppen, men her føler jeg belte kan jeg meg det lille ekstra om jeg skviser ut det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke løfter noe mer med belte i forhold til uten.

Men er det vesentlig større skaderisiko på de tyngste løftene uten belte?

Jeg liker å holde ekstra-utstyr til et minimum og kjøre så raw som mulig, men hvis beltet lettere holder meg skadefri så er jo det en vesentlig fordel... Hva mener folk om dette?

Hehe, bare fordi du er fan av Konstantinovs er det lite sannsynlig at du ikke løfter mer med belte. ;)

Det krever dog at du bruker det riktig: Ikke for stramt, ikke for slakt, valsalvas manøver etc. Hvis du mener du ikke får noe ut av belte har du mest sannsynlig ikke prøvd det nok. Belte er noe man må "lære" å bruke sånn som det meste annet utstyr. Det tok noen mnd. før jeg ble vant til å bruke belte i bøy og mark, i starten merket jeg egentlig ingenting bortsett fra at det var irriterende å ha på. Nå merker jeg en vesentlig (men ikke enorm) forskjell.

Jeg støtter holdningen om å løfte så raw som mulig, tenker sånn selv, og for meg er det helt uaktuelt å f.eks. bruke drakter og skjorter. Det tok lang tid før jeg i det hele tatt vurderte å prøve belte, og jeg humrer litt inni meg når jeg ser folk trene en hel økt uten å ta av beltet en eneste gang. Men belte regnes som raw for en grunn, se Rippetoes sitat lenger opp.

Det føles definitivt litt "tryggere" å trene med belte, spesielt på tyngre enn 5RM. Og jeg tror det er litt skadeforebyggende også, med tanke på at det økte buktrykket støtter bedre opp ryggsøylen.

På den annen side: Hvis man føler seg FOR trygg og løfter vekter man egentlig burde vente med, bare fordi man har belte, tror jeg skaderisikoen er større enn om man hadde begrenset seg til vekter man kan håndtere, uten belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bare fordi du er fan av Konstantinovs er det lite sannsynlig at du ikke løfter mer med belte. ;)

Det krever dog at du bruker det riktig: Ikke for stramt, ikke for slakt, valsalvas manøver etc. Hvis du mener du ikke får noe ut av belte har du mest sannsynlig ikke prøvd det nok. Belte er noe man må "lære" å bruke sånn som det meste annet utstyr. Det tok noen mnd. før jeg ble vant til å bruke belte i bøy og mark, i starten merket jeg egentlig ingenting bortsett fra at det var irriterende å ha på. Nå merker jeg en vesentlig (men ikke enorm) forskjell.

Jeg har prøvd både med og uten belte, og merker ingen forskjell styrkemessig.

Jeg strammer beltet så godt som mulig, men det er riktig at jeg ikke har prøvd det lenge nok. Den ekte Konstantinovs er jo bevis på at enkelte ikke drar nytte av belte i det hele tatt. Men for all del, jeg kan jo gi det et forsøk igjen, med mer fokus på å dytte ut magen mot beltet. Satser på å klare 200 etterhvert da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...