Gå til innhold

Erfaringer med InBody 720


kpfaaland

Anbefalte innlegg

Tok en test på Elixia her forleden med InBody 720, med relativt lite klær på og ingen frokost innabords(PF).

Likevel sier testen at jeg har en fettprosent på 7,9. Noe jeg igrunn ser meg helt uenig i.

Er det flere som har fått helt andre resultater enn forventet, og er testen så resultatsikker som de gir inntrykk av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har testet disse flere ganger, nå sist fikk jeg et resultat på 29% Det er 1/2 år siden, men må være feil. Klype sier 25,5% og en fyr som har drevet med styrkeløft og personlig trening og målt 100-vi av folk i 20 år sier at jeg nok ligger rundt 25% også. (Bilder i loggen min hvis noen vil vurdere :) ) Så min erfaring er at de sikter litt for høyt.

I tillegg gir maskina meg en hofte-midje-ratio på 0,82, noe som i praksis vil si at den legger på nesten 20 cm masse rundt livet mitt. :confused: Så helt riktig er den nok ikke.. Har fortsatt ikke funnet noen som kan forklare meg hvorfor den gjør det.. :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker for svar. Årsaken til at jeg spør er ikke fordi jeg anser fettprosenten antatt i testen som for høy, men for lav. Ifølge fettklypetestene jeg har tatt på megselv og etter hva jeg ser på andre bilder og meg selv i speilet, så ville jeg tippet at jeg lå et sted mellom 12-14%.

Men, jeg kan også ta feil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fettklye og inbody720 har feilmarginer.

Jeg har ikke tatt fettklypetest selv, men mener å ha lest at for å få gode resultat er en avhengig av å klype på et gitt antall spesifikke steder og at det helst bør være folk som "kan det" som bør gjøre det for deg. Og selv da vil en operere med feilmarginer. Inbody har jeg prøvd og som for trådstarter så føler jeg at den var i overkant snill med meg.

Speilet er for 94,87% av dem som besøker fitnessbloggen den beste fettprosentmåleren. Feilmarginen blir også betydelig mindre om du i tillegg har noen ærlige venner som også kan besiktige skroget sammen med deg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Tok en test på Elixia her forleden med InBody 720, med relativt lite klær på og ingen frokost innabords(PF).

Likevel sier testen at jeg har en fettprosent på 7,9. Noe jeg igrunn ser meg helt uenig i.

Er det flere som har fått helt andre resultater enn forventet, og er testen så resultatsikker som de gir inntrykk av?[/quote

Følger man disse enkle test forberedelsene så er maskinen svært nøyaktig - studier om nøyaktigheten til InBody er publisert på vår hjemmeside (vil ikke legge ut nettsiden slik at dette ikke blir betraktet som spam )

Test forberedelsene er som følger :

Testforberedelser pdf_button.png printButton.png

Testen skal ikke taes av personer med pacemaker.

For å sikre nøyaktige resultater må gitte forutsetninger være oppfyllt.

Før en test utføres må følgende punkter leses og følges nøye, samt påse at testpersonen er oppmerksom på faktorene som kan påvirke nøyaktigheten av testresultatene. Nøyaktigheten av testresultatet ved en kroppssammensetningsanalyse er avhengig av testpersonen og av miljøet der testen blir utført.

Testen skal ikke utføres av personer
under 18 år
eller
gravide
uten at det er ett tverrfaglig opplegg rundt dette. Er du i tvil kontakt din fastlege eller oss. Testen er ufarlig for begge kategorier men fabrikanten og vi som leverandør har satt visse retningslinjer for dette.

1. Analysen bør ikke utføres like etter et måltid

I tilfeller der testpersonen nettopp har spist, bør testen utsettes ca to timer fordi mengden av mat vil beregnes som vekt, og dermed kan påvirke analysen og gi unøyaktige resultater.

2. Toalettbesøk før analysen

Påse at testpersonen har vært på toalettet før testen. Selv om det ikke inkluderes som kroppssammensetningselementer vil volumet av urin og avføring inkluderes i vektmåling og kan gi feil i resultatet.

3. Unngå trening rett før analysen

Hard trening og raske bevegelser kan gi midlertidige endringer i kroppssammensetning.

4. Stå stille i 5 minutter før analysen

Hvis analysen utføres umiddelbart etter man har lagt eller sittet i en lengre periode kan de påvirke testresultatene. Dette fordi kroppsvæske har en tendens til å synke til bena når en person reiser seg.

5. Unngå badstu eller dusj rett før analysen

Analysen må ikke utføres rett etter testpersonen har dusjet eller tatt badstu da svette gir midlertidige forandringer av kroppssammensetning.

6. Unngå analyse ved menstruasjon

Ved menstruasjon opplever kvinner økt kroppsvæske, dette vil påvirke resultatene av analysen

7. Analysen må utføres i normal temperatur (20-25˚C)

Menneskekroppen er stabil i normale temperaturer, men kroppssammensetningen kan påvirkes ved varme eller kalde temperaturer.

8. Re-testing krever samme forutsetninger som forrige test

Nye analyser bør utføres under tilsvarende forutsetninger som første gang for å gi nøyaktige og konsise resultatforutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gir meg en midje-hofteratio på 0,82. Jeg har midje på 68 cm og hofter på 103 cm, noe som gir meg midje-hofte-ratio på 0,66. For å få 0,82 måtte jeg ha hatt 85 cm i midjemål, noe som er 17 cm mer en realiteten.. (Ok, 20 var et estimat, gadd ikke regne det ut.. :p) Dette gir ikke mening, og jeg kan jo tenke meg at jeg får en høyere fettprosent av maskinen med 17 cm mer magefett? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midje-hofte er bare kalkulert basert på resultatene ellers, ikke målt. Skjønner ikke hvorfor de har det med.

Et inbody-apparat, som de fleste andre av samme type, bruker svakstrøms impedansmålinger. Forskjellige typer vev har forskjellig elektrisk motstand avhengig av frekvens. Et slikt apparat har flere målepunkter, og kan da regne ut ned på kroppsdelsnivå muskelmasse og fettmengde.

Inbody oppgis til å være 98% nøyaktig sammenliknet med DEXA (røntgen). Selv om Inbody er det beste verktøyet på markedet i dag, virker det å ha store svakheter på individnivå. Det er derfor best å bruke Inbody for å sammenlikne egen progresjon, og ikke ifht. andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gir meg en midje-hofteratio på 0,82. Jeg har midje på 68 cm og hofter på 103 cm, noe som gir meg midje-hofte-ratio på 0,66. For å få 0,82 måtte jeg ha hatt 85 cm i midjemål, noe som er 17 cm mer en realiteten.. (Ok, 20 var et estimat, gadd ikke regne det ut.. :p) Dette gir ikke mening, og jeg kan jo tenke meg at jeg får en høyere fettprosent av maskinen med 17 cm mer magefett? ;)

kan likeså godt være at den tror du har mindre hofter enn du har også.. trenger ikke å handle om større midje...! Men blir vel mest nøyaktig om du måler det selv ja... Har selv ikke tenkt over at den kan være feil, så takk for at du skrev denne tråden, var nemlig drit sur når jeg kom fra inbody test og jeg fortsatt ikke var innenfor normalen, men nå skal jeg ta og måe meg imorgen og regne det ut selv.. Kanskje den har tatt feil på meg å.. *håpe håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om alle punktene er utført eller ikke, hvordan kan den legge til 20 cm rundt livet mitt? :confused:

InBody 720 måler IKKE lividde!Den måler whr(på norsk hofte liv \vidde )

Dette er også vanskelig å måle manuelt da ulike personer vil stramme målebånd forskjellig og kan ta ulike treffpunkt på målingene fra gang til gang :-)

Lykke til med trening og kosthold :-)

Fra hjemmesiden kan du lese

C) Hofte – Midje Mål

HMM (Hofte Midje Mål) (Ref 6 og 7) blir beregnet ved å dele omkrets rundt midjen ved navlen på hoftens største omkrets. Dette er en nyttig indikator for å se distribusjonen av kroppsfett. Det kan gi ubehag å bli målt, samt at muligheten for feilmåling er tilstede. Derfor er det ikke nøyaktig nok å bruke målebånd i behandling av overvekt.

Ref 6. Vivian H Heyword, Ph D, Lisa M. Stolarczyk, Ph D, Applied Body Composition Assessment,

p 21-43, Human Kinetics, 1996,

Ref 7. Rosalind S Gibson, Principles of Nutritional Assessment, Oxford University Press, 1990

InBody 720 benytter motstandsindex for å gi en vitenskapelig estimering av testpersonens HMM. InBody 720 gir nøyaktige og valide estimeringer av HMM og magefett og er et viktig verktøy for behandling av overvekt. Menn og kvinner med respektivt 0,95 og 0,90 HMM regnes som overvektige rundt midjen. En voksen person med denne tilstanden har høyt nivå av Visceralt fett og er i større grad utsatt for hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre sykdommer.

Når det gjelder barn med høyt HMM refereres det til et ytre fettlag med liten økning av viseralt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som Inbody "himself" har dukket opp - Hvorfor bruker dere betegnelsene "sterk" om muskelmasse? Det vil på ingen måte være mulig med styrkeestimater. Det er jo volum det er snakk om?

Videre spørsmål: Hvordan vil fulle/tomme glykogenlagre affisere målingene på et individ med mye muskelmasse? Hvordan påvirkes resultanene om et individ si strammer armmusklene? Dette vil jo endre densiteten og derfor potensielt impedansmålingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InBody 720 måler IKKE lividde!Den måler whr(på norsk hofte liv \vidde )

Dette er også vanskelig å måle manuelt da ulike personer vil stramme målebånd forskjellig og kan ta ulike treffpunkt på målingene fra gang til gang :)

Lykke til med trening og kosthold :)

Fra hjemmesiden kan du lese

C) Hofte – Midje Mål

HMM (Hofte Midje Mål) (Ref 6 og 7) blir beregnet ved å dele omkrets rundt midjen ved navlen på hoftens største omkrets. Dette er en nyttig indikator for å se distribusjonen av kroppsfett. Det kan gi ubehag å bli målt, samt at muligheten for feilmåling er tilstede. Derfor er det ikke nøyaktig nok å bruke målebånd i behandling av overvekt.

Ref 6. Vivian H Heyword, Ph D, Lisa M. Stolarczyk, Ph D, Applied Body Composition Assessment,

p 21-43, Human Kinetics, 1996,

Ref 7. Rosalind S Gibson, Principles of Nutritional Assessment, Oxford University Press, 1990

InBody 720 benytter motstandsindex for å gi en vitenskapelig estimering av testpersonens HMM. InBody 720 gir nøyaktige og valide estimeringer av HMM og magefett og er et viktig verktøy for behandling av overvekt. Menn og kvinner med respektivt 0,95 og 0,90 HMM regnes som overvektige rundt midjen. En voksen person med denne tilstanden har høyt nivå av Visceralt fett og er i større grad utsatt for hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre sykdommer.

Når det gjelder barn med høyt HMM refereres det til et ytre fettlag med liten økning av viseralt fett.

Jeg har målt midje og hofte. Det er ikke veldig vanskelig, hvis du ser på profilbildet mitt så ser du at det er klar definisjon av midje og hofter.. Vanskelig å bomme med andre ord. Selv med en feilmargin på noen cm (puste ut eller ikke, stramme mye/lite osv), er det ikke mulig å komme opp i 17 cm mindre differanse. Så vi har fortsatt problemstillingen "hvorfor legger inbody720 på 17 cm rundt midjen min/fjerner 17 cm fra hoftene?" Hvis maskinen gir så "nøyaktige og valide estimeringer av HMM og magefett", hvorfor er min måling så veldig på bærtur?

EDIT: Jeg fikk faktisk beskjed om at jeg ligger litt over idealet med 0,82 ratio. Jeg har 35 cm differanse.. Det er ikke over idealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som Inbody "himself" har dukket opp - Hvorfor bruker dere betegnelsene "sterk" om muskelmasse? Det vil på ingen måte være mulig med styrkeestimater. Det er jo volum det er snakk om?

Videre spørsmål: Hvordan vil fulle/tomme glykogenlagre affisere målingene på et individ med mye muskelmasse? Hvordan påvirkes resultanene om et individ si strammer armmusklene? Dette vil jo endre densiteten og derfor potensielt impedansmålingene?

Hei McBain- Betegnelsen "Sterk" om muskelmasse er dårlig , InBody er ikke en funskjonstest , vi bør vurdere å endre det. Det er som du skriver volum !

Fulle tomme ,glygogen lagre ? InBody er avhengig av at vannmasssen i kroppen er stabil ved målingene , hvis en person er på en eller annen "spes diett" eller eller dehydrert ved måling så kan det påvirke resultatene .Jeg skal prøve å sjekke dette litt opp og gi deg ett bedre svar :-)

Strammer man musklene ved måling vil det gi mer SMM (muskelmasse )!

Man bør altså tilstrebe å følge testforberedelsene best mulig og gjenta disse ved neste måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt midje og hofte. Det er ikke veldig vanskelig, hvis du ser på profilbildet mitt så ser du at det er klar definisjon av midje og hofter.. Vanskelig å bomme med andre ord. Selv med en feilmargin på noen cm (puste ut eller ikke, stramme mye/lite osv), er det ikke mulig å komme opp i 17 cm mindre differanse. Så vi har fortsatt problemstillingen "hvorfor legger inbody720 på 17 cm rundt midjen min/fjerner 17 cm fra hoftene?" Hvis maskinen gir så "nøyaktige og valide estimeringer av HMM og magefett", hvorfor er min måling så veldig på bærtur?

EDIT: Jeg fikk faktisk beskjed om at jeg ligger litt over idealet med 0,82 ratio. Jeg har 35 cm differanse.. Det er ikke over idealet.

Hei . Om du vil ka du kan skanne skjema og sende til [email protected], så skal jeg prøve å se på det !

whr er verdens helse organisasjon sin statistikk . 0.82 er definert som slank kroppsform i følge who så vidt som jeg husker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei McBain- Betegnelsen "Sterk" om muskelmasse er dårlig , InBody er ikke en funskjonstest , vi bør vurdere å endre det. Det er som du skriver volum !

Fulle tomme ,glygogen lagre ? InBody er avhengig av at vannmasssen i kroppen er stabil ved målingene , hvis en person er på en eller annen "spes diett" eller eller dehydrert ved måling så kan det påvirke resultatene .Jeg skal prøve å sjekke dette litt opp og gi deg ett bedre svar :)

Strammer man musklene ved måling vil det gi mer SMM (muskelmasse )!

Man bør altså tilstrebe å følge testforberedelsene best mulig og gjenta disse ved neste måling.

Vedr. glykogen så vil dette påvirke målingene signifikant, ettersom et gram glykogen binder ca. 3 g vann (2,7 g om jeg ikke husker feil). Et voksent menneske har typisk opp til 3-500 g store glykogenlagre, og nivåene på disse varierer med diett og trening. Det vil slik sett være mulig å få en feilmargin på 1,5 kilo, og det aller meste av dette vil attribueres muskelmassen antar jeg. Så er spørsmålet om muskelvev har forskjellig impedans ved hhv. ulle og tomme glykogenlagre? Hadde vært interessant å teste ut, men blir fort meget kostbart for en lekmann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...