Gå til innhold

Crossfit?


.-*C*-.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei men mesteparten er det..

trener man crossfit blir man god på en ting, og det er crossfit..

Nå vet jeg veldig lite om crossfit egentlig, siden jeg aldri har trent det selv, men alle jeg kjenner som trener det velger helt selv hvilke økter de gjennomfører. Og alle sammen trener vanlig styrke ved siden av og bruker crossfit som supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg veldig lite om crossfit egentlig, siden jeg aldri har trent det selv, men alle jeg kjenner som trener det velger helt selv hvilke økter de gjennomfører. Og alle sammen trener vanlig styrke ved siden av og bruker crossfit som supplement.

Hvis du leste min første innlegg så skrev jeg nettopp det.. dvs 1-2 økter i uken feks.. Men at en må trene annet utenom..

Mye spreke Crossfittere, tar tonnevis med pullups og muskelups osv.. Men i militærsammeheng så hadde de fått 0-null godkjent på ett opptak til feks KS eller BS pga apekattutførelsen ..

En god soldat må kunne gå langt. med tung sekk. og kunne løfte tungt, samt være eksplosiv og forflytte seg rakst med mye utstyr over korte distanser.. Crossfit hjelper kanskje litt på sistnevnte, men det er bare ne liten del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye spreke Crossfittere, tar tonnevis med pullups og muskelups osv.. Men i militærsammeheng så hadde de fått 0-null godkjent på ett opptak til feks KS eller BS pga apekattutførelsen ..

Tja, noen crossfitøkter benytter stricte pullups, mens andre benytter kipping. Igjen handler det om hvilke økter du gjennomfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere dette med idrett. Hvis du vil bare ha noe å gjøre ved siden av, så for all del gjør Crossfit hvis du vil. Vil du bli bedre i idretten din, er ikke Crossfit for deg. Enhver idrett har helt spesifikke fysiske krav, og det eneste fornuftige er å planlegge treningen slik at du blir bedre i kvalitetene idretten din krever. Crossfit er i essens tilfeldig, og et dårlig valg for idrettsutøvere

Hopper inn her jeg!

CrossFit er et veldig fint supplement for andre idretter jo, bare her i Bergen trener deler av svømmerene og flere andre idrettsgrener CrossFit i ny og ne som et supplement til deres daglige trening.

Hele idéen med CrossFit er jo å bli bedre i flere sektorer, ikke best i alle. Dermed er det overførbart til flere idretter. Du får styrketreningen, du får kondisjonstrening med vekter/kroppsvekt og vanlig kondisjonstrening blandet sammen i en god miks - ergo du vil presse kroppen til et høyere O2-nivå. Jeg f.eks begynte å løpe i fjor sommer, men måtte gi meg pga vonde knær etter jeg fikk 52min på 10km, begynte med CrossFit i august og skulle løpe løp i september. Det som skjedde var at selv om jeg løp kun en gang mellom juni-sept før løpet så forbedret jeg 10km'en min med 5min. Da er det overførbart til andre idretter imao.

Og CrossFit brukes mye på amerikansk fotball og blir mer og mer inndratt i idretten der --> http://www.crossfitfootball.com/

Hvis du leste min første innlegg så skrev jeg nettopp det.. dvs 1-2 økter i uken feks.. Men at en må trene annet utenom..

Mye spreke Crossfittere, tar tonnevis med pullups og muskelups osv.. Men i militærsammeheng så hadde de fått 0-null godkjent på ett opptak til feks KS eller BS pga apekattutførelsen ..

En god soldat må kunne gå langt. med tung sekk. og kunne løfte tungt, samt være eksplosiv og forflytte seg rakst med mye utstyr over korte distanser.. Crossfit hjelper kanskje litt på sistnevnte, men det er bare ne liten del..

Hei PG*, vi møtes til diskusjon som alltids :D

CrossFit brukes jo mye av det amerikanske militæret og jo blitt en god standard der nå snart. Jeg er enig med det at kipping pull-ups ikke er en godkjent form for pull-ups i militæret. Men en CrossFiter må lære vanlige pullu-ups, det er mange øker vi har som inkluderer strickt pull-ups så å argumentere med det blir meningsløst. Det var noen av guttene fra Games (VM for CrossFit) som ble med US Navy Seal på et opptak og gjorde det strålende og fikk MYE skryt så.

CrossFit trener også for å bli god på alt, ikke best - men GOD. Leser du litt på nett finner du f.eks økter som inkluderer å "løpe" 1,6km med 75kg på ryggen. Vi snakker ikke langedistanser, men det gjør til å du blir bedre på å bære tunge ting. Vi inkluderer jo mye forskjellige momenter, det er jo også en CrossFit på Rygge basen. Det jeg har hørt derfra er at langkjøring er en del av WODen der og det kan jo godt være at det kjøres med vektvest. Da blir en god på å bære tunge ting over langedistanser :)

Til trådstarter: http://fitnessbloggen.no/b/even-opsal/ les hva jeg har skrevet om CrossFit her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper inn her jeg!

CrossFit er et veldig fint supplement for andre idretter jo, bare her i Bergen trener deler av svømmerene og flere andre idrettsgrener CrossFit i ny og ne som et supplement til deres daglige trening.

Hele idéen med CrossFit er jo å bli bedre i flere sektorer, ikke best i alle. Dermed er det overførbart til flere idretter. Du får styrketreningen, du får kondisjonstrening med vekter/kroppsvekt og vanlig kondisjonstrening blandet sammen i en god miks - ergo du vil presse kroppen til et høyere O2-nivå. Jeg f.eks begynte å løpe i fjor sommer, men måtte gi meg pga vonde knær etter jeg fikk 52min på 10km, begynte med CrossFit i august og skulle løpe løp i september. Det som skjedde var at selv om jeg løp kun en gang mellom juni-sept før løpet så forbedret jeg 10km'en min med 5min. Da er det overførbart til andre idretter imao.

Og CrossFit brukes mye på amerikansk fotball og blir mer og mer inndratt i idretten der --> http://www.crossfitfootball.com/

:)

Det er jo hele poenget mitt. Skal du bli bedre i en idrett, må du trene spesifikt for idretten. Du kan ikke bare kaste masse øvelser på en tavle og tro at du blir bedre bare fordi du spyr etter hver økt. Hva er vitsen i å bli litt bra i "alt"? Som idrettsutøver er jo poenget med treningen å bli best i idretten du driver med! Å trene crossfit som idrettsutøver, er som å spille håndball for å bli en bedre fotballspiller. Det er klart at håndball kan gi grunnleggende kvaliteter som er nyttige i fotball dersom du spiller på lavt nivå, men det er helt meningsløst for en som spiller, eller aspirerer til å spille på noe høyere enn bedriftsnivå.

Og angående amerikansk fotball: for en som har fulgt sporten i årevis, kan jeg trygt si at du er på tynn is når du sier at crossfit "blir tatt mer og mer inn i sporten". At noen tilbyr crossfit for fotball betyr ikke at det er et godt alternativ, eller at proffer eller collegespillere bruker det til å bli bedre fotballspillere. Det finnes kanskje ikke noen sport i verden der posisjonen du spiller avgjør hvilke fysiske kvaliteter du trenger. En offensiv linjemann og en cornerback er spillere med vidt forskjellige oppgaver, og dermed kreves det vidt forskjellig trening: En linjemann trenger å være ekstremt sterk, og så stor og tung som mulig. En cornerback er banens raskeste spiller, og trenger også ha ekstremt god spenst og styrke, og bedre kondisjon enn de fleste andre posisjoner. Kan du forklare meg hvordan crossfit kan hjelpe disse to, uten at du bryter ned crossfit til tradisjonell styrke- og kondisjonstrening?

Hvis du vil se hvordan de beste NFL-spillerne og collegespillerne trener i offseason, sjekk ut artiklene og videoene til Joe Defranco. Gymmet hans er ansett som et av de beste som finnes for fotballspillere, og treningsmetodene hans er så langt unna crossfit som man kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hele poenget mitt. Skal du bli bedre i en idrett, må du trene spesifikt for idretten. Du kan ikke bare kaste masse øvelser på en tavle og tro at du blir bedre bare fordi du spyr etter hver økt. Hva er vitsen i å bli litt bra i "alt"? Som idrettsutøver er jo poenget med treningen å bli best i idretten du driver med! Å trene crossfit som idrettsutøver, er som å spille håndball for å bli en bedre fotballspiller. Det er klart at håndball kan gi grunnleggende kvaliteter som er nyttige i fotball dersom du spiller på lavt nivå, men det er helt meningsløst for en som spiller, eller aspirerer til å spille på noe høyere enn bedriftsnivå.

Det der er jo en totalt idiotisk ting å si. Her sier du indirekte at all trening som ikke er den aktuelle idretten er bortkastet med mindre du er på et lavt nivå. Vil du si at styrketrening er negativt for en fotballspiller? Vil du si at utholdehetstrening vil være negativt? Crossfit er jo helst en kombinasjon av disse, og vil i aller høyeste grad underbygge fysiske kvaliteter som vil komme godt med i fotball.

Er jo ikke noe poeng å diskutere med crossfitere, for plutselig er alt crossfit så lenge man kaller det en WOD. Jeg går en tur på toaletter og "wod'er" litt..

Du kan jo også snu på den og ta for deg de som er prinsipielt mot crossfit. For disse er det bare crossfit så lenge det er snakk om kipping pullups eller tusen-og-evig repetisjoner med en avansert olympisk øvelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larskr: Hørt om basistrening?

Her er det mye fordommer ute å går hos kritikerne.

Og jeg har aldri trent en crossfit økt, så ikke kom og kall meg crossfitter. Har trent baseøvelser 3-5 reps så lenge jeg har trent.

Det er lurt å være litt open-minded når det kommer til trening. Det er veldig få ting som er totalt ubrukelig eller totalt overlegent, det er glidende overganger og kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo hele poenget mitt. Skal du bli bedre i en idrett, må du trene spesifikt for idretten. Du kan ikke bare kaste masse øvelser på en tavle og tro at du blir bedre bare fordi du spyr etter hver økt. Hva er vitsen i å bli litt bra i "alt"? Som idrettsutøver er jo poenget med treningen å bli best i idretten du driver med! Å trene crossfit som idrettsutøver, er som å spille håndball for å bli en bedre fotballspiller. Det er klart at håndball kan gi grunnleggende kvaliteter som er nyttige i fotball dersom du spiller på lavt nivå, men det er helt meningsløst for en som spiller, eller aspirerer til å spille på noe høyere enn bedriftsnivå.

Jeg har jo aldri sagt noe imot deg på at du ikke skal trene spesifikt på den idretten du driver med. CrossFit er jo også en egen idrett, men det jeg påpeker er at det er flott supplement til andre idrett for å forbedre seg på noen punkter. Om du tror at målet med en CrossFit WOD er å ligge å spy etterpå er du på veldig tynn is. Det skjer ja, men jeg har nå seriøst spydd etter en beinøkt eller ti i løpet av den tiden jeg drev med bygging også.

Og angående amerikansk fotball: for en som har fulgt sporten i årevis, kan jeg trygt si at du er på tynn is når du sier at crossfit "blir tatt mer og mer inn i sporten". At noen tilbyr crossfit for fotball betyr ikke at det er et godt alternativ, eller at proffer eller collegespillere bruker det til å bli bedre fotballspillere. Det finnes kanskje ikke noen sport i verden der posisjonen du spiller avgjør hvilke fysiske kvaliteter du trenger. En offensiv linjemann og en cornerback er spillere med vidt forskjellige oppgaver, og dermed kreves det vidt forskjellig trening: En linjemann trenger å være ekstremt sterk, og så stor og tung som mulig. En cornerback er banens raskeste spiller, og trenger også ha ekstremt god spenst og styrke, og bedre kondisjon enn de fleste andre posisjoner. Kan du forklare meg hvordan crossfit kan hjelpe disse to, uten at du bryter ned crossfit til tradisjonell styrke- og kondisjonstrening?

Hvis du vil se hvordan de beste NFL-spillerne og collegespillerne trener i offseason, sjekk ut artiklene og videoene til Joe Defranco. Gymmet hans er ansett som et av de beste som finnes for fotballspillere, og treningsmetodene hans er så langt unna crossfit som man kommer.

Jeg kan nok være på litt tynn is rundt CrossFit og amerikansk fotball, jeg har ikke satt meg inn i CrossFit Football da jeg ikke driver med det og dermed har liten interesse av det.

Direkte sånn som du forklarer de to kan jeg _faktisk_ dele dette opp til to forskjellige økter som kan være en CrossFit økt ja.

Si den offensive linjemannen, så stor og sterk som mulig. Da kan vi sette opp en WOD f.eks ala dette:

3-3-3-3-3 med tunge vendinger

5 runder på tid med:

20m farmerswalk @ 2 32kg kettlebell

5 styrke vendinger @ 80kg

Så tar vi cornerbacken som må være kjapp og ha spenst.

18min AMRAP (as many rounds as posible)

15 bokshopp @ 60cm høyde

9 toes to bar

6 boardjumps (stillestående spensthopp, kroppslengde)

Jeg prøver ikke å si at CrossFit er den beste måten å trene på for å forbedre seg i alle idretter, men jeg sier det er et fint supplement. Det jeg har satt opp av økter her er ting jeg godt kunne funnet på å kjøre selv en dag.

Er jo ikke noe poeng å diskutere med crossfitere, for plutselig er alt crossfit så lenge man kaller det en WOD. Jeg går en tur på toaletter og "wod'er" litt..

Dette er ekstremt usaklig av deg PG*, du kjenner meg personlig og vet at jeg er fult mulig å diskutere med. I tillegg vet du godt hvor skeptisk jeg er til visse treningsmetoder, men at jeg er villig til å teste ut ting før jeg dømmer det. Det finnes deler av CrossFit konseptet jeg syns er delvis feil eller burde utføres på andre måter. Det samme gjør det med andre idretter jeg er borti.

Og alt kan være en WOD i CrossFit verden, om du ikke husker det så er står WOD for "workout of the day". En WOD kan være å løpe 5km, men om vi skal gå dypere har du lette metcons, tunge metcons, tabata osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larskr: Hørt om basistrening?

Her er det mye fordommer ute å går hos kritikerne.

Og jeg har aldri trent en crossfit økt, så ikke kom og kall meg crossfitter. Har trent baseøvelser 3-5 reps så lenge jeg har trent.

Det er lurt å være litt open-minded når det kommer til trening. Det er veldig få ting som er totalt ubrukelig eller totalt overlegent, det er glidende overganger og kompromisser.

Alexander, der satt du ting virkelig på spissen. Basistrening!

Open-minded er det viktigste å være til andre idretter selv om du ikke driver med det selv. Jeg var selv lite åpen for at CrossFit var noe en kunne bruke til noe som helst før jeg prøvde det, men jeg var villig til å gi det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo en totalt idiotisk ting å si. Her sier du indirekte at all trening som ikke er den aktuelle idretten er bortkastet med mindre du er på et lavt nivå. Vil du si at styrketrening er negativt for en fotballspiller? Vil du si at utholdehetstrening vil være negativt? Crossfit er jo helst en kombinasjon av disse, og vil i aller høyeste grad underbygge fysiske kvaliteter som vil komme godt med i fotball.

Du kan jo også snu på den og ta for deg de som er prinsipielt mot crossfit. For disse er det bare crossfit så lenge det er snakk om kipping pullups eller tusen-og-evig repetisjoner med en avansert olympisk øvelse. ;)

hjelpes meg.... Trenger jeg fortsette å argumentere hvis du skal bruke stråmenn for å bruke mine argumenter mot meg? Ok, jeg skal prøve en siste gang.

Om stryketrening er negativt for en fotballspiller? Nei, prinsippet om styrke er viktig for alle idrettsutøvere. Bodybuilding for fotballspillere? Negativt. Styrkeløft for fotballspillere? Negativt. Håndball for å bli bedre i fotball? Bortkastet. Crossfit for å bli bedre i fotball? Mindre bortkastet en bodybuilding og styrkeløft, men fortsatt bortkastet siden man kan bedrive trening spesifikt rettet mot sporten sin! Det gir ingen mening for en fotballspiller å trene som en høydehopper, styrkeløfter, maratonløper osv. Det gir heller ingen mening å plukke ut tilfeldige øvelser og gjøre dem til du spyr.Crossfit er i sin natur tilfeldige økter med mål om å bli mest mulig sliten hver økt, ikke å bli målrettet bedre over tid. Hvis du tweaker crossfit for at det skal gjøre deg bedre i spesifikke fysiske ferdigheter du trenger i idretten din, eller ting som du er spesiellt svak på, når slutter det å være Crossfit og bli tradisjonell styrketrening?

Alexander V: Vet du hva basistrening er for en idrettsutøver, feks fotball/håndball/hockeyspiller? Styrketrening. Intervalltrening. Eksplosivitet. Hvordan man trener dette avhenger av sporten. En fotballspiller trenger lange intervaller, ishocheyspillere trenger korte. Man kan ikke bare gjøre alt samtidig og tro at man blir best i alt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpes meg.... Trenger jeg fortsette å argumentere hvis du skal bruke stråmenn for å bruke mine argumenter mot meg? Ok, jeg skal prøve en siste gang.

Om stryketrening er negativt for en fotballspiller? Nei, prinsippet om styrke er viktig for alle idrettsutøvere. Bodybuilding for fotballspillere? Negativt. Styrkeløft for fotballspillere? Negativt. Håndball for å bli bedre i fotball? Bortkastet. Crossfit for å bli bedre i fotball? Mindre bortkastet en bodybuilding og styrkeløft, men fortsatt bortkastet siden man kan bedrive trening spesifikt rettet mot sporten sin! Det gir ingen mening for en fotballspiller å trene som en høydehopper, styrkeløfter, maratonløper osv. Det gir heller ingen mening å plukke ut tilfeldige øvelser og gjøre dem til du spyr.Crossfit er i sin natur tilfeldige økter med mål om å bli mest mulig sliten hver økt, ikke å bli målrettet bedre over tid. Hvis du tweaker crossfit for at det skal gjøre deg bedre i spesifikke fysiske ferdigheter du trenger i idretten din, eller ting som du er spesiellt svak på, når slutter det å være Crossfit og bli tradisjonell styrketrening?

Morsomt at du snakker om stråmenn når du selv setter definisjonene for hva crossfit er før du argumenterer mot det. Når folk som driver med crossfit ikke er enig med deg i disse definisjonene så blir det jo litt komisk.

Om du ved å trene crossfit oppnår å bli sterkere, raskere eller mer utholden, så vil dette hjelpe deg i idretten din. Hvordan er det f.eks. negativt å trene styrkeløft for en fotballspiller? Å bli sterkere i knebøy og markløft vil jo også hjelpe deg i fotball, så lenge du bruker dette som et supplement og ikke baserer treningen din på dette.

Du driver jo egentlig bare å kverulerer på selve begrepet crossfit. Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er gunstig dersom man bare gjør tilfeldige økter med mål om å spy på slutten, men det er ikke det som er poenget mitt. Det blir det samme som alle som mener at lavkarbo er ekstremt fordi de mener at lavkarbo = ketogent kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du snakker om stråmenn når du selv setter definisjonene for hva crossfit er før du argumenterer mot det. Når folk som driver med crossfit ikke er enig med deg i disse definisjonene så blir det jo litt komisk.

Om du ved å trene crossfit oppnår å bli sterkere, raskere eller mer utholden, så vil dette hjelpe deg i idretten din. Hvordan er det f.eks. negativt å trene styrkeløft for en fotballspiller? Å bli sterkere i knebøy og markløft vil jo også hjelpe deg i fotball, så lenge du bruker dette som et supplement og ikke baserer treningen din på dette.

Du driver jo egentlig bare å kverulerer på selve begrepet crossfit. Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er gunstig dersom man bare gjør tilfeldige økter med mål om å spy på slutten, men det er ikke det som er poenget mitt. Det blir det samme som alle som mener at lavkarbo er ekstremt fordi de mener at lavkarbo = ketogent kosthold.

Our program delivers a fitness that is, by design, broad, general, and inclusive - Crossfit.com

Her ligger problemet. Bredt spekter, og generelt. Idretter har, for nte gang, spesifikke krav. Problemet med at en fotballspiller trener som en styrkeløfter, er målene med treningen. En styrkeløfter trener for å løfte maksvekter i benk, mark og bøy, og kun det. Ingenting i arbeidsbeskrivelsen til en fotballspiller sier at han må marke eller benke. Mark og benk kan absolutt hjelpe, men det er absolutt ikke noe mål for en fotballspiller å løfte mest mulig i disse øvelsene, og trenger derfor ikke trene dem som en styrkeløfter. Det er ikke sånn at en fotballspiller med 200 i mark er en bedre spiller enn en som har 150.

La meg bruke meg selv som eksempel. Jeg spiller innebandy i Eliteserien. Min fysiske trening er rettet mot å forbedre kvaliteter jeg trenger som spiller, som er: Et godt styrkegrunnlag, men noen kvaliteter er viktigere enn andre. Jeg trenger å være rask, men akselerasjon og retningsforandring er mye viktigere enn toppfart. På arbeidskapasitetsfronten, så er spillets gang intervallbasert, korte intensive intervaller med mellom 1:1 og 1:3 arbeid:hvile med opp mot 100% intensitet i 3x20 min.

Det eneste fornuftige for meg, er å trene på en måte som gjør at jeg blir bedre på nøyaktig det jeg har beskrevet ovenfor. her er en tilfeldig WOD jeg fant på Crossfit.com:

For time:

Run 800 meters

10 rounds of the couplet:

Pull-up, 10 reps

Ring dip, 10 reps

Run 800 meters

Fortell meg hvordan dette hjelper meg med å bli bedre i hva jeg beskrev. Jeg vet at dette ikke er den eneste måten å gjøre crossfit på, men når slutter det å være crossfit, dersom man skal spesialisere?

La meg ta et annet eksempel, fra crossfitens verden: Crossfit Games. La oss si at om ett år skal to identiske utøvere konkurrere mot hverandre i Crossfit Games. Den ene vet ikke hvilke øvelser det skal konkurreres i, den andre vet alle øvelser som skal konkurreres i. Det sier seg noe selv at utøveren som vet hvilke øvelser som skal konkurreres i vil trene på en måte som gjør han bedre i nettopp de øvelsene han skal konkurrere i, og dropper alt annet. Utøveren som ikke vet, må trene som vanlig. Hvem tror du vinner?

Trenger jeg forklare det nærmere nå, eller holdt det med en analogi til Crossfit Games?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene dine er fremdeles like irrelevante. En innebandyspiller (eller en hvilket som helst annen idrettsutøver) som trente crossfit som supplement til idretten ville aldri valgt en slik WOD, men heller en som trente mer på de spesifikke kravene i den idretten.

Å trene som en styrkeløfter, f.eks. mengdetrening i markløft og knebøy kan være svært verdifullt for å bygge opp treningstoleranse og grunnstyrke utenfor sesong, så å si at styrkeløfttrening er bortkastet er ikke helt riktig, men det må brukes fornuftig og i riktige perioder.

Det er ingen automatikk i at en som løfter 200kg er bedre enn en som løfter 150kg, og i de fleste tilfeller vil den som løfter 150kg være best siden han sannsynligvis er lettere og raskere, men det forsåvidt uinteressant siden det er så mange faktorer som spiller inn. Dersom to spillere har identisk teknikk og spilleforståelse, så vil forskjeller i fysisk styrke kunne skille mellom hvem som er best. Om den ene f.eks. løper litt raskere eller er litt sterkere i duellene enn den andre, så vil han totalt sett være en bedre utøver.

Det som er interessant er om en utøver vil bli bedre av å øke sin styrke fra å løfte 150kg til 200kg, og svaret er sannsynligvis ja, dersom det ikke går ut over andre aspekter i idretten, f.eks. hurtighet som følge av en høyere kroppsvekt.

Analogien din om crossfitgames blir jo også totalt irrelevant, da disse to utøverne du snakker om konkurrerer på helt ulikt grunnlag. Du tar fremdeles utgangspunkt i at crossfit = helt random trening, noe det ikke er for en som bruker det strategisk som supplement til en idrett. Ditt eksempel på en random WOD understreker at du diskuterer med dette som utgangspunkt, og da kommer vi bare til å fortsette å stange mot hverandre uten å egentlig diskutere det samme.

Hvorvidt man kaller det crossfit eller noe helt annet er også helt uinteressant, på lik linje som det er uinteressant om du kaller kostholdet ditt lavkarbo, steinalderkost, høykarbo, norsk kosthold eller hva det måtte være. Det som til syvende og sist er interessant er hva du gjør på trening og hvilken mat du legger på tallerkenen, ikke hva du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt godt i hva du sier her Larskr, men det både jeg og Vegard har prøvd å si er det er snakk om å bruke oppsettet til CrossFit som et supplement til andre idretter som Vegard tok opp. Ingen av oss har prøvd å være stråmenn og si at CrossFit er alt eller at det er verdens beste måte å bli god i diverse idretter. Det er det ikke heller, CrossFit handler om å være klar for alt og dermed kunne ha en god plassering i flere forskjellige idretter (dvs ikke være best, men GOD).

Dessuten er jeg helt enig med deg på hvem som ville vunnet Games på eksempelet ditt, men det er jo heller ikke det CrossFit handler om, det er jo å være klar for alt. Hvem tror du var klar for å stå med en slegge å slå nagler ned i jorden det ene året? Ingen i sin ville verden kunne tenkt på å trene til det.

Igjen vil jeg forresten nevne dette med å trene spesifikt for å bli god i en idrett at en må trene _kun_ det som en skal gjøre, det er jo ikke helt sant. Det er alltid flere faktorer som spiller inn, se f.eks hva jeg skrev tidligere om jeg selv å løpe. Jeg forbedret kondisjonen min og O2-opptaket på andre måter enn å løpe - og løp fortere pga det. Jeg sier ikke at dette gjør CrossFit til en gudsgave som gjør alt bedre, jeg sier at det kan forbedre noen utøvere på noen elementer.

Vi har jo også sporet helt av i forhold til hva trådstarter ville oppnå med denne tråden. Trådstarter lurte på CrossFit som CrossFit, ikke hva det kunne brukes som. Så om vi kan legge en håpløs diskusjon som vi aldri kommer til å bli enig på til sides så kan trådstarter kanskje få svar på det som var målet. Ingen mer trolling med sære bilder og usakligheter om spying/ligge død etter en økt (denne gjelder alle som troller i tråden, ikke noen enkelt personer).

-----------------------

Trådstarter:

Du har fått en god del gode svar allerede fra flere her, som sagt. Les de to artiklene som jeg har skrevet på hovedsiden til Fitnessbloggen. Sjekke ut www.crossfit-norge.no og www.crossfit.com - alt er jo nevnt allerede.

Sjekk også ut http://www.mobilitywod.com/ som er veldig bra side om kroppsvekt øvelser som brukes i CrossFit!

Ellers er Youtube en veldig god venn, http://www.youtube.com/user/CrossFitHQ?ob=0&feature=results_main <-- CrossFit HQ sin kanal.

Søk opp Mikko Salo, Rich Fronning, Annie Thorisdottir, Dan Bailey så finner du mye bra! Og siden Games pågår nå er det mye bra på http://games.crossfit.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...