Gå til innhold

Smerter i håndleddet


d33pz

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har de siste 6-7 månedene fått litt smerter i høyre håndledd. Smerten sitter på yttersiden av leddet (utsiden av armen) omtrent ved den lille kulen og kommer når jeg bøyer leddet i ulike rettninger.

Første gangen jeg fikk disse smertene hadde jeg også litt smerter langs underarmen og var antageligvis en mild senebetennelse. Etter en uke med treningsfri ga disse smertene seg og jeg kjøpte meg wristwrap som jeg har brukt på høyre armen siden den gang.

Jeg merker ikke noe til smertene mens jeg trener, så jeg klarer å holde det i "sjakk" men merker gjerne at smertene dukker opp nå og da etter trening.

Føler ikke at det er noe "stort" problem slik som det er nå, men er redd dersom det plutselig skulle bli verre. Er det noen som har noen gode råd? Det jeg har mist lyst til er å ta en pause på flere uker..

Hvilke øvelser er det som typisk belaster håndleddet mest ? Er det dytte eller dra øvelser?

Er det f.eks bedre å gå ned på vekt men opp i antall reps i en periode? Jeg har løftet "tungt" med 6 reps den siste perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter óg med håndledda. Men bruk av wristwraps vil ikke akkurat styrke ledda. Ser for meg at det vil være dumt å bli helt avhengig av slike. Har fått tips om å tøye håndledda mye - men gjør svinvondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter óg med håndledda. Men bruk av wristwraps vil ikke akkurat styrke ledda. Ser for meg at det vil være dumt å bli helt avhengig av slike. Har fått tips om å tøye håndledda mye - men gjør svinvondt..

Bruk de kun på de tyngste settene i pressøvelser. Da får du hjelp når det trengs og likevel styrket de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen på smerten du beskriver. Sluttet helt hos meg etter jeg kjøpte wristwraps fra gasp. Bruker de på de tyngste løftene :thumbsup:

Hjelper det mot de håndleddsmerter jeg får ved biceps bar curl? Jeg har ingen problemer i de hele tatt med dumbells, men med engang jeg bruker stang, så er det som man setter en kniv inn i begge håndledd. Helt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de kun på de tyngste settene i pressøvelser. Da får du hjelp når det trengs og likevel styrket de..

Sliter óg med håndledda. Men bruk av wristwraps vil ikke akkurat styrke ledda. Ser for meg at det vil være dumt å bli helt avhengig av slike. Har fått tips om å tøye håndledda mye - men gjør svinvondt..

Som preben sier, bruker de kun på de tyngste løfta. Håndledda får nok juling i alt du gjør på studioet, kan aldri tenke meg det er et problem.

Uansett, om du skulle miste liiiiiitt av utviklingen på styrken i håndledda, så er det hvertfall i mine øyne en grei pris å betale for å kunne trene smertefritt. Jeg hadde vondt i håndledda nesten hele uken før. Nå kjenner jeg ingenting. Men har uansett ikke problem med å trene uten wraps hvis det skulle skje en dag.

Hjelper det mot de håndleddsmerter jeg får ved biceps bar curl? Jeg har ingen problemer i de hele tatt med dumbells, men med engang jeg bruker stang, så er det som man setter en kniv inn i begge håndledd. Helt merkelig.

Prøvd med z-stang? Curls med rett stang er ikke noe gunstig for håndledda, ville prøvd z-stang eller evt brukt manualer som et alternativ.

Jeg hadde vondt i håndledda ved curls med manualer før, men det kjenner jeg ikke nå lenger. Men med stang kjennes det helt likt ut. Men jeg ser ingen grunn til å bruke øvelser som lager et helvete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de kun på de tyngste settene i pressøvelser. Da får du hjelp når det trengs og likevel styrket de..

Prøver å gjøre det på øvelser som benkpress, hvor man skal stive av håndleddene. Men hva gjør du på øvelser som skulderpress med stang?.. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Tror jeg skal prøve meg en periode på litt lettere vekter med 12 reps og prøve på å tøye ut armene og se hvordan det går.

Biceps curl bør gjøres med EZ stang ja, med rett stang svir det og brenner noe helvette i underarmene de 10 første sekundene når man er ferdig med settet. Får noe smerter når jeg bruker EZ stang etter settene også men det er "overlevbart" :) Ellers er det jo viktig å huske på at bicepsene får mye trening fra andre øvelser så det er ikke noen krise om man tar en pause fra curls engang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være hysterisk men, få en legetime for å få det sjekket.

Jeg hadde omtrent slike smerter som du forklarer, ignorerte det lenge. Sluttet med trening helt pga. smertene ble værre, kunne ikke bruke datamus osv. mer enn 15min. Samt skrive gjør vondt.

etter ca. 2.5år ble de bedre, nå kan jeg trene men har fortsatt smertene om håndleddets posisjon ikke riktig eller intensiv skriving på maskin, kan ikke bruke skrujern om hard skuring osv. Så 4år etterpå sitter fortsatt skadene.

Så gå vil anbefale å gå til lege for å finne ut mer om skaden også ta det forsiktig på trening, bruke wraps på tungeløft og bra posisjon på håndledd.

Ikke vits å bruke wraps på alle løft, gjør det vondt på lette løft uten burde man faktisk vurdere en annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre det på øvelser som benkpress, hvor man skal stive av håndleddene. Men hva gjør du på øvelser som skulderpress med stang?.. : )

I frontpress/militærpress bruker jeg de sjelden, bruker ikke så tunge vekter at jeg har behov, men har brukt de der også og det har ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig ofte kommer smerte i håndleddene fra triggerpunkter i underarmen. Prøv å massere underarmen med en liten hard ball. Ganske sikker på du finner noen ømme punkter der. Ikke tren curls med rett stang, eventuelt bruk bredt grep.

Self-Applied-Release-of-the-Extensor-Carpi-Radialis-Trigger-Point.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips igjen! Har nå begynt å tøye ut armene etter trening og jeg kjenner da at jeg er mye mindre fleksibel i hele høyre armen der jeg sliter med håndleddet. Jeg kjenner liksom at det sitter et spenn i hele armen fra hånda opp igjennom underarmen, albuen, biceps og skulderen. Så det problemet er noe kanskje noen trigger punkter høyere opp ja.

Føler ihvertfall at det er blitt litt bedre nå som jeg har begynt å tøye ut og massere underarmen etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Begynte å få vondt rundt jul, men tenkte at det ikke var noe alvorlig og trodde det kom til å gå over. Det gjorde det IKKE, det har såklart bare blitt verre og verre med tiden. Jeg gikk derfor til legen for ca 14 dager siden, og han sa det var senebetennelse. Han satte meg på Voltarenkur og henviste meg til fysioterapi OG sa jeg ikke skulle trene styrke i armene what so ever til kuren var slutt.

Da jeg kom meg til fysioterapeuten var ikke problemet så enkelt som en liten senebetennelse, det var også en fin tennisalbue som holder på og forplante seg til ryggen (les: akkurat i midten mellom skulderbladene).

Voltarenkuren hjalp lite, men massering av underarmen, rundt albuen og nedover mot håndleddet har hjulpet ganske bra. Når jeg er hos fysioterapeuten så knekker han også opp i ryggen der jeg har vondt, og det hjelper utrolig nok på armen.

Det jeg prøver å fortelle deg er at det kan være en idé å få sjekket det, sånn at du kanskje ikke "ødelegger" mer og ikke får en verre skade enn du allerede har.

Det høres jo ut som at du er på bedringens vei, og det er bra. God bedring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Veldig ofte kommer smerte i håndleddene fra triggerpunkter i underarmen. Prøv å massere underarmen med en liten hard ball. Ganske sikker på du finner noen ømme punkter der. Ikke tren curls med rett stang, eventuelt bruk bredt grep.

Self-Applied-Release-of-the-Extensor-Carpi-Radialis-Trigger-Point.png

Au, dette var vondt!:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte kommer smerte i håndleddene fra triggerpunkter i underarmen. Prøv å massere underarmen med en liten hard ball. Ganske sikker på du finner noen ømme punkter der. Ikke tren curls med rett stang, eventuelt bruk bredt grep.

Self-Applied-Release-of-the-Extensor-Carpi-Radialis-Trigger-Point.png

Jeg er rimelig sikker på at det er denne muskelen som skaper problemer for håndleddet mitt. Har prøvd å massere en del siden du posta dette innlegget, men håndleddet er fortsatt like ubrukelig.. Har du noen andre forslag? Begynner å bli ganske lei av driten : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det er denne muskelen som skaper problemer for håndleddet mitt. Har prøvd å massere en del siden du posta dette innlegget, men håndleddet er fortsatt like ubrukelig.. Har du noen andre forslag? Begynner å bli ganske lei av driten : P

Det kan også komme fra bryst, nakke og rygg ++. Gå til en manuellterapeut for en evaluering. Naprapat eller Osteopat er å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...