Gå til innhold

Sjokoladespisere er tynnere enn andre ifølge studie


CEC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De som spiser få kalorier i forhold til det de forbrenner er tynnere enn andre :).

... Men nå er det sikkert mange andre som stikker rett bort på butikken og kjøper 200 gram melkesjokolade og stratos.

"Blir jo ikke feit av det!"

Men i all seriøsitet så har vel dette en enkel forklaring, i likhet med hvorfor de som hopper over frokosten ofte er overvektige.

Folk kutter ut frokost og sjokolade for å gå ned i vekt, det var ikke for lite frokost og sjokolade som gjorde dem overvektige til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... første som slår meg er at noen som spåiser sjokolade "ofte" har et avslappet forhold til mat - og dermed gjener spiser EN bit eller to sjokolade. Mange som sjeldent spiser sjokolade tar jo helt av når de en sjelden gang unner seg det, eller de har gjerne et anstrengt forhold til mat i utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som slanker seg er også fetere enn de som ikke gjør det, så med samme logikk vil jeg fraråde folk å slanke seg om de vil holde seg tynn.

Og:

Forskerne tror rett og slett at sjokolade (inntatt i jevnlige, men moderate porsjoner) kan være kalorinøytral, står det i

en pressemelding fra universitetet

.

Med det mener de altså at et eller annet ved forbrenninga av sjokolade gjør at den ikke legger seg på skinkene

Virkelig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som slanker seg er også fetere enn de som ikke gjør det, så med samme logikk vil jeg fraråde folk å slanke seg om de vil holde seg tynn.

Og:

Virkelig???

Den der stusset jeg på selv...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som spiser få kalorier i forhold til det de forbrenner er tynnere enn andre :).

... Men nå er det sikkert mange andre som stikker rett bort på butikken og kjøper 200 gram melkesjokolade og stratos.

"Blir jo ikke feit av det!"

Men i all seriøsitet så har vel dette en enkel forklaring, i likhet med hvorfor de som hopper over frokosten ofte er overvektige.

Folk kutter ut frokost og sjokolade for å gå ned i vekt, det var ikke for lite frokost og sjokolade som gjorde dem overvektige til å begynne med.

"Flere kalorier

– Voksne som konsumerte sjokolade oftere hadde en lavere KMI enn de som konsumerte sjokolade sjeldnere, konkluderer forskerne ifølge en pressemelding fra JAMA and Archives Journals.

Utover sjokoladespisinga kunne forskerne ikke finne noen annet som kunne forklare tendensen. Sjokoladeeterne verken trente mer eller spiste færre kalorier.

Tvert imot konsumerte de i gjennomsnitt flere kalorier enn de avholdne."

Den første forklaringa di er jo logisk for de fleste - men lurer litt på hvordan de forklarer avsnittet over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladeeterne verken trente mer eller spiste færre kalorier.

Tvert imot konsumerte de i gjennomsnitt flere kalorier enn de avholdne."

Folk kutter ut frokost og sjokolade for å gå ned i vekt, det var ikke for lite frokost og sjokolade som gjorde dem overvektige til å begynne med.

Kan ikke dette være en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sammendrag av studien: http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/172/6/519?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=Chocolate&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

Der kan man blant annet lese at dettte var basert på selvrapportering. Om man er overvektig og gjerne skammer seg over at man spiser sjokolade, hvor sannsynlig er det at man da ikke "pynter" på sannheten man rapporterer?

De spør også om hvor mange ganger i uken deltakerne i undersøkelsen drev intensiv trening i mer enn 20 minutter. At varigheten av denne treningen er tatt med i betraktningen står det ingenting om. En økt på en time sidestilles dermed med en økt på tyve minutter i denne forskningens øyne. At en som trener lengre økter forbrenner flere kalorier, og gjerne dermed kan gå i kaloriunderskudd selv med inntak av sjokolade teller visst ikke her.

De sier heller ikke noe om utviklingen av BMI over tid. Det er litt meningsløst å konkludere med at det at en slank person i dag spiser mer sjokolade enn en i dag feit person betyr at sjokolade er slankende. Den feite personen kan tidligere ha hatt et langt høyere kcalintak enn den slanke, og derfor er vedkommende feit. Men når han nå har kuttet forbruket kan han faktisk være på vei ned i vekt. Mens den slanke personen kan være i ferd med å gå opp i vekt grunnet økt sjokoladeinntak.

Jeg får helt makk når dagspressen skal skrive om forskning. De er helt ute av stand til/har ikke vilje til, å se kritisk på forskningen, samt at de er helt blind for ting som at korrelasjon er langt ifra det samme som årsak-virkning. De burde skamme seg. Det er en god del folk der ute som tar det de leser i Dagbladet for god fisk, og som begår helt håpløse kostholdvalg på bakgrunn av slike artikler som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De spør også om hvor mange ganger i uken deltakerne i undersøkelsen drev intensiv trening i mer enn 20 minutter.

Er du feit nok er det relativt intensivt å snuble til bilen, kjøre til butikken, bære alle sjokoladeplatene oppå dissemagen til kassen, lete etter portemoneen mellom valkene og så komme seg hjem. Bare tenk å løfte opp et stykke sjokolade etterpå når underarmen veier 50kg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du feit nok er det relativt intensivt å snuble til bilen, kjøre til butikken, bære alle sjokoladeplatene oppå dissemagen til kassen, lete etter portemoneen mellom valkene og så komme seg hjem. Bare tenk å løfte opp et stykke sjokolade etterpå når underarmen veier 50kg... ;)

Ja, det blir helt useriøst om det er på dette nivået de har målt aktiviteten til folk. Det de hadde trengt av data her var hvor mye kalorier personene brukte i løpet av en dag, så de kunne se på kaloriforbruk i forhold til inntak. Dette blir jo bare svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at en forklaring kan være at de som har registrert at de spiser mindre sjokolade kanskje registrerer mindre enn de egentlig har spist på generelt nivå (og dermed får likt kaloriinntak til "sunne" folk som registrerer alt de spiser, inkludert sjokoladen). Jeg tror mange overvektige og småtjukke har et skjevt syn på hva de egentlig får i seg og "glemmer" å registrere usunn mat bevist, dette vil jo da også gjelde sjokolade. Om jeg hadde spist 200 gram sjokolade hadde jeg ikke akkurat følt for å skryte av det, i hvertfall ikke om jeg var litt lubben (joda, jeg har vært ganske lubben, så jeg får si det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir helt useriøst om det er på dette nivået de har målt aktiviteten til folk. Det de hadde trengt av data her var hvor mye kalorier personene brukte i løpet av en dag, så de kunne se på kaloriforbruk i forhold til inntak. Dette blir jo bare svada.

Det vil aldri skje i en observasjonsstudie :)

Det er ingen grunn til å tro at dette er noe som har innvirkning på den enkeltes liv. At forskerne presterer å si at sjokoladespisingen var den eneste faktoren som kunne forklare forskjellen beviser bare at de hadde bestemt seg på forhånd for å bevise at sjokolade er sunt. Aldri i livet om det var den eneste forskjellen, og det er så mange grunner til at resultatene ble som de ble at en slik studie aldri kan brukes til å bevise noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om ernæring, men kan det ikke finnes stoffer i mørk "naturlig" sjokolade som øker forbrenningen i likhet med koffein osv? Om man da spiser en liten bit (2-3 gram) hver dag vil jo det kunne hjelpe om det faktisk er slik at det innvirker på forbrenningen :)

Alle skjønner vel at man ikke kan spise masse sjokolade og fortsette å ha samme kropp, det beste hadde vel kanskje vært en kakaobønne om dagen, men det er nok sykt bittert. Om det faktisk hjelper.

Det dummeste jeg ser er en eller annen person som har høy forbrenning forklare til sidepersonen hvor mye dritt de dytter i kroppene sine, gjerne med et stolt hevet hode i tillegg. Uff da har jeg alltid lyst til å si noe.\:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...