Gå til innhold

Carbs på diett?

CaraMella

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor ofte, dere spiser ting som:

Havregryn , speltlomper , riskaker, ris , poteter etc etc..

Når dere er på en lengere diett? Jeg skal fleskemodereres noe krafting frem til sommeren, og er usikker på hvor ofte og ikke minst hvor MYE av overnevte matvarer jeg kan / bør inkludere i dietten?Har vært redd for karbohydrater i flere år nå , men savner faktisk å ha disse tingene i kostholdet..

Flott om noen kan komme med sine erfaringer ifht dette:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Stig.

Er totale antall kalorier man putter inn kontra hva man forbrenner som til teller til slutt.

Eg bruker å spise litt karbohydrater før trening og mye etter trening. for å fylle opp lagrene.

Men ellers tenker eg kalorier på uke basis. (veger meg 1 gang i uka)

Funker som bare det!

Over å ut knut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med å spise mye karbohydrater kan se ut til å være at det gjør noe med sult/metthet som gjør at det blir lettere å spise for mye. I studier der man bare reduserer karbohydratinntaket og øker på fett/protein, skjer det en automatisk reduksjon i energiinntaket til tross for ad libitum spising.

Om du klarer å oppnå et energiunderskudd så vil du gå ned i vekt, så du må bare finne det kostholdet som lar deg opprettholde et energiunderskudd samtidig som det ikke går utover trivsel. Om du mistrives på et kosthold er sjansene store for å sprekke, og det samme skjer om energiunderskuddet blir for stort og du derfor går rundt sulten.

Det er ingenting magisk med karbohydrater som gjør at du legger på deg, men som sagt kan det være lettere å oppnå energiunderskudd med andre kostholdsstrategier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist mye ris, poteter og havregryn når jeg har vært på diett siden nyttår nå. Har gått ned 10 cm på magemålet, 10 mm på fettklypa og 8 kg på vekta på den tiden. Normalt har jeg spist 120-150 gram karbs på hviledager og 150-250 gram på treningsdager.

Men jeg har fordelt karbohydratene i henhold til retningslinjene i biorytmedietten (karbs på kvelden, fett tidlig på dagen) og det tror jeg er nokså viktig for å kunne spise så raske karbkilder og fremdeles ha kaloriunderskudd uten at sultfølelsen blir for stor (skal innrømme at jeg har vært endel sulten den siste tiden da pga kroppen min ikke er vant med lav fettprosent). Når man spiser nesten alt av dagens fett tidlig på dagen så vil man også utnytte fettet til å holde sultfølelsen nede og blodsukkeret stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet mitt har vært at jeg har spist altfor lite tidligere , og da ingen ting av karbohydrater bortsett fra frukt og grønnsaker.

Det har ikke gjort seg på noe måte, gikk ned men har veldig mye fett igjen på mage + sidene.. Så jeg prøver å legge nye strategier:p hadde også en periode med nesten bare fett i dietten, det funka heller ikke........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du veier 55 kg og skal ha 2000 kalorier daglig. Da bør du få i deg ca. 140 g proteiner og 70 g fett, hvorav noe fra omega-3.

Da har du igjen (2000 - 140*4 - 70*9) = 810 kcal som du kan fordele hvordan du vil. Det gir f. eks. rom for 200 gram karbohydrater. Så lenge du får i deg det du skal av fett og proteiner så betyr det ikke så mye hvor de siste kaloriene kommer fra.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du veier 55 kg og skal ha 2000 kalorier daglig. Da bør du få i deg ca. 140 g proteiner og 70 g fett, hvorav noe fra omega-3.

Da har du igjen (2000 - 140*4 - 70*9) = 810 kcal som du kan fordele hvordan du vil. Det gir f. eks. rom for 200 gram karbohydrater. Så lenge du får i deg det du skal av fett og proteiner så betyr det ikke så mye hvor de siste kaloriene kommer fra.

Til syvende og sist betyr det ikke så mye, men om resultatet av å spise 200g karbohydrater er at man blir mer sulten, så vil dette være en dårlig løsning for denne personen, da det øker risikoen for å sprekke ganske mye. Derfor er det viktig å ta hensyn til flere ting enn bare kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist betyr det ikke så mye, men om resultatet av å spise 200g karbohydrater er at man blir mer sulten, så vil dette være en dårlig løsning for denne personen, da det øker risikoen for å sprekke ganske mye. Derfor er det viktig å ta hensyn til flere ting enn bare kalorier...

Som f. eks. matglede. Jeg hadde f. eks. blitt ulykkelig hvis jeg måtte spist fisk hver dag, og da er det enkelt og greit å ta tran i stedet. Noen trives bra med havregryn og ris, deriblant meg. Forutenom matglede er det også termisk effekt og sultfølelse å tenke på. Trådstarter sa imidlertid at hun heller spiste for lite enn for mye, og da er det nok ikke sistnevnte et stort problem for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å ta over tråden din CaraMella, men jeg lurer på en ting = GRØNNSAKER.

Jeg spiser en del grønnsaker, og til nå har jeg logget de også på diett.no. Det blir jo litt karbohydrater av de når mengdene blir ganske store, jeg føler jeg ikke får spiset så mye "mat" (kjøtt, melkeprodukter, ris/poteter ++) når jeg regner med grønnsaker.

Jeg spiser grønnsaker til nærmere 200kcal til to måltider, altså 400kcal fra grønnsaker om dagen. Det er jo en del fiber i grønnsaker som kroppen ikke klarer å ta opp +++

Det jeg skal frem til er, skal jeg regne med energien fra grønnsakene jeg spiser i løpet av dagen, eller skal jeg bare spise litt mindre av de å ikke regne de med.

Jeg er på diett, så jeg skal selvfølelig ligge i underskudd og alt som hører med for å gå ned i fett%.

Så noen som kan svare på det? :)

Du trenger ikke å bekymre deg for grønnsakene. Følg med på vekten og fettprosenten, går den nedover så spiser du lite nok, og hvis ikke så kan du redusere litt til, men grønnsakene er ikke det du skal redusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som f. eks. matglede. Jeg hadde f. eks. blitt ulykkelig hvis jeg måtte spist fisk hver dag, og da er det enkelt og greit å ta tran i stedet. Noen trives bra med havregryn og ris, deriblant meg. Forutenom matglede er det også termisk effekt og sultfølelse å tenke på. Trådstarter sa imidlertid at hun heller spiste for lite enn for mye, og da er det nok ikke sistnevnte et stort problem for henne.

Ser ikke hvordan det du skriver her motsier det jeg skrev. Hva man trives med er jo hele poenget, siden det er dette man kan klare å gjennomføre over tid. Om man ikke trives med maten man spiser ender man fort opp med å sprekke. Havregryn og ris kan vel også inngå i de fleste kosthold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten går fint nedover, og jeg blir sterker i alt, så tror jeg gjør noe riktig der. Jeg er 164 og veier nå 66-67kg, ligger egt på rundt 1600kcal, men føler jeg blir fort "tom" om dagen. Trener tung styrke 6 ganger i uken, å cardio 2-4 ganger.

Burde jeg øke litt på kaloriene eller burde jeg bare fortsette som jeg gjør?

Hvor mye går du ned per uke da?

Med så mye trening så høres 1600 litt lavt ut. Er du på konkurransediett eller er målet å gå ned i fettprosent til sommeren bare? Utifra det du forteller om at du fort går tom, ville jeg kanskje prøvd å øke inntaket noe og se om det hjelper. Du kan gjerne sjekke ut loggen til Mette M her på forumet. Hun viser veldig fint hvordan man kan spise veldig mye og fremdeles oppnå en lav fettprosent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at man skal ha 70 g fett og 140 g prot?Hvordan blir regnestykket om man er 63,5 kg og skal ha 1500 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke riktig hvor mye jeg går ned i uken, men har gått ned ca. 10kg fra midten av desember. Ingen konkuranse diett, målet er bare å gå ned ett par kg til og ned i fett%, har heller ikke noe tids mål. Men gjør ikke noe å se okei ut til sommeren.

Jeg kan prøve å øke til rundt 1800kcal, tror ikke jeg vil gå opp i vekt av det akkurat, men kankskje jeg ikke blir så tom, så fort.

Skal skjekke loggen hennes :)

Jo slankere du blir, jo mindre energi kan kroppen din hente fra det lagrede fettet. Derfor må du spise mer når du blir slankere for å opprettholde samme energinivå :) Jeg kan ta meg selv som eksempel - jeg har ikke talt kalorier, men hatt en viss peiling på mengder og fordeling av næringsstoffer. Underveis i slankeprosessen vil jeg tippe at kaloritallet lå på mellom 1200 og 1600 om dagen. Nå som jeg er nede i 55 kg spiser jeg ca 2000 kalorier om dagen. Og holder vekta. Vil jeg ned mer må jeg nok belage meg på mindre energi og mer sult :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan du regne at hvert kg fett kan frigi omtrent 70kcal per dag. Dette vil si at dersom du har 10kg fett på kroppen kan du i teorien tåle et underskudd på ca 700kcal. Dette forklarer hvorfor du tåler mindre og mindre underskudd etterhvert som du mister fett. Det vil også være individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...