Gå til innhold

Lav puls!


Chrika

Anbefalte innlegg

Hei

Har i det siste hatt problemer med å få pulsen høyt nok opp under intervalltrening (forsåvidt lavere puls generelt under kardio). Løper fortere enn jeg har gjort tidligere, men klarer knapt å få pulsen opp i 180 en stakkarslig liten stund. Å løpe fortere er et dårlig alternativ da jeg er redd tredemøllen løper fra meg da.. :p

Noen som har en teori til årsak? Har muligens økt treningsmengden litt den siste tiden og, kanskje ta litt pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løper med stigning, og så fort som beina klarer å følge...pleier å ha høyere puls på lavere intensitet. Nå går beina som trommestikker, men likevel lavere puls.

Hvilken hastighet løper du på og hvilke typer intervall pleier du å kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg løpt 4x4, hastighet opptil 13km/t på mine korte bein. For noen mnd tilbake hadde jeg nok med 11-12 km/t, fikk da pulsen fort opp i 180. Har ikke trent stort kardio siste mnd, så at jeg er bedre trent skurret litt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du trent styrke da? Løpeformen min (løpt utrolig lite siste mnd/år) har blitt bedre etter at jeg startet med styrke igjen i februar. Uansett, prøv å løp litt 20sek på 14-15 (ganske fort, men ikke så fort at det er fare for å falle av), så tar du 10sek pause, så nye 20. Gjør dette opp mot 8 ganger om gangen for eksempel. Da burde nok pulsen stige til himmels ;) Funker hvertfall greit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener mest styrke, bare en intervall i uken ca. Prøver meg av og til på 1x1 og høyere hastighet, men da når jeg ikke 180 engang. Det har liksom snudd så fort. Kan og legge til at jeg svetter som en tulling, og peser som en hval under øktene, så det er ikke noe gale med innsatsen hvertfall...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har i det siste hatt problemer med å få pulsen høyt nok opp under intervalltrening (forsåvidt lavere puls generelt under kardio). Løper fortere enn jeg har gjort tidligere, men klarer knapt å få pulsen opp i 180 en stakkarslig liten stund. Å løpe fortere er et dårlig alternativ da jeg er redd tredemøllen løper fra meg da.. :p

Noen som har en teori til årsak? Har muligens økt treningsmengden litt den siste tiden og, kanskje ta litt pause?

Hei Chrika

Hvis du sliter med å komme opp i puls til tross for at du svetter, puster og peser. Så tviler jeg på at pulsen din er lavere grunnet bedre form, så ikke prøv å springe mer intensivt. Dette kan være en indikasjon på for mye trening med for høy intensitet (feiltrent). Hvordan kjennes kroppen din ut, føler du deg energisk etter trening? Eller sliten, slapp, svimmel? Jeg tror energi nivået ditt vil avsløre hva problemet er. Kroppen kan reager med både laver og høyere puls enn vanlig i ett slikt tilfelle.

Håper du ikke har blitt feiltrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke mer sliten av å trene, heller mer våken og opplagt. Dog sliter jeg litt med energien midt på dagen for tiden, type midt i arbeidsdagen. Var veldig trøtt og småsliten før løpetur idag, men føler meg kvikk og rask etterpå. Var litt bekymret for om det var for mye trening, men trener ikke så mye med høy intensitet. Er kanskje litt dårlig på hviledager... :s Har hatt lite tid til trening siste halve året, så kan jo ha blitt litt overivrig nå som jeg har tid igjen.

Hører mest om tilfeller der pulsen blir høyere, så jeg ble litt i stuss da min bare ble lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med overbelastning for kroppen min, nærmet meg overtrening. Jeg merker det med en gang på pulsen hvordan dagsformen er. Når jeg er sliten og trett og en perioden med mye stress, skole og lite søvn jobber jeg med lav puls selv om jeg føler jeg gir max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke mer sliten av å trene, heller mer våken og opplagt. Dog sliter jeg litt med energien midt på dagen for tiden, type midt i arbeidsdagen. Var veldig trøtt og småsliten før løpetur idag, men føler meg kvikk og rask etterpå. Var litt bekymret for om det var for mye trening, men trener ikke så mye med høy intensitet. Er kanskje litt dårlig på hviledager... :s Har hatt lite tid til trening siste halve året, så kan jo ha blitt litt overivrig nå som jeg har tid igjen.

Hører mest om tilfeller der pulsen blir høyere, så jeg ble litt i stuss da min bare ble lavere.

Hvis man har underskudd av karbohydrater vil man ikke klare komme opp i maks intensitet.

Ved puls over 80% er karbohydrater den viktigste energikilden, hvis de lagrene er tomme vil kroppen stritte i mot.

Det kan være en av grunnene til at du ikke klarer å løpe fort nok.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7817608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har underskudd av karbohydrater vil man ikke klare komme opp i maks intensitet.

Ved puls over 80% er karbohydrater den viktigste energikilden, hvis de lagrene er tomme vil kroppen stritte i mot.

Det kan være en av grunnene til at du ikke klarer å løpe fort nok.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7817608

Det kan jo gi litt mening da jeg stort sett spiser karbo på kveldstid og da etter trening. Jeg får prøve meg litt frem der og kanskje. Dog løper jeg fort nok føler jeg, så lenge jeg ikke skal være i fare for å rulle av tredemøllen...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo gi litt mening da jeg stort sett spiser karbo på kveldstid og da etter trening. Jeg får prøve meg litt frem der og kanskje. Dog løper jeg fort nok føler jeg, så lenge jeg ikke skal være i fare for å rulle av tredemøllen...:p

Jeg visste at fort nok kunne komme til å bli misforstått, men fort nok/stor nok belastning til at pulsen kommer opp mot max :)

Karbounderskudd over lengre periode kombinert med høy intensistet er det mange eksempler på at kroppen ikke klarer.

"- Det funket. Jeg gikk ned de kiloene jeg skulle. Men jeg fant ut at det var vanskelig å komme opp i høy intensitet med det kostholdet, sier Nordstad Moen til VGs papirutgave."

http://www.adressa.no/sport/article1705130.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at fort nok kunne komme til å bli misforstått, men fort nok/stor nok belastning til at pulsen kommer opp mot max :)

Karbounderskudd over lengre periode kombinert med høy intensistet er det mange eksempler på at kroppen ikke klarer.

"- Det funket. Jeg gikk ned de kiloene jeg skulle. Men jeg fant ut at det var vanskelig å komme opp i høy intensitet med det kostholdet, sier Nordstad Moen til VGs papirutgave."

http://www.adressa.no/sport/article1705130.ece

Okei, mye logisk, men jeg har dog ikke ligget noe høyere på karbo tidligere, heller litt lavere faktisk. Jeg får prøve og feile, og kanskje hvile kroppen litt etter gammalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker jo også selv, om du føler deg helt fin etter treningen, så kan du gi mer. Da har du bare blitt i bedre form.

Som du kanskje har hørt før: Det blir aldri lettere, du kommer bare fortere frem.

Du kan for eksempel prøve å jogge ute, finne bakker som du kan ta intervalltrening i etc. Eller øke stigningsgraden på maskinen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...