Gå til innhold

Vekttrening for dummies


Espen

Anbefalte innlegg

Jeg, og sikkert fler med meg, kunne godt trengt å trene litt styrke.

Problemet mitt er at jeg har aversjon mot helsestudio / treningsstudio. Men - jeg har god plass til litt saker hjemme, og god tid, sidenboyz`a mine er lagt til lading rundt 1930 på kvelden.

Å reise ut for å trene da, blir ikkenoe av ( gjerne 2,5mil kjøre til åpent studio = utgår max )

Men - det går jo trene hjemme. Vektstang er ikke så dyrt, og til å begynne med trenger jeg da ikke mengder med vekter ? Da oppstår et nytt problem, jeg KAN ikke trene vekter. Jeg har nå skjønt at den rett og slett tilfeldige vekttreninga vi bedrev på videregående, for ca 220 år siden,ikke holder mål i det hele tatt.

Heldigvis er hjelpen nær, forumet her kryr jo av eksperter som både kan vise, forklare og filme.

Vi har f.eks vår helt egne teve-helt Asle som både har vist i kropp og film at han kan forklare, vise og tegne på bra vis. Imidlertid er videoene han har laget så langt, så langt over huet på meg, at jeg knapt skimter bunnen av forklaringen engang

Kunne det være en ide å lage en " how to " tråd, som starter helt på bunnen, med noen helt få øvelser ( la oss si 3-5 basisøvelser ) litt gjennomgang av hvordan man bør utføre de, hva trenger man av vekter og benker og stativer( igjen, med fokus på at det skal være ENKELT, mest bang for the bucks bokstavelig talt... )

Å starte med utgangspunktet at jeg trenger hele Elixia hjemme i stua mi, blir liksom helt feil, for man trenger vel ikke det for å komme i gang ? Målet må være å inspirere fler lathanser enn meg

til å komme igang med litt hjemmetrening eller for den sakens skyld, enkel trening i studio, på jobben, eller andre steder man har tilgang til vekter. Terskelen for å oppsøke et studio blir kanskje lettere f

for fler enn meg, om man føler man vet forskjell på en situps-benk og en curl-stang ( det vet jeg nemlig ikke idag, bare at det ER forskjell.. )

Noen her som føler seg kallet til å skape en vekttrening for dummies-tråd ?

Ikke for å misforstå, målsetningen er selvsagt å få de fraskilte damene i nabolaget til å stille seg i kø med de ødelagte gressklipperne sine utenfor garasjen min til sommeren, sånn at jeg kan fixe de med de oljete muskelarmene mine.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn007

Kjempebra initiativ :) Kommer til å følge med i denne tråden i håp om gode råd;) Er en "dummie" selv som nettopp har kastet meg ut i vekttrening (på studio for min del..):p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke inn ønsker om øvelser, men oppfordrer dere som kan dette om å foreslå enkle øvelser det er fint å starte med når man er uerfaren. Hold antall øvelser nede, det er litt viktig for å ikke gå helt i surr i en tidlig fase. Kjør heller fler utviklingstrinn i ulike tråder, Noob I; Noob II,Noob III, Litt øvet I, Litt øvet II osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du ville ha tips til hvilke øvelser du kan gjøre hjemme med få hjelpemidler (stang + vekter), eller om du vil ha et enkelt program med forklaringer for hver øvelse som du kan utføre på et gym??

Begge deler er ikke noe problem å hjelpe til med. Førstnevnte blir jo å koke opp en slags liste over eventuelle øvelser som kan gjøres - ut i fra begrensede ressurser. Ser for meg stang og vekter som da blir til markløft, vendinger, stående press og floorpress. Samt at det legges inn noen skyve- eller draøvelser i form av slede (prowler), som egentlig kan være hva som helst slags objekt. Noe tungt og et tau kommer en lang vei med.

Når det gjelder gymtrening så kan det ofte være fint å starte med et helkroppsprogram eller en 2-split (split innebærer en inndeling av kroppen, her i to) med underkropp/overkropp eller skyve/dra-øvelser. Dette kan gjentas 2/3/4 ganger i uka, alt etter hva som passer. Her er et eksempel på en 2-splitt: http://www.kalibergym.no/tosplitt_del2.php

Så er det bare å legge til øvelseforklaringer i form av video, som finnes ikke bare her på fb men så klart på youtube osv.

EDIT: Dette er skrevet til deg personlig, ikke ment som en fasit a la det du foreslår med prog for Noob I, Noob stage II osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påenget for meg, er at øvelsene må kunne utføres hjemme, med begrensede ressurser. Stang og vekter er vel inngangsporten nesten uansett, så den er grei. Jeg må manne meg opp til å gå på et gym eller et senter, og da må de grunnleggende teknikkene sittes. Hørs dumt ut, følelsen er reell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Men da kan jeg iaf bruke unnskyldningen om at jeg ikke har tid, og slipper skylde på at jeg ikke kan, hele tiden. Å variere de to, er plagsomt, og mange mistenker meg da for vikarierende unnskyldninger.

Har etpar til jeg bruker dra fram:

- For langt å kjøre

- For dyrt

Siden vi har studio 100m neddi gata for jobben, som lar meg trene for 200kr pr mnd, er egentlig den om at jeg ikke har tid, den jeg har lyst å finpusse :)

Seriøst - jeg LIKER meg hjemme, og da vil jeg helst trene der, om jeg kan få til litt resultater på en OK måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men da kan jeg iaf bruke unnskyldningen om at jeg ikke har tid, og slipper skylde på at jeg ikke kan, hele tiden. Å variere de to, er plagsomt, og mange mistenker meg da for vikarierende unnskyldninger.

:)

Seriøst - jeg LIKER meg hjemme, og da vil jeg helst trene der, om jeg kan få til litt resultater på en OK måte....

Greit nok, tren hjemme da. Ingen som arresterer deg for det. Du blir kanskje arrestert om du bruker kreative hjelpemidler og tar en Harry-tur med det er en annen sak :)

La oss si at du først går til innkjøp av ei stang. Kjøp en ordentlig stang, unngå det som heter vektstang, gymstang og sørg for at det er en god olympisk vektstang med skikkelig serratering (det rue området som gir deg grep). Dette sikrer at den er holdbar og ikke minst at den faktisk veier 20kg og ikke 10,15 eller 17kg. Kjøp gjerne en brukt stang, spesielt om du får sett den først og prøvd den ved å holde i den osv. Standard dimensjon på sidene hvor du trer på vekter skal være 50mm (litt usikker på om det er nøyaktig, men sørg for at du ikke får en som har 25mm eller 30mm der). Vekter er nærmest selvforklarende, prisen avgjøres ofte av hvor standardisert og nøyaktiv vekten på hver skive er; jo mer presise de er jo dyrere. Brukte skiver fungerer bra (husk dimensjon).

Med utgangspunkt i at du først har kun tilgang til stang+vekter hjemme så nevner jeg i fleng noen øvelser (feel free til å legge til de som vil):

Markløft

Militærpress (skulderpress)

Stående franskpress

Stående roing

Biceps curl

Om du eventuelt også får tak i et powerrack og en benk så blir mulighetene mye større. Førstnevnte kan koste noen laken, mens sistnevnte kan være relativt billig - i alle fall om du får tak i brukt. Når jeg sier benk så mener jeg benk, og ikke nødvendigvis en benkpress. Har du en vanlig benk og et powerrack så kan du fint kjøre benkpress der. En annen løsning er et såkalt Tri-Rack system. Det er et oppsett som du kan ta knebøy, benkpress og markløft fra.

EDIT: La til linker av videoer for hver øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert Kettlebells :)

Jeg har en, og får høyere puls av å trene med en, enn med trappestep. Ligger på 135-150 i puls når jeg trener med den vektkula, og det tolker jeg som om at det er veldig effektivt på ett eller annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en, og får høyere puls av å trene med en, enn med trappestep. Ligger på 135-150 i puls når jeg trener med den vektkula, og det tolker jeg som om at det er veldig effektivt på ett eller annet....

Ja, er god trening :) finnes mange how-tos på youtube, og treningsvideoer man kan få kjøpt, så skulle jeg trent hjemme, hadde nok Kettlebellstrening vært en del av utstyret jeg ville kjøpt inn, sammen med stang og skiver (benk osv osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liste med øvelser dere vil se, en med kroppsvektsøvelser og en med begrenset utstyr/standard utstyr så kan jeg lage flere videoer jeg blir mobbet for.

EDIT: Denne ideen ble jeg ganske giret på.

Tenker flere videoer:

1: Øvelser alle kan gjøre uten utstyr, kun kroppen sin.

2: Øvelser med improvisert utstyr som stoler og lignende.

3: Øvelser med manualer, strikk og baller

4: øvelser om du har benk og stang

5: øvelser om du har stang, stativ og benk

6: øvelser om du kun har stang

Bare sleng inn ideer, så lager vi noe.

Hell Yeah! Denne videoen skal isåfall postes rundt til alle som skulle tro de hadde en unnskyldning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liste med øvelser dere vil se, en med kroppsvektsøvelser og en med begrenset utstyr/standard utstyr så kan jeg lage flere videoer jeg blir mobbet for.

Jeg stemmer for markløft! Jeg er i alle fall litt "redd" for å prøve, fordi jeg ikke vil ødelegge meg selv. En god video hadde vært knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...