Gå til innhold

Hvorfor spiser folk (jenter) så sinnsykt lite..?


maiine

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste hatt problemer med at jeg føler meg som en bjørn under måltidene i kantina. De fleste av jentene knasker i seg to bittesmå knekkebrød og sier seg fornøyd med det. Jeg for min del sitter der med grisedårlig samvittighet over å trykke i meg tre knekkebrød og en skive før jeg sier meg fornøyd.

Nå skal det nevnes at jeg trener fem ganger i uka, noe jeg neppe tror disse småspiserne gjør. Likevel får jeg dårlig samvittighet av å spise så mye for å bli mett. Kan noen være så greie å fortelle meg at det er DE det er noe galt med? Er jeg virkelig et matvrak som må spise en dobbel porsjon for å bli mett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tanken har streifet meg en million ganger også, blir stadig overrasket over hvor LITE mange (særlig jenter, som du sier) spiser. Men jeg har vel egentlig slått meg til ro med tanken om at når man trener (OG vil oppnå ønsket treningseffekt) 5-7 ganger uken, trenger kroppen rikelig med næringsstoffer, energi og "bensin". :)

Dessuten unngår man gjerne mye av denne velkjente "småspisingen", når man er trenings - og kostholdsbevisst. Slik som Lincs skriver, er det svært mange som jevt utover dagen hiver i seg energirik mat uten å ofre det noen særlige tanker. Ser det stadig på lesesalen; studenter som spiser rugsprø og et eple til lunsj, for så å slurpe i seg en kaffe mocca og hive nedpå en sjokolade en time senere. :)

Den dårlige samvittigheten kan du hvertfall bare avskaffe med det samme! :) Kroppen er en fantastisk maskin med et finurlig system som gjennom hormoner gir hjernen din grei beskjed om at du er sulten, når du behøver påfyll. Og alle vet jo at uten mat og drikke, duger helten IKKE! :)

Så kos deg med maten din, spis deg mett og fornøyd, og glem for all del ikke at vi er alle forskjellige, med forskjellige behov! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gidde å få dårlig samvittighet for å spise seg mett? Jeg spiser middagsmat til lunsj på jobben og nøyer meg ikke før talerkenen er stappfull :p Jeg sitter ved bordet met et fjell av mat mens de andre jeg spiser med har seg 2 skiver. Får jeg dårlig samvittighet? Nei :D

+1:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er småspiste er nå en ting. Det som plager meg er de som er ekstremt småspiste, samtidig som de gjør et voldsomt nummer av hvor utrooolig mette de er blitt, for de har jo spist så sinnsykt mye, ET HELT pizzastykke, helt alene :o Det å "skryte" av hvor lite man spiser blir bare for dumt. De ser jo at vi andre spiser mye mer, så det å sitte og hyle opp om hvor utrolig mye de har spist blir bare tåpelig. Spesielt samboeren til en kompis er en sånn som møter opp og oier over hvor sulten hun er, for hun har ikke spist siden frokost for ti timer siden, og så når maten kommer på bordet gjør hun et voldsomt nummer av at noen må dele en kyllingfilet med henne, for det er da ikke snakk om at hun kan klare en hel filet helt alene, det er jo galskap! Og så spiser hun halvparten av den halve fileten sin, og gjør et stort nummer av å oie og puffe over hvor utrolig mett hun er for hun har jo spise aaaalt for mye, i det lange og det brede, mens vi andre stiter der og stille og rolig trøkker nedpå et par hele filet hver, minst.

Jeg trener 6 dager i uken, i tillegg til at jeg spiser etter periodisk faste, så måltidene mine er som regel ikke barneporsjoner, for å si det slik. Det hender jeg blir selvbevisst og beklemt når jeg spiser, men det er hovedsaklig når andre kommenterer spisingen min og får meg til å føle meg som en flodhest...Det at rent kjøtt og salat ikke inneholder så mye kalorier i forhold til pizzaen i kantinen, og at noen kan finne på å bare spise tre ganger om dagen og ikke slafse i seg godmorgenyoghurt mellom måltidene faller dem ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jentene er ofte de samme som heller spiser en liten sjokolade enn en stor porsjon middag uten å forstå at den gigaporsjonen med kylling og grønnsaker faktisk ofte inneholder MINDRE kalorier enn sjokoladen. Vær glad at du ikke lurer deg selv, men har sett lyset ;) Et annet viktig poeng her det er enkelt å glemme er det at jeg tror enkelte spiser vesentlig mer når andre ikke ser, for hadde det vært slik at de ble stappa av et par knekkebrød hadde de vært vandrende skjeletter (snakker av erfaring).

Wææ, kjenner jeg blir litt irritert nå, hehe. Det er så mange jenter som har helt tullete vrangforestilling når det kommer til mat (for ikke å snakke om forbrenning, men det kapitellet skal jeg ikke engang begynne på...). Amen til å spise seg mett og god på svære porsjoner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær så sikker på det :)

Nei, men hvorfor skal man egentlig ha oversikt over hva alle spiser og hvor mye? Er det ikke nok å ha oversikt over hva man spiser selv? Disse jentene det er snakk om som spiser så utrolig lite til lunsj lever jo, så de får helt sikkert i seg nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...