Gå til innhold

Vil dere se på knebøyen min?


bunnfall

Anbefalte innlegg

Hei fitnessbloggen! Jeg har psyket meg opp til dette en stund, og da det var greit få med folk på gymmen min fikk jeg altså et filme-innfall. Aner jo ikke hvordan jeg sjøl ser ut når jeg tar bøy, prøver jo å høre på treningspartnerne mine men jeg stoler ikke heeeelt på'rem når de sier at alt ser bra ut. ;) Derfor må dere objektive fitnessbloggen-smartinger til. :)

Det var dessverre tomt for musikk på gymmen i dag, så dere får kose dere med den rytmiske lyden av tredemølla i bakgrunnen og min egen tunge pust. :meh: (Og ja, jeg synes det er dritskummelt å poste en video av meg sjøl på et forum, det er derfor jeg skriver så mye. ;) )

Jeg har jobba med knebøyen min i eeevigheter nå, og jeg begynner å føle at jeg får sånn noenlunde taket på den, derfor er det greit å vite om det går riktig vei eller om jeg er helt på jordet. Uansett, her er videoene:

http://www.youtube.com/watch?v=Vsq8DiC5GjQ

Dette er 65 kg, tredje settet, var litt sliten. Bedre å gjøre tre reps enn å falle i bakken.

http://www.youtube.com/watch?v=uC-uju-EwNg

50 kg.

Hva sier knebøypolitiet? Hva bør jeg jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tilbakemeldinger, alle :blush: Jeg merker at jeg kan havne litt på framre del av foten, men hvordan skal jeg få vekta mer over på helene? Jeg prøver, men det er litt vanskelig. ;) Føler meg litt vinglete, kanskje.

Det hender jeg tar goblet squats, men ikke så ofte. Vil det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I goblet squats er det litt vanskligere og gjøre det feil eller og legge vekta for mye frampå, det som hjalp for meg var egentlig bare og være veldig klar over at du legger for mye vekt frampå, ta på litt lette vekter, stell deg sideveis så du ser hvordan du ser ut fra siden i speilet og finpuss teknikken på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips og råd. Prøver å skyte rumpa ut, men det blir vanskeligere jo lengre ned jeg kommer, kanskje en av grunnene til at jeg faller litt ramover :unsure: Her har jeg noe å jobbe med. Men knærne har jeg grei kontroll på :D Er alltid redd for at de skal falle innover, så jeg passer godt på der. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstreme måten å vekta over på hælene er å løfte tærne opp fra bakken under løftet. Prøv med bare stanga så får du følelsen for hvordan det skal kjennes ut. Strammer du magen skikkelig under hele løftet? Dersom du har både stram mage og stolt bryst (frem med brystkassa og la skulderbladene presse mot hverandre) vil du være sterk i overkroppen under hele løftet. Med vekta på hælene fikser du at det ser litt ustabilt ut. Ellers er både dybde og fleksibilitet bra. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å plassere stanga i "gropen" mellom øvre trapezius og posterior deltoid, istedetfor å han den så høyt oppe.

Hmm, usikker på denne, jeg har stanga på det mest naturlige stedet, synes jeg. I gropa bak kragebeinkulene, hvis du skjønner? Den hviler veldig fint der i hvert fall. Jeg finner ingen flere "hyller" etter det :blush:

Kniper du rompa ordentlig sammen på toppen? Det ser ut som du stopper bittelitt før uten å skyte hofta nok frem sånn at du får korrekt bevegelse på toppen.

Veldig lite kniping av rumpe, det må jeg innrømme! Er alltid veldig på den på markløft, visste ikke at det var greia på knebøy også. :D

Den ekstreme måten å vekta over på hælene er å løfte tærne opp fra bakken under løftet. Prøv med bare stanga så får du følelsen for hvordan det skal kjennes ut. Strammer du magen skikkelig under hele løftet? Dersom du har både stram mage og stolt bryst (frem med brystkassa og la skulderbladene presse mot hverandre) vil du være sterk i overkroppen under hele løftet. Med vekta på hælene fikser du at det ser litt ustabilt ut. Ellers er både dybde og fleksibilitet bra. Kjør på!

Det skal jeg prøve på. Det høres skummelt ut, haha. :) Tror jeg er greit stram i magen, men brystet er det lett å glemme; skal være mer obs på det.

Takk for tips, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite kniping av rumpe, det må jeg innrømme! Er alltid veldig på den på markløft, visste ikke at det var greia på knebøy også. :D

Aktivering av gluteus under knebøyene er nøkkelen til sprett ;)

I tillegg vil kniping gjøre at du strekker ut hofta tilstrekkelig slik at du får mer ut av knebøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en relativt god dybde og en fin rygg uten rompevink, det er bra :thumbsup: Men forbedringspotensialet her vil være å få vekten på utsiden og bakover på fotbladet, samt presse knærne ut. Disse to faktorene går veldig godt sammen, fordi det er vanskelig å presse knærne ut uten at vekten er på utsiden av fotbladet. Prøv knebøy til benk, det er en utrolig god øvelse for å lære korrekt teknikk raskt. Jeg vil også anbefale deg å bruke 20 min på å gå gjennom "So you think you can squat?"-serien på youtube med Matt Wenning

.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, usikker på denne, jeg har stanga på det mest naturlige stedet, synes jeg. I gropa bak kragebeinkulene, hvis du skjønner? Den hviler veldig fint der i hvert fall. Jeg finner ingen flere "hyller" etter det :blush:

Det er også litt avhengig av hvordan "stil" du vil gå for. Slik som du har stanga nå er hva som kalles "high bar"-bøy. Fordelen med denne er at du kan gå dypere, samt ha rettere rygg under løftet. Det som ble referert til av Jon er typisk "low bar"-bøy og er typisk den stilen en kjører når en ikke ønsker å gå dypere enn parallell (pluss at den tar mer på både hamstrings og gluteus). Min mening er at hvis du ikke trener vektløfting er det ikke noe poeng i å kjøre "high bar". Det kan også diskuteres hvorvidt det er særlig gunstig for de som driver vektløfting også, men det er en annen debatt. Men dersom det er det som kommer naturlig for deg og det som føles best er det selvfølgelig ikke noe poeng i å legge om. Det kan dog hende at knærne dine vil trives bedre (spesielt dersom du ikke går dypere enn parallell uansett). Dette går derimot på bekostning av ryggen din. Du må nesten se det an selv. :)

Denne videoen tar godt for seg forskjellene, og du kan jo ta en titt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en relativt god dybde og en fin rygg uten rompevink, det er bra :thumbsup: Men forbedringspotensialet her vil være å få vekten på utsiden og bakover på fotbladet, samt presse knærne ut. Disse to faktorene går veldig godt sammen, fordi det er vanskelig å presse knærne ut uten at vekten er på utsiden av fotbladet. Prøv knebøy til benk, det er en utrolig god øvelse for å lære korrekt teknikk raskt. Jeg vil også anbefale deg å bruke 20 min på å gå gjennom "So you think you can squat?"-serien på youtube med Matt Wenning (video).

Takkskarruha :) Jeg presser knærne ut (synes kanskje ikke på videoen) men kommer likevel framover. Eller, blir på utsida, men jeg har mer vekt på tåballen enn på helen, hvis du skjønner. Jeg har sett so you think you can squat, den er bra! Kanskje jeg bør se den igjen.

Det er også litt avhengig av hvordan "stil" du vil gå for. Slik som du har stanga nå er hva som kalles "high bar"-bøy. Fordelen med denne er at du kan gå dypere, samt ha rettere rygg under løftet. Det som ble referert til av Jon er typisk "low bar"-bøy og er typisk den stilen en kjører når en ikke ønsker å gå dypere enn parallell (pluss at den tar mer på både hamstrings og gluteus). Min mening er at hvis du ikke trener vektløfting er det ikke noe poeng i å kjøre "high bar". Det kan også diskuteres hvorvidt det er særlig gunstig for de som driver vektløfting også, men det er en annen debatt. Men dersom det er det som kommer naturlig for deg og det som føles best er det selvfølgelig ikke noe poeng i å legge om. Det kan dog hende at knærne dine vil trives bedre (spesielt dersom du ikke går dypere enn parallell uansett). Dette går derimot på bekostning av ryggen din. Du må nesten se det an selv. :)

Denne videoen tar godt for seg forskjellene, og du kan jo ta en titt:

(video)

Etter å ha sett videoen og gjort litt ytterligere youtube-fu så tror jeg kanskje jeg heller vil kjøre low bar squats, virker som det er bedre for mine målsetninger osv. Men det jeg ikke helt klarer å se for meg er hvordan jeg skal greie å ha stanga stødig på ryggen min da. Som jeg tar det nå, så har jeg jo den hylla bak kragebeina. Men etter det er det ingen naturlige steder å legge den, det er bare milevis med skulderblad. Prøvde å kjenne og se etter, men. :p Kanskje jeg må bare prøve meg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Med low bar skal stanga ligge rett under spina scapula, og hvile på bakre deltamuskel, sånn helt konkret. Der ligger den VELDIG stødig.

Rippetoes forklaring:

30763907

Note: En del av Rippetoes lære er ikke helt kompatibel med Matt Wennings ord fra SYTYCS. Sier ikke at den ene er bedre enn den andre, det er snakk om forskjellige metoder for å nå litt forskjellige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for videoen, den var interessant. Problemet er at jeg trodde stanga var der i utgangspunktet, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få den lengre ned. :confused: Heldigvis skal jeg begynne med et nytt treningsprogram snart som oversvømmes av knebøy, så jeg skal nok få kjørt meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan jo være å kjøre "shoulder dislocations" (de er ikke så skumle som de høres ut!) for å øke fleksibiliteten i skulderleddet. Generelt er det veldig kjekt å kjøre et par oppvarmingsøvelser med kosteskaft. :)

Høres bra ut! Mye knebøy er kjekt. Bare pass på å ikke overbelaste knærne dine (slik som jeg nylig har gjort selv). Du burde jo egentlig starte treningslogg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...