Gå til innhold

Ønsker linker til helkropps nybegynnerprogram.


Marita

Anbefalte innlegg

Til nå så har jeg trent mest i maskiner.. (Heter det det? Nybegynner ja.. :D ) - men jeg har lyst til å trene uten.. (vet ikke om det heter "uten" engang jeg, men dere skjønner vel.).

Man finner jo programmer i hytt og pine på nett, men når man ikke skjønner annethvert ord og ikke har noen ordbok lett tilgjengelig så hjelper det jo ikke stort.

SÅ - jeg lurer på; noen som har en link komplett guide med videoer av ulike øvelser som kjører gjennom hele kroppen? Gjerne med tips om "pass på at du har ryggen sånn og slik og at rumpa ikke stikker for mye til høyre ellers dør du", eller hva slags greier man enn må passe på så man ikke skader seg :) Mulig jeg er kravstor, men det kan jo hende at jeg er heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://myrevolution.no/s/treningsprogram-for-nybegynnere/

Dette synes jeg er et knall program, med øvelsesguide. Fulgte selv den gamle versjonen av dette programmet i min begynnelse.

Mener det er en video som har fallt ut, men du finner jo alltids noe i øvelsesguiden her. Evt er det vel noen her som kan svare deg på det du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børge sitt nybegynnerprogram var det jeg selv begynte med, og det er program jeg ikke nøler med å anbefale videre. Det gir en litt gradvis innføring, og fokuserer på at kroppen skal få litt tid til å vende seg til øvelsene og arbeidsmengden også. Anbefaler minst en måned med det, og så over på 5x5 når teknikken i baseøvelsene begynner å sitte.

Når det kommer til RYP er jeg litt skeptisk til det, og kanskje spesielt for nybegynnere. Det er et hardt program og kombinert med 4x4 blir det mye tung belastning for beina per uke - spesielt for en nybegynner som antakelig ikke er vant til så høyt stress på kroppen. Selv syns jeg fokuset i starten bør ligge på terping av teknikk og tilvenning til øvelser, og å øke vektene gradvis på samme repetisjonsantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har brukt treningsprogrammet "new rules of lifting for women" som jeg har vært veldig fornøyd med. Det er en bok du må kjøpe, men du får kjøpt den rimelig billig på amazon.com. Jeg prøvde den først etter anbefaling av hyggelige medlemmer på bodybuilding.com sin kvinnedel.

Den er skrevet av Lou Schuler, selve treningsopplegget er skrevet av Alwyn Cosgrove og det er også en kostholdsbit av Cassandra Forsythe. Jeg skumleste kjapt gjennom boken hvor det egentlig står ting du gjerne vet fra før av om du har lest fitnessbloggen.no - men selve treningsprogrammet er kjempegreit. Det er et helkroppsprogram som kan trenes enten 2 eller 3 ganger i uken - og baserer seg på baseøvelser som knebøy og mark. Den er skrevet på engelsk men er lett å forstå - og er også veldig grei for en som ønsker beskrivelser av alle øvelsene da de er godt beskrevet i slutten av boken. Greit å ha som oppslagsverk til senere også.

Jeg betalte vel ca 150-200 kroner for den med frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens over middels fan av maksstyrketrening, men jeg synes forskjellige varianter av 5x5-programmet kan være veldig gode utgangspunkt for en nybegynner som kanskje har en viss styrke og erfaring fra litt maskintrening, og ønsker å begynne med "skikkelig" styrketrening.

Dette er ikke minst fordi disse programmene er fokusert rundt styrkeøkninger, og man tillegner seg dermed automatisk den essensielle mentaliteten om at man hele tiden skal ha progresjon og bli sterkere. For en person som ikke er vant med tunge baseøvelser, vil det sannsynligvis være behov for en periode med inntrening av bevegelsene i starten, men det er ikke verre enn at man starter veldig lett og øker vektene gradvis.

Selv har jeg hatt veldig gode resultater med Børge Fagerli sin variant av 5x5-programmet til Glenn Pendlay og Mark Rippetoe. Les om det her: http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

Det finnes forøvrig et utall forskjellige varianter, og StrongLifts har en fin samling av disse. Ikke bli for skeptisk av salgspitchen til den noe trangsynte coachen bak programmet; StrongLifts 5x5 er et fint no-bullshit treningsprogram for en nybegynner. Det er enkelt, effektivt og lite tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...