Gå til innhold

Blomkål - en glemt matplante


Espen

Anbefalte innlegg

Blomkål er faktisk min nye favorittgrønnsak. Den kan varieres på mange måter, og gir godt " vomfyll " som jo også er litt viktig. Ingen liker vel å være sultne ?

Noen tips til tilbereding, min beste 2/3 er kokken, jeg har bare fått retten på tallerken så langt, men her er ca framgangsmetoden:

- Kok mør, mos i mixeren,ha på fløte og en skje mel, lag blomkålsuppe.

Perfekt sammen med spekeflesk, bacon eller "stand alone"

- Forvell - altså kok veldig lett, til den ikke er så sprø lengre.

Perfekt i salat av ymse slag.

- Forvell - smør / bland med sennep og hell i fløte. Ta ost på toppen

Perfekt alene, sammen med røkt skinke, kokt skinke eller annet svinekjøtt. Bør kunne spises as is for vegetarer....

Kok et helt blomkålhode

Server med hvit saus ( ok, bittelitt mel i sausen, men litt svinnn )

Server med hell baconterninger eller biter.

Spis som den er, rett fra "buska", altså rå.

Alle variantene kan sprites opp ved å helle i brokkoli, hvilket er blomkålens slemme stebror. Hater stoffet, og unngår det som pesten. Bacon kan varieres med spekeflesk, og reker kan også brukes til topping.

Eventuelt alt på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lagde nettopp blomkålsuppe! :D

Ett svææært blomkålhode

vann til det dekker

2-3 grønnsaksbuljongterninger

3 dl melk

Kutt opp blåmkål, kok i buljongvann. Når det er mørt bruker du stavmikseren, har i melk til passe kosistens og lar koke litt til!

er den for tynn må du jevne den ut med mel, maizena eller liknende. Smak til med salt og pepper

nammenam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ofte "vanlig" kokt blomkål som tilbehør til middagen, ellers digger jeg å lage mos av det. Fikk forøvrig lyst til å prøve denne oppskriften:

Blomkål på indisk vis

2 stk. blomkål

4-5 ss matolje ( ikke olivenolje)

1 ½ ts spisskummen

frisk ingefær - et lite stk, ca 1 -1 ½ finrevet/ finhakket

1 ts Gurkemeie

1 ts Chili

1 ts korianderpulver

salt til smak

Slik gjør du

Vask og skjær opp blomkål i fine buketter. Varm opp oljen i en panne, på middels varme. Tilsett spisskummen frø og stek i 1/2 minutt.

Deretter tilsett alle krydder. Bland litt og tilsett blomkål, Rør forsiktig og la det steke i 1 minutt. Senk varmen og legg på grytelokk og la det hele putre i 15 til 20 minutter. Gryteretten bør være tørr når den er ferdig. Pynt med frisk koriander. Server med chapati/roti eller nan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...