Gå til innhold

Hvilke grønnsaker er FORNUFTIGE å spise ?


Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Gjest SooSHOWoff

Heisann,

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hvilke grønnsaker som er bra å ha med i den daglige kosten ? Og hva det hjelper for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har tro på variasjon. Jo flere grønnsaker jeg har i kjøleskapet, jo mer grønnsaker spiser jeg. Fem om dagen er som regel unnagjort midt i lunchen min. Jeg har alltid brokkoli, paprika, løk, gulrot, sopp og selleristang i kjøleskapet, i tillegg til agurk, tomat og et eller flere slag salat. Som regel finnes det også purre, squash, kål, en type rotfrukt (sellerirot/kålrabi/rødbete/potet/søtpotet), blomkål og et slag oppbløtte belgfrukter (linser/bønner/kikerter) i kjøleskapet.

Til frokost spiser jeg som regel havregrøt med eple og gumler gjerne en gulrot etterpå. Lunchsalaten min er vel så mye råkost og inneholder minst to stilker selleri, en halv paprika, en gulrot, en kvart rå blomkål, salat og litt belgfrukter. Som regel spiser jeg to brødskiver utpå ettermiddagen, og da har jeg alltid et lass salat under pålegget og tomat og paprika oppå. Enda en gulrot knaskes også. Til middag utpå kveldingen spiser jeg mye "oppkuttede grønnsaker og protein bakt i form i ovnen" - og der inngår gjerne squash, tomater, blomkål, purre og sopp.

Hva det hjelper for? Sulten, humøret, energien og alle vitaminlagre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke mais egentlig? Og er da maiskorn og minimais like ille?

Fordi mais inneholder stivelse :) Minimais er ikke det samme som vanlig mais da den er underutviklet i forhold til vanlig mais. Den har også sånn 1,4 gram karbo pr 100 gram i forhold til mais som har 14 gram karbo pr hundre gram. Mais er jo ikke ille i seg selv, men i forhold til andre overjordagrønnsaker som man etter min mening ikke trenger å verken begrense eller ta med i karbokvotene, så kanskje man burde utvise litt restriksjoner når det gjelder den. Den skal legges til karbokvoten når man spiser den og ikke grønnsakskvoten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mais inneholder stivelse :) Minimais er ikke det samme som vanlig mais da den er underutviklet i forhold til vanlig mais. Den har også sånn 1,4 gram karbo pr 100 gram i forhold til mais som har 14 gram karbo pr hundre gram. Mais er jo ikke ille i seg selv, men i forhold til andre overjordagrønnsaker som man etter min mening ikke trenger å verken begrense eller ta med i karbokvotene, så kanskje man burde utvise litt restriksjoner når det gjelder den. Den skal legges til karbokvoten når man spiser den og ikke grønnsakskvoten :)

Jeg spiser store mengder minimais, da det er kjempegodt, så da klapper jeg meg på skulderen og fortsetter med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Her var det mye bra svar. Takk for det.

Paprika er jeg storforbruker av. Er godt til det aller meste. Pluss løk. Brokkoli er jeg ikke så veldig begeistret for. Men klemmer det ned i ny og ned.

Tenkte mest på de grønnsakene med mest vitaminer og har bra egenskaper.

Men konklusjonen er vel å spise variert.

Da trenger jeg gulrot og brokkoli. Resten har jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på de grønnsakene med mest vitaminer og har bra egenskaper.

Men konklusjonen er vel å spise variert.

Jeg glemte spinat. Masse jern i grønne grønnsaker og så er det jo så godt! Jeg la ut en oppskrift på grønn proteinsuppe som er supergod også med bare spinat og erter. Yummy!

Jeg skal vel ikke gi deg masse gode grunner til å spise fisk også vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Fisk....Frk Fryd. Jeg skulle gjerne lagt ut loggen min ifra Diett.no. Jeg får jo snart trutmunn og gjeller !

Takk for den grønnsaksoversikten Daniel. Var noe slikt jeg var ute etter :)

Bra tips for sunt fett og ?

Bortsett ifra fisk og valnøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast brukt hos meg:

Løk, purre, brokkoli, tomat, chili, gulrot, minimais, paprika, spinat, hvitløk, agurk, sjampinjong og diverse bladsalat.

Noen har mer vitaminer og antioksidanter enn andre, men spiser man variert og grønnsaker i alle farger så er man sikre på få i seg et variert utvalg av vitaminer og andre stoffer som grønnsaker er rike på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
+1 :thumbsup:

Haha + Brokkoli ja.

Synes lista til Daniel her var bra.

Kunne sikkert ha spist agurk, squash og aubergine og. Men det finnes bedre valg når det gjelder næringen i maten. Og ikke bare bunnfyll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinat er veldig rik på vitaminer og mineraler, særlig jern, som noen allerede har skrevet. Anbefaler å ha det i salat, i stedet for den kjedelige isbergsalaten e.l. ;) Men vær obs på at du bør spise noe som inneholder c-vitamin sammen med spinaten, hvis ikke klarer ikke kroppen ta opp noe særlig av jernet i spinaten. F.eks. paprika eller tomat, som jo er godt i salat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...