Gå til innhold

Hvilke grønnsaker er FORNUFTIGE å spise ?


Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fisk....Frk Fryd. Jeg skulle gjerne lagt ut loggen min ifra Diett.no. Jeg får jo snart trutmunn og gjeller !

Takk for den grønnsaksoversikten Daniel. Var noe slikt jeg var ute etter :)

Bra tips for sunt fett og ?

Bortsett ifra fisk og valnøtter...

Extra virgin cocos olje, fet fisk, extra virgin oliven olje, linfrøolje, hemp-frø, avocado, egg, gresskarkjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bær er også veldig bra, utrolig digg i frokosten også. Trenger ikke være så dyrt heller.

Kjøp en frossen pose med bær og bland med havregryn og protein pulver. (heller du kokende / veldig varmt vann rett over de frossne bærene så tiner de med engang, kan f.eks bruke grønn te for ekstra antioksidanter).

Blåbær, bringebær, skogsbær eller jordbær. Bringebær og jordbær tiner fortest med varmt vann pga de er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste.

Det er et stort MEN her, og det er hvor grønnsakene kommer fra, når de er høstet, og hvor nervøs du er for overdreven bruk av sprøytemidler.

Løk er for meg en suveren nr 1. Etter kommer hodekål, og norsk brokkoli, helst frossen. Så kålrabi og gulerot,ellers grønnsaker det er sesong på i Norge.

Hvorfor norsk brokkoli om den er fryst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett tilskudd som er veldig bra. Reint naturprodukt er "Kamut Hvetegress".

Søk litt på nettet så står det om det =) Fant ut av det av en bok jeg kjøpte som kalles for "Super foods"

Det inneholder veldig mye klorofyll, og inneholder veldig mye Base. Base / syreforhold er undervurdert og som regel har man alt for mye syre i forhold til base. Som kan føre til mange helseproblemer. blant annet betennelser, stress, og mye mer. husker ikke alt i farta:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i

ett tilskudd som er veldig bra. Reint naturprodukt er "Kamut Hvetegress".

Søk litt på nettet så står det om det =) Fant ut av det av en bok jeg kjøpte som kalles for "Super foods"

Det inneholder veldig mye klorofyll, og inneholder veldig mye Base. Base / syreforhold er undervurdert og som regel har man alt for mye syre i forhold til base. Som kan føre til mange helseproblemer. blant annet betennelser, stress, og mye mer. husker ikke alt i farta:p

den inneholder mineraler, kroppen trenger fiber og vitaminer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt.Balamserer blodtrykk, avgifter/renser kroppen, bedrer tannkjøttsykdom, sårheling, bedrer fordøyelsen (diare, forstoppelse, magesår og tykktarmbetennelse), bekjempende mot kreft. Positiv effekt på allergier, astma, anemi, kroniske søvnproblemer, hudsykdom og soppinfeksjon. Bedrer syre-base-forholdet i kroppen. Styrker konsentrasjon og skjerper det mentale fokuset.

- 70% klorofyll

- aminosyrer

- en mengde vitaminer og mineraler (mer vit C enn appelsin og dobbelt så mye vit A som gulrot)

- høyt innhold av protein og essensielle fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt.Balamserer blodtrykk, avgifter/renser kroppen, bedrer tannkjøttsykdom, sårheling, bedrer fordøyelsen (diare, forstoppelse, magesår og tykktarmbetennelse), bekjempende mot kreft. Positiv effekt på allergier, astma, anemi, kroniske søvnproblemer, hudsykdom og soppinfeksjon. Bedrer syre-base-forholdet i kroppen. Styrker konsentrasjon og skjerper det mentale fokuset.

- 70% klorofyll

- aminosyrer

- en mengde vitaminer og mineraler (mer vit C enn appelsin og dobbelt så mye vit A som gulrot)

- høyt innhold av protein og essensielle fettsyrer.

Appelsin inneholder egentlig ikke så mye c-vitamin, og gulrot inneholder ikke A-vitamin i det hele tatt, bare provitamin A.

All frukt, grønnsaker og bær er basedannende i kroppen forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin inneholder egentlig ikke så mye c-vitamin, og gulrot inneholder ikke A-vitamin i det hele tatt, bare provitamin A.

All frukt, grønnsaker og bær er basedannende i kroppen forresten.

Appelsin inneholder ganske mye c-vitamin jo. Spørs mye på hvilken årstid den er plukket.

Gulrot inneholder mye "a-vitamin" enten det er provitamin a eller ikke.

All frukt er ikke base dannende. Appelsin er ikke basedannende, heller syredannende.

Grønnsaker har ulik evne til å danne base i kroppen. Kamut har en veeldig stor effekt på det..

Og uten bare å drive med snakk så har jeg prøvd kamut hvetegress og merker god forskjell på betennelses tilstander, i MYE større grad enn hvem som helst annen grønnsak ;)

jeg spiser bær,frukt og grønt vær dag. og har eksperimentert. Grønne grønnsaker som f.eks Brokkoli gir helt klart størst effekt imot betennelser.. noe bær har også god effekt. Frukt merker jeg ikke noe spesielt forskjell.. hvis vi snakker f.eks eple, appelsin, pære, banan.

var det noe poeng i det du sa egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvor har du fra at det er kun provitamin a i gulrot? hvis ikke pro vitamin a betyr Beta-karoten.

Gulrot - fylt med A-vitamin

Gulroten er en av de grove rotfruktene. Den inneholder litt karbohydrat og er rik på fiber som holder orden på magen. Dessuten er gulroten betydningsfull fordi den har et ekstremt høyt innhold av betakaroten. Betakaroten omdannes til A-vitamin i kroppen."

Beta-karoten er A-vitamin. Og
kroppen bruker akkurat det den trenger av beta-karoten til å omdanne det til a-vitamin
. (umulig å overdosere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beta-karoten er IKKE A-vitamin, men det kan omdannes til A-vitamin. Gulrøtter inneholder ikke A-vitamin (retinol) i det hele tatt.

Alle grønnsaker, frukt og bær er basedannende i kroppen, selv om de inneholder syre.

C-vitamin inneholder ca 50mg C-vitamin per 100g, paprika f.eks inneholder over 4 ganger så mye.

Uansett hva du har prøvd og merket på din egen kropp så vil dette bare være anekdotiske erfaringer og kan ikke brukes til å bevise noe som helst. At all frukt og grønt er basedannende er målt, og det kan du finne ved å slå opp i en syre/base-tabell... At noe inneholder syre betyr ikke at effekten i blodbanen er økt syreinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Appelsin inneholder ca 50mg C-vitamin per 100g, paprika f.eks inneholder over 4 ganger så mye.

Jordbær, appelsin, brokkoli, grønnkål og kålrabi inneholder endel c-vitamin selv om det ikke er like mye som paprika og chili. Men dette er matvarer man kan spise ganske mye av. Er ikke så mange som bruker 100 gram paprika til dagen, og ihvertfall ikke 100 gram chili.

Til og med poteten er en relativt ok c-vitamin kilde selv om den bare inneholder 13mg/100g, siden man fort kan spise ganske mye av den (poteten er vel den viktigste kilden til c-vitamin i et tradisjonelt norsk kosthold ved siden av kålrabi og andre kål)

Vet du forresten om det stemmer at gul paprika har mest c-vitamin (205 mg), tett etterfulgt av rød (200 mg), mens den grønne bare har 115mg. Tallene er fra diett.no. Har alltid trodd det var rød som var den mest intense c-vitamin fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beta-karoten er IKKE A-vitamin, men det kan omdannes til A-vitamin. Gulrøtter inneholder ikke A-vitamin (retinol) i det hele tatt.

Alle grønnsaker, frukt og bær er basedannende i kroppen, selv om de inneholder syre.

C-vitamin inneholder ca 50mg C-vitamin per 100g, paprika f.eks inneholder over 4 ganger så mye.

Uansett hva du har prøvd og merket på din egen kropp så vil dette bare være anekdotiske erfaringer og kan ikke brukes til å bevise noe som helst. At all frukt og grønt er basedannende er målt, og det kan du finne ved å slå opp i en syre/base-tabell... At noe inneholder syre betyr ikke at effekten i blodbanen er økt syreinnhold.

haha.. hvorfor sier du det når jeg NETTOPP sa at beta-karoten blir omdannet til vitamin a?? jeg sa det nettopp.. og nå kværrulerer du. Det gir den samme effekten når du får det i deg, selv om det blir omdannet til vitamin a eller ikke ;)

fordi paprika inneholder mye mer c-vitamin enn appelsin betyr ikke at appelsin inneholder ganske mye. Chilli har også veldig mye mer c-vitamin.. men hvor mye chilli spiser du??? ikke sant!

som oddis sier. Må tenke litt å.

og du svarte ikke på at jeg sier at kamut inneholder gir MER base enn de fleste andre grønnsaker og dermed er ett veldig bra tilskudd.. Har ikke sakt imot at de aller fleste inneholder det. Appelsin skal fungere negativt imot syre/base forhold, mens sitron selv om det er veldig surt skal være basisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt statement var at kamut hvetegress er ekstremt bra for å forbedre syre/baseforholdet.

Her kan DU lese litt om saken ;) er ikke bare synsing fra min side er forskning bak det. Her står det om Klorofyll og dens egenskaper.

http://www.noble-house.tk/html/noors/Gula_Java/Kokosnottblomstukker/Klorofyllet_i_Matcha_er_en_utmerket_oksygenbaerer_og_gir_rask_helbredelse_hjelper_til_med_avgiftningen_og_beskytter_mot_radioaktiv_straling.html

Og som sagt inneholder kamut 70% klorofylll samt det andre som beskrivet over. Kan du finne mye annet som inneholder så mye klorofyll?

istedenfor å qoute en liten del av det første innlegget mitt om at gulrot og appelsin ikke innehoolder mye c-vitamin Noe som ikke var poengeti det hele tatt.. beskrivelsen av å si at den inneholder dobbelt så mye beta-karoten som gulrot og mer c-vitamin enn appelsin. Var bare for at man skal vite inneholdet i den. Da det var en viss person som påstod at den ikke inneholdt vitaminer..

Er det mulig liksom.. unødvendig kommentar ut av det blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det ikke var næringsrikt, det gjelder for all supermat. Men for å bruke ditt argument, hvor mye kamut eller hvetegress spiser man daglig?

Selv om frukter inneholder syre, så vil de ha en netto basedannende effekt i kroppen. Selv om betakaroten KAN omdannes til a-vitamin, så betyr det ikke at det er A-vitamin, og det betyr heller ikke at det nødvendigvis VIL omdannes til det.

Syns egentlig du er ganske usaklig i kommentarene dine, og morsomt at du mener jeg kverulerer når du i høyeste grad kverulerer selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det ikke var næringsrikt, det gjelder for all supermat. Men for å bruke ditt argument, hvor mye kamut eller hvetegress spiser man daglig?

Selv om frukter inneholder syre, så vil de ha en netto basedannende effekt i kroppen. Selv om betakaroten KAN omdannes til a-vitamin, så betyr det ikke at det er A-vitamin, og det betyr heller ikke at det nødvendigvis VIL omdannes til det.

Syns egentlig du er ganske usaklig i kommentarene dine, og morsomt at du mener jeg kverulerer når du i høyeste grad kverulerer selv ;)

Kamut hvetegress er konsentrert, uten vann. dermed vil det være mye sterkere per vekt-mengde. ;) tar ca 2 teskjeer. Og det er myye klorofyll.

Beta-karoten "kan" ikkee bare omdannes, det omdannes til vitamin a. Dermed kan det kalles vitamin a, siden du trenger ikke neo annet en beta-karoten for å få nok tilskudd av a-vitamin ;)

Jeg kværrulerer ikke jeg prøver å forklare deg hva som har blitt sakt når du drar ut enkelt ting av det jeg sier, og svarer på noe helt annet. ;) Fortsatt var den første kommentaren din helt meningsløs.

Tar ikke dine kommentarer for god fisk heller, norsk ernæring er lavmål og basert på mye gammel forskning ;) De vet ikke engang at D-vitamin har mer for seg en kun å hjelpe kalsium å bli tatt opp i kroppen ^^ derav de lave anbefalte grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.optimalph.no/hva_slags_mat.html

her er en oversikt over ph verdien i maten. her ser du appelsin ligger på -9.9 som er på den sure siden.

ikke nødvendigvis mye, men noe. Og du påstår det ikke har noen innvirkning på surhets nivået i kroppen.. Hvor er forklaring hvor er kildene? Tomat skal visst også øke syrenivået.

gir du meg kilde på det der det sies at frukt med høyt syrenivå ikke påvirker kroppens syrenivå skal jeg tru på deg. Men uansett ingen frukt mer basedannelse enn f.eks Kamut. no questions asked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten kan omdannes til a-vitamin, men det skjer ikke i alle tilfeller, og det kan også omdannes til andre forbindelser.

Når du først nevner norsk ernæring og åpenbart assosierer meg med det, så kan jeg kanskje foreslå at du leser noe av det jeg har skrevet før du ilegger meg meninger jeg ikke har.

Selv om næringsinnholdet er høyt, så vil man ikke spise så store mengder at disse matvarene blir hovedkilder til næringsstoffer. Det er forskjelk på å være rik på og å være en hovedkilde. Såvidt meg bekjent er rosiner den mest basedannende matvarene, men det kan være kamut slår den. Sitter på fergen nå,så får uansett ikke sjekket opp i det før i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...