Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bredmykt, blandingen av rapsolje og smør synes jeg fungerer veldig godt ;) For å spare litt på kaloriene så kan det lønne seg å skru ned til medium varme, mulig du allerede gjør det, men jeg stekte lenge alt på full guffe for at det skulle ta minst mulig tid :p;)

Fortsetter under...

Har egentlig brukt mest rapsolje og smør (ettersom olivenolje ikke tåler sterk steketemperatur og egner seg ikke til slikt sådan), men så kom jeg på her om dagen at jeg har et glass med kokosnøttolje! Stekte karbonadedeigen med det i går. Funket som bare rakkeren. Den er ekstremt drøy, er uten melk og er glutenfri + økologisk. SOMA heter merket og jeg fikk det fra en helsekostbutikk på Storo-kjøpesenter i Oslo i fjor, men du kan få det overalt. Den lukter ikke, smaker ikke og du kan ha den i en evighet. Den er heller ikke så dyr. Husker ikke prisen for øyeblikket, tror det var rundt 100-150 kr. :-)

Ser det er litt missforståelser på hvilke oljer som tåler varme her.

Det er hovedsakelig to ting som påvirker hvor mye varme en olje tåler.

Den første er hvordan fordelingen av mettet, umettet og flerumettet fett er. Olje med mye flerumettet fett tåler minst varme (soyaolje, maisolje, solsikkeolje), oljer med mye umettet fett tåler litt mer varme (olivenolje, nøtteoljer). Rapsolje ligger midt imellom disse to med både mye enumettet og flerumettet og er derfor litt bedre enn solsikke og soyaolje, men tåler ikke like mye som olivenolje. Mettet fett er det som tåler høyest varme og oljer som inneholder mye mettet fett er kokosolje, smør og palmeolje.

Den andre faktoren er hvor ren oljen er. En kaldpresset olje vil inneholde andre bestandeler enn kun fett og disse vil kunne ødelegges og skape kjemiske reaksjoner ved for høy varme. Derfor tåler ikke en extra virgin olivenolje høy varme selv om den inneholder lite flerumettet fett. Samme med meierismør så inneholder det også melkestoffer som blir brent ved for høy varme. Skal man steke i høy varme med meierismør bør man smelte smøret først og skille ut melkestoffene (de synker til bunns om en smelter det på svak varme).

Siden de raffinerte oljene ofte er hardt kjemisk prosessert er det mye sunnere å velge meierismør og kokosolje til steking. Evt bruke en kaldpresset olje, men steke på svak varme. Så kan man heller ha på den ekstra virgin kokosoljen etter steking eller over salaten.

• 2 uker senere...

Annonse

De fleste vegetabilske oljer folk bruker i matlaging er ganske like, det er bare noen små graders forskjell på maxtemp i f.eks oliven, raps og solsikkeoljer. Nok en myte som går på folkemunne som om det var en sannhet. Det mange kokker derimot velger vekk olivenolje for er at den gjerne har såpass mye egensmak. Personlig syns jeg ikke det er så ille. Men: En skikkelig god olivenolje er for dyr til å kastes bort på steking, derfor har jeg gjerne en billigere eller raps til sånt. Bruker det litt om hverandre, alt ettersom hva jeg lager. Skal jeg lage noe med kokossmak, steker jeg også i cocosa, og damper gjerne med rød- eller hvitvinseddiker.

Samme med meierismør så inneholder det også melkestoffer som blir brent ved for høy varme. Skal man steke i høy varme med meierismør bør man smelte smøret først og skille ut melkestoffene (de synker til bunns om en smelter det på svak varme).

Er disse brente melkestoffene ugunstige å få i seg? Jeg bruker alltid bremykt til å steke i. :)

Er disse brente melkestoffene ugunstige å få i seg? Jeg bruker alltid bremykt til å steke i. :)

Det stemmer at smør inneholder melkestoffer,som kan bli svidd ved høye temperaturer. Men dette krever RIIIIIIMELIG høye temperaturer, typ la stekeplata stå på max i en god ti-femten minutter uten noenting i, før man har oppi bittelitt smør i panna og så lar være å tilsette noe annet.(Dette kommer riktignok an på hva slags stekeplate du har,osv)

Hvorvidt brente smørstoffer er ugunstige mtp helse, har jeg ikke sett noe forskning på,men SMAKEN er ihvertfall ikke god, veldig besk og bitter, og er nok derfor proffe kokker aller helst anbefaler at man starter med vegetabilsk olje, og tilsetter smør mot slutten av steketiden, for smakens og bruningens skyld.

De fleste vegetabilske oljer folk bruker i matlaging er ganske like, det er bare noen små graders forskjell på maxtemp i f.eks oliven, raps og solsikkeoljer. Nok en myte som går på folkemunne som om det var en sannhet.

Ja, det er ikke så stor forskjell i hvilken temperatur de tåler, men ingen av dem egner seg egentlig til steking. Alle er dårligere valg enn meierismør og kokosolje. Dette er ikke en myte, det ER en sannhet.

En annen ting som er verdt å merke seg med solsikkeolje, er at den inneholder et veldig skjevt forhold mellom omega-3 og omega-6, så den er strengt tatt et dårlig valg uansett bruksområde.

Etter å ha oppdaget diett.no og loggført alt jeg spiser, fikk jeg helt sjokk da jeg oppdaget hvor mange kalorier både margarin og olivenolje inneholder.

Så derfor lurer jeg, hva bruker du til å steke med? Og finnes det noe som er mindre kaloriholdig?

Du kan ikke rangere hvor sunne matvarer er etter kaloriinnholdet.

Hvorvidt brente smørstoffer er ugunstige mtp helse, har jeg ikke sett noe forskning på,men SMAKEN er ihvertfall ikke god, veldig besk og bitter, og er nok derfor proffe kokker aller helst anbefaler at man starter med vegetabilsk olje, og tilsetter smør mot slutten av steketiden, for smakens og bruningens skyld.

Hvilke proffe kokker anbefaler dette? På de kjøkkenene jeg har vært innom velger kokkene stort sett å steke i smør og ikke i olje.

Annonse

Steker alltid i meierismør:) . Det gir best smak, og jeg har ikke fettfobi - kroppen vår trenger jo fett (og det er ikke dermed sagt at maten bader i fett...)! God olivenolje syns jeg ikke man skal steke i, den egner seg best til salater. Og all verdens kunstige sprayer holder jeg meg langt unna...

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...