Gå til innhold

Jeg har lyst å begynne med styrkeløft - hva gjør jeg? (guide)


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Sikkert dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvordan disse lampene fungerer ( i konkurranse)? På mitt første stevne så fikk jeg en rød lampe i bøy og fikk dermed ikke godkjent, men en annen som fikk to hvite og en rød fikk sitt løft godkjent. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Absolutt ikke, ingen tvang for å gjøre verken det ene eller andre. Mange trener styrkeløft uten planer om å konkurrere, men de fleste ender med å gjøre det - det er jo moro! :)

Jeg satt akkurat og skulle opprette en tråd om dette, men så tenkte jeg at jeg fikk kikke litt rundt og se om spørsmålet har blitt besvart tidligere. :D

Dette er gledelig å lese. Det spirer et lite frø hos meg, om at jeg kanskje en dag vil inn i en styrkeløftklubb – nettopp for å dra nytte av kunnskapen som finnes. I utgangspunktet har jeg ikke pr. i dag ambisjoner om å konkurrere, men det kunne jo tenkes en ble bitt av basillen. Jeg var dog bekymret for at styrkeløftklubber stort sett var forbeholdt de som ønsket og konkurrere, og at det ville være å kaste bort tiden deres for en hobbyløfter som meg å melde meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dog bekymret for at styrkeløftklubber stort sett var forbeholdt de som ønsket og konkurrere, og at det ville være å kaste bort tiden deres for en hobbyløfter som meg å melde meg inn.

Dette er ikke tilfellet hos alle klubber, men det er økende interesse for å være sterk (spesielt blant jenter), og styrkeløftklubber har ofte ikke mye plass til rådighet. For eksempel Oslo SK vurderer nå av denne grunn inntaksstopp for medlemmer som ikke skal konkurrere, nettop fordi det ikke skal være et billigere treningssenter med masse gratis PT-er, og et sted man kan komme for teknikkhjelp - men det er en styrkeløftklubb for folk som vil drive med (og konkurrere i, helst) styrkeløft.

Hva er din nærmeste klubb? Stavanger SK er kanskje det nærmeste? De disponerer såvidt jeg vet et godt lokale i Bjørns Gym (?), og de kan helt sikkert hjelpe deg med det du trenger - og kanskje vil du konkurrere en gang også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er din nærmeste klubb? Stavanger SK er kanskje det nærmeste? De disponerer såvidt jeg vet et godt lokale i Bjørns Gym (?), og de kan helt sikkert hjelpe deg med det du trenger - og kanskje vil du konkurrere en gang også :D

Stavanger og Sandnes er vel omtrent like langt unna, så jeg kan jo alltids forhøre meg med begge hvis det blir aktuelt. Foreløpig trives jeg godt der jeg er sammen med treningskompisen min, men hvem vet hva fremtiden bringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lurer på vektklasser i forhold til høyde..

Da tenker jeg at det ikke er gunstig for en som f.eks er 1.95 høy, å løfte i -93kg.

Eller jeg som er 185cm VS en som er 170cm, men samme vektklasse. Han har da ''større'' fordel?

Hva er gunstig ?

Hvor høy er dere i forhold til konkurransevekten?

Er det mange som har høyere vekt enn nødvendig?

Sikkert dumme spm, men sitter å grubler over en øl.

Dette er det ingen fasitsvar på, men de med høyere bmi (altså er lavere, men samme vekt) får ofte litt mer på utstyret. Det viktigste er egentlig å tenke åå at kroppen din har du hele tiden, og ikke bare i de få timene i uken du holder på med trening og konkurranse. På min høyde (193) ville jeg passet godt i -120kg, men da jeg nådde 114kg ble jeg mer og mer misfornøyd med meg selv utenfor trening og er nå nede i -105 igjen og trives godt med det. :)

Mange som har høyere vekt enn nødvendig, hva legger du i det? Det er lite hensiktsmessig for en styrkeløfter å ha for lav fettprosent i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er noe av grunnen til at jeg spør. Man kan ikke legge på seg X antall kilo uten videre. For da vil både jobb og fritid bli vanskelig på noen områder.

Men man må vel veie litt uansett, så hva burde en på 185cm stillt i?

Eller er dette det samme som å spørre om hvor langt ett tau er?!

de 2-3 første årene så vil nok 93kg/105kg's klassen passe deg.

Jeg er 182, og skal konkurrere i 93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er noe av grunnen til at jeg spør. Man kan ikke legge på seg X antall kilo uten videre. For da vil både jobb og fritid bli vanskelig på noen områder.

Men man må vel veie litt uansett, så hva burde en på 185cm stillt i?

Eller er dette det samme som å spørre om hvor langt ett tau er?!

Det blir nok noe av det samme, ja :)

Du finner folk fra -83kg til +120 på din høyde. Jeg skjønner "hvor du kommer fra", om det går an å si, men det blir uansett opp til deg selv og hvordan du føler deg i kroppen din, og om du får fremgang samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Høres sneisent ut, er selv litt erfaren i å løfte vekter og har lyst til å begynne med styrkeløft, men har noen spørsmål.

Bor i grimstad pga universitet( originalt fra mandal) nærmeste klubb er i kristiansand, så med andre ord ville jeg bare blitt medlem slik at jeg kan gå på stevner og konkurrere mot folk, går det heller ann å kjøpe lisens og så kunne konkurrere uten å være medlem av noen klubb?

Når det gjelder det obligatoriske utstyret for " utstyrfri " løfting, hvor kan det kjøpes? den singleten og sokkene?

Får vi premier og sånt? er ikke interessert i penger, helst pokaler eller noe å legge på hylla/ henge på veggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres sneisent ut, er selv litt erfaren i å løfte vekter og har lyst til å begynne med styrkeløft, men har noen spørsmål.

Bor i grimstad pga universitet( originalt fra mandal) nærmeste klubb er i kristiansand, så med andre ord ville jeg bare blitt medlem slik at jeg kan gå på stevner og konkurrere mot folk, går det heller ann å kjøpe lisens og så kunne konkurrere uten å være medlem av noen klubb?

Når det gjelder det obligatoriske utstyret for " utstyrfri " løfting, hvor kan det kjøpes? den singleten og sokkene?

Får vi premier og sånt? er ikke interessert i penger, helst pokaler eller noe å legge på hylla/ henge på veggen ;)

Hei, du kan komme innom som gjesteløfter, må bare ta kontakt med Birger(leder) først. Står noe info på Kristiansand AK sin side på Styrkeløft.no.

Når du kjøper lisens så koster deg ikke noe mer å være medlem i klubben, utstyret kan kjøpes på:

Www.kappi.no eller www.Maxrep.no

I Krististiansand, så får vi en sånn liten medalje som henger rundt halsen om du får pallplass på Klubbmesterskapet. På vanlig stevne så har vi ikke medalje.

(Er ikke så mange deltakere, så man får pallplass :p ).

Eller så er vi jo noen som driver eller har erfaring med Styrkeløft på Stisen i Mandal. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan komme innom som gjesteløfter, må bare ta kontakt med Birger(leder) først. Står noe info på Kristiansand AK sin side på Styrkeløft.no.

Når du kjøper lisens så koster deg ikke noe mer å være medlem i klubben, utstyret kan kjøpes på:

Www.kappi.no eller www.Maxrep.no

I Krististiansand, så får vi en sånn liten medalje som henger rundt halsen om du får pallplass på Klubbmesterskapet. På vanlig stevne så har vi ikke medalje.

(Er ikke så mange deltakere, så man får pallplass :p ).

Eller så er vi jo noen som driver eller har erfaring med Styrkeløft på Stisen i Mandal. ;)

takk for svar,

Ah, så jeg betaler for gjestmedlemskap og da får jeg den lisensen og betaler ikke for å kunne trene der hvis jeg forstod deg rett? høres bra ut

Jepp, hørte noe om en styrkeklubb i mandal, det stod oppgitt på styrkeloft.no, det som fikk meg til å stusse var at det ikke var oppgitt noen stevner eller resultater. Sendte alikevel en mail til den oppgitte lederen for å høre hvordan det er der

anyways, satt å så på dette utstyret

er dette riktig?

http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Adidas-W8-lifting-suit-sort-2XL/105083

og

http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Metal-markl%C3%B8ft-sokker-46-48/103902

ikke billig men da har jeg vel det obligatoriske hvis jeg bare skaffer noen sko :)

Er 173 cm, 77 kg, sikter for -83 klassen, kjøper normalt medium, men her sier den størrelse inndeling at jeg bør gå for large? Burde jeg stole på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar,

Ah, så jeg betaler for gjestmedlemskap og da får jeg den lisensen og betaler ikke for å kunne trene der hvis jeg forstod deg rett? høres bra ut

Jepp, hørte noe om en styrkeklubb i mandal, det stod oppgitt på styrkeloft.no, det som fikk meg til å stusse var at det ikke var oppgitt noen stevner eller resultater. Sendte alikevel en mail til den oppgitte lederen for å høre hvordan det er der

anyways, satt å så på dette utstyret

er dette riktig?

http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Adidas-W8-lifting-suit-sort-2XL/105083

og

http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Metal-markløft-sokker-46-48/103902

ikke billig men da har jeg vel det obligatoriske hvis jeg bare skaffer noen sko :)

Er 173 cm, 77 kg, sikter for -83 klassen, kjøper normalt medium, men her sier den størrelse inndeling at jeg bør gå for large? Burde jeg stole på den?

Du kan være medlem av klubben, uten å betale "gym avgiften". Men da som andre gym, da kan ikke trene der.

Mandal har registrert Styrkeløftsklubb, men den eksistere egentlig ikke. Løftere fra Mandal er medlem av Kristiansand AK.

Utstyret ser riktig ut også http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Titan-Markl%C3%B8ft-slippers-L/102022 slippers er lurt.

Ja, kjøp Large. :)

Det med gjesteløfter, er bare at du kan komme på ett stevne for å prøve det. Om du vil.

Les førsteposten i denne tråden på nytt også ta kontakt med Birger.

Eller bare kom innom en gang, de trener vanligvis Mandag,Onsdag,Fredag 18-20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være medlem av klubben, uten å betale "gym avgiften". Men da som andre gym, da kan ikke trene der.

Mandal har registrert Styrkeløftsklubb, men den eksistere egentlig ikke. Løftere fra Mandal er medlem av Kristiansand AK.

Utstyret ser riktig ut også http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Titan-Markløft-slippers-L/102022 slippers er lurt.

Ja, kjøp Large. :)

Det med gjesteløfter, er bare at du kan komme på ett stevne for å prøve det. Om du vil.

Les førsteposten i denne tråden på nytt også ta kontakt med Birger.

Eller bare kom innom en gang, de trener vanligvis Mandag,Onsdag,Fredag 18-20 :)

Jepp tar å slenger med slippers

Høres bra ut, skal ta kontakt med han

dette blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hva tenker dere erfarne styrkeløftere om nybegynnere som begynner å trene i klubben og ikke klarer å løfte så tungt enda?

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at de blir kjempefornøyde med at klubben får nye medlemmer, og at de gleder seg til å se de blir sterkere og evt gi en hjelpende hånd dersom det trengs.

Men jeg er jo ikke styrkeløfter, så feel free to disregard everything i just said:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...