Gå til innhold

Jeg har lyst å begynne med styrkeløft - hva gjør jeg? (guide)


Pinglo

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere erfarne styrkeløftere om nybegynnere som begynner å trene i klubben og ikke klarer å løfte så tungt enda?

Generelt sett så er styrkeløft-miljøet svært inkluderende og åpen for dem som er oppriktig interessert i å lære hva det handler om. Selvfølgelig er det ulik kultur fra klubb til klubb, men jeg er trygg på at uansett hvor du skulle melde din interesse så ville du blitt møtt med smil og velvillighet. Det er ikke tull! Det er interessen, kjærligheten til sporten, respekten for stanga og for for alle som deler dette - som definerer styrkeløft-miljøet.

Åhhh.. det er så bra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker dere erfarne styrkeløftere om nybegynnere som begynner å trene i klubben og ikke klarer å løfte så tungt enda?

Jeg begynte hos en styrkeløftklubb FORDI jegikke klarte å løfte så tungt ;) med litt teknikkhjelp og mye motivasjon (som man får av å se på de andre) så økte jeg betraktelig i styrken. Og de fleste har veldig lyst til å lære bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har lyst å begynne i en klubb også, delvis fordi jeg synes det virker artig, blitt helt bitt av hvor gøy det er å øke i styrke, og for å lære meg bedre teknikk i baseøvelser. Jeg har litt problemer med mobiliteten har aldri etter jeg begynte med styrketreningen klart dype knebøy. Og etter jeg var ferdig rehabilitert fra en kneoperasjon i februar 2013 har jeg slitt enda mer med mobiliteten og brukt lang tid på å komme dit jeg er nå.. Har ikke noe store prestasjoner i bøyen nå men omsider kommet opp i 57,5 kg men kommer ikke dypt. Grunnet dette kan jeg vel si at jeg er litt "redd" for å kontakte og ikke minst begynne i en klubb...:p og det ironiske er at i den idrettshallen jeg jobber i er det en styrkeløfterklubb... Men synes alltid det er litt kleint å gå inn dit når jeg er på vakt å snakke til folkene for å minne om stengetidene, synes det er litt skummelt å tre inn på nytt terreng.. Jeg er jo vant med Sats hvor.det ikke er så.mange styrkeløftere og hvor.folk tar.like mange selfies som sett per øvelse... Og der er det lettere å gjemme seg.i.mengden (er ikke så.glad i.oppmerksomhet på trening) hehe men jeg har så lyst å bli skikkelig sterk og i benk klarer ikke eg å presse meg maks da jeg.ikke har noen som sikrer meg men er kommet meg opp på 40kg nå da men skulle gjerne hatt noen til å sikre

What to do? Skal, skal ikke? Jeg tenker ikke å konkurrere med det første men kanskje en vakker dag vil jeg det virker lit. Gøy å konkurrere, kommer jo fra.lagsport verdenen med fotball som hovedsport og aldri konkurrert der kun jeg.skal prestere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å begynne i en klubb også, delvis fordi jeg synes det virker artig, blitt helt bitt av hvor gøy det er å øke i styrke, og for å lære meg bedre teknikk i baseøvelser. Jeg har litt problemer med mobiliteten har aldri etter jeg begynte med styrketreningen klart dype knebøy. Og etter jeg var ferdig rehabilitert fra en kneoperasjon i februar 2013 har jeg slitt enda mer med mobiliteten og brukt lang tid på å komme dit jeg er nå.. Har ikke noe store prestasjoner i bøyen nå men omsider kommet opp i 57,5 kg men kommer ikke dypt. Grunnet dette kan jeg vel si at jeg er litt "redd" for å kontakte og ikke minst begynne i en klubb...:p og det ironiske er at i den idrettshallen jeg jobber i er det en styrkeløfterklubb... Men synes alltid det er litt kleint å gå inn dit når jeg er på vakt å snakke til folkene for å minne om stengetidene, synes det er litt skummelt å tre inn på nytt terreng.. Jeg er jo vant med Sats hvor.det ikke er så.mange styrkeløftere og hvor.folk tar.like mange selfies som sett per øvelse... Og der er det lettere å gjemme seg.i.mengden (er ikke så.glad i.oppmerksomhet på trening) hehe men jeg har så lyst å bli skikkelig sterk og i benk klarer ikke eg å presse meg maks da jeg.ikke har noen som sikrer meg men er kommet meg opp på 40kg nå da men skulle gjerne hatt noen til å sikre

What to do? Skal, skal ikke? Jeg tenker ikke å konkurrere med det første men kanskje en vakker dag vil jeg det virker lit. Gøy å konkurrere, kommer jo fra.lagsport verdenen med fotball som hovedsport og aldri konkurrert der kun jeg.skal prestere

Gjør det, gjør det! Det er alltid skummelt å gå inn i nye miljøer og gå utenfor sin komfortsone, men jeg er helt sikker på at du vil bli tatt veldig godt i mot og at du ikke vil angre ett sekund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å begynne i en klubb også, delvis fordi jeg synes det virker artig, blitt helt bitt av hvor gøy det er å øke i styrke, og for å lære meg bedre teknikk i baseøvelser. Jeg har litt problemer med mobiliteten har aldri etter jeg begynte med styrketreningen klart dype knebøy. Og etter jeg var ferdig rehabilitert fra en kneoperasjon i februar 2013 har jeg slitt enda mer med mobiliteten og brukt lang tid på å komme dit jeg er nå.. Har ikke noe store prestasjoner i bøyen nå men omsider kommet opp i 57,5 kg men kommer ikke dypt. Grunnet dette kan jeg vel si at jeg er litt "redd" for å kontakte og ikke minst begynne i en klubb...:p og det ironiske er at i den idrettshallen jeg jobber i er det en styrkeløfterklubb... Men synes alltid det er litt kleint å gå inn dit når jeg er på vakt å snakke til folkene for å minne om stengetidene, synes det er litt skummelt å tre inn på nytt terreng.. Jeg er jo vant med Sats hvor.det ikke er så.mange styrkeløftere og hvor.folk tar.like mange selfies som sett per øvelse... Og der er det lettere å gjemme seg.i.mengden (er ikke så.glad i.oppmerksomhet på trening) hehe men jeg har så lyst å bli skikkelig sterk og i benk klarer ikke eg å presse meg maks da jeg.ikke har noen som sikrer meg men er kommet meg opp på 40kg nå da men skulle gjerne hatt noen til å sikre

What to do? Skal, skal ikke? Jeg tenker ikke å konkurrere med det første men kanskje en vakker dag vil jeg det virker lit. Gøy å konkurrere, kommer jo fra.lagsport verdenen med fotball som hovedsport og aldri konkurrert der kun jeg.skal prestere

Gjør det! Jeg syntes selv det var dritskummelt og langt utenfor min komfortsone når jeg møtte opp i styrkeløftklubben, men angrer ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maybe i will;) jeg er jo alltid på søken etter å prøve nye ting... Men har jo det forholdsvis litt travelt med fotball to ganger i.uken og.to.jobber men skulle vel klart en styrkeøkt eller to i.en klubb i tillegg... Men må vente til etter eksamen om tee uker i så.fall... Men skulle ønske eg.kjente en i en av klubbene i Bergen eller skulle begynne med.en da er det ikke så.skummelt å begynne hehe for da er ikke.alle fremmede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er driiiiiitglad for at jeg ble med i klubb! Fått masse hjelp og bra fremgang de siste ukene. Veldig snille folk der også, anbefaler :)

får se på saken til Høsten, nå holder eg på å avslutte bachloren :) men har hatt enorm framgang på min egen hand :) eg må gjøre noe rett ;) sikkert noe feil også xD hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. to join a powerlifting club or not- that is the question.

trener styrkeløft 3 ganger i uken- og det går framover ganske så bra.

det er Lenja som gjelder i Fredrikstad/østfold?

Jepp, det stemmer :)

Edit: det er jo en i Halden også, men der vet jeg ikke hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

Er vel rundt 1000 løftere med lisens. 

Flere som løfter Utstyrsfritt enn mrd utstyr.

Så bra. Når starta trenden å snu. Om jeg ikke husker feil for en rundt 10 år siden var det klart omvendt.

Når jeg googlet nå sto det at det kun er rekorder for utstyrsløft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Når starta trenden å snu. Om jeg ikke husker feil for en rundt 10 år siden var det klart omvendt.

Når jeg googlet nå sto det at det kun er rekorder for utstyrsløft? 

Begynte vel smått for 5år siden. 

I år blir det utstyrsfrie NM på samme måte som vanlig NM (Styrkeløft åpen, styrkeløft ungdom, junior veteran, og benkpress) 

Utstyrsløfting dør nok ikke ut men, flere og flere nye løftere der og :) 

 

rekorder finner du her: http://styrkeloft.no/stevner/?page=rekorder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte vel smått for 5år siden. 

I år blir det utstyrsfrie NM på samme måte som vanlig NM (Styrkeløft åpen, styrkeløft ungdom, junior veteran, og benkpress) 

Utstyrsløfting dør nok ikke ut men, flere og flere nye løftere der og :) 

 

rekorder finner du her: http://styrkeloft.no/stevner/?page=rekorder

Ah, det var kult å høre. Kanskje ta en tur innom en lokal klubb å titte litt en dag da :)

 

Edit: Er utstyrsfri løfting med eller uten knee wraps? Ser i USA har dem begge deler, raw og raw med wraps. 

Endret av Andyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...