Gå til innhold

Jeg har lyst å begynne med styrkeløft - hva gjør jeg? (guide)

Anbefalte innlegg

Nei, det blir man ikke :)

Ta turen, ja! Hvilken klubb er det snakk om? :)

Nærmeste klubb for meg er Oslo Styrkeløftklubb - leste at det var endel jenter der også - ikke det at det er det viktigste, men kan jo være bra å ev ha noen å måle seg med :)

Er det noen jentemedlemmer her på forumet som driver aktivt og konkurrerer i styrkeløft?

Fortsetter under...

Nærmeste klubb for meg er Oslo Styrkeløftklubb - leste at det var endel jenter der også - ikke det at det er det viktigste, men kan jo være bra å ev ha noen å måle seg med :)

Er det noen jentemedlemmer her på forumet som driver aktivt og konkurrerer i styrkeløft?

Jeg har vært medlem i OSK i ett år før jeg flyttet og meldte overgang til en klubb her i Trondheim for litt siden, og har kun positive opplevelser med klubben! Ta en tur til klubblokalet på Bjølsen, så blir du helt sikkert tatt godt i mot! Det ble jeg da jeg trappet opp på dørstokken for snart halvannet år siden :)

Det er en del jenter som driver med styrkeløft aktivt her, og et par i OSK; Pinglo for eksempel.

Sentadilla Pinglo

Jeg har lenge vært nysgjerrig på styrkeløft siden jeg elsker å løfte tungt og liker treningsmoralen, holdningen osv i miljøet. Men har aldri tatt steget fra mosjonistgymmet jeg har vært på siden jeg var 16år .. og over til et skikkelig gym.

- Dumt spm: Forstod det slik at Nidarø er et godkjent styrkeløftgym - kan man da også trene på de andre regner jeg med (lade + selsbakk)? Og kan man trene på et annet gym eller "må" man kun ha medlemskap der?

-Hvis man trener på et slikt gym, vil man bli uglesett om man trener etter sine egne prinsipper og IKKE dietmar feks?

-Må/bør man delta på stevner, eller er det ok å kun være der for treningens skyld og evt stille senere når man er føler seg "klar"?

-I -93 feks .. hva er kurante løft i benkbøymark der? Og hvis man løfter utstyrsfritt er man vel sjanseløs?

- Dumt spm: Forstod det slik at Nidarø er et godkjent styrkeløftgym - kan man da også trene på de andre regner jeg med (lade + selsbakk)? Og kan man trene på et annet gym eller "må" man kun ha medlemskap der?

Må skille et studio, og en klubb. Einar Gilberg har vel det som et komersielt gym, i tillegg til å være en styrkeløft klubb. Så du må nesten høre med han. Carl P Trener der vel, så kanskje han kan svare?

Men du kan betale avgift til en klubb, og konkurere for den, men trene på et vanlig studio ja, om det var det du tenkte på?

-Hvis man trener på et slikt gym, vil man bli uglesett om man trener etter sine egne prinsipper og IKKE dietmar feks?

Nei, man blir ikkje uglesett. Mange som trener etter andre prinsipper/programmer.

-Må/bør man delta på stevner, eller er det ok å kun være der for treningens skyld og evt stille senere når man er føler seg "klar"?

Trenger ikkje å stille før man føler seg klar nei, men lurt å komme i gang så tidlig som mulig mtp. erfaring rundt det å delta i stevner :)

-I -93 feks .. hva er kurante løft i benkbøymark der? Og hvis man løfter utstyrsfritt er man vel sjanseløs?

Du har ikkje sjangs til å hevde deg uten utstyr nei. Kurant? Mange faktorer som spiller inn, men du kan se her på oversikt over norgesrekorder:

http://resultater.styrkeloft.no/rekorder.php

Du har også rankinglister der du kan velge utstyrsfritt resultat, men de blir ikke alltid helt nøyaktige i forhold til samme løfter med utstyr, da utstyrsfrie stevner ofte er "for moro skyld", på et julestevne f.eks. Unntaket er Midtby i år, som gikk for kvalifisering til klassisk VM. http://resultater.styrkeloft.no/ranking.php?kjonn=M&aldersklasse=1&aar=2013&ovelse=kb&uf=1

De beste -93 løftene i år utstyrsfritt er 220, 185 og 285. Dette er dog ikke Norgesrekorder, men årsbeste.

Annonse

Sentadilla Pinglo

Jeg har lenge vært nysgjerrig på styrkeløft siden jeg elsker å løfte tungt og liker treningsmoralen, holdningen osv i miljøet. Men har aldri tatt steget fra mosjonistgymmet jeg har vært på siden jeg var 16år .. og over til et skikkelig gym.

Nidarø treningssenter eies av Einar Gilberg, som også er lederen av Nidarø styrkeløftklubb. Det finnes også som du nevner to døgnåpne senter. Et medlemskap (kr. 2400). gjør at man kan trene alle stedene.

Nå har det seg slik at man på en måte kan si at alle som er medlem på treningssenteret, også er medlem av klubben.

Men, det er ingen krav om noe som helst. Vil man bare trene for seg selv, er dette selvfølgelig helt greit. Dette er i utgangspunktet et helt vanlig treningssenter med medlemmer i alle aldersgrupper. Skulle det være slik at man blir interessert i å løfte etter hvert, og man er medlem på senteret, så vil lisensen bli betalt av klubben. Det er ingen krav om Dietmar. Eieren trener f.eks. etter RTS-prinsippene til Tuchscherer.

Når det kommer til å trene andre steder, og fortsatt være medlem av klubben, så er det for så vidt ikke noe i veien for det, men om mulig, så er det absolutt en fordel å trene på Nidarø (evt. Lade, Selsbakk) I hvert fall i en startperiode. Jeg tror nok også at Einar helst ønsker dette.

Så, jeg anbefaler deg å stikke en tur innom for å ta en prøvetime og en prat med Einar. Treningssentrene er uten tvil det best utstyrte treningssenteret for styrkeløft i hele Trondheim.

Noe å tilføye Carl P ?

Nope, ikke noe annet enn at det er sentrene med desidert best utstyr... Enda mere på vel inn og kommer i løpet av sommeren... Kan vel også nevne KK67 som er en dedikert styrkeløftklubb.. Hardcore lokaler i kjelleren til en barnehage på Buran...masse sterke hyggelige folk.. Jeg trener begge steder. Åpning åpningstidene og lokalene er mye bedre på Nidarø, lade og selsbakk, men det er flere som trener styrkeløft på KK... Jeg anbefaler å teste begge stedene...

Vel, denne påstanden hadde jeg knapt sett før jeg leste den i artikkelen om Erle som ble lagt ut her i fjor, så for å legge den ballen helt død klipper vi og limer liksågreit fra artikkelen under. Det er folk som trener både RTS, Sheiko, Smolov, etter Westsideprinsipper hos oss i tillegg til Dietmarprogrammer.

Erle Engmark – en styrkeløfter litt utenom det vanlige - Fitnessbloggen.

Etter det vi erfarer trener du etter RTS-prinsipper, godt hjulpet av Børge Fagerli. Hvordan har dette blitt mottatt i styrkeløftmiljøet som ikke tolererer annet enn Dietmar?

Det har gått overraskende smertefritt, jeg opplever at de fleste syns det er interessant å høre om en annen treningsprogrammering og – filosofi enn sin egen, selv om man selvfølgelig ikke møtes på alt.

Jeg fikk en varm velkomst i miljøet og har hele tiden fått masser av hjelp, hvilket er avgjørende faktorer for at jeg har fått gode resultater tross kort tid ”i gamet”. Jeg antar styrkeløftere er som folk flest – kommer en inn i miljøet med en positiv innstilling og et ønske om å delta og å lære, blir en tatt godt i mot.

Når det er sagt har samarbeidet med Børge Fagerli blitt avsluttet siden den gang.

Sentadilla Pinglo

Selvfølgelig! Vi har en del mosjonister i klubben - men det sier jo seg selv at man gjerne har en ambisjon om å konkurrere en eller annen gang om man kontakter en styrkeløftklubb. Med andre ord ikke noe must, men noe mange gjør likevel.

Det er ingen automatikk i det. Det kontrolleres greit med kostholdet. Nok av smekre styrkeløftere og, google Erle Engmark eller Karen Hesthammer for eksempel. Lillan Haaland.

Takk :)

JEg er foreløpig litt lite bevandret i miljøet - takk for tips :)

Dette med kosthold er vanskelig, jeg spiser sunt og styrer stort sett unna store utskeielser. Men er det virkelig slik at man må ha en coach for å få det skikkelig til om man vil nå litt lenger enn som "hobbytrener"??

Dette med kosthold er vanskelig, jeg spiser sunt og styrer stort sett unna store utskeielser. Men er det virkelig slik at man må ha en coach for å få det skikkelig til om man vil nå litt lenger enn som "hobbytrener"??

Nei, mange som når langt uten trene/coach. Men du må jo igjen være villig til å sette deg litt inn i ting :)

Takk :)

JEg er foreløpig litt lite bevandret i miljøet - takk for tips :)

Hos OSK vil du få mulighet til få treningsopplegg tilpasset deg, oppfølging og hjelp til å mestre teknikk. Du vil i tillegg også få hjelp på eventuelle stevner. Dette er folk som kan tingene sine, og du vil rekke å bli veldig, veldig, veldig sterk før du skal trenge noen med mer kunnskap enn de OSK har tilgjengelig (klubbtrenere og regionstrenere, i tillegg til landslagstrenerbesøk en sjelden gang).

Annonse

Usj, kjente jeg ble skikkelig kvalm og nervøs når jeg surrer rundt på OSK sine sider.. Hvordan bryter man isen når man oppsøker en slik klubb når man er nybegynner og allerede senior... Huahhh... :sick::unsure:

Ikke bli det! Det er mange som er og har vært i din posisjon. Send Augis eller Pinglo en PM her på forumet, så kan de hjelpe deg med det du trenger! :)

Usj, kjente jeg ble skikkelig kvalm og nervøs når jeg surrer rundt på OSK sine sider.. Hvordan bryter man isen når man oppsøker en slik klubb når man er nybegynner og allerede senior... Huahhh... :sick::unsure:

Send de en mail og møt opp! :) Enkelt og greit.. De fleste på alle styrkeløft klubber er imøtekommende og ålreite folk!

Kan jo "bryte isen" ved å snakke med noen her som er medlem på OSK før du reiser?

Bo Bergan Karen Pinglo

Kom innom! Og hvis du vil se litt drakttrening, så skal jeg det i markløft på torsdag :D

Bare kom, det er kjempekoselig :) Jeg er nybegynner og kjempesvak, så du er uansett ikke alene ;) Og folk er steike hyggelige og hjelpsomme, ingenting å være redd for!

Jeg har ikke lenger noen grunn til å IKKE oppsøke klubben ihvertfall (annet enn at min mann var litt skeptisk, han er kanskje redd for litt konkurranse i fremtiden? :D) . Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger, så det er kanskje bare å kaste seg ut i det. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...