Gå til innhold

Matolje, olivenolje, soyaolje, rapsolje? Hva velger man?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på hva man egentlig skal gå for her. Det er jo en haug med forskjellige oljer som står i hyllene på dagligvaren, noen er veldig flink på å markedsføre sine produkter, deriblant Vita, men er det nødvendigvis det sunneste valget?

Jeg regner med man velger olje ut ifra hva man skal lage og bruke det til. I første omgang skal jeg ha det til å bake med, og steke med en gang iblant.

Hvilke av disse oljetypene brukes til hva? OG hva er det "sunneste" valget for en som skal ned i fettprosent og økning i muskelmasse, og ikke skal overskrive x antall næringstoffer pr.dag.

Fortsetter under...

Dette bruker jeg og håper det er rett i denne oljejungelen;)

Sterk varme - Meierismør, maisolje, (blir ikke til transfett under sterk varme)

Medium varme - rapsolje, olivenolje

Salater o.l - ekstra virgin olivenolje

Maisolje er en av de oljene som tåler varme desidert dårligst, iom at innholdet av flerumettet fett er høyest.

Annonse

Maisolje er en av de oljene som tåler varme desidert dårligst, iom at innholdet av flerumettet fett er høyest.

Sier du det? Det visste jeg ikke.. Og jeg som leste en omfattende test av ulike oljer for en stund siden...

Bruker maisolje til å woke med, før brukte jeg rapsolje inntil det visstnok ikke skulle være så bra heller... Blir helt forvirret av dette..

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Gammel tråd, men interessant: http://www.marksdailyapple.com/defending-olive-oils-reputation/#axzz1tpn79Y2d Kaldpresset olivenolje er kanskje ikke så tullete å steke i allikevel? (ihvertfall ikke på lave til middels temperaturer): Despite being heated at 180 degrees C (356 degrees F) for 36 hours, two varieties of extra virgin olive oil exhibited strong resistance to oxidative damage and retained most of their “minor [phenolic] compounds.” Det gikk adskillig dårligere med raffinert solsikkeolje og raffinert olivenolje ved oppvarming.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...