Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du ser poenget eller ikke har vel faktisk ingen ting å si. Det viktige er at måltidsfrekvens, porsjonsstørrelser på proteiner og andre minifaktorer innenfor en dag har veldig lite å si for muskelbygging. Så lenge krav til trening, næring og makronutrienter er møtt.

Om du ser poenget eller ikke har vel faktisk ingen ting å si. Det viktige er at måltidsfrekvens, porsjonsstørrelser på proteiner og andre minifaktorer innenfor en dag har veldig lite å si for muskelbygging. Så lenge krav til trening, næring og makronutrienter er møtt.

slenge ut link på folk som kjører harde dietter har ingeting med muskler å gjøre

ja kanskje, men for mg betyr det også litt å ha trøkk på treningen, energi til å holde 2 timer+ :) Da må hvertfall jg spise mye og ofte

JA. . . . . . .. . . . . .. . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,

. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,

. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,

. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,

. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}

. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}

. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./

. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./

. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./

. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/

. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}

. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../

. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../

. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”

. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\

. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__

,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,

. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\

. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\

. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--

for all del, det kan det godt være. Men uanset dette er ingen "populær" måte å spise på for de som er noen hakk over oss andre

Ja, men grunnene til at det ikke er populært kan være mange.

For det første, så er dette en metode som relativt nylig har blitt gjort allmenn kjent i miljøet. Hos mange sitter den godt innlærte regla om å spise ofte godt fast i sjela. For det andre, så er det mange av de største gutta som ikke klarer å få i seg nok kcal og næring på bare to måltider. Da kan det for noen være lettere å dele det over flere måltider.

Nå er jo dette heller ikke en metode som passer for alle, så det vil jo være individuelt om det funker for dem eller ikke.

Det betyr ikke at det går an å spise mesteparten av proteinene i en eller flere store porsjoner og samtidig ikke lide noe tap av det, som tråden handler om. Det er vel også godt forankra i forsøk og studier etter hva jeg har fått med meg.

Dine personlige behov og erfaringer med trøkk og hvordan du føler deg med en lavere måltidsfrekvens har liten sammenheng med det tråden handler om.

Edit: så ikke innlegget til Vegard før jeg posta, men da ble dette siste ord i den diskusjonen rundt måltidsfrekvens, som Morth oppsummerte fint.

Annonse

Ja, men grunnene til at det ikke er populært kan være mange.

For det første, så er dette en metode som relativt nylig har blitt gjort allmenn kjent i miljøet. Hos mange sitter den godt innlærte regla om å spise ofte godt fast i sjela. For det andre, så er det mange av de største gutta som ikke klarer å få i seg nok kcal og næring på bare to måltider. Da kan det for noen være lettere å dele det over flere måltider.

Nå er jo dette heller ikke en metode som passer for alle, så det vil jo være individuelt om det funker for dem eller ikke.

Det betyr ikke at det går an å spise mesteparten av proteinene i en eller flere store porsjoner og samtidig ikke lide noe tap av det, som tråden handler om. Det er vel også godt forankra i forsøk og studier etter hva jeg har fått med meg.

Dine personlige behov og erfaringer med trøkk og hvordan du føler deg med en lavere måltidsfrekvens har liten sammenheng med det tråden handler om.

Edit: så ikke innlegget til Vegard før jeg posta, men da ble dette siste ord i den diskusjonen rundt måltidsfrekvens, som Morth oppsummerte fint.

Ikke for å være frekk eller noe, men vær gang dette er oppe blir det postet linker med folk som har fått en bra form av dette, men største parten vil komme bedre i form, de får ikke nødvendigvis noe mer muskler av dette. Så spørsmålet mitt er: Mange av dere har trent i fler år hvorfor sliter mange av dere så med å bygge musker? :S jg fatter det bare ikke. Jeg bare lurer, ingen slemt eller frekt ment:)

noen få av dere kommer med "fasiter" på mye, men hvor er deres resultater?

veldig få gode som driver med varianter av faste...

Men er jo stor forskjell på meg, som skal ha i meg 2-3000kcal i løpet av dagen, og Cutler som skal ha i seg kanskje nærmere 10000kcal mere... Værre for han å ta alt på 1-2 måltid ;)

Gidder vi å sette strek for diskusjonen om måltidsfrekvens?

Det går jo litt hånd i hånd med diskusjonen om Protein inntak.

Det går jo litt hånd i hånd med diskusjonen om Protein inntak.

I og med at tråden i utgangspunktet omhandlet hvor mye protein man kunne ta opp per tid, så er det ikke så relevant egentlig. Spiser du mer protein i et måltid, så tas det opp over en lengre periode.

Ikke la dette bli en diskusjon om periodisk faste eller måltidsmønster, det har vi andre tråder til (evt lag en egen).

Bla bla energi og måltidsfrekvens blabla.

Jeg lurer veldig på hvor store mengder protein kroppen takler, før nitrogenbalansen blir så positiv at det blir toksisk.

Martin Berkhan har enda ikke klart å spise nok proteiner til å trigge ammoniureasyre eller wtf det hette... 400 gram proteiner på en dag var ikke nok til å få målbare resultater engang...

Annonse

Synes nesten du Vegard burde skrive en tråd om karbs, proteiner, fett, mineraler, vitaminer, fiber, vann. Og link det mot daglig inntak for å opprettholde god helse. For folk som vil øke i muskelmasse. For folk som generelt trener. Samt hvilke funksjoner de forskjellige har i kroppen. Mulig det er kjeminerden i meg som liker tanken på å studere ernæring, men virker veldig morsomt! :)

Jeg driter litt i Berkhan. Gi meg en dugelig forskningsartikkel! smileyface
Jeg driter litt i hva du driter, gi MEG en dugelig forskningsartikkel som konkluderer med at et høyt proteininntak er skadelig. Meg bekjent finnes det for tiden ikke en eneste slik artikkel... :whistling:
Bla bla energi og måltidsfrekvens blabla.

Jeg lurer veldig på hvor store mengder protein kroppen takler, før nitrogenbalansen blir så positiv at det blir toksisk.

For friske personer (dvs med fungerende nyrer) er det ikke observert skadelige effekter på inntak på 3g/kg kroppsvekt hvertfall, noe som burde være mer enn tilstrekkelig for de aller fleste.

Synes nesten du Vegard burde skrive en tråd om karbs, proteiner, fett, mineraler, vitaminer, fiber, vann. Og link det mot daglig inntak for å opprettholde god helse. For folk som vil øke i muskelmasse. For folk som generelt trener. Samt hvilke funksjoner de forskjellige har i kroppen. Mulig det er kjeminerden i meg som liker tanken på å studere ernæring, men virker veldig morsomt! :)

Har skrevet en artikkelserie om næringsstoffene som ligger på siden min. Det kan være et godt sted å begynne om det er noen næringsstoffer du lurer på.

Egentlig er jeg ikke så veldig tilhenger av å styre kostholdet så veldig på næringsstoffnivå, men heller fokusere på hva vi kan gjøre på matvarenivå. Gode proteinkilder, og naturlige/ubearbeidede kilder til fett og karbohydrater så er mye gjort, også når det gjelder mikronæringsstoffer.

For friske personer (dvs med fungerende nyrer) er det ikke observert skadelige effekter på inntak på 3g/kg kroppsvekt hvertfall, noe som burde være mer enn tilstrekkelig for de aller fleste.

Aiight. Men hva om en person bestemmer seg for å ligge på 5g/kg, f.eks?

Får søke litt på Pubmed når jeg har tid. Vil gjerne finne artikler som underbygger det jeg har hørt om at "kroppsbyggere til stadighet blir lagt inn med proteinforgiftning".

Først og fremst så ser jeg ingen gode grunner til å legge seg på et så ekstremt proteininntak. Uten at jeg skal si noe sikkert, så tror jeg proteinforgiftning ofte henger sammen med eksisterende nyresykdom, som gjør at nyrene ikke klarer belastningen av å skille ut så mye nitrogen.

Aiight. Men hva om en person bestemmer seg for å ligge på 5g/kg, f.eks?

Får søke litt på Pubmed når jeg har tid. Vil gjerne finne artikler som underbygger det jeg har hørt om at "kroppsbyggere til stadighet blir lagt inn med proteinforgiftning".

finnes byggere som ligger opp mot en 1kg daglig. Martin kjellstrøm er vel en av disse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...