Gå til innhold

Diettmat og samboer-problematisk?


Casjin

Anbefalte innlegg

Har et lite problem som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse best mulig. Det har seg altså slik at jeg bor sammen med kjæresten, og han er ikke på noe spesiell treningsprogram eller følger noe diett av noe slag, og jeg står på en måte som "ansvarlig" for matlaging i hus. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette siden jeg spiser jo ubehandla mat, dyrt kjøtt, fisk og kylling samt en del grønnsaker og lignende. Jeg er jo nødt å lage den maten jeg trenger og skal spise, mens han gjerne vil ha noe helt annet og kanskje mer tradisjonelt som kjøttkaker eller fiskeboller. Det enkleste hadde vært om jeg hadde kjøpt inn min mat, mengde osv, og lagd den selv. Men vi/han synes det er koselig å kunne spise samme mat og spise ilag. Ja, jeg kan jo lage mer spennende mat osv, men jeg tror jeg kommer til å få det ganske travelt for tiden mht studier,jobb og trening. Jeg tror ikke jeg gidder å lage noe spennende akkurat nå, nå som jeg vil fokusere mest på næringsinnhold og slikt. (har vært veldig flink til å prøve ut ting og lage spennende mat før!) Det kommer samtidig til å bli grådig dyrt for meg hvis jeg skal handle inn dobbelt opp med kylling, karbonadedeig og fisk og grønnsaker (jeg står for matbetaling), og nå kommer jeg til handle mer enn normalt til meg selv siden jeg begynner på diett. Litt dumt å bruke mye penger på slikt når han ikke trener noe særlig selv.. :( Jeg betaler nemlig inn maten for måneden med at jeg får unnslippe litt mindre i husleie..Bedre å spytte ut mer i husleie og la han få betale sin mat selv? Jeg er student og han er i fulltidsjobb..Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehehe, eg syns det er eit litt tullete spørsmål(ikkje for å være frekk altså). Eg hadde samme problem for nokre år siden, eg kjøpte mat og laget den. Dama klaget på maten og eg gav berre beskjed: Skal du ha annen mat får du kjøpe og lage den sjølv. Då blei det slutt på sytingen, men ho dukket opp med grandiosa eingang iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så grei som både betaler maten og serverer han den så ser jeg ingen verdens grunn for at han skal klage.. Vil han ha noe annet så klarer han vel å slenge en pizza i ovnen?

Ellers kom Vegard med et veldig godt argument!

Jeg hadde iallefall aldri godtatt noe sånt, kanskje derfor jeg er singel? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboern min følger heller ingen diett. Nå er ikke jeg på noen streng diett,men jeg spiser sunn og ubehandla mat.

Heldigvis er jeg så heldig å ha en samboer som spiser alt jeg lager og syns det er kjempe godt.

Hadde jeg hatt samme "problemet" som deg så hadde jeg bare laget maten sånn jeg ville. Da får heller han ta valget om han vil spise det eller ikke. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de over her, hvis du skal gå på en diett og har ett mål så bør han jo støtte deg..

eventuelt kan han lage sin egen mat.

Men du kan jo feks lage saus til han som han kan helle over kyllingen eller han kan stappe karbonadedeigen i tacolefse.. :)

Men sånn ellers så er jeg aldri på noe diett men jeg spiser min egen frokost og kveldsmat (jeg har fått varige mén, vet nøyaktig hva som er i maten jeg spiser til enhver tid uansett) , og middagen er sammen med familien, men det er jo middagsmenyer som er ok å spise med ordentlige varer (det har jeg forhandlet meg frem til) .. hjemmelaget burgere, karbonader, biff, fisk etc..

fiskeboller på hermetikkboks? usj det er stusselig mat he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt i spørsmålet mitt var det at det er svindyrt å handle inn masse med dyrt kjøtt og sånn (økonomi jeg fokuserte på spørsmålet), og når han ikke trener noe særlig, jeg er student og han tjener veldig bra så var det et spørsmål om jeg handler min mat og han handler sin. Jeg prøver nemlig å ha et budsjett i tillegg.. Hvor mye bruker dere andre med samboer i mat på en måned? Målet mitt er jo 3000 per måned, men blir lett en god del over det..

Men jeg tror jeg går for vår vanlige ukesmeny som er sunt og godt nok for oss begge så handler jeg bare inn diverse annet til meg selv som jeg kan ha på skolen, f.eks kylling og wok eller tunfisksalat :) (han kjøper mat på jobb). Han er veldig glad i både pizzabakeren og hjemmelagde hamburgere, men da gjør vi det enkelt at han spiser det når han vil ha det og jeg lager mitt til meg selv :) Så får vi nå se hvor mye jeg må spytte ut med i mat denne måneden..:eek:

Må bare si at jeg er heller ikke på noe streng diett, men jeg følger RYP sitt kosthold i 13 uker (og vel så det..) Som er en del strengere enn hva jeg spiser til vanlig. Har en ganske så sunt kosthold fra før. Vi spiser heller ikke fabrikat eller halvfabrikat, minst mulig i hvertfall. Men vi har blitt veldig glad i øl og chips på kveldene dessverre, og derfor utgangspunkt for hvorfor jeg nå har starta på RYP. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper inn min egen mat og lager til meg selv, i tillegg til at jeg lager til kjæresten. Det jeg lager er da ikke så mye dyrere, og jeg spiser laks, karb deig og kylling. Alt annet av mat handler samboer inn, men jeg lager. Det handler om rutine og innsatsvilje, tror jeg.

Tror også det at når samboer har frie tøyler til å handle hva hun vil, hjelper på situasjonen. Før vi gjorde det sånn, merka jeg at det var vanskelig og følge planen, da hun laget mat hver dag. Da ble det tradisjonell middag, som ikke er så forferdelig diettvennlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å lage så variert som jeg kan. løsningen her i hus blir å sette opp ukesplan med middager for hver dag, å da kommer jeg til å spørre samboern min også hva han har lyst på. Vi bruker vell en 3000 kr her i hus også for 2 stykker , det varierer litt :) Skal tørre å prøve meg mer på andre retter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vi gift, har barn og er kjempeetablerte, men vi var samboere i mange år før vi kom så langt. Vi har alltid hatt felles økonomi, og den som har hatt penger, har betalt. Jeg har stort sett alltid stått for planlegging, innkjøp og tilberedning av mat. Er mat-/husholdningsutgiftene høye en måned, betyr det at jeg har mindre å bidra med til de andre utgiftene. Sånn må det nesten være - så lenge dere bor sammen er dere et team som drar lasset SAMMEN - selv om man har hver sine oppgaver og ansvarsområder.

Min mann hadde sannsynligvis levd på corn flakes om ikke jeg hadde tatt ansvar. Og vi hadde bodd i en rønne om ikke han hadde tatt ansvar. Vi gjør det for vårt felles beste, begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier å betale for pizza og ting han vil ha selv. I og med at vi har husleie på 9000 måned så betaler jeg kun 2000 ut av det og han betaler resten, så jeg slipper jo billig unna sånn sett med at jeg kan styre hva jeg skal kjøpe og hvor mye av maten. Nå fikk jeg han med på trening før idag og han var villig til å trene litt han og. Tror det har ordna seg jeg :) Får høre med han hva han liker av det sunne jeg har lagd tidligere og bytte litt om på ukesmenyen vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett ikke verre enn at han kan få annet tilbehør. De fleste spiser da kjøtt. Så kan du spise grønnsaker etc ved siden av, mens han får fleske i seg poteter, saus og hva han nå enn ville ha. Samme til lunsj også. Har han lyst å spise brød, så kjøp han et brød han kan ta med seg. Om han har lyst på burger, kan dere lage hjemmelaga burger ut i fra karbonadedeig, og du kan droppe både dressing og brød om det var det som skulle være problemet.

Årnæ sæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...