Gå til innhold

Få høre dommen;)


Anbefalte innlegg

Hvorfor er du så konsekvent negativ til lavkarbo når du i alle tilfeller havner i den båsen selv? Ikke at det har noe å si hva man kaller kostholdet, men når du åpenbart er en stor motstander av lavkarbo, så er det ganske rart at du spiser sånn selv...

Jeg spiser ikke lavkarbo med intensjon av det,jeg spiser bare mat...jeg er ikke imot det heller,jeg vil bare ikke gå på noen ketogen diett:) jeg kan sikkert gå under den kategorien,men det er ikke noe jeg var klar over,og det kan godt være mer og mindre karber i kosten etersom jeg spiser litt forskjellig hver dag,uten å tenke på at det har mer karbo,men d er jo bra at d ikke er så mye karbo da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke lavkarbo med intensjon av det,jeg spiser bare mat...jeg er ikke imot det heller,jeg vil bare ikke gå på noen ketogen diett:) jeg kan sikkert gå under den kategorien,men det er ikke noe jeg var klar over,og det kan godt være mer og mindre karber i kosten etersom jeg spiser litt forskjellig hver dag,uten å tenke på at det har mer karbo,men d er jo bra at d ikke er så mye karbo da;)

Det er jo litt av poenget med lavkarbo også, det er bare snakk om helt vanlig mat, akkurat sånn som du spiser. Et av mine hovedtips er å velge matvarer av god kvalitet, og da kommer dette med å velge "ekte" fremfor "lett" inn i bildet. I tillegg til ubehandlet fremfor prosessert som er det aller viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt å drasse rundt på alle de ekstra kiloene - du har min fulle sympati! Jeg skjønner også at du er lei av å gjøre en målrettet innsats som ikke gir resultater. Selv ble jeg overrasket over hvor få kalorier en ganske streng lavkarbo dagsmeny inneholder (sitert fra denne artikkelen hos LenaBeatrice: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/alt-dette-fettet/ ):

  • Frokost: 2 stekte egg og 50 gram bacon
  • Lunsj: salat av en kyllingfilet, 1 tomat, 30 gram agurk, 30 gram paprika, 30 gram issalat
  • Middag: en normalstor kotelett (med fettrand), og 150 gram brokkoli (rå vekt)
  • Kvelds: 1 st tekake, med 1 st kokt egg som pålegg.

Dette er en typisk dagsmeny som mange setter sammen. Ikke nøyaktig slik som dette, men mye likt hvis dere skjønner?

Det er lite karbohydrater her, en god lavkarbomeny.

Men hva inneholder egentlig denne menyen??

Jo, 1033 kalorier!!

For å komme opp i en anstendig kalorimengde for et voksent menneske gjøres denne forandringen med dagsmenyen:

  • Frokosten er bra som den er
  • Lunsj: lag en dressing av 50 gram setterrømme/creme fraiche
  • Middagen: lag en fløtesaus av 3/4 dl fløte
  • Kvelds: bruk 10 gram smør på tekaken, og ha 20 gram majones på det kokte egget som er pålegget.

10 gram smør og 20 gram majones er en ganske så passe stor mengde, vei så får der se.

Men hvordan blir da regnetsykket for dagsmnyen med “alt dette fettet” inkludert?:

  • Fett 73 % ( = 1219 kcal)
  • Proteiner 23 % ( = 398 kcal)
  • Karbohydrater 3,5 % ( = 55 kcal)
  • Samlet kaloriinntak for hele dagen (alle måltider samlet) 1672 kcal

Ingen skal komme og fortelle meg at dette ikke er en meny som holder deg god og mett i timesvis, og gir rikelig med energi til å takle både mann og barn ;) Dette er heller ikke ille når man tar Vegars oversikt over de nyttigste matvarene med i betraktningen, der grønnsaker, egg og kjøtt kommer på de første plassene. Eventuelt kan jo noe av fettet erstattes med mer grønnsaker om man ønsker å ligge høyere på karbohydratene - grønnsaker er supermat :) Siden du allerede ligger ganske lavt på karbohydrater er det kanskje mest et spørsmål om å spise karbohydrater fra litt andre kilder? Brokkoli, blomkål, kål, løk, tomat, asparges, spinat, paprika, sellerirot, squash, aubergine, sopp, bær - det er jo så mye godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt av poenget med lavkarbo også, det er bare snakk om helt vanlig mat, akkurat sånn som du spiser. Et av mine hovedtips er å velge matvarer av god kvalitet, og da kommer dette med å velge "ekte" fremfor "lett" inn i bildet. I tillegg til ubehandlet fremfor prosessert som er det aller viktigste.

Er enig i at man ikke skal spise så mye halvfabrikata eller prossesert som du sier og at d går an å spise ekte ting inniellom,men i det dagige må jeg bare spise feks lettmajones eller letthvitost eller mager kesam jeg altså,for d er jo dobbelt s mye energi i de originale:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me

Er enig i at man ikke skal spise så mye halvfabrikata eller prossesert som du sier og at d går an å spise ekte ting inniellom,men i det dagige må jeg bare spise feks lettmajones eller letthvitost eller mager kesam jeg altså,for d er jo dobbelt s mye energi i de originale:p

Men da tar du utgangspunkt i at du spiser like stor mengde av de to produktene. Utifra det studier forteller oss, så vil ikke dette være tilfelle så lenge du spiser etter metthetsfølelsen. Enten vil du bli raskere mett, og derfor spise mindre mengde, eller så vil maten mette deg i en lengre periode slik at du reduserer inntaket senere på dagen. I alle tilfeller er det sannsynlig at du ender opp med å spise mindre energi totalt sett.

Det er veldig logisk at energiinntaket reduseres ved å velge lettvarianter, men det stemmer ikke med erfaringer og observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt å drasse rundt på alle de ekstra kiloene - du har min fulle sympati! Jeg skjønner også at du er lei av å gjøre en målrettet innsats som ikke gir resultater. Selv ble jeg overrasket over hvor få kalorier en ganske streng lavkarbo dagsmeny inneholder (sitert fra denne artikkelen hos LenaBeatrice: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/alt-dette-fettet/ ):

For å komme opp i en anstendig kalorimengde for et voksent menneske gjøres denne forandringen med dagsmenyen:

Ingen skal komme og fortelle meg at dette ikke er en meny som holder deg god og mett i timesvis, og gir rikelig med energi til å takle både mann og barn ;) Dette er heller ikke ille når man tar Vegars oversikt over de nyttigste matvarene med i betraktningen, der grønnsaker, egg og kjøtt kommer på de første plassene. Eventuelt kan jo noe av fettet erstattes med mer grønnsaker om man ønsker å ligge høyere på karbohydratene - grønnsaker er supermat :) Siden du allerede ligger ganske lavt på karbohydrater er det kanskje mest et spørsmål om å spise karbohydrater fra litt andre kilder? Brokkoli, blomkål, kål, løk, tomat, asparges, spinat, paprika, sellerirot, squash, aubergine, sopp, bær - det er jo så mye godt :)

Jeg føler overhodet ikke at jeg er tung,altså,jeg føler ikke at jeg drasser rundt på masse kg,jeg vil bare ha vekk d høye tallet på vekta. Du har helt rett ellers,d er ikke det,men nå er min samboer mer eller mindre litterann undervektig og d er ikke noe jeg skal legge ut om her,han MÅ spise masse karboydrater,ikke raske men sakte selvfølgelig og barna mine får ikke lavkarbo ,der går gransa for meg,for d er ikke anbefalt av noen leger eller andre eksperter,fedon ja greit,men han er mer ute etter å holde et stabilt bodsukker og d er jeg helt for. Jeg mener ikke å tråkke på tærne dine altså,men jeg ble litt irritert nå når du skal blande barna mine inn i min slanking.:/ Jeg tar det sikkert helt feil men akkurat på slikt blir jeg provosert. Når mannfolket angår så får han spise d han ønsker,jeg legger meg ikke borti det,han ler bare når jeg kommer med noe som er inærheten av lavkarbo uansett:p Mye av grunnen til at jeg ikke vil spise noe lavkarbo diett med vilje er fordi jeg vil gjerne spise det jeg liker også selv o jeg slanker meg ,jeg vil ikke slutte å leve helt om du skjønner. OG jeg er for lat til å lage og tilberede mat hele dagen til en slik diett,det blir bare for mye arbeid,jeg har feks ikke tid til å stke et egg engang på morgenen:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke å tråkke på tærne dine altså,men jeg ble litt irritert nå når du skal blande barna mine inn i min slanking.:/

Jeg har da ikke sagt noe som helst om hva barna dine skal spise :mellow: Jeg påpekte at DU trenger god og nyttig energi, for å holde tritt med ungene (regner med at dine barn er som barn flest og ikke sitter nevneverdig mye i ro?).

Innlegget mitt med kosteksempelet var kun for å vise hvor mye mat som faktisk er i en lavkarbo dagsmeny og hvor lite kalorier det faktisk inneholder. Poenget er at det vil gi deg en lengre metthetsfølelse og gjøre det lettere å ligge i kaloriunderskudd (som 90% av dem som har svart deg her inne poengterer at du må for å gå ned i vekt). Dersom du ønsker å kun spise MINDRE av de tingene du allerede spiser, så er jo det helt klart en mulighet. Men min erfaring (og her må jeg få understreke at dette er min personlige erfaring) er at dette er vanskelig på sikt, og ikke så gunstig for forbrenningen generelt. Jeg måtte iallefall se på sammensetningen av næringsstoffene jeg spiste før jeg fikk resultater. Men igjen, det er jo meg, da.

Når det gjelder arbeidskrevende - tja - jeg spiser bare to ganger om dagen og det krever mye mindre enn å spise 4-6 ganger om dagen. Jeg har heller ingen mulighet til å steke speilegg el.l. om morgenen - jeg pendler og har to barn som skal av gårde på skolen. Jeg spiser aldri før i elleve-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler overhodet ikke at jeg er tung,altså,jeg føler ikke at jeg drasser rundt på masse kg,jeg vil bare ha vekk d høye tallet på vekta. Du har helt rett ellers,d er ikke det,men nå er min samboer mer eller mindre litterann undervektig og d er ikke noe jeg skal legge ut om her,han MÅ spise masse karboydrater,ikke raske men sakte selvfølgelig og barna mine får ikke lavkarbo ,der går gransa for meg,for d er ikke anbefalt av noen leger eller andre eksperter,fedon ja greit,men han er mer ute etter å holde et stabilt bodsukker og d er jeg helt for. Jeg mener ikke å tråkke på tærne dine altså,men jeg ble litt irritert nå når du skal blande barna mine inn i min slanking.:/ Jeg tar det sikkert helt feil men akkurat på slikt blir jeg provosert. Når mannfolket angår så får han spise d han ønsker,jeg legger meg ikke borti det,han ler bare når jeg kommer med noe som er inærheten av lavkarbo uansett:p Mye av grunnen til at jeg ikke vil spise noe lavkarbo diett med vilje er fordi jeg vil gjerne spise det jeg liker også selv o jeg slanker meg ,jeg vil ikke slutte å leve helt om du skjønner. OG jeg er for lat til å lage og tilberede mat hele dagen til en slik diett,det blir bare for mye arbeid,jeg har feks ikke tid til å stke et egg engang på morgenen:O

Såvidt jeg ser så nevner ikke Camomilla barna dine i sitt innlegg, så der ville jeg lest gjennom en gang til.

Ser du på slankingen din som et midlertidig prosjekt, der du skal gå tilbake til sånn du gjorde før når du kommer ned i vekt? Da kan jeg garantere deg at også resultatene kommer til å være midlertidige. Om du går tilbake til gamle vaner, kommer også vekten tilbake til gamle høyder.

Det eneste som fungerer er å finne en livsstil du kan beholde over tid, ellers kan du like gjerne droppe hele prosjektet, da det bare ender med jojo-slanking.

Når det gjelder kommentarene dine om barn og lavkarbo, så blir jeg faktisk ganske irritert over den ignoransen du viser. Mener du at det er noen argumenter for at et barn ikke kan vokse opp på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, meieriprodukter og vann som drikke?

Mener du oppriktig at brød, pasta, ris, sukker og ferdigmat er noe et barn er avhengig av? Dette er mat vi mennesker ikke har hatt tilgjengelig i store deler av vår evolusjonshistorie, og om det hadde vært tilfelle at barn trengte dette, hadde vi vært utdødd den dag i dag.

Hva mener du at et barn går glipp av næringsmessig ved å spise etter de prinsippene jeg har skissert?

http://www.friskogfunksjonell.no/kan-barn-spise-lavkarbo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler overhodet ikke at jeg er tung,altså,jeg føler ikke at jeg drasser rundt på masse kg,jeg vil bare ha vekk d høye tallet på vekta. Du har helt rett ellers,d er ikke det,men nå er min samboer mer eller mindre litterann undervektig og d er ikke noe jeg skal legge ut om her,han MÅ spise masse karboydrater,ikke raske men sakte selvfølgelig og barna mine får ikke lavkarbo ,der går gransa for meg,for d er ikke anbefalt av noen leger eller andre eksperter,fedon ja greit,men han er mer ute etter å holde et stabilt bodsukker og d er jeg helt for. Jeg mener ikke å tråkke på tærne dine altså,men jeg ble litt irritert nå når du skal blande barna mine inn i min slanking.:/ Jeg tar det sikkert helt feil men akkurat på slikt blir jeg provosert. Når mannfolket angår så får han spise d han ønsker,jeg legger meg ikke borti det,han ler bare når jeg kommer med noe som er inærheten av lavkarbo uansett:p Mye av grunnen til at jeg ikke vil spise noe lavkarbo diett med vilje er fordi jeg vil gjerne spise det jeg liker også selv o jeg slanker meg ,jeg vil ikke slutte å leve helt om du skjønner. OG jeg er for lat til å lage og tilberede mat hele dagen til en slik diett,det blir bare for mye arbeid,jeg har feks ikke tid til å stke et egg engang på morgenen:O

Hvor blandet hun inn barna dine? Hun skrev at DU kom til å få nok energi til å TAKLE mann og barn :) ikke at barna dine og mannen din skulle være med i slankingen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.... Siden det virker som du egentlig ikke har skjønt hva en lavkarbodiett faktisk innebærer.

Det moderne kostholdet nå til dags inneholder ofte store mengder

- pizza

- brød

- boller

- rundstykker

- pomes frites

- pasta

- ferdig produkter

Lista er lang

Ja, altså brød-/potet/pastabasert kost..

ALT annet kan beskrives som lavkarbo, nettop fordi de inneholder mindre karbs enn i matvarene nevnt over.

"Lavkarbo" Sunt, normalt kosthold

- kjøtt

- fisk

- fugl

- grønnsaker

- frukt

- bær

- nøtter

osv

Vil du virkelig ikke følge "lavkarbo"???

SER du hvor jeg vil hen????

Vil du heller leve på det kostholdet som jeg har valgt å beskrive som ikke-lavkarbo??

Lavkarbo er langt i fra noen ketogen-diett da lavkarbo kan være så mangt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ingenting å si hva du kaller kostholdet. De fleste vil nok si du i dag spiser et lavkarbo eller moderat lavkarbo kosthold. Men du er ikke på et ketogent eller LCHF kosthold, og det er der noen vil få problemer (ikke alle vil tilvenne seg å spise ketogent).

Det ser ut som du har en fornuftig fordeling av karbohydrater, proteiner og fett. Så da er det bare å justere mengden riktig så vil nok resultatene på vekta også komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke stikkes under en stol at kostomlegging er tidkrevende. Det krever planlegging i form av dags- og ukemenyer, handlelister og tilberedning. Særlig i en startfase må man være voldsomt bevisst og nøye. Å forandre vaner er krevende mentalt også, og man må være motivert og ha lyst til å gjøre de endringene som kreves. Siden du allerede veier og logger maten din har du et godt grunnlag for å gjøre de forandringer - mange har gått fra et helt bevisstløst kosthold der de overhodet ikke har reflektert over hva/hvor mye de spiser. Sånn sett har du et veldig forsprang.

Men jeg aner ( :p ) en sterk motvilje mot alt som kan smake (haha) av å komme innunder lavkarbobetegnelsen. Og da er nok heller ikke motivasjonen for å gjøre endringer i den retningen til stede. Jeg synes det er leit at dette er blitt så betent, men folk må få mene andre ting enn meg, altså.

Jeg føler overhodet ikke at jeg er tung,altså,jeg føler ikke at jeg drasser rundt på masse kg,jeg vil bare ha vekk d høye tallet på vekta.

Når det gjelder vekten din var det slett ikke min mening å insinuere at du følte deg stor. Jeg gikk ut i fra det siden du ønsker å gå ned i vekt. Jeg vet at JEG følte meg stor for tjue kilo siden, men jeg trente ikke på langt nær så mye som deg. Dersom du er fornøyd med formen og fasongen og det kun er TALLET på vekta som er feil, ville jeg lagt bort hele vekta. For meg har vekta vært et verktøy for å hjelpe meg i prosessen fra å være for tung til å bli slank, tallet i seg selv er jo ikke viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke stikkes under en stol at kostomlegging er tidkrevende. Det krever planlegging i form av dags- og ukemenyer, handlelister og tilberedning. Særlig i en startfase må man være voldsomt bevisst og nøye. Å forandre vaner er krevende mentalt også, og man må være motivert og ha lyst til å gjøre de endringene som kreves. Siden du allerede veier og logger maten din har du et godt grunnlag for å gjøre de forandringer - mange har gått fra et helt bevisstløst kosthold der de overhodet ikke har reflektert over hva/hvor mye de spiser. Sånn sett har du et veldig forsprang.

Men jeg aner ( :p ) en sterk motvilje mot alt som kan smake (haha) av å komme innunder lavkarbobetegnelsen. Og da er nok heller ikke motivasjonen for å gjøre endringer i den retningen til stede. Jeg synes det er leit at dette er blitt så betent, men folk må få mene andre ting enn meg, altså.

Når det gjelder vekten din var det slett ikke min mening å insinuere at du følte deg stor. Jeg gikk ut i fra det siden du ønsker å gå ned i vekt. Jeg vet at JEG følte meg stor for tjue kilo siden, men jeg trente ikke på langt nær så mye som deg. Dersom du er fornøyd med formen og fasongen og det kun er TALLET på vekta som er feil, ville jeg lagt bort hele vekta. For meg har vekta vært et verktøy for å hjelpe meg i prosessen fra å være for tung til å bli slank, tallet i seg selv er jo ikke viktig :)

Nei altså,hehe,jeg vil jo ned i vekt,og d er jo fordi jeg er for stor,men jeg er relativt god form,jeg vil bare gjerne at vekta kan skjønne d samme,men nå kan man gdt være god form uten å være spesielt slank eller tynn og så da:)

Jeg prøver igjen.... Siden det virker som du egentlig ikke har skjønt hva en lavkarbodiett faktisk innebærer.

Det moderne kostholdet nå til dags inneholder ofte store mengder

- pizza

- brød

- boller

- rundstykker

- pomes frites

- pasta

- ferdig produkter

Lista er lang

Ja, altså brød-/potet/pastabasert kost..

ALT annet kan beskrives som lavkarbo, nettop fordi de inneholder mindre karbs enn i matvarene nevnt over.

"Lavkarbo" Sunt, normalt kosthold

- kjøtt

- fisk

- fugl

- grønnsaker

- frukt

- bær

- nøtter

osv

Vil du virkelig ikke følge "lavkarbo"???

SER du hvor jeg vil hen????

Vil du heller leve på det kostholdet som jeg har valgt å beskrive som ikke-lavkarbo??

Lavkarbo er langt i fra noen ketogen-diett da lavkarbo kan være så mangt...

Joda,men nå hadde vi jo kommet frem til at jeg spiste relativt lavkarbo;) Hvis du hadde lest det jeg har skrevet så hadde du sett at jeg ikke spiste et slikt ikke lavkarbo kosthold.Jeg forstår,jeg er bare ikke intr i den ketogene dietten og måtte begynne å styre fælt med å ilberede mat ofte for å kunne holde dietten,jeg liker å spise slik jeg gjør nå,altså bare med mindre kcal enn før ,for d va dr den store bommerten lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså,hehe,jeg vil jo ned i vekt,og d er jo fordi jeg er for stor,men jeg er relativt god form,jeg vil bare gjerne at vekta kan skjønne d samme,men nå kan man gdt være god form uten å være spesielt slank eller tynn og så da:)

Joda,men nå hadde vi jo kommet frem til at jeg spiste relativt lavkarbo;) Hvis du hadde lest det jeg har skrevet så hadde du sett at jeg ikke spiste et slikt ikke lavkarbo kosthold.Jeg forstår,jeg er bare ikke intr i den ketogene dietten og måtte begynne å styre fælt med å ilberede mat ofte for å kunne holde dietten,jeg liker å spise slik jeg gjør nå,altså bare med mindre kcal enn før ,for d va dr den store bommerten lå.

Ja jeg vet hva du skreiv, men du skriver flere ganger at du ikke vil spise etter lavkarbo til tross for at vi er flere som har forsøkt å fortelle at lavkarbo ikke automatisk betyr ketogent. Og det kunne ikke falle deg inn å la familien din spise etter lavkarbo osv. Jeg ville, nok en gang, bare poengtere at lavkarbo kan være så mangt, og at det ikke trenger å bety lite karbo, men heller karbohydrater fra andre kilder enn loff og pomes frites. Ikkenoe værre en det :)

Men tror nok vi alle kan være enige om hvilke matvarer som er "ja-mat" og hva som er "nei-mat" :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke stikkes under en stol at kostomlegging er tidkrevende. Det krever planlegging i form av dags- og ukemenyer, handlelister og tilberedning. Særlig i en startfase må man være voldsomt bevisst og nøye. Å forandre vaner er krevende mentalt også, og man må være motivert og ha lyst til å gjøre de endringene som kreves. Siden du allerede veier og logger maten din har du et godt grunnlag for å gjøre de forandringer - mange har gått fra et helt bevisstløst kosthold der de overhodet ikke har reflektert over hva/hvor mye de spiser. Sånn sett har du et veldig forsprang.

Men jeg aner ( :p ) en sterk motvilje mot alt som kan smake (haha) av å komme innunder lavkarbobetegnelsen. Og da er nok heller ikke motivasjonen for å gjøre endringer i den retningen til stede. Jeg synes det er leit at dette er blitt så betent, men folk må få mene andre ting enn meg, altså.

Når det gjelder vekten din var det slett ikke min mening å insinuere at du følte deg stor. Jeg gikk ut i fra det siden du ønsker å gå ned i vekt. Jeg vet at JEG følte meg stor for tjue kilo siden, men jeg trente ikke på langt nær så mye som deg. Dersom du er fornøyd med formen og fasongen og det kun er TALLET på vekta som er feil, ville jeg lagt bort hele vekta. For meg har vekta vært et verktøy for å hjelpe meg i prosessen fra å være for tung til å bli slank, tallet i seg selv er jo ikke viktig :)

Jeg skrev litt feil istad,men d jeg skulle si til deg er at jeg opplever deg som veldig snill og hjelpsom og som en som greier å sette seg i andres sko:) Synes ikke du kommer med noe ufornuftig ,jeg må are få justere litt på ting slik at d passer inn i livet mitt;) Skjønner og skjønte også med en gang at du brenner for ketogen diett slik som du sloss for å få meg til å innse hvor bra det har gjort deg og det skjønner jeg! Jeg er slik selv,men når en har bestemt seg er det ikke så lett å få en til å foradre mening. Jeg har forsåvidt ikke sterke meninger om ketogen diett for jeg ser d er ba for mange ,ikke for noen,så d er vel ikke noe jeg mener noe om utenom atjeg vill ikke prøve det igjen:) Men jeg forstår deg,og hvem som heslt andre her som prøver så godt de kan å konvetere meg,hehe:) Men nå fikk jeg en oppvekker i dag...jeg trodde jeg spiste langt mer karbo enn d jeg har kommet frem til,og jeg har fått mye bra ut av denne tråden og som jeg nenvte i et tidligere innlegg er jeg takknemmelig for all hjelpen jeg har fått:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet hva du skreiv, men du skriver flere ganger at du ikke vil spise etter lavkarbo til tross for at vi er flere som har forsøkt å fortelle at lavkarbo ikke automatisk betyr ketogent. Og det kunne ikke falle deg inn å la familien din spise etter lavkarbo osv. Jeg ville, nok en gang, bare poengtere at lavkarbo kan være så mangt, og at det ikke trenger å bety lite karbo, men heller karbohydrater fra andre kilder enn loff og pomes frites. Ikkenoe værre en det :)

Men tror nok vi alle kan være enige om hvilke matvarer som er "ja-mat" og hva som er "nei-mat" :thumbsup:

Ja! jeg har ikke sagt annet:) Jeg er ikke helt på jordet,det er bare veldig vanskelig å forholde seg til 20 folk som sier det ene og det andre. Jeg har ikke ment at jeg ikke kan spise litt lavkarbo,jeg har bare forstått det sånn at det er mer den ketogene typen alle her har prøvd å få meg til å ville prøve og når jeg da sa at det ikke kommer på tale og det ikke tar slutt,samme hva jeg sier så blir en litt oppgitt:P

Jeg synes det er mye god kunnskap å hente her inne og dere er flinke og jeg har lært mye nytt bare ved de få gangene jeg har vært her inne...men når det kommer nye folk som meg og vil ha hjelp,så synes jeg det er litt feil å skrive at dette MÅ du gjøre for dette gjør vi..dette er rett og ikke det andre..feks...mange har vært her lenge,kan mye,men dette får mange her til å fremstå som besserwissere...og der er ikke akkurat positivt,for de kommer veldig bastant på enkelte folk,så bortsett fra det så er d topp,men d går an å komme med råd og tips og forlaringer på ting og slikt uten at d trenger å fremstå som at trådstarter som er ny er en idiot og ikke kan noe...for det er ikke tilfelle,jeg er ikke akkurat ny på verken dette med trening eller kost. Men det er mye der ute rundt dette og ikke en ting er bra for alle,derfor vil det alltid oppstå uenigheter...dette er en ting man bare må belage seg på tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som jeg har lyst til å kommentere er dette med ketogen diett/ketose. En ketogen diett er betegnelsen på en diett som ligger svært lavt på kh (slik som f.eks. ketolyse, atkins induksjon, skaldeman osv.) - de fleste tilfeller under 20 g kh pr. dag. Og de 20 grammene skal komme fra grønnsaker/noe meieriprodukter. Men det er en utbredt misforståelse at man må ned i dette tallet for å komme i ketose. Ketose inntreffer når kroppen må tære på fettet (og produsere ketoner i leveren som drivstoff) og kommer også ved tradisjonell faste. En ketogen diett kan altså OGSÅ være en lavkaloridiett (f.eks. extravagaza og lignende pulverdietter). Ketosegrensen er også veldig individuell, noen har overskuddsketoner i urinen ved så mye som 70 g kh pr. dag. Når disse standariserte diettene (ketolyse, atkins osv.) anbefaler under 20 g kh pr dag er det først og fremst med tanke på å sette i gang fettforbrenningen og i tillegg favne dem som MÅ så lavt på kh for å få vektnedgang. Dette gjelder i stor grad dem som lider av f.eks. insulinresistens.

Når jeg anbefaler en ketogen diett er det fordi jeg selv har opplevd at det slett ikke er hverken skummelt eller farlig - tvert i mot har det gitt meg en forhøyet livskvalitet. Nå har jeg aldri fulgt noen kostholdsfilosofi, men likevel levd ganske strengt og vært i ketose store deler av tiden. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så engstelige for dette - er det for ekstremt, lissom? Det er jo ikke noe ekstremt i å bruke fett som brennstoff i stedet for glykogen? Eller?

Edit: Brukte så lang tid på dette innlegget, så det er kommet nye innspill før jeg rakk og poste. Dette er altså ikke en kommentar til de inspillene mellom dette og det forrige innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt noe som helst om hva barna dine skal spise :mellow: Jeg påpekte at DU trenger god og nyttig energi, for å holde tritt med ungene (regner med at dine barn er som barn flest og ikke sitter nevneverdig mye i ro?).

Innlegget mitt med kosteksempelet var kun for å vise hvor mye mat som faktisk er i en lavkarbo dagsmeny og hvor lite kalorier det faktisk inneholder. Poenget er at det vil gi deg en lengre metthetsfølelse og gjøre det lettere å ligge i kaloriunderskudd (som 90% av dem som har svart deg her inne poengterer at du må for å gå ned i vekt). Dersom du ønsker å kun spise MINDRE av de tingene du allerede spiser, så er jo det helt klart en mulighet. Men min erfaring (og her må jeg få understreke at dette er min personlige erfaring) er at dette er vanskelig på sikt, og ikke så gunstig for forbrenningen generelt. Jeg måtte iallefall se på sammensetningen av næringsstoffene jeg spiste før jeg fikk resultater. Men igjen, det er jo meg, da.

Når det gjelder arbeidskrevende - tja - jeg spiser bare to ganger om dagen og det krever mye mindre enn å spise 4-6 ganger om dagen. Jeg har heller ingen mulighet til å steke speilegg el.l. om morgenen - jeg pendler og har to barn som skal av gårde på skolen. Jeg spiser aldri før i elleve-tida.

Jeg misforstod! beklager!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som jeg har lyst til å kommentere er dette med ketogen diett/ketose. En ketogen diett er betegnelsen på en diett som ligger svært lavt på kh (slik som f.eks. ketolyse, atkins induksjon, skaldeman osv.) - de fleste tilfeller under 20 g kh pr. dag. Og de 20 grammene skal komme fra grønnsaker/noe meieriprodukter. Men det er en utbredt misforståelse at man må ned i dette tallet for å komme i ketose. Ketose inntreffer når kroppen må tære på fettet (og produsere ketoner i leveren som drivstoff) og kommer også ved tradisjonell faste. En ketogen diett kan altså OGSÅ være en lavkaloridiett (f.eks. extravagaza og lignende pulverdietter). Ketosegrensen er også veldig individuell, noen har overskuddsketoner i urinen ved så mye som 70 g kh pr. dag. Når disse standariserte diettene (ketolyse, atkins osv.) anbefaler under 20 g kh pr dag er det først og fremst med tanke på å sette i gang fettforbrenningen og i tillegg favne dem som MÅ så lavt på kh for å få vektnedgang. Dette gjelder i stor grad dem som lider av f.eks. insulinresistens.

Når jeg anbefaler en ketogen diett er det fordi jeg selv har opplevd at det slett ikke er hverken skummelt eller farlig - tvert i mot har det gitt meg en forhøyet livskvalitet. Nå har jeg aldri fulgt noen kostholdsfilosofi, men likevel levd ganske strengt og vært i ketose store deler av tiden. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så engstelige for dette - er det for ekstremt, lissom? Det er jo ikke noe ekstremt i å bruke fett som brennstoff i stedet for glykogen? Eller?

Edit: Brukte så lang tid på dette innlegget, så det er kommet nye innspill før jeg rakk og poste. Dette er altså ikke en kommentar til de inspillene mellom dette og det forrige innlegget mitt.

ja dette vet jeg=) Jeg er redd for å prøve dette igjen fordi jeg ble rett og slett syk da jeg prøvde det. Jeg kastet opp i tre av 5 uker jeg gikk på det og legen min sa jeg hadde forhøyet kolesterol og mye fett i blodårene. Så be frarådet dette. Den grunnen som var mest betydelig og som legen min da sa kunne være grunne var at jeg har i mange år lidd av spisevegring og kroppen min tålte det rett og slett ikke. Jeg vet at flertallet opplever det som et supert kosthold og måte å gå ned i vekt på,så det skal jeg ikke nekte for,men det funkr ikke for alle=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...