Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg slenger inn et ekstra spørsmål her: Er det egentlig nødvendig med en ekstra tricepsøvelse dersom man er nybegynner (1 års aktiv styrketrening) og allerede belaster triceps med øvelser som dips, benk og skulderpress?

Nei, i hvert fall ikke hvis du trener 1- eller 2-splitt.

Annonse

Jeg slenger inn et ekstra spørsmål her: Er det egentlig nødvendig med en ekstra tricepsøvelse dersom man er nybegynner (1 års aktiv styrketrening) og allerede belaster triceps med øvelser som dips, benk og skulderpress?

Jeg er uenig med Konstantinovs her. Grunnen er at om du ikke kjører direkte på triceps vil de holde igjen progresjonen din i de andre øvelsene du snakker om. Om du har svake triceps vil du aldri bli sterk i flerleddsøvelser som involverer å strekke ut armene for å trene en muskel. Her har vi militærpress, benkpress, dips etc etc.

Jeg er uenig med Konstantinovs her. Grunnen er at om du ikke kjører direkte på triceps vil de holde igjen progresjonen din i de andre øvelsene du snakker om. Om du har svake triceps vil du aldri bli sterk i flerleddsøvelser som involverer å strekke ut armene for å trene en muskel. Her har vi militærpress, benkpress, dips etc etc.

Interessant at det er ulike meninger om dette. Trenger triceps ytterligere belastning når man allerede belaster denne muskelgruppen gjennom store flerleddsøvelser? Selv er jeg usikker på om sjansen er større for at man risikerer å overbelaste triceps enn at man bremser utviklingen i tricepsinnvolverte øvelser. Jeg har ikke svaret på dette, og det er derfor jeg ønsker å høre noen synspunkter på det. Den samme problemstillingen gjelder forsåvidt også for biceps, som trenes utmerket gjennom varianter av roøvelser og pullups. Er det positivt å supplere med mengder av ekstrasett på de små muskelgruppene dersom målet er å utvilke styrken best mulig i de store øvelsene, eller fører dette til en unødvendig utmattelse av muskelen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...