Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må bare beklage om en lignende tråd er laget tidligere.

Spørsmålet er, enkelt og greit, hvem har dere tro på innen forskjellige felt? Om dere er som meg så har dere funnet dere noen eksperter, forum, nettsider, o.l. som dere ser på som "fasit".

Mine favoritter:

Kosthold: Lyle McDonald, Børge Fagerli, Robert Eilertsen ( synes generelt sett at alt jeg har lest her på fitnessbloggen er av høy standard! Det gjelder ikke bare kosthold.) og Martin Berkhan.

Trening med fokus på styrkeøkning: Jim Wendler (5/3/1) og Mark Rippetoe. Hadde sikkert likt dietmar o.l også, men har aldri testet det ut. Tror det meste fungerer ganske greit her sålenge man har periodisering og elementære øvelser og prinsipper, i alle fall før man når et høyt nivå.

Teknikk: Eirik Sandvik, Børge Fagerli og Mark Rippetoe.

Prestasjonsfremmede trening: Eirik Sandvik og Joe DeFranco

Trening med fokus på hypertrofi: Myo reps (selv om jeg også her mener at det meste fungerer).

Rehabilitering: Eirik Sandvik

Tøying: Pavel Tsatsouline og Eirik Sandvik (er vel mye de samme prinsippene?).

Generell helse: Alt som er bevises gjennom seriøs forskning.

I tillegg ser jeg på Espen Arntzen som en utrolig oppegående person innen de fleste av disse feltene. David Höök (Beefcake) sine bidrag blir også alltid lest.

Jeg har sikkert glemt å nevne flere her, og noen av de nevnte kunne sikkert vært på flere av kategoriene. Poenget er å se hvem andre "anbefaler" og på den måten finne

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/382-hvilke-eksperter-stoler-dere-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kari Jaquesson.... tulla!

Skribentene her på bloggen naturligvis. Vårt mål er jo å bygge fasiten, og få den til å nå ut til flest mulig. Vi er alltid på jakt etter flere kompetente skribenter, og tar gjerne tips på hvem vi burde ta en prat med.

Jeg har respekt for eksperter som ikke avfeier alt av erfaring som "bro science" (et uttrykk jeg ikke kan fordra). Jeg plukker gjerne litt herfra og derfra men til syvende og sist så hører jeg alltid mer på de som og kan begrunne meningene sine utifra erfaring og ikke bare forskning.

Eksperter (helter) jeg stoler på:

Mark Ripptoe

Jim Wendler

Dave Tate

Disse 3 utgjør mesteparten av min "trosretning" innenfor trening, men følger med på det meste som rører seg :)

Og selvfølgelig fitnessbloggen ;) Høy standard på stoffet her, liker spesielt godt den tilnærmingen til debunking av myter og broscience fitnessbloggen har lagt seg på!

Annonse

• 4 måneder senere...
Gjest Widding

Mine favoritter:

Kosthold: Lyle McDonald, Børge Fagerli, Robert Eilertsen og Martin Berkhan.

Trening med fokus på styrkeøkning: Børge, Dietmar og Mike Tuschecher

Teknikk: Styrkeløftere

Trening med fokus på hypertrofi: Børge/Myo-reps, enig :)

Rehabilitering: Mike Robertson og Eric Cressey

Tøying: Pavel Tsatsouline

Generell helse: Alt som er bevises gjennom seriøs forskning. <- som igjen ofte blir motbevist. Ang. Generell helse føle eg logikk og erfaring kan ver minst like viktig.

David Hook, Kelly Baggett, Lars Samnøy, Even Liland(snart ekspert) og Åsmund Tveitvoll må nevnas fra min side også.. Utrolig flinke personer

Annonse

Mobilitet: Kelly Starret (www.mobilitywod.com)

Teknikk og prestasjonsfremmende trening: Eirik Sandvik

Kosthold: Fedon Lindberg, Espen Rostrup, Inge Lindseth og mange fler, men disse er blant de mer nyanserte. Leser mest forskning når det kommer til kosthold, så følger i grunnen ingen spesifikke.

Dette var bare et lite utvalg, og tok for enkelhets skyld bare med norske (+ Starret, men han er ganske unik på sitt felt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...