Gå til innhold

Deffing


byggmax

Anbefalte innlegg

2 timer siden, NoBro skrev:

Loff vs brun ris blir da veldig satt på spissen. 

Det er jo du som setter ting på spissen når du gjentatte ganger sier at det ikke spiller noen rolle hva man spiser så lenge makroene er de samme og stadig må fremheve den tørre og kjedelige maten alle andre spiser. :)

Jeg foretrekker hjemmelaget pizza fremfor tørr kyllingfilet, brun ris og brokkoli - Hvorfor skal jeg da spise sistnevnte ? 

Jeg foretrekker å spise fire måltid i døgnet med såpass med kalorier at jeg får i meg mine 3200-3300 som jeg skal på diett pr. døgn - Fortell meg hva som er galt med det ?

Har du forskning som sier at dette er en på trynet måte å spise på ? Basert på egen form og styrke så er det ingenting som er galt med det (Ref. alle gangene samt nå hvor du insinuerer at jeg ikke har peiling på trening og kosthold)

Jeg kan ikke se at hverken jeg eller andre har kritisert ditt opplegg eller sagt at det er på trynet. :)

Det jeg dog har sagt er at jeg er av den oppfatning at matvalg, timing og makroer er av betydning. Hvor stor den betydningen er kan bli en annen diskusjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, SamGold skrev:

Det er jo du som setter ting på spissen når du gjentatte ganger sier at det ikke spiller noen rolle hva man spiser så lenge makroene er de samme og stadig må fremheve den tørre og kjedelige maten alle andre spiser. :)

Jeg foretrekker hjemmelaget pizza fremfor tørr kyllingfilet, brun ris og brokkoli - Hvorfor skal jeg da spise sistnevnte ? 

Jeg foretrekker å spise fire måltid i døgnet med såpass med kalorier at jeg får i meg mine 3200-3300 som jeg skal på diett pr. døgn - Fortell meg hva som er galt med det ?

Har du forskning som sier at dette er en på trynet måte å spise på ? Basert på egen form og styrke så er det ingenting som er galt med det (Ref. alle gangene samt nå hvor du insinuerer at jeg ikke har peiling på trening og kosthold)

Jeg kan ikke se at hverken jeg eller andre har kritisert ditt opplegg eller sagt at det er på trynet. :)

Det jeg dog har sagt er at jeg er av den oppfatning at matvalg, timing og makroer er av betydning. Hvor stor den betydningen er kan bli en annen diskusjon.

 

Se litt på kroppsbyggingens historie. 

Før var det 7-8 måltid, mat hver tredje time, maks 30-40 gram protein og ikke karbohydrater på kvelden som gjaldt. 

Så kom periodisk faste, hvor enkelte har et spisevindu som i praksis gjør at de spiser ett måltid i døgnet. 

Biorytmedietten hvor man spiser fett tidlig og karbs seint. 

Og ørtogførti andre dietter og taktikker og måter å time og ikke time maten på. 

Felles for alle? Overskudd for å bygge og underskudd for å kutte. Samt at "Alle" kan vise til brukere som har oppnådd resultater. 

Hva forteller det egentlig? Jo, at timing ikke er så viktig. Se på inntaket ditt over ei uke, hvilke klokkeslett du spiste de tusen kaloriene eller de hundre gram karbohydratene... Just sayin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2017 den 18.40, NoBro skrev:

Hva forteller det egentlig? Jo, at timing ikke er så viktig. Se på inntaket ditt over ei uke, hvilke klokkeslett du spiste de tusen kaloriene eller de hundre gram karbohydratene...Just sayin'

Det forteller at flere ulike opplegg fungerer som med stort sett alt annet i verden. Det betyr ikke at noen opplegg ikke fungerer bedre enn andre. 

Jeg trekker ikke noen konklusjoner av egne erfaringer alene, men, etter å ha forsøkt ulike opplegg er jeg selv av den oppfatning at noen ting fungerer bedre enn andre. Det ser jeg særlig på det siste diettopplegget jeg har fulgt hvor ukentlig kaloriinntak er det samme som på et annet jeg fulgte, men hvor jeg på dette har holdt på omtrent alt av muskelmasse og styrke, i motsetning til det første hvor jeg tapte styrke i benkpress alt etter én uke.

For min del er det logisk at om jeg trykker i meg en pizza etter en treningsøkt, så vil kroppen bedre nyttiggjøre seg av den enn om jeg spiser den på en dag hvor jeg ligger på sofaen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SamGold skrev:

Det forteller at flere ulike opplegg fungerer som med stort sett alt annet i verden. Det betyr ikke at noen opplegg ikke fungerer bedre enn andre. 

Jeg trekker ikke noen konklusjoner av egne erfaringer alene, men, etter å ha forsøkt ulike opplegg er jeg selv av den oppfatning at noen ting fungerer bedre enn andre. Det ser jeg særlig på det siste diettopplegget jeg har fulgt hvor ukentlig kaloriinntak er det samme som på et annet jeg fulgte, men hvor jeg på dette har holdt på omtrent alt av muskelmasse og styrke, i motsetning til det første hvor jeg tapte styrke i benkpress alt etter én uke.

For min del er det logisk at om jeg trykker i meg en pizza etter en treningsøkt, så vil kroppen bedre nyttiggjøre seg av den enn om jeg spiser den på en dag hvor jeg ligger på sofaen hele dagen.

Summen av all forskning som strider mot hverandre og ditto metoder forteller oss stort sett at man ikke kan dokumentere noen overlegen måte å spise på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SamGold skrev:

Selvsagt finnes det overlegne måter å spise på. Spørsmålet er hva man sammenligner med.

 

Man sammenligner det naturligvis med de tusen andre måtene å få i seg nøyaktig den samme maten på. 

Snakker vi èn eller mange "Overlegne måter" ? 

Uansett, del gjerne, i want in. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dævver.

Det er en forskjell på disse to tingene:

1. Hva som er optimalt

2. Hva som er omtrent det samme

Mellom de to skiller det ganske mye. Calories are king, macros are queen. Har du de to på plass spiller det andre en mindre rolle. Men det er ikke dermed sagt at det er uten betydning. Jo mer advanced, dess mer er det å hente på marginene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marcus Halberstram skrev:

Jeg dævver.

Det er en forskjell på disse to tingene:

1. Hva som er optimalt

2. Hva som er omtrent det samme

Mellom de to skiller det ganske mye. Calories are king, macros are queen. Har du de to på plass spiller det andre en mindre rolle. Men det er ikke dermed sagt at det er uten betydning. Jo mer advanced, dess mer er det å hente på marginene. 

Det er vel stort sett det jeg vil fram til. 

Litt satt på spissen, men likevel. 

Det er i overkant mange som er opptatt av å følge ulike typer fancy dietter, med matvarer bestemt av andre, mange betaler også penger for dette. 

Dette er dumt og unødvendig. Man skal opp på et nokså høyt nivå før marginer begynner å telle. Folk starter i feil ende og forventer at den og den dietten i seg selv skal utføre 50 prosent og kosttilskudd 40 prosent. 

Og likevel har ingen kommet opp med THE way to eat. Det er mange på høyeste nivå som gjør totalt forskjellige ting også. 

Hvis den absolutt ultimate metode fantes og dette var vel forankret i seriøs forskning så hadde alle fulgt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye interessant forskning på området.  Dette har blant annet frigjort oss fra tanken om at vi måtte spise hver 2. time for å unngå muskeltap, noe som var opplest og vedtatt som en sannhet i bransjen for få år tilbake. Om noen år vet vi nok enda mer.

På Fitnessbloggen ser det dog ut til at "ekspertene" nå har slått fast at det spiller ikke så stor rolle hva man spiser, hvordan eller når.

Løft tungt. Spis mer eller mindre enn du trenger. Ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SamGold skrev:

Det er mye interessant forskning på området.  Dette har blant annet frigjort oss fra tanken om at vi måtte spise hver 2. time for å unngå muskeltap, noe som var opplest og vedtatt som en sannhet i bransjen for få år tilbake. Om noen år vet vi nok enda mer.

På Fitnessbloggen ser det dog ut til at "ekspertene" nå har slått fast at det spiller ikke så stor rolle hva man spiser, hvordan eller når.

Løft tungt. Spis mer eller mindre enn du trenger. Ferdig. 

Forskningen er motstridende. Man har ikke dokumentert èn måte som er superior. Konklusjonen må da bli kalorier/makroer > timing og kosttilskudd. 

Jeg er nok nærme min livs beste form nå, spesielt styrkemessig if forhold til kroppsvekt og fettprosent kontra tidligere, og jeg vet at når jeg spiste maten min ikke er årsaken, men heller AT jeg spiste den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 13.48, NoBro skrev:

Forskningen er motstridende. Man har ikke dokumentert èn måte som er superior. Konklusjonen må da bli kalorier/makroer > timing og kosttilskudd. 

Jeg er nok nærme min livs beste form nå, spesielt styrkemessig if forhold til kroppsvekt og fettprosent kontra tidligere, og jeg vet at når jeg spiste maten min ikke er årsaken, men heller AT jeg spiste den.

 

Sakser Børge Fagerli fra Facebook:

"Å skippe frokost og spise sen kveldsmat (spisevindu kl12-23:00) førte til vektøkning, sammenlignet med å spise frokost kl 7 og siste måltid kl 19 - ikke så ulikt det jeg selv anbefaler og har kommet frem til under utviklingen av The Energy Blueprint samt boka om Biorytmer.

Denne studien er den første som sammenligner et tidlig vs. sent spisemønster på normalvektige personer under like forhold (søvnmønster, kalorier/makronæring), og viste lavere forbrenning av fett samt negative endringer i blodverdier av fastende blodsukker, kolesterol, triglyserider og insulin."

Refererer til dette studiet: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170602143816.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at du trekker inn kosttilskudd, @NoBro. Har det overhodet vært et tema her? Ikke for min del i hvert fall.

Jeg er selvsagt også enig i at kalorier/makroer er viktigere enn timing og har aldri vært i nærheten av å påstå noe annet? 

Men jeg mener timing kan utgjøre en forskjell, noe du ser ut til å være uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutes ago, SamGold said:

Sakser Børge Fagerli fra Facebook:

"Å skippe frokost og spise sen kveldsmat (spisevindu kl12-23:00) førte til vektøkning, sammenlignet med å spise frokost kl 7 og siste måltid kl 19 - ikke så ulikt det jeg selv anbefaler og har kommet frem til under utviklingen av The Energy Blueprint samt boka om Biorytmer.

Denne studien er den første som sammenligner et tidlig vs. sent spisemønster på normalvektige personer under like forhold (søvnmønster, kalorier/makronæring), og viste lavere forbrenning av fett samt negative endringer i blodverdier av fastende blodsukker, kolesterol, triglyserider og insulin."

Refererer til dette studiet: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170602143816.htm

Veldig interessant! Takk for link :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SamGold skrev:

Sakser Børge Fagerli fra Facebook:

"Å skippe frokost og spise sen kveldsmat (spisevindu kl12-23:00) førte til vektøkning, sammenlignet med å spise frokost kl 7 og siste måltid kl 19 - ikke så ulikt det jeg selv anbefaler og har kommet frem til under utviklingen av The Energy Blueprint samt boka om Biorytmer.

Denne studien er den første som sammenligner et tidlig vs. sent spisemønster på normalvektige personer under like forhold (søvnmønster, kalorier/makronæring), og viste lavere forbrenning av fett samt negative endringer i blodverdier av fastende blodsukker, kolesterol, triglyserider og insulin."

Refererer til dette studiet: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170602143816.htm

Og hvis du søker rundt finner du studier som vil si det motsatte. 

Fagerli er utvilsomt kompetent på mange områder, men heller ikke han sitter på fasiten på dette, men det er viktig å ha i bakhodet at Børge Fagerli, til tross for sin kompetanse, også er en kommersiell person med deretter hensikter, han har et produkt han ønsker å selge. 

Du vil finne mange eksperter som vil påstå mange andre ting, for eksempel klassikeren "Karbohydrater tidlig og fett sent" som en rak motsetning til hva Fagerli mener er best (Biorytme) - "Karbohydrater tidlig og fett sent" er selvsagt avlivet som broscience det også, men det er "Kvalifisert" broscience i den forstand at folk har fulgt den metoden i flere tiår og oppnådd resultater. 

Men hva vet vel jeg ? Jeg er bare NoBro på fitnessbloggen som du sa, og sånn utifra det så er det jo lite viktig for meg hvor inkompetent du måtte mene at jeg er.  Men jeg tør påstå at jeg har relativt lang erfaring med prøving av veldig mange forskjellige metoder, og jeg tør påstå at jeg er i god form, både estetisk og styrkemessig (PS dere ser meg i NM til høsten:)  Før i tiden fulgte jeg mye av det som idag er klassifisert som klassisk broscience, de senere år har jeg ikke gjort det, tid og energi jeg brukte på timing og "Cleane" matvarer har jeg istedet fordelt på andre og mer nyttige ting. 

Jeg kan informere deg om at jeg spiser 4-5 måltider i døgnet, jeg spiser stort sett karbohydrater/fett/protein til hvert måltid, og jeg er veldig glad i å trene på kvelden når jeg kan, for deretter å spise mat utover kvelden, slik at jeg ikke går til sengs sulten. Jeg kan garantere deg at jeg på denne dietten ikke har hatt noe dårligere vektnedgang enn jeg har hatt før som følge av det, for eksempel den tiden jeg ikke turte å spise etter kl 19-20 fordi broscience-community ville ha det til at man da la på seg fett , ja tilogmed på kaloriunderskudd (For noe complete horsecrap) 

10 timer siden, SamGold skrev:

Ser forøvrig at du trekker inn kosttilskudd, @NoBro. Har det overhodet vært et tema her? Ikke for min del i hvert fall.

Jeg er selvsagt også enig i at kalorier/makroer er viktigere enn timing og har aldri vært i nærheten av å påstå noe annet? 

Men jeg mener timing kan utgjøre en forskjell, noe du ser ut til å være uenig i. 

Det er et tema som repeterer seg selv, og som sammen med overfokus på timing og spesifike matvarer mange tror er magisk i forhold til andre (Feks chicken unt brokkoli) har det til felles at det er noe folk, spesielt nybegynnere, setter sin lit til at skal være hovedmotoren som drar lasset. F.eks folk som tror de har helt tomme glykogenlagre om morgenen eller etter ei treningsøkt. Eller det å spise BCAA-tilskudd når man har en fornuftig og proteinrik diett i utgangspunktet (Jada, masse forskning som støtter at BCAA er nyttig, men den sier faktisk ikke at det må komme iform av et eget tilskudd, det efinnes som kjent i massevis i mat)

Jeg påstår ikke at du har påstått noe som helst, men jeg gir deg svar på de tingene du tydeligvis mener at jeg tar feil på. 

Jeg mener veldig bestemt at timing ikke utgjør forskjell av betydning ja, så lenge kalorier og makroer er på plass. Jeg velger å ha tiltro til det jeg selv har fått lest og høre om at man må se kroppens prosessering av mat over lengre tid enn fra time til time, og utifra den formen jeg har kommet i denne våren og den styrken som er beholdt siden jeg gikk fra overskudd til underskudd, utifra at jeg mer enn noengang har sett bortifra timing, forteller meg at dette makes sense. 

At timing kan utgjøre en marginal forskjell på individer på et meget høyt nivå kan dog være en annen sak. Men jeg synes det blir feil ende for Ola Gymrotte å skulle "Trene og spise som Ronnie Coleman og Rich Piana" for å si det sånn. 

Selv behøver jeg ihvertfall ikke det, ikke at jeg er på noe høyt nivå eller noe, men jeg debuterer nå en gang på scenen til høsten, noe jeg kunne gjort tidligere men ventet med til jeg oppnådde den formen jeg selv mener jeg skal være i for å konkurrere,  så får vi se hvordan det går. Med tiden skal jeg opprette en logg her, om hvordan jeg spiser og trener utover sommeren. 

Konklusjonen min er altså: Jeg vet hva som fungerer for meg, jeg vet at jeg er i min beste form noensinne, og jeg vet at det ikke er når jeg spiste de 1000 kaloriene eller de 100 gram karbohydratene som har vært tunga på vektskåla. Jeg kjenner også til flere som er langt langt over mitt nivå som også ser helt vekk ifra timing i den forstand, og som drar den enda lengre enn meg selv, ved å feks spise kun 1-3 gang pr dag. 

Nå legger jeg denne diskusjonen død fra min side, diskusjoner fører som regel til ingenting, og er stort sett alltid polariserte, ingen vil endre på sine narrativ uansett, gjør det du tror på og det som du synes funker for deg, så kan du være trygg på at jeg også gjør nettop det. 

Et bilde som sier mer enn tusen ord: 

CRaP3-1024x853.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, NoBro skrev:

Og hvis du søker rundt finner du studier som vil si det motsatte. 

Kilde? 

Det virker som om du er villig til å bruke vitenskapen når den passer dine meninger, men ignorerer den når vitenskapen ikke gjør det og da peker på motstridende forskning. 

Samtidig er du takknemlig for at vitenskapen har frigjort deg fra 'broscience' og at du ikke lenger trenger spise døgnet rundt eller være redd for å legge på deg om du spiser etter kl 19. :) 

Oppsummert:

1. Mange metoder fungerer. Enig.

2. Den metoden som passer deg og som du greier å følge i lengden er sannsynligvis den beste for deg, i hvert fall om du sprekker på mer kompliserte/restriktive metoder. Enig.

Der vi ser ut til å være uenige er betydningen av timing. Her bruker du personlige erfaringer som argument og jeg kan på samme måte bruke mine egne personlige erfaringer hvor jeg mener timing og inntak på treningsdager versus "fridager" er av betydning. 

Begge deler er omtrent like mye verdt i forskningssammenheng. 

Du ser ut til å ville redusere all fremgang og forskning på området til: "Løft tungt og spis nok." Jeg mener at det riktignok er essensen, men at det finnes ting som opplagt fungerer bedre enn andre. Både i lys av egen erfaring og forskning på området. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SamGold skrev:

Kilde? 

Det virker som om du er villig til å bruke vitenskapen når den passer dine meninger, men ignorerer den når vitenskapen ikke gjør det og da peker på motstridende forskning. 

Samtidig er du takknemlig for at vitenskapen har frigjort deg fra 'broscience' og at du ikke lenger trenger spise døgnet rundt eller være redd for å legge på deg om du spiser etter kl 19. :) 

Oppsummert:

1. Mange metoder fungerer. Enig.

2. Den metoden som passer deg og som du greier å følge i lengden er sannsynligvis den beste for deg, i hvert fall om du sprekker på mer kompliserte/restriktive metoder. Enig.

Der vi ser ut til å være uenige er betydningen av timing. Her bruker du personlige erfaringer som argument og jeg kan på samme måte bruke mine egne personlige erfaringer hvor jeg mener timing og inntak på treningsdager versus "fridager" er av betydning. 

Begge deler er omtrent like mye verdt i forskningssammenheng. 

Du ser ut til å ville redusere all fremgang og forskning på området til: "Løft tungt og spis nok." Jeg mener at det riktignok er essensen, men at det finnes ting som opplagt fungerer bedre enn andre. Både i lys av egen erfaring og forskning på området. :) 

 

Et kjapt søk på google på "Nutrient timing science"

Hvis man klikker inn og skumleser litt på de forskjellige, ser man at ekspertene, "ekspertene", forskningen og "forskningen" kommer frem til veldig forskjellige ting, og det var vel igrunn det jeg sa: Alle kan finne artikler, statistikk, forskning og "forskning" som underbygger eget narrativ. 

" Samtidig er du takknemlig for at vitenskapen har frigjort deg fra 'broscience' og at du ikke lenger trenger spise døgnet rundt eller være redd for å legge på deg om du spiser etter kl 19. "

Alle velger vi hva vi tror på og ikke tror på. I mine tidlige år i treningsverdenen fulgte jeg "Broscience" ukritisk, jeg fulgte mytene man hørte på gymmet, og jeg fulgte de slavisk: Mat hver 2-3 time, ikke karbohydrater på kvelden, viktigheten av "The anabolic window" med raske karbohydrater og proteiner sekunder etter siste sett...Deretter forskjellige dietter som var hypp, og som de mest anerkjente på treningsforum osv. sa at var best. 

Fikk jeg resultater ? Ja det gjorde jeg, i begynnelsen av tyveårene hadde jeg solide tall på "De tre store" og det meste annet i forhold til egen kroppsvekt og egentlig de aller aller fleste som frekventerte gymmene i min hjemby, det var blitt en opplest og vedtatt sannhet i nærmiljøet at jeg drev med selvmedisinering med hormonpreparater, dette var noe alle som trente visste, vel, alle utenom meg selv da, for jeg har aldri drevet med noe sånt. 

Noen setbacks har jeg hatt oppgjennom, jobbrelaterte med stressende og lange perioder utenlands i mitt tidligere yrke, en trafikkulykke og ellers noen småting, hvor naturligvis lean mass og styrke har gått en del tilbake. 

Men jeg har hele veien kommet tilbake til der jeg var på topp og gått videre. Jeg var mao. hellig overbevist i lang tid om at "Brosciencen" jeg fulgte var treningsverdenens bibel, koran og den hellige gral samtidig. Vel, til jeg begynte å undersøke ting selv, til jeg møtte folk langt over mitt eget nivå som fortalte meg hvordan de spiste og gjorde ting, helt motsatt av alt jeg hadde hørt og lært selv. 

Så for noen år tilbake hadde jeg mer eller mindre gått totalt vekk ifra det som kan kalles konvensjonell broscience. Jeg er godt over 30 år og har aldri vært sterkere enn det jeg har vært det siste halve året, hvor jeg nådde 690kg sammenlagt på mark/bøy/benk, jeg har aldri hatt høyere lean bodymass, og jeg har definitivt aldri sett bedre ut, basert på egne meninger og tilbakemeldinger fra andre med rutine. 

Derfor min venn, har jeg basert på egne erfaringer, konkludert med hva som fungerer best for meg.  Men merk deg at jeg også sier at det å følge klassisk broscience fungerte for meg tidligere, jeg er også ydmyk ovenfor andres erfaringer om hva som fungerer best for dem, når du sier hva du mener fungerer best for deg så har jeg selvsagt ingen forutsetning for å bestride dette, og nettop den holdningen burde også være gjensidig. 

"Løft tungt og spis nok" er i all hovedsak essensen av det som er viktig for en ungdom som spør om råd om hvordan han skal bygge muskelmasse og styrke. 

Mennesker som er ny i gamet behøver det først og fremst enkelt, jeg ser daglig at folk råder nybegynnere til å "Følg biorytmedietten, aldri spis ditt og datt på kveldstid, miks aldri karbo og fett, spis x antall % av karbohydratene dine før og etter trening, husk anabolic window, bcaa er veldig nyttig og dette må du ta når du skal trene fastende som igjen er viktig for å forbrenne fett ++++++"

Folk blir forvirra og starter ofte i feil ende. Det er mange som skal følge den og den fancy dietten, ta de og de fancy kosttilskuddene, trene det og det fancy programmet, og så kommer "Løft tungt og spis nok" helt i skyggen av disse prinsippene. 

Jeg tør med stor grad av selvsikkerhet påstå at det ikke er måltidstiming som har vært tungen på vektskåla for å oppnå den formen og styrken jeg er i og har pr. dags dato. Det er essensen av hva jeg sier. Og jeg vet at det er mange som driver med dette på et høyt nivå som er av samme mening og som har de samme personlige erfaringer. Jeg har imidlertid respekt for ditt synspunkt og dine erfaringer, det er forsåvidt alltid interessant å høre andres meninger og erfaringer. 

Når for eksempel kimtony som vi alle kjenner her inne spør om råd, da må han ha de 2-3 viktigste tingene, og han må ha de inn med teskje, gjentatte ganger. Når man begynner å fore slike totale nybegynnere med avanserte metoder for kosthold og trening så går det bare i surr for de, og når de fokuserer på dette fremfor nettop det å spise nok, trene skikkelig og hvile nok, da ender de ofte opp med en elendig progresjon. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

91 kilo. Og ser stor endring. Endring jeg egentlig ikke liker. Har mistet litt masse føler jeg. Men samtidig begynner jeg og bli bra markert. Har hatt mest redusksjon av fett på skuldre. Rygg. Armer. Litt på mage. Lite på brystet. Men utifra hva jeg lest er det ofte slik det er. 

Har variert kosten. Spist mellom 2000-2500 kalorier om dagen. Og kutta ut snop og cola. Har øst på med litt sauser. Og ikke gjort det så nazi. Og det funker. 

Men vurderer og kutte det ut. For jeg føler jeg har ikke nok muskelmasse til og deffe, jeg blir selv ikke fornøyd med størrelsen. Så da må det bulkes 1 år til tenker jeg før jeg deffer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, NoBro skrev:

"Løft tungt og spis nok" er i all hovedsak essensen av det som er viktig for en ungdom som spør om råd om hvordan han skal bygge muskelmasse og styrke. 

Mennesker som er ny i gamet behøver det først og fremst enkelt, jeg ser daglig at folk råder nybegynnere til å "Følg biorytmedietten, aldri spis ditt og datt på kveldstid, miks aldri karbo og fett, spis x antall % av karbohydratene dine før og etter trening, husk anabolic window, bcaa er veldig nyttig og dette må du ta når du skal trene fastende som igjen er viktig for å forbrenne fett ++++++"

Folk blir forvirra og starter ofte i feil ende. Det er mange som skal følge den og den fancy dietten, ta de og de fancy kosttilskuddene, trene det og det fancy programmet, og så kommer "Løft tungt og spis nok" helt i skyggen av disse prinsippene. 

Når for eksempel kimtony som vi alle kjenner her inne spør om råd, da må han ha de 2-3 viktigste tingene, og han må ha de inn med teskje, gjentatte ganger. Når man begynner å fore slike totale nybegynnere med avanserte metoder for kosthold og trening så går det bare i surr for de, og når de fokuserer på dette fremfor nettop det å spise nok, trene skikkelig og hvile nok, da ender de ofte opp med en elendig progresjon. 

Diskusjonen har for min del aldri omhandlet nybegynnere eller coaching av Kim Tony. Selvsagt bør ting gjøres så enkelt som mulig for en nybegynner. Jeg har aldri hevdet noe annet.

I hovedsak går vår uenighet ut på at du mener det eneste som betyr noe er totalt kaloriantall/makroer over en uke, mens jeg mener at timing og spisemønster sannsynligvis er av betydning, basert på egen erfaring og forskning på området. Men jeg kommer ikke med noen absolutter eller påstander, det er det du som skråsikkert gjør. :)

Min diett og treningsopplegg ser i hovedsak slik ut:

Tre dager per uke med vekter og høykalori/vedlikehold - ett lite måltid før trening og to store måltid etter trening

Fire dager per uke med PSMF/lavkalori

Med andre ord spiser jeg mye når kroppen trenger det og mindre på inaktive dager. 

Denne dietten har gitt meg god vektnedgang samtidig som jeg har beholdt og til og med økt styrke, noe jeg aldri har fått til på tidligere dietter med et jevnere underskudd fordelt over uken. 

Om jeg tolker deg riktig, så mener du at jeg hadde fått identiske resultater med å spise slik:

Tre dager per uke med vekter og PSMF/lavkalori

Fire dager per uke med høykalori/én PSMF

Dette betviler jeg sterkt, men hvem vet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, SamGold skrev:

Min diett og treningsopplegg ser i hovedsak slik ut:

Tre dager per uke med vekter og høykalori/vedlikehold - ett lite måltid før trening og to store måltid etter trening

Fire dager per uke med PSMF/lavkalori

Med andre ord spiser jeg mye når kroppen trenger det og mindre på inaktive dager. 

Denne dietten har gitt meg god vektnedgang samtidig som jeg har beholdt og til og med økt styrke, noe jeg aldri har fått til på tidligere dietter med et jevnere underskudd fordelt over uken. 

Om jeg tolker deg riktig, så mener du at jeg hadde fått identiske resultater med å spise slik:

Tre dager per uke med vekter og PSMF/lavkalori

Fire dager per uke med høykalori/én PSMF

Dette betviler jeg sterkt, men hvem vet. :) 

Mere mat = mere energi som igjen gjør at du presterer bedre på trening (Naturligvis)

Og det -kan- selvsagt være et argument for at man kan få dårligere fremgang av å snu ditt opplegg på hodet, men personlig tror jeg det isåfall hovedsaklig relateres til treningsprestasjon. Men disse tingene er individuelle også. 

Men sett at kosthold forblir det samme og du får trent like bra så tror ihvertfall ikke jeg at det skal utgjøre stort, men for all del, hvis du sier du har erfart det motsatte tror jeg deg på det. 

Det hender jeg skeier skikkelig ut på søndager, tar fri fra alt og spiser alt mulig, drar den gjerne veldig langt og skal "Kompensere" med ekstra lavt inntak dagen etter, men jeg presterer aldri så bra som denne dagen.. "Overflødige" karbs lagres som glykogen. 

Kanskje du hadde prestert vel så bra på den hypotetiske måten du skisserer ? Hvem vet. 

Men for all del, føler du ditt opplegg fungerer for deg og du trives så er det jo ingenting som er bedre enn det. 

Personlig foretrekker jeg et moderat og flatt underskudd, med så mye karbohydrater som mulig utover nok protein og fett. Jeg har ingen behov for å senke kaloriinntaket på dager jeg ikke trener. 

Men ja: Dette er og blir en smakssak. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...