Gå til innhold

Deffing


byggmax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri hatt noe fast opplegg før 4 uker siden, da bestemte jeg meg for og prøve et opplegg. Så fant jeg Arnolds Blueprint. Har fulgt konseptet men ikke alle øvelsene han gjorde. Men det begynner og ta på merker jeg :p Så om du har et forslag til noe som er bedre så er jeg åpen for høre. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, byggmax skrev:

Okei. Men nå gidder jeg ikke bry hodet mitt mer med det her :p

Jeg har kutta ut 1.5 liter cola om dagen, kutta ut digg, kutta ut sauser med masse smør og junkfood. 0 sukker! 

Har startet med cardio 30 min hver dag og spiser reint. Dun Deal. Går jeg ikke ned så er det bare og finne en planke og slå seg hardt i huet og starte med en ny vinkling :p

Takk for innspill og tilbakemeldinger :) Går på vekta hver mandag. Så kan plotte inn nummeret her så ser vi åssen det går. 

Ha en fin sommer :) 

Jeg har aldri forstått poenget med å kutte ut sauser og ting som setter smak på maten bare for å kunne kalle det rein mat.

Det er absolutt ingenting magisk med såkalt rein mat. Annet enn at det som regel er tørt, smakløst og kjedelig. 10-20 kalorier ekstra i saus utgjør ikke noe annet enn nettop 10-20 kalorier.

Og nei...Man må ikke kutte ut mat man liker og kan kose seg med for å oppnå noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min såkalt rene mat er hverken tørr eller kjedelig.

En jente på Fitnessbloggen kjørte "If it fits your macros" på diett med både vafler og sjokoladepålegg, MEN, hun veide alt omhyggelig, inkludert melken i kaffen.

Bruker selv saus på diett, men ikke ukritisk. Blir fort kalorier om man pøser på med sauser man ikke vet hva inneholder. Alle disse småtingene summerer seg opp i løpet av en dag og en uke.

Ellers synes jeg det er mange bastante meninger fra "eksperter" i denne tråden. Til orientering er det flere eksperter som fortsatt mener at:

1. Matvalg og timing av mat er av betydning og at det ikke handler kun om totalt kaloriinntak. For å sette det litt på spissen blir det vel raskt muskelsvinn om man spiser kun karbohydrater og null protein? Er jo en grunn til at en PSMF diett består av kun protein og ikke kun karbohydrater.

2. Økt effekt av morgenkardio. Effekten er kanskje ikke så magisk som mange hevdet, men sist jeg sjekket er det flere som fortsatt mener at det kan gi bedre effekt enn kardio senere på dagen. For eksempel Martin Berhkhan. Men det er vel mulig at effekten er såpass liten at det ikke gir noen STOR fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg der SamGold. Alt du sier der er hva jeg har lest meg fram til når jeg begynte å sette meg ned foran pcen i april og ville sette meg inn i dette istendefor og bare spise og løfte. 

Alle de timene jeg har sett på diettprogram til andre, kalorier, artikler, treningstips, vidoer, blogger osv osv så har jeg mer eller mindre funnet ut at det som funker for deg funker for deg. Genetisk som folk sier her. Men en vei må man begynne. Og da starter jeg basisk, spis reint, høyt protein inntak og vær innafor på karbon og fettet. Funker det kan jeg justere etter hvert og finner en "bedre" matvei på veien. Første gang jeg gjør dette så da starter jeg nazi og ser hvor jeg ender :p

Når det gjelder morgen cardio så har jeg lest mye om det men denne videon overbeviste meg. Og kommentarene under der folk har prøvd det og gått bra ned fort.

Men det er vel derfor man har fitnessbloggen, for og dele erfaringer :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SamGold skrev:

Min såkalt rene mat er hverken tørr eller kjedelig.

En jente på Fitnessbloggen kjørte "If it fits your macros" på diett med både vafler og sjokoladepålegg, MEN, hun veide alt omhyggelig, inkludert melken i kaffen.

Bruker selv saus på diett, men ikke ukritisk. Blir fort kalorier om man pøser på med sauser man ikke vet hva inneholder. Alle disse småtingene summerer seg opp i løpet av en dag og en uke.

Ellers synes jeg det er mange bastante meninger fra "eksperter" i denne tråden. Til orientering er det flere eksperter som fortsatt mener at:

1. Matvalg og timing av mat er av betydning og at det ikke handler kun om totalt kaloriinntak. For å sette det litt på spissen blir det vel raskt muskelsvinn om man spiser kun karbohydrater og null protein? Er jo en grunn til at en PSMF diett består av kun protein og ikke kun karbohydrater.

2. Økt effekt av morgenkardio. Effekten er kanskje ikke så magisk som mange hevdet, men sist jeg sjekket er det flere som fortsatt mener at det kan gi bedre effekt enn kardio senere på dagen. For eksempel Martin Berhkhan. Men det er vel mulig at effekten er såpass liten at det ikke gir noen STOR fordel.

1. Når man sier at totalinntak er det viktigste så er det naturligvis forutsatt at ikke bare antall kalorier, men også makrofordeling forblir den samme. Alle "Eksperter" i alle ender av skalaen vil enes om at det fort blir muskelsvinn av å spise kun karbohydrater.  Du vil alltid kunne finne studier som støtter ditt syn, men av kvalifisert forskning vil du finne mere som heller mot at totalinntak spiller en større rolle enn at du spiser så så ofte, så så mange måltid, så så hurtig etter trening osv.

2. Igjen, du vil finne det som i utgangspunktet skal være kompetente folk som mener alt mulig. Finn 100 "Eksperter" og få nærmere 100 forskjellige meninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, byggmax skrev:

Det må jo være en grunn til at topp kroppsbyggere verden om kun spiser rein mat. Så må ligge noe i det? 
 

Ja hvor mye skade tror du det kan utgjøre å tilsette tørt kjøtt litt mager saus for å få litt fukt og smak ? 

Hva eksakt tror du skjer med kroppen din og din eventuelle anabolisme om du tilsetter la oss si 20-30 kalorier med peppersaus til biffen? 

At sausen bryter ned proteinene og du ikke bygger like mye muskler fordi det ikke lenger er rein mat ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SamGold skrev:

En jente på Fitnessbloggen kjørte "If it fits your macros" på diett med både vafler og sjokoladepålegg, MEN, hun veide alt omhyggelig, inkludert melken i kaffen.

Bruker selv saus på diett, men ikke ukritisk. Blir fort kalorier om man pøser på med sauser man ikke vet hva inneholder. Alle disse småtingene summerer seg opp i løpet av en dag og en uke.

Det skjer ikke noe magisk bare fordi man spiser "Rein mat"

Man kan fint ha kontroll over hvor mye kalorier saus til maten utgjør. For min del kanskje 100 kalorier ila. en uke. Så det er ikke så mye som summerer seg opp. 

"If it fits your macros" er spot on. Et begrep jeg følger selv, gjennom å spise ting jeg faktisk liker smaken på. Det har ikke hindret meg i å komme ned i underkant av 9% fett på 104 kg, og lengre ned skal man til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere sier er at jeg kan sette meg ned og spise en loff skive med nuggati og ta et glass cola akkurat her nå men da må jeg droppe kyllingen ikveld og risen til middag sånn at jeg havner innenfor kcal inntaket som er satt? Sånn på godt norsk så er det to svar. Ja eller nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, pilatus skrev:

Hvis kjøttet og kyllingen er tørr, så  må man jobbe litt med kokke-skillsene. Just sayin'.

Det er alt jeg har å si om den saken.

Exactly. 

Ellers lurer jeg på hvilke sauser som utgjør 100 kalorier over en hel uke? Må være Walden produkter eller lignende? 

Forøvrig bruker jeg selv en del 'saus' på diett, men jeg er obs på hva det inneholder. Bruker ofte pesto eller kokosmelk etter trening og det gir jo raskt mye kalorier, men for min del er det innenfor rammene jeg har satt.

Så tar gjerne i mot tips om en saus som gir kun 100 kalorier per uke. :)

2 timer siden, byggmax skrev:

Så det dere sier er at jeg kan sette meg ned og spise en loff skive med nuggati og ta et glass cola akkurat her nå men da må jeg droppe kyllingen ikveld og risen til middag sånn at jeg havner innenfor kcal inntaket som er satt? Sånn på godt norsk så er det to svar. Ja eller nei. 

Det de sier er at om du skal ha 50 gram karbohydrater til et måltid, så spiller det ingen rolle om du får i deg 50 gram karbohydrater fra loff eller ris. Eller om du skal ha 50 g protein, så spiller det ingen rolle om du tar en shake whey eller en biff.

Uten å gå i detaljer er det for min del opplagt at måltidet med biff og ris holder deg mett og gir en jevnere nedbryting av næringsstoffer enn om du spiser drikker whey og loff. Ved sistnevnte er du sulten og tom igjen etter en time.

Så vidt jeg vet er det også mye forskning som understøtter at timing av mat også er av betydning. Det er jo et av argumentene bak periodisk faste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SamGold skrev:

Ellers lurer jeg på hvilke sauser som utgjør 100 kalorier over en hel uke? Må være Walden produkter eller lignende? 

Forøvrig bruker jeg selv en del 'saus' på diett, men jeg er obs på hva det inneholder. Bruker ofte pesto eller kokosmelk etter trening og det gir jo raskt mye kalorier, men for min del er det innenfor rammene jeg har satt.

Så tar gjerne i mot tips om en saus som gir kun 100 kalorier per uke. :)

Som du selvsagt vet så handler alt om mengde. Så sånn sett kan du benytte alle slags sauser uten å overstige 100 kalorier i saus hver uke.

For meg holder det som regel med et par spiseskjeer for å sette smak på maten. Jeg spiser heller ikke retter hvor saus gjør seg hver eneste dag. Har heller aldri vært glad i for store mengder med saus til maten slik at det blir mer som suppe å regne. 

Ellers kan du lage mere kalorifattige typer av alle slags sauser fra bunnen, google is your friend, men går utifra at du vet dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SamGold skrev:

Det de sier er at om du skal ha 50 gram karbohydrater til et måltid, så spiller det ingen rolle om du får i deg 50 gram karbohydrater fra loff eller ris. Eller om du skal ha 50 g protein, så spiller det ingen rolle om du tar en shake whey eller en biff.

Uten å gå i detaljer er det for min del opplagt at måltidet med biff og ris holder deg mett og gir en jevnere nedbryting av næringsstoffer enn om du spiser drikker whey og loff. Ved sistnevnte er du sulten og tom igjen etter en time.

Så vidt jeg vet er det også mye forskning som understøtter at timing av mat også er av betydning. Det er jo et av argumentene bak periodisk faste. 

Poenget er at det faktisk ikke spiller noen rolle, så lenge man oppnår samme kalori og makromengde fra dag til dag.

Sult på diett er en individuell greie, som noen merker mere enn andre, og takler bedre enn andre.

Loff vs brun ris blir da veldig satt på spissen. 

Jeg foretrekker hjemmelaget pizza fremfor tørr kyllingfilet, brun ris og brokkoli - Hvorfor skal jeg da spise sistnevnte ? 

Jeg foretrekker å spise fire måltid i døgnet med såpass med kalorier at jeg får i meg mine 3200-3300 som jeg skal på diett pr. døgn - Fortell meg hva som er galt med det ?

Har du forskning som sier at dette er en på trynet måte å spise på ? Basert på egen form og styrke så er det ingenting som er galt med det (Ref. alle gangene samt nå hvor du insinuerer at jeg ikke har peiling på trening og kosthold)

16 minutter siden, SamGold skrev:

Tar gjerne i mot konkrete tips. :)

 

Lager f.eks hvit saus av grov pepper, muskat, hvitløk, jevning og litt salt, merker ikke noe savn av smør. 

Bytter som regel ut fløte med creme fraiche i sauser hvor fløte er en naturlig del av ingrediensene. 

De fleste av toro sine sauser er ganske magre til hverdags, kanskje bortifra bernaise-sausen. Mengde blir uansett nøkkelen. 

Walden har jeg aldri prøvd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...