Gå til innhold

"Ned i vekt" (artikkel fra Klikk.no) - psykologisk opptrening til anorexi!


Lily

Anbefalte innlegg

"Ned i vekt", en nylig publisert artikkel fra Klikk.no, tar for seg hvordan man kan trene opp folk til å motstå søtsug. Ser ingen vits i å forklare videre hva denne teknikken går ut på, men jeg må si at jeg mislikte den sterkt! Nå har jeg følt spiseforstyrrelsens helvete på kroppen i over 8 år, og vil si at dette er en måte å trene opp hjernen til å tenke som en anorektiker. Jeg forstår hva de prøver å oppnå, og mulig det er en "fin" (om jeg kan bruke det ordet) måte å få folk til å holde seg unna det søte og fete. Men jeg syntes ikke det er riktig måte å gjøre det på, og syntes denne artikkelen er på grensen til hva som ikke burde blitt publisert...

Det er kanskje litt vanskelig for en som ikke har kjennskap til spiseforstyrrelser å sette seg inn i dette, men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg og mange andre (særlig jenter) har det nesten hver eneste dag...

Se for deg at du spiser noe som ikke er lov på din "diett". Noen klarer å nyte maten mens de spiser den, den kan faktisk smake faretruende godt. For andre kan de bli kvalme bare de ser eller tar i maten (den oppleves som skitten). Når maten ligger nede i magesekken, føler man at fettet strømmer ut til ulike kroppsdeler, og mange "ser" at kroppen vokser og blir feitere. Man føler et enormt avsky mot seg selv og egen kropp, og man får en psykisk "knekk" fordi man har gjort noe "galt". Noen føler trang til å kaste det opp igjen, andre velger å sulte seg. Og noen er så tøffe at de velger å fortsette å spise - noe som krever ganske stor viljestyrke:)

Jeg mener at denne artikkelen bidrar til at flere mennesker kan komme til å måtte oppleve slike hendelser, og de er ikke veldig behagelig - det kan jeg skrive under på!

Dere må gjerne komme med innspill eller kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i ditt synspukt at denne artikkelen har mye dårlig ved seg. Ser poenget bak den, men måten den er skrevet på, og hva den oppfordrer til er vel ikke av det bedre laget imo. Hele greia spinner rundt denne psykologen og dette er vistnok hans måte å hjelpe folk på? Kan se for meg at en slik metode fungerer om du har faste timer hos fagpersonell som guider deg gjennom, men måten det blir fremstilt på her kan ha ubehagelige bivirkninger.. Lukter muffins :/

(tror kansje denne hører inn under en annet subforum, har eget topic for diskutering av artikler fra media ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk.no har selvfølgelig en ansvarlig redaktør: Gunnar Bleness...Jeg har dog ikke varslet dem om denne artikkelen, delvis fordi jeg ikke vet hvor "drøyt og useriøst" det er for andre. Men det burde kanskje gjøres, evt. varsle IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser) da det nok er mer virkningsfullt enn med bare min stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å høres ut som en hykler (jeg er ikke psykolog, men jeg er ikke noe annet heller), synes jeg psykologer med fordel kan være litt mer moderate når de uttaler seg om ting som dette. Fysiologiske problemstillinger nevnes jo knapt i artikkelen – det er utelukkende psykologi som gjelder her. Det blir helt feil å tilnærme seg slanking med et slikt snevert perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sendt en mail til IKS.no, hvor jeg tipset om denne artikkelen. Jeg sa hva jeg mente, og lar det være opp til dem om de vil gjøre noe eller ei. Ba dem også fortelle meg hva de mente, og oppdatere meg dersom de faktisk valgte å gjøre noe. Jeg skal selvsagt oppdatere dere dersom jeg hører noe.

Flott at det er noen som forstår problemstillingen! Jeg har kommet veldig langt iforhold til min sykdom, men jeg vet at det er mange der ute som sliter og som vil reagere. Derfor var det flott å høre fra andre hva de mener, da en som sliter sikkert er litt "hårsår" på slike områder og sikkert også kan reagere på noe som kanskje ikke er nødvendig å reagere på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt av å lese hvor "redd" vi skal være maten. Vi må lære oss at det er ikke maten som er fienden, vi må lære oss å nærme oss den på en grei måte, og da er IKKE denne måten riktig! Jeg blir matt...

Utrolig bra gjort av deg Lily, både hvor langt du har kommet i spiseforstyrrelsen, og at du tar ansvar å sier ifra om denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres ut som en hykler (jeg er ikke psykolog, men jeg er ikke noe annet heller), synes jeg psykologer med fordel kan være litt mer moderate når de uttaler seg om ting som dette. Fysiologiske problemstillinger nevnes jo knapt i artikkelen – det er utelukkende psykologi som gjelder her. Det blir helt feil å tilnærme seg slanking med et slikt snevert perspektiv.

Riktig, og helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opphengte i å knytte et skyld- og skamaspekt til dette å spise. Mat kategoriseres som "syndig", man snakker om å "rense" seg selv fra det usunne, og det minner om en del anoreksi-mantra man kan oppdage på internett (og skremmende nok, også i en del fitnessblogger).

Jeg skjønner ikke at det skal være så sinnsykt vanskelig for folk å anerkjenne at godteri, chips, brus, +++ er skikkelig digg, men at man ikke kan bare spise godteri hver dag, på samme måte som at det ikke hadde vært like gøy med bursdag en gang i måneden eller julaften hver uke.

Denne metoden psykologen skisserer har noe Clockwork Orange-aktig over seg. Redaktøren har fått en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden han faktisk er psykolog, burde han vite noe om f.eks. anorexi, og da også vite at dette kan oppfattes som provoserende. Men det er vel kanskje derfor han gjør det? Talentløse og idiotiske folk må ty til uaksepterte handlinger eller utsagn for å skaffe seg "the ten minutes of fame" - tragisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden han faktisk er psykolog, burde han vite noe om f.eks. anorexi, og da også vite at dette kan oppfattes som provoserende. Men det er vel kanskje derfor han gjør det? Talentløse og idiotiske folk må ty til uaksepterte handlinger eller utsagn for å skaffe seg "the ten minutes of fame" - tragisk...

Eller tjene penger på det? Uten å dra det så veldig langt mistenker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sendt mail til IKS, men har ikke fått noe svar - litt skuffet der gitt...Men jeg er veldig glad for at det finnes flere mennesker som også syntes denne artikkelen er på kanten. Uansett om man skal opp, ned eller bli der en er, så skal ikke mat være straff what so ever!

Faktisk så kan denne tenkemåten virke mot sin hensikt på overvektige mennesker. Ved en spiseforstyrrelse kan mat brukes som straff og ved å tenke slik som artikkelen oppfordrer til, så kan det forsterke den psykiske påkjenningen, dersom personen føler han eller hun har spist for mye. Litt komplisert kanskje? Jeg skal ta et eksempel; dersom personen skulle føle at h*n spiser for mye, kan tenkegangen gå over til å tenke "ja, nå har jeg spist for mye og ALT kommer til å smøre seg som et fint lag over kroppen. Da kan jeg vel bare fortsette, for jeg kommer aldri til å bli tynn"...Dette går i en ond sirkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK artikkel dersom det hadde blitt mer presisert at dette er en teknikk kroniske overspisere kan bruke, ikke en anorektikere skal misbruke.

Overhode ikke Asle! Uansett hvor stor man er, vil den tankegangen være grusom. En spiseforstyrrelse går ikke på antall kilo på kroppen, selv om lav vekt kan trigge en del, men det sitter i tankegangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å sette deg inn i tankegangen til en kronisk overspiser? Jeg har selv vært det, og en av tingene som befridde meg fra det var å nettopp tenke konsekvens av det jeg gjorde, ikke bare trykke i trynet på impuls, vane og nesten helt ubevisst. Gjøre de ubehagelige konsekvensene bevisst FØR de ble en realitet.

Det er svært viktig å ikke sammenligne metoder for grupper med forstyrrelser på helt forskjellig side av skalaen - bulimikere, fråtsere, anorektikere og ortorektikere samt de med megareksi krever helt forskjellig 'medisin' og fremgangsmåte for å befri seg fra tilstanden sin, og vi gjør alle en stor urett ved å ikke bruke virksomme virkemidler fordi de ville vært feil for en annen gruppe.

Det gjør jeg veldig godt! Jeg har vært både "overspiser" og bulemiker, men anorexi er det jeg har mest erfaring med. Uansett type spiseforstyrrelse, overspising inkludert, er den tankegangen feil. Selv om du er overspiser og selv om du kanskje hadde god erfaring med det, er det ikke veien å gå. Asle, du er overlegen med kosthold, trening og det meste innen det feltet, men når det kommer til spiseforstyrrelser så tror jeg faktisk at jeg har mer kunnskap :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...