Gå til innhold

"Ned i vekt" (artikkel fra Klikk.no) - psykologisk opptrening til anorexi!


Lily

Anbefalte innlegg

Du vet svært lite om hvem jeg er og hva jeg har erfaring med.

Selvfølgelig vet jeg ikke veldig mye om hvem du er og hva du har erfaring med - så jeg beklager hvis jeg virket "overlegen". Men utifra at du mente at det ikke var så galt å tenke slik for en "kronisk overspiser", så tolket jeg det kanskje som om du kanskje ikke hadde SÅ mye peiling.

Å hele veien filtrere ting gjennom et sykdomsfilter slik mange gjør når de har vært igjennom vanskelige ting gjør at en ikke ser ting helt klart, og ihvertfall ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon som har det helt motsatte problemet.

En gjør da de som kan gjøre seg nytte av det som er ødeleggende for seg selv en stor urett.

Jeg vil faktisk påstå at jeg klarer veldig godt å sette meg inn i andre situasjon! En som er overspiser, overspiser ofte for å takle de psykiske problemene. Det er da disse som må jobbes med først. Jeg sier ikke at alle har det sånn, men veldig mange. Å få dem til å tenke på den måte vil i mange tilfeller få dem til å føle enda mer avsky for sin egen kropp. Ja, det kan godt være at den "tankemåten" fungerer på mange, men for en overspiser med en spiseforstyrrelse så er det nok ikke veien å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Lily og Asle: jeg forstår dere begge. Har selv slitt med noe lignende anoreksi, men er på god vei ut, selv om jeg har en del tvangstanker. Blant annet måå jeg bare lese alle mulige kostholds + treningsartikler. Det er jo noe som interesserer meg i høyeste grad, selv om jeg ikke lenger følger rådene for å gå ned i vekt.

Det som forbauser meg, er hvor utrolig lett det er å finne artikkler på nettet om usunn slanking. :thumbsdown: Men det er jo noe som blir lest av mange, og dessverre "hjelper" en del til å få spiseforstyrrelser. De som virkelig sliter med overvekt er kanskje ikke de som følger rådene best? Synes uansett at man skal være forsiktig med hva slags artikler man legger ut, det kan bli lest av alle, og spesielt unge jenter har ofte et helt forvridd selvbilde.:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som sliter med anoreksi er absolutt ikke svake. Tvert i mot, dem har bevist det motsatte ved å overse den sterkeste overlevelsesinstinktet et menneske har, nemlig å spise.. Problemet er vel når sterke mennesker blir peilet inn på feil valg i livet og dem ønsker å kjøre løpet helt ut..

Men ja, enig om at skolesystemet kan være med på å skape usikre mennesker. Man skal være så teoretisk at det ikke er plass til praksis, og det er mange som ikke får prøvd seg på ting dem kanskje får en følelse å mestre i.. Det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Overhode ikke Asle! Uansett hvor stor man er, vil den tankegangen være grusom. En spiseforstyrrelse går ikke på antall kilo på kroppen, selv om lav vekt kan trigge en del, men det sitter i tankegangen...

Mhm..

Du bruker ikke flere uker mer på å dø av sult om du er feit. En kan i utgangpunktet dø like fort som andre, om man slutter helt å spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...