Gå til innhold

Ligger i underskudd, men ingen vektnedgang..


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nå lagt i kaloriunderskudd noen uker, men ser likevel ingen endring på vekten. Startet på 2100 kalorier for å få opp forbrenningen og har gradvis kuttet da det ikke har skjedd store endringer. Ligger nå på ca. 1150-1200 på hvile/kardiodager og 1350-1400 på styrkedager (4 per uker). Lavdagene ligger jeg litt høyere på fett og lavere på karbs enn ellers. Proteininntak det samme. Trener som sagt 4 ganger i uka, hvor jeg alltid avslutter styrkeøktene med 30 min kardio. Har også 1-2 intervalløkter i uken, og går en del turer. Er 163 høy og veier ca. 58.

Noen som har ide til hva som kan være årsaken til at vekten ikke endrer seg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Kat_92 skrev:

Hei! 

Jeg har nå lagt i kaloriunderskudd noen uker, men ser likevel ingen endring på vekten. Startet på 2100 kalorier for å få opp forbrenningen og har gradvis kuttet da det ikke har skjedd store endringer. Ligger nå på ca. 1150-1200 på hvile/kardiodager og 1350-1400 på styrkedager (4 per uker). Lavdagene ligger jeg litt høyere på fett og lavere på karbs enn ellers. Proteininntak det samme. Trener som sagt 4 ganger i uka, hvor jeg alltid avslutter styrkeøktene med 30 min kardio. Har også 1-2 intervalløkter i uken, og går en del turer. Er 163 høy og veier ca. 58.

Noen som har ide til hva som kan være årsaken til at vekten ikke endrer seg? 

 

Du ligger veldig lavt på kalori inntaket, vekten din er også ganske lav. Hvorfor du skal ned i vekt får være opp til deg, men det kan høres ut som:

1. Siden du ligger så lavt så har du redusert din hverdagslige aktivitet (NEAT), denne er normal ubevisst at man reduserer.

2. Feilrapportering: Du spiser ting som du ikke tenker over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thomaseh skrev:

Du ligger veldig lavt på kalori inntaket, vekten din er også ganske lav. Hvorfor du skal ned i vekt får være opp til deg, men det kan høres ut som:

1. Siden du ligger så lavt så har du redusert din hverdagslige aktivitet (NEAT), denne er normal ubevisst at man reduserer.

2. Feilrapportering: Du spiser ting som du ikke tenker over :)

Tusen takk for svar! :)

Nå har jeg en ganske stillesittende hverdag da jeg er student, men jeg prøver å bevege meg mye når jeg kan og legger inn turer de dagene jeg vet det blir mye sitting. 
Jeg spiser ingenting utenom de faste måltidene mine. Har fulgt en kostholdsplan i rundt 5-6 uker nå hvor jeg veier alt jeg spiser (utenom grønnsaker), men vekten har likevel ikke endret seg. Hadde ikke regnet med den skulle gjøre det de første 10 dagene da jeg lå veldig høyt, men den har fremdeles ikke endret seg tross kutt i maten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan så sammensetningen av maten din ut tidligere? Hvordan ser den ut nå?

Man kan begynne å se på den termiske effekten av maten du spiser og optimalisere denne for å fortsatt kunne innta et relativt høyt inntak av kalorier versus et dårlig oppsett med færre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer mat og se over sammensetningen av næringsstoffene du får i deg. Protein, fett og karbohydrater. Du spiser for lite ift din aktivitet, høyde samt vekt og er dømt til å stagnere fortere en du kommer igang. Du tåler nok helt fint over 2000kcal og fremdeles gå ned i vekt på det. 

husk også at vekt ikke  nødvendigvis er en indikator på fremgang. CM-mål rundt mage/midje , energifølelse/styrke på trening og speil er dine beste indikatorer på hvordan fremgangen egentlig er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er inne i eksamensperioden nå er det spesielt viktig å få i seg nok næring eller så blir du ikke bare slapp på trening, men også sliten og ukonsentrert når du leser. Du forbrenner også mer enn vanlig når du sitter i dyp konsentrasjon 8-12t på skolen også (selv om du sitter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du vært på det kcal inntaket, og hvor lenge har vekta stått stille? Hvor ofte veier du deg?

Om du ikke har stått fast i 2 uker kan det være du holder igjen en del vann pga. stress (diett, mye trening, eksamen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Zmurph skrev:

Hvor lenge har du vært på det kcal inntaket, og hvor lenge har vekta stått stille? Hvor ofte veier du deg?

Om du ikke har stått fast i 2 uker kan det være du holder igjen en del vann pga. stress (diett, mye trening, eksamen)

 

Har hatt dette kcal-inntaket ca to uker nå. Startet på 2000, og har justert ned 200 kcal ca annenhver uke da vekten ikke endret seg. Har gått ned 1 kg siden jeg startet for 6 uker siden. Så den har stått stille i 5 uker..  Veier meg ca en gang i uka. Hadde en lavere vekt (rett under 57) en dag, men er oppe igjen til rett under 58 nå, tross ingen ekstra mat.
"Håpte" det var pågrunn av stress, men nå er jeg ferdig med eksamen så det har ikke gitt utslag i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Don Patrick skrev:

Spis mer mat og se over sammensetningen av næringsstoffene du får i deg. Protein, fett og karbohydrater. Du spiser for lite ift din aktivitet, høyde samt vekt og er dømt til å stagnere fortere en du kommer igang. Du tåler nok helt fint over 2000kcal og fremdeles gå ned i vekt på det. 

husk også at vekt ikke  nødvendigvis er en indikator på fremgang. CM-mål rundt mage/midje , energifølelse/styrke på trening og speil er dine beste indikatorer på hvordan fremgangen egentlig er. 

 

Har vurdert om jeg skal øke kaloriinntak sakte opp igjen, men det skjedde ikke stort da jeg lå høyt på kalorier heller og derfor usikker på om det gir den effekten jeg ønsker. 

Slik ser makroen ut sånn omtrentlig nå: 
P: 120g K: 140g F: 30g de dagene jeg trener styrke
P: 120g K: 40g F: 55g på kardio/hviledager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Zmurph skrev:

Er du stortsett mett hele dagen, eller er du en del sulten innimellom måltidene?

Det stort sett mett mellom måltidene. Enkelte dager er jeg fryktelig sulten når jeg våkner, men ellers er blir jeg sulten rundt de tidene jeg vanligvis spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med 5:2 prinsippet, dvs man faster 2 dager i uken. Da var det en del av det "seige" fettet som gav slipp. Søk det opp for å lese om prinsippet bak 5:2.

Men det er ekstremt viktig at du spiser normal mat for vedlikehold de resterende 5 dagene. IKKE slank deg de dagene (men ikke stapp i deg dårlig mat heller. Spis sunt og variert).

Jeg er litt større enn deg da. Jente, 26 år, 167 cm og 69 kg. Til gjengjeld har jeg høy muskelmasse som et resultat av styrketrening. 5:2 funka svært godt for min del med den vekt/høyde/muskelkombinasjonen jeg har. Særlig vtp magefettet. Men vær også klar over at det er litt tungt å yte optimalt på treningsøktene dagen etter faste, så jeg ville ikke hatt altfor høye ambisjoner ved tanken på progresjon på trening. Og du kan bare glemme å trene på fastedagene, annet enn hyggelig gåruter. :) Og 5:2 funker fett som student. Jeg ble faktisk skjerpet mentalt på fastedagene og satt på skolen mye lenger for å distrahere meg selv fra sulten... :p De første par gangene er tungt, så blir det lett. Og deilig å kunne "slappe litt av" med kostholdet i helgene når man er sosial (innenfor rimelighetens grenser)

La meg presisere: Jeg snakker ikke om å gå ned i vekt kilomessig, men at man får en stram, definert figur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at jeg synes det er veldig merkelig at du får ei hel side med (i bunn og grunn) slanketips fra folk som bør være rutinerte nok innen trening til å vite at 58kg er en flott vekt på 163cm om du har noen som helst snev av muskelmasse på kroppen.

For å presisere: Snakker da ikke om store eller trente muskler. Jeg snakker om den muskelmassen man får gratis i tenårene, for det meste lår og rumpe for damer. Med mindre beina dine er like tynne som armene dine går du ikke ned i vekt fordi du er normalvektig.

Legger ved et par gamle klassikere:

ae2ccf95898fa94381d22ffa43292e2c.jpg

does-muscle-weigh-more-than-fat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...