Gå til innhold

Hvor får du inspirasjon fra? (sunne oppskrifter)


KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter gode kilder til inspirasjon for sunn mat. Gjerne kilder som lærer opp, fremfor å bare slenge ut masse oppskrifter. Jeg liker også visuelle.

Har endel bøker, men etter iPaden ble kjøpt inn har mitt lille bibliotek sluttet å vokse.

PS: Drømmekilden for matinspirasjon ville vært en kilde som faktisk la opp til at man brukte opp igjen de samme produktene. Er lei av å gå på butikken og kjøpe inn en masse varer som jeg ikke vet hva jeg kan bruke til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min egen gane - og mamma :rolleyes:

Tror den enkleste måten å lære seg å lage mat på er å prøve seg frem.

Balanser surt og søtt, "bløtt og crispy", salt og eh, ikke salt?

og SMAK SMAK SMAK!

Les masse oppskrifter og se hva som vanligvis kombineres, så får du en liten idé om hva som passer sammen.

LEser du litt om forskjellige teknikker, feks. hvordan kjøtt skal stekes, når smør skal tilsettes osv, får du ett eenda bedre resultat.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøving og feiling! Elsker å eksperimentere, noen ganger går det ikke fullt så bra, som regel går det greit og noen ganger blir det fulltreffer! Når man eksperimenterer med ulike matvarer lærer man dem å kjenne, og fulltrefferene vil komme oftere og oftere.

Henter inspirasjon fra "vanlige" oppskrifter, og så leter jeg etter sunnere erstatninger som jeg kan bruke istedenfor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøving og feiling sier jeg også.. Men andre må synes at jeg er veeeldig kjedelig i kosten...

Jeg spiser nesten akkurat det samme hver uke, men bytter bare innimellom på kildene.

Slik har jeg best kontroll på hva som går inn og ut :)

Funker for meg :cool:

Haha, der er vi to! Jeg kan spise det samme lenge, kun med små variasjoner. Kaller det "periodene" mine, og noen varer lengre enn andre - særlig smøreostperioden jeg er inne i nå :cool: Men jeg eksperimenterer ofte med tilbehøret til det jeg har som "dilla-på"-matvare den aktuelle "perioden". Smøreost med blåbærsyltetøy og gulost, smøreost med sukrin, smøreost med sukrin og gele, smøreost med parmaskinke og jordbærsyltetøy - ja, du skjønner tegninga. Spiser det selvfølgelig oppå ei brødskive, i ei speltlompe eller på et knekkebrød, selv om jeg ofte lager meg påleggsruller da - nam nam ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Når det gjelder mellommåltid eller "snack", er jeg dronningen over påleggsruller ;)

De faste store måltidene liker jeg å ha de samme uansett nesten, men mye av det andre som fort kan oppfattes kjedelig, er enkelt å variere med. Som du sier, en slags "base" så er man kreativ utover det :) Det være seg havregryn og alt mulig tilbehør, til hvilket pålegg en "vanlig" mann har på brødskiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Når det gjelder mellommåltid eller "snack", er jeg dronningen over påleggsruller ;)

De faste store måltidene liker jeg å ha de samme uansett nesten, men mye av det andre som fort kan oppfattes kjedelig, er enkelt å variere med. Som du sier, en slags "base" så er man kreativ utover det :) Det være seg havregryn og alt mulig tilbehør, til hvilket pålegg en "vanlig" mann har på brødskiva...

Hvis du er dronninga, da er jeg prinsessa! Kan jeg ha på meg rosa kjole mens vi spiser da? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg nyter virkelig å lage mat! Blir inspirert av alt fra reklamer til lukter!

I dag lagde jeg kebab tallerken (uten brødet)... DET var voldsomt godt! :D

Når jeg først har prøvd ut noen forskjellige oppskrifter så syns jeg det er veldig moro å utvide å eksperimentere selv neste gang jeg skal lage retten, og får stadig nye ideer!:)

Fylte og gratinerte paprikaer hentet jeg ut fra en bok jeg kjøpte, det var yummy og neste gang blir fyllet mer preget av andre ting jeg liker.

Handlingen av varer foregår 1 gang i løpet av 1-2 uker. Det jeg passer på å ha i skapet til en hver tid er; Kylling, egg, bacon, fisk, svinekjøtt, urter, sitron, agurk, tomat, blomkål, paprika, brokkoli, sukkererter, alle slag løk fra hvitløk til purreløk, fløte, rømme, gulrot, olivenolje, buljong, soyasauser, chili og karri-pastaer, chili, squash, karbonadedeig, strø ost og cashew nøtter. Det er det jeg kommer på i farta, og da har jeg som regel til en hel gjeng med forskjellige retter! :)

Synes også oppskriftene som fulgte med Drivkraft, bladet som TechNutrition gir ut, var fryktelig gode! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...