Gå til innhold

Bruke belte eller ikke ?


tigerkatta

Anbefalte innlegg

Ble litt overrasket da jeg fikk beskjed av min nye trener at jeg ikke fikk bruke belte under løft . Ville ikke ha noen "cheat lifts"  Men bruker ikke de fleste belte ? Har ikke brukt det før løfta blir tunge. Føler at det blir letter å holde buktrykket da , men det er kanskje " innbildning" ? Hvilken funksjon har egentlig beltet ?  Blir jeg sterkere av å løfte uten belte ? Litt usikker på hva jeg skal gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Letter å holde buk-trykket ja :) Jeg bruker det på de tunge løft, og på lettere og oppvarming bruker jeg det ikke.

Men det er vel en smaks sak om man velger å bruke belte eller ikke, høres jo veldig rart at en trener skal nekte deg å bruke det.

Crossfit du driver med eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, April 12, 2016 at 11.15, RandomHero skrev:

Letter å holde buk-trykket ja :) Jeg bruker det på de tunge løft, og på lettere og oppvarming bruker jeg det ikke.

Men det er vel en smaks sak om man velger å bruke belte eller ikke, høres jo veldig rart at en trener skal nekte deg å bruke det.

Crossfit du driver med eller? 

Nei , vanlig styrkeløft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, tigerkatta said:

Nei , vanlig styrkeløft. Treneren er eks militær , jobbet med trening av amerikanske  jagerpiloter , så har fått klar beskjed om hva som forventes av meg.  

Hva bakgrunn har han for å mene at belte ikke er tingen? kan ikke akkurat si jeg har sett mange styrkeløftere som ikke bruker belte, igjen så er det en personlig preferanse som jeg syntes det er veldig merkelig at en trener nekte noen å bruke.

Det er jo en grunn til at det er lovlig under mesterskap og konkurranser, selv de utstyrs frie konkurransene :) 

Mulig jeg tar feil her, men denne personen virker til å være full av BS :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det tullete å ikke bruke belte på tunge løft (typ >70% av 1RM), da bruk av belte tillater en å trene med noe tyngre vekter med bedre teknikk og med mindre skaderisiko. Noen vil hevde at man ikke får trent kjernemuskulaturen godt nok ved bruk av belte, men jeg har ennå ikke sett noen underbygge den påstanden. Kjernemuskulatur er dog viktig ved utførelse av  baseløft, men det kan en fint trene med assistanseøvelser som situps, rygghev, planke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du burde gjøre når coachen din gir deg beskjed om noe som du stusser på er å be om en begrunnelse. "Hvorfor" er et nøkkelord her. Hvis du vet hvorfor du skal gjøre noe, evt. ikke gjøre noe, så har du en dypere forståelse enn at du bare følger ordre fra en coach. n.

Hvis svaret på "Hvorfor?" er "fordi jeg sier det" så er det opp til deg om du vil fortsette samarbeidet. Forhåpentligvis får du et mer vettugt svar.

Husk at beltet hjelper ikke musklene som faktisk flytter vekta, det støtter kun opp om kjernemuskulatur som jobber isometrisk for økt stabilisering og beskyttelse av ryggraden din. Beltet krysser ikke noen ledd (som f.eks. knebind eller løftedrakt) som gjør at du får hjelp til å løfte vekta.

Beltet gjør simpelthen at magemusklene kan gjøre en kraftigere sammentrekning fordi de får en ekstern motstand å jobbe mot. Akkurat som du får til å produsere mer kraft når du gjør knebøy med en vektet stang på ryggen i forhold til når du bare gjør en luftknebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/12/2016 at 12.24, SterkARE skrev:

Noen vil hevde at man ikke får trent kjernemuskulaturen godt nok ved bruk av belte, men jeg har ennå ikke sett noen underbygge den påstanden.

Dette er nok noe som er grodd fast i folk fra gammelt av og det er som du sier ikke mange som underbygger denne påstanden lenger. Snarere motsatt blir det underbygget i flere forskningsstudier at aktiveringen er seg lik med eller uten. Testing på høyt nivå har også vist en bedre bevegelsesbane samt raskere bevegelser som igjen kan påvirke eksplosiviteten positivt.

Sliter med å finne selve kilden akkurat nå, men et søk på kilden gir dette resultatet.

En fare kan være at man tar større sjanser når man bruker belte, og når "smellen" først inntreffer er ofte belastningen høyere enn den ville vært uten. Selv brøt jeg et ribbein da jeg en gang kom litt skjevt ut i knebøy og kanten på beltet presset seg litt opp og inn i siden min - Hva som hadde skjedd om jeg ikke brukte belte den gang vil jeg helst ikke vite :wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du er av typen som ikkje synes trenings artikler er interessant tidsfordriv så: 

Belte fører sannsynlig vis til bedre framgang. Så mesteparten av treninga bør foregå med belte, men nokon sett nå å då  uten kan ver greit for å ikkje bli avhengig av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...