Gå til innhold

Vondt i lysk eller hofteleddsbøyer av sumomark


Anbefalte innlegg

Hei.

Har i det siste begynt å slite med smerter i toppen av venste låret (lysk/hoftebøyer-området) av sumomark, kjenner det når jeg kommer på topp av øvelsen og når jeg setter ifra meg etter ett sett.

Usikker på om det er lysken eller hofteleddsbøyer som gjør det.. Noen som har vært bort i dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke peiling selv, men var til fysio pga hofte denne uka med mistanke om hofteleddsbøyer. Han sa at smerter i lysken tyder på at det er noe i selve leddet som er betent og at dersom det er hofteleddsbøyer som er problemet så vil det Gjøre vondt å Gjøre en kneløft. Jeg fikk anbefalt hvile og nsaids for så å forsøke å prøve meg igjen forsiktig med løping/ski. Kan vel uansett Være lurt for deg å få en profesjonell vurdering i tilfelle det er noe du trenger å behandle på en spesifikk måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sylteagurk skrev:

Så du går for Snåsamannen?

Vell, har du noen gang gått til noen av de nevnte yrkesgruppene og faktisk fått skikkelig hjelp? 
Og om du går til dem og sier; Jeg får vondt her i toppen av markløft, så stusser de nok fælt.. 

Tro meg, jeg har vært gjennom min del av desse yrkesgruppen med tre prolapser og ruptur i skuldra, og det er ikke mye hjelp og hente.. 
For eksempel over 10 år med ryggplager som jeg har vært hos lege, sykehus, kiropraktor, naprapat og fysioterapaut for uten at de har funnet årsak eller hjulpet meg med noe som helst, ble fiksa etter første besøk hos noen som hadde greier på holdning og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sumo = Hofte/lysk involvert i løftet

Kan være flere årsaker til at du får vondt, det vanligste problemet er mobiltet eller at du rett og slett er for svak i lysken/hofta.
 

Bruk tid til å løsne opp lysken, gjerne med strikk og se om det hjelper, prøv også å eksprimenter med hvor du har beina dine, jo lenger ut du har jo mer er lysken involvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aggressive skrev:

Sumo = Hofte/lysk involvert i løftet

Kan være flere årsaker til at du får vondt, det vanligste problemet er mobiltet eller at du rett og slett er for svak i lysken/hofta.
 

Bruk tid til å løsne opp lysken, gjerne med strikk og se om det hjelper, prøv også å eksprimenter med hvor du har beina dine, jo lenger ut du har jo mer er lysken involvert. 

Jepp, jeg prøver i første omgang å styrke hofteleddsbøyerne.
Venstre virker noe svakere enn høgre, og jeg blir mer sår i den så mulig det er grunnen.

Er lysken svak bør jeg vell heller styrke den, enn å strekke den. 

 

Forøvrig begynner jeg på nytt program til uka uten sumo-mark, men det er jo såklart ett problem som må fikses uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konvensjonell mark fungerer greit? Slet selv med en strekk i lysken etter sumomark en stund. Det som fungerte for meg var å starte løftet fra klosser ( 2x20kg i starten) og så gradvis redusere opphøyningen. Jeg hadde riktignok ikke vondt på toppen av løftet, kun i bunnen, men kanskje det er verdt et forsøk? Du må jo ikke trene sumo heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snordskog skrev:

Konvensjonell mark fungerer greit? Slet selv med en strekk i lysken etter sumomark en stund. Det som fungerte for meg var å starte løftet fra klosser ( 2x20kg i starten) og så gradvis redusere opphøyningen. Jeg hadde riktignok ikke vondt på toppen av løftet, kun i bunnen, men kanskje det er verdt et forsøk? Du må jo ikke trene sumo heller.....

Normal mark har jeg ikke mobilitet til, får ikke bekkenet i riktig posisjon og med tre prolapser må jeg være veldig nøye på akkurat det. 
Romansk går helt fint, og jeg har kun det i nye programmet som jeg begynner på nå i uka.. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkende, brennende smerte?

Se om bredbente og smalbente rumenske mark begge fremprovoserer smertene.

Det mest sannsynlige her er at du har fått en strekk i pectineus. Alternativt kan det være slimposen (bursa iliopectineus), men i såtilfelle vil jeg anta at det enten er iliacus eller psoas som irriterer denne. Årsak kan være både svakhet og overaktivitet av hoftebøyerne. Det kan også være pga svake synergister og antagonister.

Klem litt rundt i området etter veiledning av et anatomibilde, se om press på pectineus reproduserer smerten. Press på slimposen kan også gjøres, men disse tingene krever selvsagt noen palpative evner.

Finn ut hvor smertene stammer fra (sannsynligvis enten slimposen eller pectineus), deretter om dette er pga svakhet eller stramhet i muskulaturen som glir over slimposen.

Om smertene reproduseres ved å klemme på pectineus, tipper jeg denne er svak. Om de reproduseres ved å klemme på slimposen, kan det være lurt å teste styrken på de forskjellige musklene som glir over slimposen (pectineus, iliacus, psoas). Styrk den svakeste og strekk/masser den sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjetil Larsen funker den samme taktikken hvis man mistenker at det stammer fra selve leddet? (Hypermobilitet / lett betent rundt ledd). Såklart er det også styrkeskjevheter, men spørsmålet er jo om det er årsaken eller symptomet. Men kanskje noe å fokusere på uansett? (Dette gjelder meg altså, fysioterapeut har undersøkt og sagt at det ikke stammer fra hofteleddsbøyer, men er mine ledd som er lett irritable, kjenner jeg nekter litt å finne meg i den konklusjonen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kiira skrev:

@Kjetil Larsen funker den samme taktikken hvis man mistenker at det stammer fra selve leddet? (Hypermobilitet / lett betent rundt ledd). Såklart er det også styrkeskjevheter, men spørsmålet er jo om det er årsaken eller symptomet. Men kanskje noe å fokusere på uansett? (Dette gjelder meg altså, fysioterapeut har undersøkt og sagt at det ikke stammer fra hofteleddsbøyer, men er mine ledd som er lett irritable, kjenner jeg nekter litt å finne meg i den konklusjonen). 

Nøyaktig smertelokasjon, smertetype, hva fremprovoserer smertene

Spesifiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...