Gå til innhold

Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    363
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kjetil Larsen

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 21. sep. 1987

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.treningogrehab.no

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Mann
  • Sted
    Oslo
  • Interesser
    Trening, anatomi, biomekanikk

Converted

Nylige profilbesøk

3 421 profilvisninger
  1. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    https://treningogrehab.no/arsaker-losninger-bekken-setesmerter/
  2. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Sannsynligheten for at du har fått 5 muskelstrekker på én gang er lav. Det er nok noe annet underliggende. Passer dette?
  3. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Kan du spesifisere hvor smertene sitter? Detaljer!
  4. Kjetil Larsen

    Vanvittige smerter i bakhodet etter trening

    Jeg har hatt et par pasienter med lignende problemstillinger. Det som var problemet der, var at kragebenet lå for lavt når de trente markløft og knebøy (jeg regner med at du holder deg fast i håndtak når du trener beinpress, evt. drar skulderblad bak og ned). Dette kan medføre kompresjon av arteria subclavia, noe som vil presse mer blod opp i hodet og subsekvent skaper thunderclap headache, som det heter. Én pasient svimte nesten av hver gang han nærmet seg 150kg i knebøy. Det er jo litt kjedelig å svime av når man har 150 kg på ryggen. Det viste seg at kragebenet lå alt for lavt på begge sider. Dette ble HELT borte, for godt, når han lærte å holde skulderbladene oppe, kontra å dra dem bak og ned (og knuse blodårene mellom costa 1 og kragebenet). Kan selvsagt ikke garantere at dette er problemet her, men det er en enkel ting å prøve før man dramatiserer dette videre.
  5. Kjetil Larsen

    Skade - Isjias

    Høres ut som at du har fått den en smell i quadratus lumborum. Igjennom denne går en nerve som heter clunialis superior, som passer godt med det du beskriver. Jeg foreslår at du prøver opptrening av quadratus lumborum. Anbefaler ikke strekking av piriformis; dette vil medføre midlertidig lette, men forverring på sikt. Opptrening av piriformis er mye lurere. Dog høres ikke dette ut som et isjiasproblem.
  6. Kjetil Larsen

    Problem med øyre overarm, søker råd

    Irritasjon av N. Musculocutaneus. Du må trene coracobrachialis. Hvis det også er feilbevegelse av skulderblader etc, må dette også fikses.
  7. Kjetil Larsen

    Smerter etter sumomark

    Det du beskriver høres ut som en kombinasjon av femoralis / obturatorius-nevralgi. Dette kan forekomme av flere årsaker, men i denne forbindelsen antar jeg at det har skjedd pga svake lyskemuskler (dette kan klemme på nervene i visse posisjoner og medføre de typiske spredningssmertene som du beskriver) Prøv opptrening av adductor longus og pectineus. Dropp full hoftefleksjon i en periode inntil de musklene er bedre. Dette er selvsagt bare gjetting basert på det du beskriver. Det kan også være flere andre ting.
  8. Kjetil Larsen

    Beinhinnebetennelse av sykling!

    Du får ikke tøyd bort svakhet. Du må TRENE hoftebøyerne. :-) Ift hva som bør gå bra og ikke, så har jeg ikke nok å gå på her for uttale meg om det. Ta det med legen.
  9. For mange triggere til å kunne gi et estimat av årsak, dessverre. Håpet mer på "i bunnen av knebøy" eller lignende, konkret bevegelse; da kan jeg anslå hvile strukturerer som er irriterte. Ved å finne en spesifikk trigger så kan man relativt lett finne årsaken og dermed også finne riktig behandling. Hvis smertene er diffuse og ikke har noe fast eller typisk mønster, ser jeg ofte at det kan være irritasjon av n. saphenus eller n. femoris, som jeg også nettopp skrev i et annet lignende innlegg her inne. Men det kan også være patellofemoralt smertesyndrom, etc. Vanskelig å si uten å undersøke deg, når beskrivelsen ikke er mer konkret (og for all del, det er ikke alltid det er mulig å gi en superkonkret beskrivelse). Det lønner seg nok for deg å dra innom noen som kan gi deg konkret undersøkelse. Trykkbølge er kun en symptombehandling. Personlig ville jeg ikke kastet bort tiden på det.
  10. Kjetil Larsen

    Beinhinnebetennelse av sykling!

    Antakeligvis n. saphenus som er irritert. Ganske vanlig årsak til "falsk" benhinnebetennelse (dvs. i realiteten en nervesmerte). Dette kan bla. skje dersom man har svake hoftebøyere, eller hvis lysken er for stram (slik at lyskemuskulaturen smeller n. femoris opp i lig. inguinale).
  11. "Diffuse" smerter som sprer seg pleier i min erfaring å tyde på nerveproblematikk. Skulle gjerne hatt litt mer spesifikk info om hva slags bevegelser (detaljer!) som trigger smertene.
  12. Kjetil Larsen

    leggmusklatur

    Dessverre så er det vanskelig å svare på dette uten å vite mer om selve problemet i foten. Smerter på baksiden av leggen kan være achilles tendinitt, tibial nevralgi, skade / betennelse av soleus, gastrocnemius, flexor hallucis longus eller tibialis posterior, m.m. - Mao vanskelig å gjette hva som har skjedd med det basert på beskrivelsen du gir. Et greit utgangspunkt ville være å prøve opptrening av soleus (sittende tåhev), gastrocnemius (stående tåhev), og tibialis posterior (fotsupinasjon m strikk)
  13. Kjetil Larsen

    Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Subkutan calcaneal bursitt er under hælen (bilde), men som jeg sier så er dette en sjelden årsak til hælsmerter. Problemer med triceps surae er en mye mer vanlig årsak til hælsmerter; tenker nok jeg ville prøvd dette, dvs opptrening av triceps, om jeg var deg. Til informasjon så er ofte reell plantarfsacitt lokalisert noe lenger frem for hælen, mens "falsk" plantarfascitt (dvs. relatert til triceps) ofte sitter midt på hælen som en øm, stikkende og meget lokal smerte.
  14. Kjetil Larsen

    Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Har du fått påvist dette med ultralyd? Av alle hælene jeg har sett, så har det vært få bursa calcaneus-tilfeller! Ofte er hælsmerter relatert til plantar fascitt eller tibial nevralgi. Du gjør nok lurere i å oppsøke en annen terapeut og få en second opinion.
  15. Kjetil Larsen

    Hypermobile knær/ledd

    Det går helt fint å trene med hypermobilitet dersom muskulaturen rundt kneet og teknikken er god.
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her