Gå til innhold

Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    363
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Kjetil Larsen

  1. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    https://treningogrehab.no/arsaker-losninger-bekken-setesmerter/
  2. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Sannsynligheten for at du har fått 5 muskelstrekker på én gang er lav. Det er nok noe annet underliggende. Passer dette?
  3. Kjetil Larsen

    Trening ved over-belastningsskade i hofte/lår/rumpe

    Kan du spesifisere hvor smertene sitter? Detaljer!
  4. Kjetil Larsen

    Vanvittige smerter i bakhodet etter trening

    Jeg har hatt et par pasienter med lignende problemstillinger. Det som var problemet der, var at kragebenet lå for lavt når de trente markløft og knebøy (jeg regner med at du holder deg fast i håndtak når du trener beinpress, evt. drar skulderblad bak og ned). Dette kan medføre kompresjon av arteria subclavia, noe som vil presse mer blod opp i hodet og subsekvent skaper thunderclap headache, som det heter. Én pasient svimte nesten av hver gang han nærmet seg 150kg i knebøy. Det er jo litt kjedelig å svime av når man har 150 kg på ryggen. Det viste seg at kragebenet lå alt for lavt på begge sider. Dette ble HELT borte, for godt, når han lærte å holde skulderbladene oppe, kontra å dra dem bak og ned (og knuse blodårene mellom costa 1 og kragebenet). Kan selvsagt ikke garantere at dette er problemet her, men det er en enkel ting å prøve før man dramatiserer dette videre.
  5. Kjetil Larsen

    Skade - Isjias

    Høres ut som at du har fått den en smell i quadratus lumborum. Igjennom denne går en nerve som heter clunialis superior, som passer godt med det du beskriver. Jeg foreslår at du prøver opptrening av quadratus lumborum. Anbefaler ikke strekking av piriformis; dette vil medføre midlertidig lette, men forverring på sikt. Opptrening av piriformis er mye lurere. Dog høres ikke dette ut som et isjiasproblem.
  6. Kjetil Larsen

    Problem med øyre overarm, søker råd

    Irritasjon av N. Musculocutaneus. Du må trene coracobrachialis. Hvis det også er feilbevegelse av skulderblader etc, må dette også fikses.
  7. Kjetil Larsen

    Smerter etter sumomark

    Det du beskriver høres ut som en kombinasjon av femoralis / obturatorius-nevralgi. Dette kan forekomme av flere årsaker, men i denne forbindelsen antar jeg at det har skjedd pga svake lyskemuskler (dette kan klemme på nervene i visse posisjoner og medføre de typiske spredningssmertene som du beskriver) Prøv opptrening av adductor longus og pectineus. Dropp full hoftefleksjon i en periode inntil de musklene er bedre. Dette er selvsagt bare gjetting basert på det du beskriver. Det kan også være flere andre ting.
  8. Kjetil Larsen

    Beinhinnebetennelse av sykling!

    Du får ikke tøyd bort svakhet. Du må TRENE hoftebøyerne. :-) Ift hva som bør gå bra og ikke, så har jeg ikke nok å gå på her for uttale meg om det. Ta det med legen.
  9. For mange triggere til å kunne gi et estimat av årsak, dessverre. Håpet mer på "i bunnen av knebøy" eller lignende, konkret bevegelse; da kan jeg anslå hvile strukturerer som er irriterte. Ved å finne en spesifikk trigger så kan man relativt lett finne årsaken og dermed også finne riktig behandling. Hvis smertene er diffuse og ikke har noe fast eller typisk mønster, ser jeg ofte at det kan være irritasjon av n. saphenus eller n. femoris, som jeg også nettopp skrev i et annet lignende innlegg her inne. Men det kan også være patellofemoralt smertesyndrom, etc. Vanskelig å si uten å undersøke deg, når beskrivelsen ikke er mer konkret (og for all del, det er ikke alltid det er mulig å gi en superkonkret beskrivelse). Det lønner seg nok for deg å dra innom noen som kan gi deg konkret undersøkelse. Trykkbølge er kun en symptombehandling. Personlig ville jeg ikke kastet bort tiden på det.
  10. Kjetil Larsen

    Beinhinnebetennelse av sykling!

    Antakeligvis n. saphenus som er irritert. Ganske vanlig årsak til "falsk" benhinnebetennelse (dvs. i realiteten en nervesmerte). Dette kan bla. skje dersom man har svake hoftebøyere, eller hvis lysken er for stram (slik at lyskemuskulaturen smeller n. femoris opp i lig. inguinale).
  11. "Diffuse" smerter som sprer seg pleier i min erfaring å tyde på nerveproblematikk. Skulle gjerne hatt litt mer spesifikk info om hva slags bevegelser (detaljer!) som trigger smertene.
  12. Kjetil Larsen

    leggmusklatur

    Dessverre så er det vanskelig å svare på dette uten å vite mer om selve problemet i foten. Smerter på baksiden av leggen kan være achilles tendinitt, tibial nevralgi, skade / betennelse av soleus, gastrocnemius, flexor hallucis longus eller tibialis posterior, m.m. - Mao vanskelig å gjette hva som har skjedd med det basert på beskrivelsen du gir. Et greit utgangspunkt ville være å prøve opptrening av soleus (sittende tåhev), gastrocnemius (stående tåhev), og tibialis posterior (fotsupinasjon m strikk)
  13. Kjetil Larsen

    Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Subkutan calcaneal bursitt er under hælen (bilde), men som jeg sier så er dette en sjelden årsak til hælsmerter. Problemer med triceps surae er en mye mer vanlig årsak til hælsmerter; tenker nok jeg ville prøvd dette, dvs opptrening av triceps, om jeg var deg. Til informasjon så er ofte reell plantarfsacitt lokalisert noe lenger frem for hælen, mens "falsk" plantarfascitt (dvs. relatert til triceps) ofte sitter midt på hælen som en øm, stikkende og meget lokal smerte.
  14. Kjetil Larsen

    Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Har du fått påvist dette med ultralyd? Av alle hælene jeg har sett, så har det vært få bursa calcaneus-tilfeller! Ofte er hælsmerter relatert til plantar fascitt eller tibial nevralgi. Du gjør nok lurere i å oppsøke en annen terapeut og få en second opinion.
  15. Kjetil Larsen

    Hypermobile knær/ledd

    Det går helt fint å trene med hypermobilitet dersom muskulaturen rundt kneet og teknikken er god.
  16. Kjetil Larsen

    adductor longus total rupture

    Total ruptur krever operasjon om du skal bli like bra som før. Delvis ruptur kan trenes opp.
  17. Kjetil Larsen

    Markløft

    Grunnen til at mange gjør dette, er at de sliter med lockout. Underliggende årsak til lockout problematikk er som regel at hofta tucker under, slik at posterior bekkentilt oppstår. Det er ingen grunn til å overekstendere. Mild ekstensjon, så fremt hofta (bekkenet) ikke tucker under, er greit. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944
  18. Kjetil Larsen

    Forstuet ankel - smerter gått til kneet

    Dette er peroneus nevralgi. Dette kan oppstå enten pga. muskelbetnnelse i peroneus longus (hvor peroneusnerven kommer i klem), eller pga brudd langs nervepassasjen. Ville prøvd opptrening av peroneus longus først. Dersom det ikke hjelper inne 6-8 uker, ta MR av fot og legg for å se etter brudd.
  19. Kjetil Larsen

    Stram og vond fremside lår etter strekk

    Det kan være flere årsaker til strekken. 1: det er en faktisk strekk av f.eks rectus femoris, og du må trene denne m fokus på eksentrisk styrke, samt de øvrige hoftebøyerne (iliacus, psoas, tensor fascia latae). 2: Det er ikke en strekk, men nervesmerter. Hvis det kom plutselig ,er det sannsynligvis bare en strekk. Dersom det kom over tid, kan det være nerveproblematikk, som er relativt vanlgi for fotballspillere. F.eks femoral nerven eller lateral femoral cutaneus nerven kan være affisert, i så tilfelle. Dersom dette stemmer, må psoas major også trenes opp, og bekkenstilling korrigeres. Prøv ekstrentrisk opptrening av rectus femoris, psoas, iliacus og TFL i første omgang.
  20. Patellofemoralt smertesyndrom forårsakes av at leggbeinet er dratt for langt bak ift lårbeinet. Dette kan rettes opp i ved å trene rectus femoris og leggmuskulaturen, og å strekke hamstringen. Les mer her: https://treningogrehab.no/resolve-knee-pain-alignment/
  21. Kjetil Larsen

    Stiv bakside - forslag til øvelser

    Føler jeg går på repeat her, men nesten hver gang jeg ser slikt på klinikken så er det nerverelatert. Dersom f.eks isjias-nerven er irritert under både piriformis, biceps femoris OG i leggene, vil hoftefleksjon bli ekstremt begrenset. Det du beskriver ved skulderbladene passer også perfekt med nervus scapulae dorsalis. Kan hende at jeg tar feil, men jeg nevner dette da strekking og massasje (sett at jeg tolker situasjonen riktig) bare vil gjøre det verre. Foreslår at du prøver opptrening av piriformis og gastrocnemius i første omgang. Dersom dette gir en reaksjon (enten positiv eller negativ), er det sannsynligvis riktig fremgangsmåte og litt tålmodighet samt fortsettelse av øvelsene vil være på sin plass. Anbefaler deg å droppe markløft og heller kjøre rumenske mark inntil mobilitet er verre, så slipper du å pådra deg en ryggskade i tillegg.
  22. Kjetil Larsen

    Rygg/nakkesmerter

    Takk for det, Getsome! @LenaMarie Har du hatt lignende episoder før? Dette høres ut som TOS.
  23. Det er tegn på irritasjon av vagusnerven. Denne innerverer også hjertet, og kan skape noe som kalles "pseudoangina", altså falske hjertesmerter. Det passer med beskrivelsen her, i og med at det også spredde seg opp i halsen. Du kan lese mer om det her https://treningogrehab.no/how-truly-treat-thoracic-outlet-syndrome/
  24. Kjetil Larsen

    Prolaps ryggsmerter

    Her, les i vei. https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/
  25. Blir du tørr i halsen eller begnner å hoste? Pleier du å tørrhoste ofte? Får du "tette ører" uten at noe tyder på øvrig sykdom?
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her