Gå til innhold

Pulsklokke - Problemer


Andre Rio

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for en stund tilbake en Polar FT80, som virket veldig greit inntill jeg gikk ned ca. 50kg. Etterhvert mistet den evnen til å finne pulsen min, både når jeg løp, trente styrke eller stod/lå stille. Leverte den inn og fikk så en ny klokke. Samme problemet skjedde med den. Har nå fått tilbake pengene for klokka, men skulle så gjerne hatt en.

Har noen her opplevd samme problemet, eller vet hvorfor det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Min første tanke er brukerfeil :)

  • Jeg holder beltet mitt alltid under rennende vann og stryker vannet ut over elektrodene. Av og til kan jeg få dårlig kontakt, da er det bare å pøse på med mer vann. Du vil ikke få korrekt pulsavlesning om du ikke fukter beltet før bruk. Kan se for meg at det kan være ditt problem siden svette er den fukten du bruker (brukerfeil nr 1).

  • Skyller du beltet rett etter bruk og vasker det jevnlig i vaskemaskinen? Det står det i brukeranvisningen at du skal gjøre (ca hver 5. gang eller 1 gang per uke). Jeg slurva med det når jeg fikk den (har FT80 jeg også) med det resultatet at det ble feil resistans i elektrodene som igjen ga ukorrekt pulsmåling. Fikk nytt belte. (eventuell brukerfeil nr 2).

  • Om du ikke har trykket senderen skikkelig inn i knappefestet i front vil du også få problemer med overføringen til klokka. Husk også å sjekke at beltet er rett vei og senderen står rett vei på beltet. (eventuell brukerfeil nr 3).

;)

En annen feil kan være lite batteri i senderen på pulsbeltet, eller at pulsbeltet rett og slett er utslitt.

Om du har på det strammeste nå burde du kanskje vurdere å kjøpe et pulsbelte som er hakket mindre slik at du får det stramt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Min første tanke er brukerfeil :)

  • Jeg holder beltet mitt alltid under rennende vann og stryker vannet ut over elektrodene. Av og til kan jeg få dårlig kontakt, da er det bare å pøse på med mer vann. Du vil ikke få korrekt pulsavlesning om du ikke fukter beltet før bruk. Kan se for meg at det kan være ditt problem siden svette er den fukten du bruker (brukerfeil nr 1).

  • Skyller du beltet rett etter bruk og vasker det jevnlig i vaskemaskinen? Det står det i brukeranvisningen at du skal gjøre (ca hver 5. gang eller 1 gang per uke). Jeg slurva med det når jeg fikk den (har FT80 jeg også) med det resultatet at det ble feil resistans i elektrodene som igjen ga ukorrekt pulsmåling. Fikk nytt belte. (eventuell brukerfeil nr 2).

  • Om du ikke har trykket senderen skikkelig inn i knappefestet i front vil du også få problemer med overføringen til klokka. Husk også å sjekke at beltet er rett vei og senderen står rett vei på beltet. (eventuell brukerfeil nr 3).

;)

En annen feil kan være lite batteri i senderen på pulsbeltet, eller at pulsbeltet rett og slett er utslitt.

Om du har på det strammeste nå burde du kanskje vurdere å kjøpe et pulsbelte som er hakket mindre slik at du får det stramt nok.

Da jeg kjøpte min Polar FT7, fikk jeg streng beskjed om å ikke vaske den i vaskemaskinen:unsure: Der er jo kanskje grunne for at jeg på hver trening plutselig har langt over 200 i puls, uansett aktivitet.:p

Hvor mange grader vasker du ditt belte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du må kjøpe nytt pulsbelte? Jeg måtte det etter noen år. Blanding av at jeg var dårlig til å skylle beltet etter trening, men også at det var slitt. Nå virker klokka knirkefritt:)

ps. Det er forskjell på beltene til polar. De nyeste skal ikke vasker i vaskemaskinen, men de med "grått inni" kan det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Polar FT7, fikk jeg streng beskjed om å ikke vaske den i vaskemaskinen:unsure: Der er jo kanskje grunne for at jeg på hver trening plutselig har langt over 200 i puls, uansett aktivitet.:p

Hvor mange grader vasker du ditt belte på?

Sto i bruksanvisninga til klokka mi at beltet skulle vaskes i vaskemaskinen innimellom :) Jeg har bare vaska det innimellom enten på 30 graders eller 40 graders vask :)

Men pulsbelter er forbruksvare så er greit å bytte de ut innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i bruksanvisninga til klokka mi at beltet skulle vaskes i vaskemaskinen innimellom :) Jeg har bare vaska det innimellom enten på 30 graders eller 40 graders vask :)

Men pulsbelter er forbruksvare så er greit å bytte de ut innimellom :)

Polar har forskjellige belter (selv de som ser helt like ut). Noen er anbefalt regelmessig maskinvask, mens den andre trenger bare håndvask med mild såpe. Men den bør vaskes gjevnlig da talg og hudrester jobber seg innover i stoffet jo lenger den går uten vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...