Gå til innhold

Anbefaling norsk bok for grunnleggende kosthold


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Godt nytt år, godtfolk! Jeg er på utkikk etter en bok til et godt voksent medlem i den utvidete familie som har null peiling på kosthold og som ønsker å gå ned i vekt. Det er viktig at boka er på norsk, for engelskkunnskaper er mangelfulle. Problemet er rett og slett mangel på grunnleggende kunnskap om kosthold. Ukeblader og trender er hovedinformasjonskilde, og "alt er så forvirrende".

 

Jeg har null peiling på slike bøker. Etter litt søking finner jeg boken Styrketrening og kosthold for voksne kvinner, men jeg kjenner ikke forfatter eller innholdet. Er det noen her som tilfeldigvis har vært borti denne boken eller kjenner til forfatteren? I verste fall vurderer jeg å bestille boken, lese gjennom, og hvis den ikke holder mål så benytte angreretten. Man har da rettigheter.

 

Tips til andre bøker mottas gledelig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke helt hva du er på utkikk etter, når du snakker om ukeblader og trender som kritisk, for så å finne en bok som jeg selv hadde lagt under ukeblader og trender kategorien :p

Du har jo fagbøker innenfor emnet: Grunnleggende ernæringslære - https://www.tanum.no/_faglitteratur/helse--og-sosialfag/grunnleggende-ernæringslære-jan-i.-pedersen-9788205426566?gclid=Cj0KEQiAzai0BRCs2Yydo8yptuIBEiQAN3_lFjPvfyTda70_kqS27GtFZZ0462LYbw2pWLjQgFnkwhYaAu538P8HAQ

Men da må man jo sette seg inn i det. Jeg ville foreslått Forever Fatloss, men den er ikke å oppdrive på norsk :( Fordi enklere, mer presist og on point tror jeg ikke jeg har lest noen bok omhandlende tema før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, uklart fra min side. Poenget var at for den aktuelle personen så er all informasjon om kosthold det som står i aviser og ukeblader. Der står det litt av hvert og resultatet blir at "alt blir forvirrende". Noen sier lavkarbo, andre sier lavfett. 5:2 is the shit, banan er døden osv. Med mangelfullt grunnlag for å vurdere noe som helst så blir det "paralysis by analysis" og ingen endringer blir gjort.

 

Den boka jeg fant var helt tilfeldig. Sånn fra førsteinntrykket så kan det være en enkel og grei bok som illustrerer målet: Enkel bok som forklarer det viktigste uten å gå for mye i dybden. Boka du foreslo ser ved første øyekast ut som en smule for avansert, da den "henvender seg til en bred gruppe av studenter innen universitets- og høyskolesektoren, blant annet i medisin, ernæring, idrettsfag, fysioterapi og andre studentkategorier innen forebyggende og helsefremmende fagområder. Boka gir også et godt grunnlag for videre studier innen mer spesialiserte og tilgrensende områder som klinisk ernæring, samfunnsernæring og næringsmiddelteknologi."

En liten titt på innholdslista ville vært nyttig for å kunne vurdere hvem målgruppa er. Det er mer ABC jeg er ute etter enn fordypning. Grunnskolenivå, ikke universitetsnivå. En norsk versjon av Forever Fat Loss hadde vært nice, men noe sånt finnes jo ikke. Derav denne tråden ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har inntrykk av at det meste av litteraturen knyttet til kostholdsråd vil være et resultat av trender og med mer eller mindre kommersielle interesser som ligger til grunn. Alternativet er skoleverk, som kanskje er noe mer nøytralt fremstilt, men da er fokuset "kostholdslære" og ikke nødvendigvis slanking. Samtidig vil fagnivået være knyttet til målgruppen for læreboken. Det vil si at en må finne litteratur i jungelen av mer kommersielle tilnærminger, som du også nevner 5:2, LCHF osv. Derfor, så fremt dette er en person som kun ønsker noen enkle råd mht til kostholdet, så vil jeg faktisk anbefale en bok av Grete Roede. Veldig lette beskrivelser, inneholder basic kunnskap men fremstilt pedagogisk og enkelt. Ja, det er på glanset papir, og gjerne litt ukeblad-aktig i formen, men anbefalingene fungerer, kostholdet er nøkternt, gir gode makrofordelinger av næringsinntaket -mht karbohydrater, proteiner og fett, ligger tett opp til Statens ernæringsråd sine anbefalinger, og fremstilles som en varig livsstilsendring ikke kortvarig kur slik som ukeblandene tenderer til å gjøre. Det er også fokus på å ha en god hverdag, ikke sulte seg slank. Dessuten er bøkene veldig "gjøre-fokusert", altså delen fra ord til handling blir løftet frem på en god måte. Ta en kikk i Grete Roede sin nettbutikk, der ligger mange forskjellige bøker til salgs, som kan kjøpes uavhengig av kursene. Men dette er jo underforstått at det er slanking som er målet her ^_^ Hvis ikke, så er kanskje ikke Grete Roede noe jeg ville gitt bort sånn uten videre :D he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke nødvendigvis betale for en bok:

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering

 

Masse god informasjon der, takk for tips (y)  Jeg ser at brosjyrene med kostråd slettes ikke er så dumme. Om ikke annet så kan noen av de fungere som en start. 

 

Kosthold er fascinerende på den måte at det egentlig er veldig enkelt på overordnet nivå, mens når det hele skal omsettes i praksis så blir det straks mer utfordrende. Det var derfor jeg tenkte at en bok kan være fint, for da er det forhåpentligvis god faktainformasjon og grunnleggende teori i tillegg til praktiske retningslinjer og helt konkrete tips. Dødt-tre-format og alt, ikke bare piksler på skjerm. Boka kan leses fra perm til perm, og krever ikke navigering på nettsider. Det kan høres dumt ut, men for godt voksne med PC-angst så er nok en papirbok å foretrekke. .Helsedirektoratet anbefaler fortsatt magre meieriprodukter, der kan man så vidt jeg har fått med meg trygt spise de feite variantene så lenge det er med moderasjon.

 

Et av målene er at "klienten" skal skjønne hvorfor og ikke bare hvordan. Ikke at forståelse for teorien bak kostrådene er nødvendig for å gjøre endringer, men det er alltid å foretrekke at man skjønner begrunnelsene i tillegg til selve handlingene for å få en dypere forståelse. Kunnskap er makt.

Jeg ser fellestrekk med kostholdsendringer og å snakke om trening med folk som ikke trener, men som vet de burde og alt det der. Motivasjonen må i bunn og grunn komme innenfra, ellers blir det ikke gjort noe. Å påvirke noen til å gjøre valg som endring av kosthold og/eller trening er sannelig ikke lett.

 

Det må da finnes en bok eller to på norsk som gir en grei innføring i kosthold? Det er opptil flere folk med peil på kosthold her på forumet, Jeg tægger skamløst de jeg husker: @FrkHoel, @StokkelandWCN, @VegardL, @Therese, @Danisan.

Hvis DU skulle anbefale én bok om kosthold skrevet på norsk til en godt voksen kvinne, hva ville du anbefalt? Alle tips mottas hjertelig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ærlig talt ikke så veldig oppdatert på den fronten da jeg heller leser artikler og det som kontinuerlig blir publisert på nett

Hva med Kristine Weber? http://www.kriweb.no/bestill-hefte-her/

Ikke direkte opplæring av kosthold, men gjennomsnittlig fornuftig 

Evt bøker av Berit Nordstrand http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Mat-og-drikke/12-uker-til-et-sunnere-liv-og-en-smalere-midje

Livsstil generelt er denne kjempefin! Inkluderer også en hel del om kosthold http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=2236445&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051

Lite utdrag fra boken "Kort guide til et langt liv"
12464847_10153163413546338_910952240_o.t

Boken du forresten linker til i første post er kona til Gunnar Bråthen, pensjonist/PT/kroppsbygger - har vanskeligheter for å se for meg den er særlig oppdatert 

Endret av Therese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...